APG-11 - Ford Mondeo(3).pdf

(11187 KB) Pobierz
KATALOG
www.noweauto.com.pl
ISSN 1644-8812 ROK 2012
NR 11
HISTORIA MODELU, DANE EKSPLOATACYJNE, ROZWIĄZANIA TECHNICZNE, CZĘŚCI ZAMIENNE
FORd MONdeO
WYDANIE BEZPŁATNE
®
WEWNĄTRZ ZNAJDZIECIE
NUMeRY ReFeReNCYJNe
NAJPOPULARNIeJSZYCH
CZĘŚCI
!
Oryginalna jakość
kluczem do sukcesu!
DYSTRYBUCJA:
Katalog Auto Po Gwarancji
jest dostępny w sieciach:
AD PolSKA, GRoUP AUTo Union PolSKA,
hAnDloPex, inTeRCARS, inTeR-TeAm,
moTo-PRofil i PolCAR.
Od Wydawcy:
Mimo upływu lat Ford Mondeo z lat
2000-2007 wciąż może się podobać.
Ponadczasowa stylizacja, dobre
właściwości jezdne i atrakcyjne ceny
rekompensują awaryjność układów
wtryskowych diesli i niewielkie problemy
z korozją.
Można go także czytać na stronie:
www.noweauto.com.pl
www.adpolska.pl
AD Polska działa na krajowym rynku od października 2000 roku,
skupiając obecnie trzy regionalne hurtownie partnerskie, 40 lokal-
nych filii sprzedaży, ok. 150 placówek AD Serwis oraz 260 warsz-
tatów Auto Primo.
www.groupautounionpolska.pl
Groupauto Polska obecnie zrzesza 11 firm, powstała w 1999 r. jako
platforma wspólnych zakupów i polityki marketingowej dla niezależ-
nych dystrybutorów części samochodowych, zorientowanych na
obsługiwanie rynków lokalnych, i jako taka stała się oficjalnym, pol-
skim członkiem Groupauto International. Groupauto Polska realizuje
międzynarodową koncepcję sieci warsztatowej EuroGarage pod na-
zwą EuroWarsztat. Aktualnie do sieci przynależy ponad 4000 warsz-
tatów na terenie Europy, w tym przeszło 90 serwisów w Polsce.
www.handlopex.pl
Handlopex S.A. to firma zajmująca się dystrybucją opon i ogumie-
nia. Działa w branży od 1992 roku, przez cały ten okres dynamicznie
rozwija się, poszerza swoją ofertę i podnosi jakość usług. Obecnie
posiada ogólnopolską sieć obejmującą 16 oddziałów oraz ponad
100 skupionych wokół nich firm dystrybucyjnych.
Handlopex gwarantuje wszystkie dostępne rodzaje opon, zapewnia
dostępność dużych partii towaru, fachowe wsparcie i doradztwo,
szybką oraz terminową dostawę a także możliwość negocjacji cen.
www.intercars.com.pl
Inter Cars SA to największy dystrybutor części zamiennych do
samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie
Środkowo - Wschodniej. Posiada obecnie 147 filii w kraju oraz
93 oddziały w Europie. W ofercie Spółki znajduje się ponad milion
różnych części zamiennych do samochodów osobowych, ciężaro-
wych, motocykli.
Inter Cars SA jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce olejów marki
Comma, znanych i cenionych w całej Europie, dzięki najnowocze-
śniejszym technologiom, bazom produktowym oraz najlepszym
dodatkom uszlachetniającym.
www.inter-team.com.pl
Posiadająca 40-letnią tradycję firma Inter-Team Sp. z o.o. jest
jednym z czołowych ogólnopolskich dystrybutorów części za-
miennych do samochodów osobowych i ciężarowych. Oferta
firmy obejmuje wyroby renomowanych producentów krajowych
i zagranicznych. Szeroki asortyment pozwala wszystkim klientom
dokonać wyboru pomiędzy częściami oryginalnymi a tańszymi
zamiennikami. W ofercie firmy znajdują się także narzędzia i wypo-
sażenie warsztatów. Inter-Team Sp. z o.o. zatrudnia obecnie ponad
800 pracowników w 39 oddziałach na terenie całego kraju.
