obd_poradnik.pdf

(2202 KB) Pobierz
System OBD
Zapraszamy na Forum Fiata Punto
OBD
Spis treści:
Wprowadzenie
1. System OBD
1.1. Założenia OBD
1.2. Zadania systemu OBD
1.3. Złącze diagnostyczne systemu OBD
2. Kody błędów OBD
2.1. Procedura rozpoznawania i zapisywania usterek
2.2. Sposób oznaczania usterek w systemie OBD
2.3. Dane zawarte w ramce zamrożonej
2.4. Wykaz kodów błędów OBD
3. Bibliografia
Aktualizacja:
2012-09-09
Strona 1
System OBD
Wprowadzenie
Niniejsza publikacja ma charakter informacyjny. Autor poradnika nie ponosi żadnej
odpowiedzialności prawnej ani materialnej, za ewentualne szkody, jakie mogą wyniknąć z użytkowania
publikacji. Dołożyłem wszelkich starań, aby prezentowane treści były możliwie aktualne, oraz zgodne z
prawdą.
Dla celów publikacji zostały wykorzystane ogólnodostępne informacje, które zostały przetworzone w
celach informacyjnych, na potrzeby poradnika.
Aktualizacja:
2012-09-09
Strona 2
System OBD
Rozdział 1 – System OBD
OBD - On-Board Diagnostic
(Pokładowy system diagnostyczny)
EOBD
-
European On-Board Diagnostic
(Pokładowy system diagnostyczny w standardzie europejskim)
D-OBD
- Diesel On-Board Diagnostic (Pokładowy system diagnostyczny w pojazdach z silnikami o zapłonie
samoczynnym)
1.1
Założenia OBD
samochody muszą być wyposażone w układy elektroniczne, sprawdzające czy wszystkie czujniki i
elementy wykonawcze, połączone elektrycznie ze sterownikiem, pracują prawidłowo. Informacja o
nieprawidłowej pracy ma być zapisywana w pamięci sterownika;
kierowca ma być powiadomiony, za pośrednictwem lampki MIL, o wystąpieniu usterki zwiększającą
emisję składników toksycznych;
informacje o zapamiętywanych w sterownikach kodach błędów, musiały być możliwe do odczytania
za pomocą np. kodów błyskowych.
Do najważniejszych funkcji OBD II należą:
nadzór elementów nie tylko od strony ich defektów, ale również ich wpływ na emisję szkodliwych
związków w spalinach;
rozpoznanie wypadania zapłonów, nadzór: odpowietrzania zbiornika paliwa, katalizatora,
napowietrzania układu wydechowego, recyrkulacji spalin;
odczyt pamięci błędów poprzez tester diagnostyczny (Scan-Tool);
dodatkowa funkcja "migania" lampki diagnostycznej przy błędach krytycznych układu wtryskowego,
mogących doprowadzić do uszkodzenia katalizatora;
znormalizowane kody błędów „PO kody”;
znormalizowane oznaczenia komponentów;
znormalizowane gniazdo diagnostyczne - 16 pinowe;
znormalizowana komunikacja;
znormalizowana zawartość protokołów Mode 1-5, Mode 6-7 od roku produkcji 1997.
Zadania systemu OBD można podzielić na następujące grupy:
monitorowanie układów samochodu mających wpływ na emisję;
ochrona podzespołów, takich jak reaktor katalityczny czy czujnik tlenu;
zapisywanie informacji o ewentualnych uszkodzeniach monitorowanych układów;
zapisywanie informacji o warunkach eksploatacji, w których pojawiają się usterki;
informowanie kierowcy o usterkach, które powodują przekroczenie o 50% dopuszczalnej emisji;
przekazywanie informacji do zewnętrznych urządzeń diagnostycznych.
Aktualizacja:
2012-09-09
Strona 3
System OBD
1.2
Zadania systemu OBD
Zakres zadań systemu OBD II
Wymagania w stosunku do pokładowych systemów diagnostycznych OBD:
monitorowanie działania reaktorów katalitycznych;
monitorowanie działania filtrów cząstek stałych;
monitorowanie działania sondy lambda;
rozpoznawanie wypadania zapłonów;
rozpoznawanie braku procesu spalania;
monitorowanie układu zasilania;
monitorowanie działania układu powietrza dodatkowego (rozcieńczającego spaliny) ;
monitorowanie działania układu recyrkulacji spalin;
monitorowanie działania układu odprowadzania par paliwa;
monitorowanie działania układu chłodzenia;
monitorowanie działania układu zmiany faz rozrządu i skoku zaworów;
zapisywanie warunków pracy silnika;
standaryzowane sterowanie zaświeceniem lampki kontrolnej MIL;
obsługa standardowego złącza diagnostycznego;
przekazywanie informacji o gotowości diagnostycznej systemu;
ochrona przed nieuprawnionymi modyfikacjami systemu;
monitorowanie funkcji skrzynki przekładniowej związanych z emisją spalin.
Aktualizacja:
2012-09-09
Strona 4
System OBD
Aby umożliwić prawidłowe działanie systemu OBD, konieczne jest rejestrowanie następujących parametrów
pojazdu, silnika i jego układu sterowania:
temperatury silnika;
obciążenia silnika;
prędkości obrotowej;
ciśnienia paliwa;
ciśnienia w kolektorze dolotowym;
współczynników korekcji czasu otwarcia wtryskiwaczy (autoadaptacja) ;
stanu i działania układu regulacji składu mieszanki;
napięcia zasilającego;
prędkości pojazdu;
przebiegu pojazdu;
informacji o usterkach i ich kodach.
Czasem lista ta jest rozszerzona o parametry:
temperaturę oleju;
kąt wyprzedzania zapłonu;
masowe natężenie strumienia zasysanego powietrza;
kąt otwarcia przepustnicy;
parametry związane z działaniem układu odsysania spalin ze skrzyni korbowej;
temperaturę spalin;
informację o działaniu urządzenia klimatyzacyjnego;
parametry automatycznej skrzyni przekładniowej.
1.3
Złącze diagnostyczne systemu OBD
Obecne używane są następujące protokoły transmisji danych:
Standard ISO 9141-2, protokół stosowany przez producentów europejskich, do wymiany danych o
małej prędkości (5 bit/s);
Standard ISO 14 230-4, protokół spotykany w samochodach producentów europejskich i azjatyckich
oraz w samochodach marki Chrysler;
Standard SAE J 1850, protokół stosowany przede wszystkim w samochodach amerykańskich,
szczególnie marki General Motors, również w lekkich pojazdach użytkowych;
Standard ISO/DIS 15 765-4, protokół ten służy do celów diagnostycznych w sieciach CAN.
Styki 7+15
Styki 2+10
Styk 4
Styk 5
Styk 16
Aktualizacja:
2012-09-09
komunikacja zgodna z protokołem ISO 9141-2, w zakresie diagnozowania silnika
i układów oczyszczania spalin;
komunikacja zgodna z protokołem SAE J 1850;
masa
masa w transmisji sygnału;
biegun dodatni akumulatora +12V (30);
Strona 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin