regulamin.pdf

(69 KB) Pobierz
Regulamin Wystaw Psów Rasowych
14/
1
REGULAMIN WYSTAW PSÓW RASOWYCH
I. Postanowienia ogólne
1. Organizowanie wystaw i pokazów psów rasowych stanowi zgodnie z § 7 pkt 3 Statutu Związku
Kynologicznego w Polsce (zwanego dalej Związkiem) jedno z najistotniejszych zadań w działalności
Związku.
2. Niniejszy regulamin opracowano w oparciu o postanowienia Statutu Związku, uwzględniając przepisy:
a) Statutu Międzynarodowej Federacji Kynologicznej (FCI),
b) Regulaminu Wystaw Psów Rasowych FCI,
c) Regulaminu Sędziów i Asystentów Kynologicznych,
d) Regulaminu Hodowli Psów Rasowych,
e) Regulaminu Klubów Ras.
3. Związek organizuje następujące rodzaje wystaw i pokazów:
a) wystawy międzynarodowe (FCI) z prawem przyznawania CACIB,
b) wystawy krajowe,
c) wystawy klubowe,
d) wystawy championów - wg odrębnego regulaminu, który jest załącznikiem do niniejszego,
e) pokazy popularyzujące psa rasowego.
4. Niniejszy regulamin nie obejmuje imprez, które posiadają odrębne regulaminy (np. pracy psów,
wyścigów chartów itp.).
5. Organizatorami wystaw i pokazów są Zarządy Oddziałów i Kluby Ras Związku Kynologicznego
w Polsce.
6. Nadzór nad organizacją imprez objętych niniejszym regulaminem sprawuje Zarząd Główny Związku
Kynologicznego w Polsce bezpośrednio i przez Prezydium Kolegium Sędziów (względnie inną instancję
Związku).
7. Na wystawy organizowane przez Związek mogą być zgłaszane i przyjmowane psy zarejestrowane
w Związku lub w uznanych przez FCI innych organizacjach kynologicznych. W przypadku psów ras
nieuznanych przez FCI nawet prowizorycznie, mogą być one wystawiane, jeśli są uznane przez
organizację członkowską lub partnera kontraktowego FCI. Psy tych ras muszą być wykazane w kata-
logu oddzielnie jako „Rasy nieuznane przez FCI”. Nie mają one prawa do uzyskania wniosków CACIB,
nie mogą brać udziału w konkurencji Najlepszy w Grupie, ani mieć przyznanego żadnego tytułu FCI.
Mają natomiast prawo do uzyskania CWC/CAC oraz pozostałych przewidzianych niniejszym
regulaminem tytułów
7a. Zarząd Główny jest zobowiązany do opublikowania listy wszystkich psów/suk i wystawców objętych
zakazem udziału w wystawach. Przestrzeganie tego zakazu obowiązuje wszystkich organizatorów
wystaw.
8. Za zgłoszenie psa na wszystkie rodzaje wystaw organizowanych przez Związek pobierana jest opłata,
niezależnie czy pies jest doprowadzony do oceny, czy nie. Wysokości opłat ustalają Zarządy Oddziałów
(Kluby Ras) dla każdej wystawy odrębną uchwałą. Zarząd Główny i organizatorzy wystawy mogą
niektóre rasy i grupy psów zwolnić od opłaty. Za zgłoszenie psa na pokaz opłat nie pobiera się.
Członkowie honorowi Związku mają prawo do bezpłatnego zgłaszania na wystawę psów będących
wyłączną ich własnością.
9. Zapewnienie odpowiednich warunków psom stanowi nadrzędną zasadę podczas wszelkich imprez kyno-
logicznych.
10. W wystawach uczestniczyć mogą tylko psy zdrowe, posiadające zaświadczenia zgodne z wymogami
weterynaryjnymi. Psy chore, kalekie, z atrofią jąder oraz suki w okresie laktacji nie mogą uczestniczyć
w wystawach.
11. Zabronione jest traktowanie szaty, skóry i nosa jakimikolwiek środkami, które zmieniają ich strukturę
lub kolor. Zabronione jest także przygotowywanie psów na terenie wystawy z zastosowaniem
Związek Kynologiczny w Polsce - Zarząd Główny
Data publikacji:
15.12.2015
14/
2
Regulamin Wystaw Psów Rasowych
jakichkolwiek środków. Dopuszczalne jest stosowanie grzebienia i szczotki. Nie wolno także
pozostawiać psa przywiązanego na stoliku trymerskim dłużej niż wymaga jego przygotowanie.
12. Wystawy i pokazy psów rasowych są dostępne dla publiczności, a organizatorzy uprawnieni są do pobie-
rania opłaty za wstęp. Organizatorzy powinni umożliwić publiczności swobodne obserwowanie oceny
psów w ringach.
13. Planowanie lokalizacji i terminów wystaw odbywa się według poniższych zasad:
a) Zarządy Oddziałów (Kluby Ras) przed upływem 30 dni od zakończenia wystawy przekazują do
Zarządu Głównego sprawozdanie merytoryczne i przed upływem 60 dni sprawozdanie finansowe,
pod rygorem nie przyznania wystawy w kolejnym roku,
b) do 30 czerwca (z dwuletnim wyprzedzeniem) Zarządy Oddziałów przesyłają do Zarządu Głównego
z kopią do Prezydium Kolegium Sędziów wnioski o organizację wystaw międzynarodowych,
c) do 1 października (z dwuletnim wyprzedzeniem) Zarządy Oddziałów przesyłają do Zarządu Głównego
z kopią do Prezydium Kolegium Sędziów wnioski o organizację pozostałych wystaw,
d) do 15 października Zarząd przygotowuje projekt terminarza wystaw,
e) Zarząd Główny, po konsultacji z Zarządami Oddziałów, zatwierdza terminarz i lokalizację wystaw.
14. Organizowaniem wystawy zajmuje się komitet wystawowy, powoływany przez Zarząd Oddziału.
W skład komitetu wchodzą członkowie Zarządu Oddziału oraz aktywiści Związku. Organizatorzy mogą
zaangażować do określonych prac pracowników na podstawie umowy cywilno-prawnej.
15. Na wystawach nie przeprowadza się przeglądów hodowlanych.
II. Zasady organizacji wystaw
1. Organizator wystawy ustala listę sędziów oceniających psy (z podziałem na rasy), wysyła zaproszenia do
sędziów oraz powiadamia o proponowanej obsadzie Prezydium Kolegium Sędziów nie później niż pół
roku przed datą wystawy. Przy planowaniu listy powinna być przestrzegana zasada, aby ci sami
sędziowie w kolejnych latach nie oceniali tych samych ras. Ewentualne zmiany w obsadzie sędziowskiej
muszą być zgłaszane do Prezydium Kolegium Sędziów.
2. Rozpowszechnienie informacji o organizowanej wystawie należy do Komitetu Organizacyjnego
Wystawy. Informacja dotycząca wystawy międzynarodowej musi mieć dodatkowo wersję w co najmniej
jednym z języków federacyjnych.
3. Przyjmowanie psów odbywa się na kartach zgłoszeń (drukowanych lub umieszczonych w internecie).
Organizatorzy wystaw międzynarodowych powinni przygotować karty zgłoszeń, uwzględniając języki
federacyjne.
4. Karta zgłoszenia powinna zawierać następujące dane:
a) nazwę (imię i przydomek hodowlany) psa,
b) numer rodowodu np. PKR lub KW (informacja ta nie jest konieczna w klasach młodszych szczeniąt,
szczeniąt i młodzieży) oraz obligatoryjnie numer rejestracyjny (dotyczy psów, które są w posiadaniu
członków ZKwP).
Psy/suki sprowadzane do Polski (importowane) z zagranicy, które nie mają jeszcze znostryfiko-
wanego rodowodu (zgłoszone do nostryfikacji), mogą być przyjmowane na organizowane przez
Związek Kynologiczny w Polsce wystawy krajowe, klubowe i międzynarodowe jako psy krajowe - na
podstawie oryginalnego numeru rodowodu eksportowego, wystawionego przez organizacje kynologi-
czne uznane przez FCI przed jego nostryfikacją, lecz po uzyskaniu rejestracji oddziałowej.
Psy/suki z zagranicy, przebywające czasowo na terytorium Polski, mogą być zgłaszane przez
właściciela lub współwłaściciela na organizowane przez Związek Kynologiczny w Polsce wystawy
krajowe, klubowe i międzynarodowe, tak jak psy zagraniczne.
c) numer tatuażu lub chipa,
d) rasę, płeć, umaszczenie, rodzaj włosa, wielkość (np. średni, miniaturowy) i datę urodzenia psa,
e) nazwy (imiona i przydomki hodowlane) rodziców,
f) wyszkolenie psa,
g) posiadane tytuły,
h) imię i nazwisko hodowcy,
i) imię i nazwisko oraz adres właściciela,
j) klasę, do której pies jest zgłoszony,
k) podpis zgłaszającego.
Związek Kynologiczny w Polsce - Zarząd Główny
Regulamin Wystaw Psów Rasowych
14/
3
Zgłoszenie powinno zawierać oświadczenie wystawcy odnośnie przestrzegania Regulaminu Wystaw
Psów Rasowych oraz ponoszenia odpowiedzialności za ewentualne szkody wyrządzone przez jego psa
oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych, a w przypadku członków Związku Kynologicznego
w Polsce również oświadczenie o uiszczeniu składki członkowskiej za rok bieżący. Do zgłoszenia
powinna być dołączona kserokopia rodowodu. Termin zakończenia przyjmowania zgłoszeń na wystawę
określa organizator.
Organizator wysyła wystawcy potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia. Dokument ten wraz z ważnym
poświadczeniem szczepienia przeciwko wściekliźnie stanowi podstawę do wprowadzenia psa na
wystawę.
5. Na wystawę mogą być przyjmowane psy wpisane do Polskiej Księgi Rodowodowej, Księgi Wstępnej lub
do ksiąg rodowodowych i ksiąg wstępnych innych organizacji kynologicznych uznanych przez FCI.
6. Psy mogą być zgłaszane na wystawę wyłącznie do jednej z następujących klas:
a)
klasy młodszych szczeniąt
- wiek od 4 do 6 miesięcy,
b)
klasy szczeniąt
- wiek od 6 do 9 miesięcy,
c)
klasy młodzieży
- wiek od 9 do 18 miesięcy,
d)
klasy pośredniej
- wiek od 15 do 24 miesięcy,
e)
klasy otwartej
- wiek powyżej 15 miesięcy,
f)
klasy użytkowej
- wiek powyżej 15 miesięcy, z certyfikatem użytkowości.
Klasa użytkowa organizowana jest wyłącznie dla ras, które w nazewnictwie FCI wymienione są jako
rasy podlegające próbom pracy.
Na wystawy krajowe i klubowe, organizowane przez ZKwP, do klasy użytkowej mogą być zgłaszane
charty posiadające zatwierdzony tytuł i dyplom Krajowego Championa Wyścigów Chartów, Tereno-
wych Wyścigów Chartów (coursing) lub certyfikat użytkowości.
Na wystawy międzynarodowe do klasy użytkowej mogą być zgłaszane charty posiadające wyłącznie
certyfikat użytkowości.
Kserokopię certyfikatu użytkowości należy dołączyć do zgłoszenia psa na wystawę.
Certyfikat użytkowości wydaje się:
- dla psów ras użytkowych - posiadających co najmniej dyplom IPO-V,
- dla psów ras myśliwskich - posiadających dyplom co najmniej III° z konkursów,
- dla chartów - zgodnie z odrębną uchwałą Zgromadzenia Generalnego FCI,
- dla psów ras północnych zaprzęgowych (Alaskan Malamute, Pies grenlandzki, Samoyed,
Siberian Husky).
Certyfikaty użytkowości wydawane są przez Biuro ZG ZKwP na podstawie świadectw/dyplomów
zweryfikowanych przez Główną Komisję Szkolenia (rasy użytkowe i charty) lub odpowiednio Przed-
stawiciela ZG ds. Kynologii Łowieckiej (rasy myśliwskie).
Certyfikat użytkowości wydawany jest dla psów będących własnością członków ZKwP, które zaliczy-
ły odpowiednie egzaminy/konkursy zorganizowane pod patronatem Głównej Komisji Szkolenia Psów
lub PZŁ. W wyjątkowych przypadkach Główna Komisja Szkolenia lub odpowiednio Przedstawiciel
ZG ds. Kynologii Łowieckiej, może zatwierdzić egzamin zdawany poza granicami Polski pod warun-
kiem, że był on przeprowadzony na oficjalnej imprezie międzynarodowej, na której przyznawany był
wniosek na międzynarodowego championa pracy (CACIT) lub wnioski równoważne dla innych
specjalności użytkowych (np. CACIL itp.). Dopuszcza się również wydawanie certyfikatów
użytkowości psom zagranicznym na podstawie zawartych wcześniej umów między ZKwP i odpo-
wiednią zagraniczną organizacją krajową.
g)
klasy championów
- dla psów posiadających tytuły championa międzynarodowego lub krajowego
polskiej lub zagranicznej organizacji kynologicznej uznanej przez FCI - nie dotyczy championatów
młodzieżowych.