Inter-Team Sp. z o.o. jest również organizatorem partnerskiej sieci
O.K. SERWIS, w skład której wchodzi obecnie ponad 300 warszta-
tów na terenie całej Polski.
www2.moto-profil.pl
Od 1993 roku specjalizuje się w imporcie i dystrybucji samocho-
dowych części zamiennych. Jako jedyna firma dystrybucyjna w
Polsce nie zaopatruje bezpośrednio warsztatów samochodowych,
a dociera do nich jedynie poprzez sieć swoich partnerów handlo-
wych, czyli sklepów i hurtowni na terenie całego kraju. W ofercie
firmy można znaleźć także: wyposażenie warsztatowe, rozwiązania
informatyczne oraz szkolenia dla mechaników. Sieć: 850 partne-
rów handlowych.
www.polcar.com.pl
Polcar obecny jest na rynku części samochodowych już od 1986
roku. Dziś jest jedną z największych firm europejskich w segmen-
cie części nadwoziowych.
Posiada największy w Polsce magazyn o unikalnych rozwiązaniach
przeznaczony m.in. do dystrybucji części nadwozia o łącznej po-
wierzchni składowania 61 000 m2.
Jacek Ambrozik
Auto po gwarancji:
W numerze m.in:
Ford Mondeo 2000-2007
Prezentacja modelu
Jak rozkodować VIN
Oświetlenie
Filtry
Zawieszenie
Amortyzatory
hamulce
Ukł. napędowy, sprzęgło
Łożyska
oleje
Układ zapłonowy
Klimatyzacja, akumulatory
Układy wydechowe
Mix techniczny
®
4-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-41
Zdjęcie orientacyjne, nagroda może się minimalnie
różnić ze względu na modyfikację modelu.
Skorzystaj z jakości oryginalnych produktów
trzech uznanych marek!
LuK jest producentem najwyższej jakości
elementów układu napędowego, INA dostarcza
niezawodne części silników, a FAG jest
wiodącym liderem w technologii łożysk kół.
Trzy marki wprowadzające zaawansowane
technologicznie rozwiązania, zarówno dla
samochodów osobowych, pojazdów użytkowych
i traktorów.
LuK, INA, FAG – innowacyjne produkty
w oryginalnej jakości!
Portal warsztatowy:
KonKurs
KaTalogu auTo po gwarancji
Wyślij opis typowych usterek dowolnej
wersji samochodu marki
E-Mail: aaminfo.pl@schaeffler.com
www.schaeffler-aftermarket.com
www.schaeffler-aftermarket.pl
RenAUlT meGAne ii
(zrób to mailem,
na adres autopogwarancji@wp.pl).
W TYTUle mAilA
NAPISZ SŁOWO „KONKURS”!
W mailu podaj swoje dane adresowe
(kod, miasto, ulica,)
oraz numer telefonu komórkowego.
NajciekaWszy i Najbardziej
wyczerpujący opis nagrodzimy
radiem cB midland alan 102.
SPONSOREM NAGRODY JEST FIRMA DIAMOND CAR. Maile można nadsyłać do 20.08 2012.
Ford Mondeo
PREZENTACJA
SAMOCHÓD
OŚWIETLENIE
FILTRY
ZAWIESZENIE
AMORTYZATORY
HAMULCE
SPRZĘGŁA
ŁOŻYSKA
OLEJE
ZAPŁON
KLIMATYZACJA
TECH-MIX
od 8 tys. zł
Cena:
Ford MOnDeO SkrÓCie:
FOrD Mondeo w skrócie:
Lata produkcji
Silniki benzynowe
Diesle
Moce
2000-2007
1.8-3.0
2.0-2.2
90-226 KM
Okiem mechanika
Korozja
Nadwozie Forda Mondeo
jest słabo zabezpieczone przed
korozją. Rdza atakuje tylne
błotniki, oraz dolne krawędzie
drzwi. Problem dotyczy gównie
egzemplarzy z lat 2001-2004.
