Dąbrowa Górnicza 26.08.2014r
Sprawozdanie za
rok szkolny 2013/2014
Zajęcia logopedyczne i surdopedagogiczne
Zajęcia logopedyczne w bieżącym roku szkolnym odbywały się we wtorki i środy po jednej godzinie w dwóch grupach sklasyfikowanych pod względem wad wymowy.
Obejmowały dzieci przedszkolne i szkolne.
Prowadzone były metodą słowno – czynnościową z elementami zabawy.
Korygowanie wad wymowy objęło szereg głosek szumiących, syczących szereg
k-g, rotacyzm.
W ramach zajęć prowadzone były ćwiczenia usprawniające narządy mowy, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia słuchu fonematycznego, oraz ćwiczenia rytmizujące.
Opanowanie właściwej techniki mówienia odbywało się na zasadzie ćwiczeń i zabaw związanych z odróżnianiem głosek, sylab w wyrazach, uzupełniani literowe, domina słowno obrazkowe, opowiadania tematyczne, kolorowanki i uzupełnianki.
Widoczne postępy są u ……………………. Dość poważny problem nadal stanowi wymowa Oskara Korca i Kacpra Szydło, gdzie mamy do czynienia z dyslalią wielopostaciową. Oskar mimo wielu starań ze strony szkoły tj. zajęcia logopedyczne
i ćwiczenia na świetlicy szkolnej w mowie potocznej nadal wypowiada się nieprawidłowo, brak ćwiczeń w domu i korekty mowy potocznej sprawia że wywołane głoski nadal brzmią niedbale. Brak wyraźnej poprawy Kacpra Szydło z kolei, spowodowany był zbyt krótkim wędzidełkiem i chorobami górnych dróg oddechowych, które zaburzały czynność słyszenia. Po rozmowach z matką
i konsultacjach laryngologicznych, dziecku wędzidełko podcięto, skrócono przerośnięty trzeci migdał, leczono przewlekły stan zapalny uszu. Wskazania do dalszej pracy logopedycznej.
U dzieci przedszkolnych dość częste choroby, nie zwracanie uwagi na poprawność wymowy dzieci, brak powtarzalności i utrwalania w domu, w przypadku tego rodzaju zajęć wpływa na wielokrotne wydłużenie czasu do skorygowania wad wymowy.
Wnioski do pracy – uświadamiać rodziców o konieczności ćwiczeń w domu, zapraszać rodziców częściej na zajęcia.
Zajęcia surdopedagogiczne prowadzone były z Jakubem Stelmachem uczniem klasy szóstej we wtorki po dwie godziny. Ćwiczenia opierały się o usprawnienie pamięci wzrokowo – słuchowej i pamięciowej. Stosowano metodę zadaniowo – czynnościową i zabawową. Wykorzystywano za zajęciach materiał literacki jak również loteryjki, domina cyfrowe i obrazkowe, ciągi liczbowe i wyrazowe. Wszechstronność i różnorodność ćwiczeń wskazywała poprawę pamięci wzrokowo – pamięciowo – słuchowej. Wskazania do dalszej pracy w gimnazjum.
Aneta Tadajewska
tdi71