Kserokopię championatu należy dołączyć do zgłoszenia psa na wystawę.
W przypadku braku stosownych załączników przy zgłoszeniu do klasy użytkowej lub championów,
organizator przenosi psa do klasy otwartej
h)
klasy weteranów
- dla psów i suk, które ukończyły 8 lat.
Związek Kynologiczny w Polsce - Zarząd Główny
14/
4
Regulamin Wystaw Psów Rasowych
Dla klas otwartej, użytkowej, championów i weteranów nie określa się górnej granicy wieku. Na wys-
tawach klubowych oraz specjalistycznych, na wniosek Klubu zatwierdzony przez Zarząd Główny,
można tworzyć inne dodatkowe klasy (np. juniorów, honorową itp.).
Datą decydującą o wieku psa jest dzień wystawienia (np. pies urodzony 15 maja może być wystawiony
w klasie szczeniąt najwcześniej 16 listopada).
7. Organizator jest zobowiązany do wydania katalogu wystawowego. Katalog jest dokumentem
zawierającym wykaz psów ocenianych na wystawie. Psy nie umieszczone w katalogu nie mogą być
oceniane, chyba że stało się tak z winy komitetu organizacyjnego (np. oczywiste błędy w przyjęciu
i opracowaniu zgłoszenia, problem z drukiem katalogu itp.), o ile formularze zgłoszeń zostały
prawidłowo wypełnione i wysłane do organizatorów przed przewidzianą datą zamknięcia zgłoszeń oraz
jeśli opłata za zgłoszenie figuruje na wyciągach bankowych organizatora.
W katalogu należy zamieścić:
a) wykaz zgłoszonych na wystawę psów w podziałach kolejno na:
- grupy ras wg podziału FCI w kolejności od 1 do 10,
- rasy w ramach grup w porządku alfabetycznym,
(na wystawach z prawem przyznawania CACIB katalog i program muszą być zredagowane również
w jednym z 4 oficjalnych języków FCI)
- płeć, w kolejności psy – suki,
- klasy w ramach płci, w kolejności jak w pkt II, ppkt 6.
b) dane o każdym psie, które powinny zawierać:
- numer katalogowy, będący również numerem startowym,
- posiadane tytuły: Champ., Int. Champ., Mł. Zw. Świata, Zw. Świata, Mł. Zw. Sekcji, Zw. Sekcji
(np. Zw. Europy), Mł. Zw. Polski, Zw. Polski, Mł. Zw. Klubu, Zw. Klubu (tytuły muszą być
potwierdzone; innych tytułów i wyróżnień nie należy umieszczać),
- nazwę (imię i przydomek hodowlany),
- stopień wyszkolenia,
- datę urodzenia, płeć, umaszczenie,
- numer rodowodu (np. PKR, względnie KW), nr tatuażu lub chipa, nr rejestracyjny (dotyczy psów,
które są w posiadaniu członków ZKwP),
- nazwy (imiona i przydomki) rodziców,
- imię i nazwisko hodowcy,
- imię i nazwisko właściciela oraz ewentualnie adres (o ile w katalogu nie zamieszczono wykazu
właścicieli).
c) wykaz sędziów
d) skład komitetu organizacyjnego i ewentualnie honorowego,
e) zasady podziału na klasy,
f) alfabetyczny spis ras zgłoszonych na wystawę z ich liczebnością, numerami katalogowymi i numera-
mi ringów, na których będą oceniane,
g) przyznawane na danej wystawie tytuły i nagrody,
h) omówienie zasad rozgrywania konkurencji finałowych,
i) program wystawy, w tym plan konkurencji finałowych,
j) plan sędziowania,
k) schematyczny plan rozmieszczenia ringów,
l) klauzulę o odpowiedzialności wystawcy lub właściciela za wszelkie szkody wyrządzone przez jego
psa,
m) informację o warunkach złożenia protestu i wysokości kaucji.
Katalog może zawierać również krótką charakterystykę ras, zasady oceny psów, względnie inne dane,
wynikające z przepisów.
Zabronione jest przyjmowanie zgłoszeń po zamknięciu katalogu, grozi to nieuznaniem tytułów otrzyma-
nych przez psy zapisane w dodatku do katalogu.