Badanie lakieru
Wiele egzemplarzy w ramach
gwarancji miało malowane dolne
krawędzie drzwi. Podczas bada-
nia czujnikiem grubości lakieru
w tych miejscach mogą zatem
być ślady malowania nawet
w bezwypadkowych autach.
SILNIKI
Przyjemność z ja zdy
HISTORIA MODELU
Czy model produkowany
od 2000 roku to Mk2 czy Mk3?
Większość miłośników Forda
uważa tak:
93-96
lifting: 96-01
Koszt
eksploatacji:
ŚredNi
1993: Ford Mondeo i
Ford Mondeo nie cieszy się opinią auta
bezawaryjnego. Ale ma inne zalety –
obszerne wnętrze i świetne zawieszenie.
Mk1
– 93-96
Mk2
– 96-01
Mk3
– 00-07
Mk4
– 07 do teraz.
2001: Ford Mondeo ii
P
Ale nie jest to precyzyjne, bo przecież
w 96 r. był tylko lifting Mk1. A jeśli
lifting jest pretekstem do wprowadze-
nia kolejnego oznaczenia, to czemu
pomija się liftingi z 2004 i 2010 roku?
W takim wypadku:
00-04
lifting: 05-07
Mk1
– 93-96
Mk2
– 96-01
Mk3
– 00-04
Mk4
– 05-07
Mk5
– 07-10
Mk6
– 10-12.
2007: Ford Mondeo iii
Ale nikt przecież tak nie podaje.
A zatem jeśli wyróżnimy kolejne
modele – mamy tylko trzy generacje:
07-10
lifting: 10-12
2013: Ford Mondeo iV
Mk1 - 93-01
Mk2 - 00-07
Mk3 - 07
– teraz.
Jak widać – jest wiele możliwych
wersji. Lepiej podawać zatem rok
modelowy.
2013
remiera Mondeo II połączy-
ła na chwilę dziennikarzy.
W sposób jednomyślny pod-
kreślano walory funkcjonalne tego
pojazdu, rozsądnie skonfigurowa-
ną gamę silników i rzecz najważ-
niejszą – rewelacyjne właściwo-
ści jezdne. Kropką nad „i” była
atrakcyjna cena zakupu. Limuzyna
z Kolonii w redakcyjnych testach
wiodących magazynów motory-
zacyjnych wygrywała nie tylko
z rywalami ze swojej klasy, ale
także z samochodami bardziej re-
nomowanymi.
Auto występuje w trzech wersjach
nadwozia – sedan, hatchback
i kombi. Ta ostatnia wersja należy
do największych w swojej klasie.
Maksymalna pojemność wnętrza
1700 litrów do dziś jest imponują-
cym wynikiem.
Samochód został w całości za-
projektowany w rekordowym tem-
pie przy wykorzystaniu technik
komputerowych. Jest to pierwsze
auto Forda, które już w fazie pro-
totypu wykonanego w oparciu
o dane z komputera nadawało
się do natychmiastowej jazdy
na torze doświadczalnym. Choć
pod względem liczby gwiazdek
w testach NCAP nie odniosło tak
spektakularnego sukcesu jakim
mogła rok później poszczycić się
Laguna II, trudno powiedzieć, że
odstaje od konkurencji. Każdy eg-
zemplarz wyposażony jest w sys-
tem bezpieczeństwa Intelligent Pro-
tection System, którego elementami
są: przednie poduszki powietrzne
o dwóch stopniach napełnienia,
„rozpoznające” siłę uderzenia
i pozycję kierowcy oraz obecność
pasażera, napinacze z czujnikami
stopniowo odblokowujące taśmę
przednich pasów bezpieczeństwa,
boczne poduszki powietrzne.
W opcji oferowane były także po-
duszki kurtynowe. Dla jak najlepszej
ochrony jadących 43 % przedniej
części Mondeo wykonano ze stali
o podwyższonej jakości. Zwiększo-
no także odporność na uderzenia
boczne stosując wzmocnienia
na różnych wysokościach drzwi.
