prawozdanie z opieki logopedycznej
w Przedszkolu………………………,
w roku szkolnym 2010/11
W roku szkolnym 2010/11 opieką logopedyczną zostały objęte wszystkie dzieci pięcioletnie i sześcioletnie uczęszczające do przedszkola.
We wrześniu przeprowadzono badanie wstępne dzieci i na zajęcia logopedyczne zakwalifikowano 43 przedszkolaków. Najczęściej występujące wśród dzieci wady wymowy to: sygmatyzm, reranie, kapacyzm, mowa bezdźwięczna. Dwoje dzieci charakteryzuje opóźniony rozwój mowy i jedno dziecko jąkanie. Terapia logopedyczna miała na celu: usprawnianie narządów artykulacyjnych, usuwanie zaburzeń mowy, wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy, wypracowanie sprawności językowej. Zajęcia prowadzone były indywidualnie, w formie zabawy. Terapię logopedyczną dostosowano do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka.
W czasie zajęć szczególną uwagę zwrócono na ćwiczenia usprawniające język, wargi i ćwiczenia oddechowe. Wyrabiano wrażliwość słuchową poprzez różnorodne ćwiczenia i zabawy. Prowadzono ćwiczenia zmierzające do wywołania i utrwalania prawidłowej artykulacji głosek. Wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego dziecka integrowano z aktualnie realizowaną w grupach przedszkolnych tematyką tygodniową.
Dbano o atrakcyjność zajęć stosując różnorodne formy i metody pracy. Wykorzystywano do zabaw i ćwiczeń pomoce, środki dydaktyczne, korzystano z kart pracy. Zarówno metody, formy pracy, czas jak i pomoce logopedyczne dostosowano do indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci.
Zachęcano rodziców do aktywnego udziału w terapii. W tym celu każde z dzieci prowadziło zeszyt, w którym na bieżąco opisywano ćwiczenia i zapisywano materiał słownikowy do utrwalania w domu.
Często chwalono dzieci za ich postępy i nagradzano za ich trud. Przedszkolaki miały poczucie odniesionego sukcesu i chętnie uczestniczyły w zajęciach logopedycznych.
Pracy z dziećmi sprzyjały przyjazna atmosfera w placówce oraz bardzo dobra współpraca z panią Dyrektor i nauczycielkami przedszkola.
Sprawozdanie z działalności logopedyza rok szkolny 2008/2009
W roku szkolnym 2008/2009 na zajęcia logopedyczne uczęszczało ogółem 105 dzieci w wieku 4-6 lat. W tym: 29 dzieci w wieku 4 lat, 35 dzieci w wieku 5 lat , 41 sześciolatków. Stanowi to 60% ogółu dzieci zapisanych w powyższym wieku. Na przełomie września i października przeprowadziłam diagnostyczne badania mowy w grupach wiekowych 4 –latków, 5-latków i 6 – latków na podstawie, którego dzieci zostały zakwalifikowane na terapię. Z moich badań wynika , że do wad wymowy najczęściej występujących wśród dzieci należą: parasygmatyzm, rotacyzm, seplenienie międzyzębowe, mowa bezdźwięczna. Wady wymowy częściej dotykają chłopców niż dziewczęta ( 58 chłopców, 47 dziewczynek), co potwierdza typową prawidłowość podkreślana w wielu publikacjach logopedycznych. Zajęcia w bieżącym roku szkolnym odbywały się w małych zespołach 3-4 osobowych . W pracy stosowałam metodę doboru dzieci wg tej samej wady wymowy, co pozwoliło mi na organizację zajęć w grupach. Zajęcia z danym zespołem odbywały się 2 razy w miesiącu. Dzieci prowadziły dzienniczki ćwiczeń logopedycznych, zawierające ćwiczenia i wskazówki do pracy w warunkach domowych. Z uwagi na nieprawidłowy zgryz i uzębienie 3 dzieci otrzymało skierowanie do ortodonty w celu kontroli. W pierwszym półroczu bieżącego roku szczególną uwagę zwróciłam na Ćwiczenia słuchowe:- ćwiczenia słuchu fonematycznego,- ćwiczenia słuchu fonetycznego i melodii, - ćwiczenia tempa wypowiedzi,- ćwiczenia akcentu wypowiedzi,Ćwiczenia oddechoweĆwiczenia głosoweĆwiczenia aparatu artykulacyjnego:- ćwiczenia usprawniające język,- ćwiczenia warg,- ćwiczenia policzków,- ćwiczenia żuchwy,- ćwiczenia podniebienia miękkiego.Ćwiczenia umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych. Uwrażliwianie miejsc artykulacji. W drugim półroczu szczególną uwagę zwróciłam na stan mowy dzieci , uczulałam wychowawców i rodziców na kontrolę mowy dzieci ,dzieci zaś na samokontrolę i dbałość wymowy. Prowadziłam zajęcia z komputerem w oparciu o logopedyczny program pt. „Zabawy logopedyczne” oraz „Klik uczy czytać” – jako utrwalanie głosek . W miesiącu marcu przygotowałam „Kącik logopedyczny dla rodziców” zawierający informacje na temat wad wymowy, rodzajów, przyczyn, profilaktyki logopedycznej , współpracy z logopedą. W miesiącu maju w ramach „ Kącika dla rodziców” przygotowałam gazetkę „Utrwalamy głoski”: sz,ż,cz,dż-s,z,c,dz zawierającą prace dzieci. W ramach współpracy z rodzicami od miesiąca marca systematycznie co miesiąc umieszczałam na Stronie Internetowej Przedszkola „Informacje logopedyczne dla rodziców ”, mające na celu rozbudzenie świadomości logopedycznej oraz zmotywowanie rodziców do współpracy z logopedą, jak i pracy z dzieckiem w domu, co niewątpliwie ma wpływ na szybsze efekty terapii. Ponadto:- prowadziłam współpracę z wychowawcami, rodzicami, pedagogiem ( wspólnie z pedagogiem zorganizowałyśmy akcję „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem” w wyniku której, pozyskałyśmy sponsorów i wspomogłyśmy 5 dzieci znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej i finansowej. Przygotowałyśmy paczki zawierające: słodycze, owoce, zabawki ,przybory szkolne, odzież , obuwie. W wyniku powyższej akcji grupa VI została zaopatrzona w czapki , rękawice i szaliki),- współpracowałam z logopedami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kętrzynie,- z ortodontą , lekarzem pediatrą.
W bieżącym roku szkolnym terapię logopedyczną zakończyło 5 osób, co stanowi 5% ogółu uczniów zapisanych na
tdi71