Związek Kynologiczny w Polsce - Zarząd Główny
Regulamin Wystaw Psów Rasowych
8. Przygotowanie warunków technicznych wystawy obejmuje następujące elementy:
14/
5
a) teren, który powinien w miarę możliwości posiadać najlepiej nadające się na ringi nawierzchnie
trawiaste (wysoką trawę należy skosić),
b) miejsca zacienione,
c) pomieszczenia dla sekretariatu wystawy, sędziów, lekarza medycyny i lekarza weterynarii,
d) sanitariaty,
e) punkty czerpania wody dla psów,
f) punkt gastronomiczny,
g) na wystawach z prawem przyznawania wniosku CACIB organizowanych na otwartej przestrzeni
obowiązuje całościowe zadaszenie ringu honorowego i przygotowawczego, ponadto zaleca się
rozstawianie namiotów dla wystawców z psami,
h) na wystawach z prawem przyznawania wniosku CACIB organizowanych w hali należy zabezpieczyć
stosowną ilość i jakość wykładziny.
9. Ringi do oceny psów powinny spełniać następujące wymogi:
a) ringi do oceny psów muszą być ogrodzone,
b) rozmiary ringów muszą być dobrane odpowiednio do wielkości ocenianych ras oraz liczby psów.
c) wyposażenie ringu powinno zapewnić sędziemu i sekretarzowi właściwe warunki do pracy.
Wyposażenie to stanowią: stół z krzesłami, osłonięte parasolem lub innym zadaszeniem, komplet
tabliczek z numerami lokat i nazwami tytułów (1, 2, 3, 4, CWC, CACIB, Res.CACIB, ZR itp.),
odpowiedni stół do oceny ras ujętych w załączniku nr 2 do Regulaminu Wystaw Psów Rasowych
ZKwP,
d) w narożniku ringu powinna znajdować sie tablica informacyjna zawierająca: nr ringu, oceniane rasy
i klasy oraz nazwisko sędziego; pożądana jest druga tablica do wpisywania wyników po zakończeniu
oceny każdej z klas.
10. Promocja wystawy powinna zawierać takie elementy jak: poprzedzająca imprezę reklama w mediach,
wydanie plakatu reklamowego, umieszczenie transparentu przy wejściu na teren wystawy, radiofoniza-
cja wystawy (wraz z dobrą i fachową obsługą spikerską). Należy oznakować trasę dojazdową do wys-
tawy.
11. Organizator wystawy winien stosować się do odpowiednich przepisów weterynaryjnych oraz zapewnić
stały dyżur lekarza weterynarii na terenie wystawy.
12. Na terenie wystawy powinien w oznaczonym miejscu (pokoju) pełnić dyżur lekarz medycyny.
13. Na terenie wystawy dopuszcza się działalność handlową zgodnie z obowiązującymi przepisami
w zakresie małej gastronomii i stoisk z artykułami dla psów i innych zwierząt. Stoiska powinny być
ustawione w wydzielonych strefach.
14. Sprzedaż szczeniąt na terenie wystawy jest zabroniona.
15. Likwidacja wystawy obejmuje: rozliczenie z osobami zatrudnionymi na umowy-zlecenia, zapłacenie
rachunków związanych z wystawą, sporządzenie rozliczenia finansowego i merytorycznego.
III. Zasady sędziowania psów na wystawach
1. Do podejmowania decyzji o przyznaniu ocen, lokat, certyfikatów upoważniony jest jedynie uprawniony
sędzia kynologiczny z Polski lub zaproszony z uznanych przez FCI organizacji kynologicznych innych
krajów. Jest on zobowiązany do przeprowadzenia oceny bez jakiejkolwiek pomocy i ingerencji osób trze-
cich. W sprawach organizacyjnych sędzia może skorzystać z pomocy sekretarza i gospodarza ringu,
a także tłumacza. Na wystawach międzynarodowych mogą sędziować wyłącznie sędziowie międzyna-
rodowi uznani przez FCI. Ocena psów może być dokonywana wyłącznie przez sędziów, którzy w swojej
krajowej organizacji kynologicznej uzyskali uprawnienia do sędziowania danej rasy. Sędziowie są
zobowiązani do oceny psów jedynie na podstawie aktualnie obowiązującego wzorca FCI. Sędziowie
z krajów, które nie są członkami FCI, mogą sędziować na wystawach FCI tylko w przypadku, kiedy ich
krajowa organizacja kynologiczna jest związana z FCI umowami kontraktowymi lub innymi ustalenia-
mi umownymi i pod warunkiem, że ich nazwisko znajduje się na oficjalnej liście tej organizacji.
Szczegółowe zasady określa Regulamin Wystaw Psów Rasowych FCI pkt 9.
Związek Kynologiczny w Polsce - Zarząd Główny
Zgłoś jeśli naruszono regulamin