O bezpieczeństwo pasażerów
Wszystkie silniki Forda Mondeo mają
łańcuch rozrządu. Wersje benzynowe
są bardzo trwałe i nie sprawiają zbyt
wielu problemów eksploatacyjnych –
pod warunkiem, że nie pracują na LPG.
Diesle są oszczędne i dynamiczne, ale
dla odmiany bardziej awaryjne.
Z TDDi nie jest tak źle. Z TDCi - gorzej:
szwankują w nich wtryskiwacze i pompy
paliwa wysokiego ciśnienia.
2.0 Tdci:
bardzo popularny diesel,
ale ma awaryjny układ wtryskowy.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Koszt
eksploatacji:
niski
Najsłabsze strony
auta to korozja
nadwozia
i korozja połączeń
gwintowych
w czasie jazdy troszczy się układ
wspomagający hamulce EBA. Jako
opcja do niektórych wersji dostęp-
ny jest system stabilizujący jazdę
ESP
.
nadwozie
W tej pokaźnej „beczce miodu”
znalazła się niestety kropla dzieg-
ciu. Po kilku latach eksploatacji
niektórzy użytkownicy zauważyli,
że wybrane egzemplarze Mondeo II
Z przodu producent zastosował prosty
układ McPherson. W wahaczach może-
my wymieniać zarówno sworznie jak też
silentbloki. Trwałość jest zadowalająca.
Newralgicznym punktem są natomiast
- jak prawie we wszystkich autach na
naszych drogach - łączniki stabilizatora.
Wielu użytkowników skarży się także na
niską trwałość łożysk kół przednich.
Przednie zawieszenie jest bardzo
proste.
Wszystkie elementy można
wymieniać oddzielnie.
ZAWIESZENIE TYLNE
Koszt
eksploatacji:
wysoki
Z tyłu mamy konstrukcję wielowa-
haczową (sedan i liftback mają inne
rozwiązania niż kombi). Jeśli zaczyna
pracować głośno, winne są zwykle
gumy stabilizatora i łączniki. W drugiej
kolejności należy wskazać na silentbloki
wahaczy, a w ostatniej na tuleje tylnej
belki, o których szerzej piszemy na
stronach poświęconych zawieszeniu.
4
5
Ford Mondeo
PREZENTACJA
WERSJE NADWOZIA
Pojemność bagażnika:
450/1290 l
Ford Mondeo 4d
rdzewieją. Korozja pojawia się na
fabrycznych zagięciach blach – np.
w dolnej krawędzi drzwi, na obrze-
żach tylnej klapy itp. Przyczyną był
ponoć skład masy wykończenio-
wej jaką pokrywano feralne miej-
sca przed lakierowaniem. Trzeba
zatem przygotować się na to, że
w używanych bezwypadkowych
i zadbanych egzemplarzach napo-
zdejmowanym panelem zastąpiono
nowszym, zintegrowanym z deską,
a później wprowadzono zestaw
Sony), zmieniały się obwódki zega-
rów, z zewnątrz wprowadzono nowe
kierunkowskazy boczne, zmienił
się kształt lusterek, sukcesyw-
nie przybywało chromu. Niestety
aż do końca produkcji pozostawio-
no niepraktyczny system otwiera-
małym kosztem, choć nie oznacza
to, że producent podszedł do spra-
wy „budżetowo”.
Z przodu mamy wspomniany układ
McPherson. W wahaczach może-
my wymieniać same sworznie. Fa-
brycznie są nitowane, ale można je
potem zastąpić przykręcanymi. Ich
trwałość jest zadowalająca. New-
ralgicznym punktem są natomiast
- jak prawie we wszystkich autach
na naszych drogach - łączniki sta-
bilizatora. Wielu użytkowników
skarży się także na niską trwałość
łożysk kół przednich.
Znacznie bardziej złożone jest
zawieszenie tylne. Co ciekawe -
producent zdecydował się na inne
rozwiązanie w wersji kombi, a inne
w sedanie i pięciodrzwiówce.
W obu przypadkach jest to kon-
strukcja wielowahaczowa.
W kombi amortyzatory są oddzie-
lone od sprężyn (przez co są tań-
sze). Zastosowano tam także inne,
krótkie łączniki stabilizatora.
Zawieszenie tylne modeli sedan
i hatchback jest zamocowane do
zupełnie innej ramy pomocniczej.
W przeciwieństwie do kombi mamy
tu całe kolumny resorujące - a za-
tem rozwiązanie droższe.
Układ hamulcowy:
Układ hamulcowy Forda Mon-
deo jest jedną z jego mocnych
stron. Po pierwsze sprawnie ra-
FORD MONDEO: WYBRANE BENZYNOWE WERSJE SILNIKOWE
1.8
1.8 SCi
1798
130
207
10,5
7,1
2.0 TDDi
1998
115-116
195
10,6
5,9
2.0
2.5 V6
2495
170
225
8,5
10,5
2.0 TDCi
1998
115-116
200
10,8
5,8
3.0 V6
2967
204
240
7,9
10,5
2.0 TDCi
1998
130
208
9,8
6,0
pojemność
moc (KM)
prędkość maks. (km/h)
przysp. 0-100 km/h (s)
zuż. paliwa (l/100 km)
(cm
3
)
SAMOCHÓD
OŚWIETLENIE
FILTRY
ZAWIESZENIE
AMORTYZATORY
HAMULCE
SPRZĘGŁA
ŁOŻYSKA
OLEJE
ZAPŁON
KLIMATYZACJA
TECH-MIX
ST 220
2967
226
241
7,7
10,6
2.2 TDCi
2198
155
223
8,7
6,2
1798
125
205
10,8
7,5
2.0 TDDi
1998
90
180
13,1
5,9
1999
145
215
9,8
7,9
FORD MONDEO: WYBRANE WERSJE WYSOKOPRĘŻNE
pojemność
moc (KM)
prędkość maks. (km/h)
przysp. 0-100 km/h (s)
zuż. paliwa (l/100 km)
(cm
3
)
Dł./szer./wys.: 473/181/143 cm, rozstaw osi: 275 cm.
Pojemność bagażnika:
500/1730 l
Ford Mondeo liftback 5d
Wtryskiwacze można tanio
zregenerować, ale często uszkodzona
jest także droga w naprawie
wysokociśnieniowa pompa paliwa
tkamy na malowane lub wymie-
niane drzwi. Najwięcej problemów
miały egzemplarze z lat 2000 -
2004. Później usterka została wy-
eliminowana, ale i tak samochód
nie jest wzorem zabezpieczenia
antykorozyjnego.
Mondeo w trakcie produkcji było
sukcesywnie modyfikowane. Naj-
bardziej rozpoznawalna jest prze-
prowadzona w 2005 roku zmiana
przedniego zderzaka i tylnych
świateł. Uważni obserwatorzy
potrafią wskazać znacznie więcej
nowych elementów. Dwukrotnie
modernizowano fabryczny radio-
odtwarzacz (charakterystyczny, ze
nia maski (pod znakiem Forda znaj-
duje się zamek na kluczyk).
Zawieszenie
Wszystkie Mondeo wyposażone są
w stosunkowo duże koła. Na
szczęście w bazowych wersjach
nie mają one przesadnie niskie-
go profilu. Podstawowe Mon-
deo z fabrycznym rozmiarem
opon dobrze się prowadzi i jest
w miarę odporne na polskie dziury.
Mondeo słynie z bardzo dobrych
właściwości jezdnych. Na szczę-
ście nie wpływa to drastycznie
na koszty serwisowania. Bardzo
dobry efekt uzyskano stosunkowo
ZDJĘCIA I OPISY NAJBARDZIEJ POPULARNYCH WERSJI:
1.8 16V
1.8 SCi
Dł./szer./wys.: 473/181/143 cm, rozstaw osi: 275 cm.
Pojemność bagażnika:
540/1700 l
Ford Mondeo kombi
Bazowa jednostka 1.8 16V. Wersja 110 KM
ma oznaczenie CGBA oraz CGBB. Wersja
125 KM ma oznaczenia CDBB, CHBA. Bardzo
popularny na rynku, dość trwały.
Mało popularny silnik 1.8 SCi z bezpośrednim
wtryskiem benzyny. Oznaczenie CFBA. Odra-
dzamy go, ponieważ jest wrażliwy na jakość
paliwa, nie można go przerobić na LPG.
Dł./szer./wys.: 480/181/144 cm, rozstaw osi: 275 cm.
2.0 16V
2.5 V6
Na początku produkcji: ogólna
forma już od początku była udana.
Bardzo popularny, optymalny silnik. Ozna-
czenie CJBA, CJBB. Jest równie trwały jak
wersja 1.8. Na gazie głowica wytrzymuje
ok. 100 tys. km.
Rozwinięcie starszego silnika 2.5 V6
stosowanego w poprzedniej generacji
modelu. Oznaczenie LCBD. Wersja 3.0 V6
ma oznaczenie MEBA.
2.0 TDDi
2.0 TDCi, 2.2 TDCi
Cała deska rozdzielcza jest wykonana z miękkiego materiału. Jakość montażu jest dość przeciętna. Jest to widoczne szczególnie
w obrębie konsoli środkowej - panel z tworzywa sztucznego jest zbyt delikatnie osadzony. Nie można natomiast narzekać na czytelność
zestawu wskaźników i na łatwość obsługi. Oba te elementy są wzorowe i nie absorbują uwagi kierowcy podczas prowadzenia auta.
Po liftingu: na tarczach zega-
rów pojawiły się dodatkowe
"pierścienie".
Silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtry-
skiem paliwa i pompą rotacyjną. wersja 90
KM - D5BA, 115 KM - D6BA.
Silnik wysokoprężny z wtryskiem commonra-
il. Wersje 115 KM - HJBA, HJBB, HJBC, 130
KM - FMBA/B, N7BA. 2.2 TDCi - QJBA, QJBB.
6
7
Ford Mondeo
PREZENTACJA
Mondeo ST 220 i inne mocne wersje
dzi sobie z samochodem, a po
drugie nie wykazuje specjalnych
mankamentów
podczas
eks-
ploatacji. Zarówno z przodu jak
i z tyłu mamy tarcze hamulcowe.
Z przodu są wentylowane, z tyłu -
pełne.
Jeśli ktoś nie używa zbyt często
hamulca ręcznego, zdarza się, że
może się zapiec, co wymaga inter-
wencji mechanika.
Przy okazji modernizacji mode-
lu do gamy wprowadzono wersję
1.8 z bezpośrednim wtryskiem benzy-
ny (SCi), jednak ze względu na nieko-
rzystną cenę (kosztował tyle co dwuli-
trówka) i wrażliwość na jakość paliwa
nie cieszył się zainteresowaniem na
naszym rynku. Godny polecenia jest
natomiast silnik dwulitrowy o mocy
145 KM. Odrębną sprawą są silniki wi-
dlaste: 2.5 oraz 3.0 (ostatni także jako
ST 220). Trwałe, ale paliwożerne i dro-
Silniki benzynowe:
gie w naprawach. Ciekawostka: należą
Wszystkie czterocylindrowe benzy- do najlżejszych w swojej klasie.
nówki to zupełnie nowe konstrukcje W większości silników Forda nie prze-
z łańcuchami rozrządu należące do widuje się nadwymiarów naprawczych
Modele czterocylindrowe są wyposa-
żone w mechaniczną regulację luzu
zawrowego (drogie szklanki, dostępne
w zasadzie tylko w ASO). Modele V6
mają hydrauliczne kompensatory luzu
zaworowego.
Silniki wysokoprężne:
Poprzednia
generacja
Mondeo
w wersji wysokoprężnej przegrywała
z konkurencją w zasadzie wszystkie
możliwe porównania. Ford postanowił
zatem zaproponować klientom zupełnie
nową jednostkę napędową 2.0 TDDi
w dwóch wersjach mocy – 90 i 115 KM
oraz (kilka miesięcy później) model
2.0 TDCi z zasilaniem common rail.
Po liftingu do gamy dołączyła jednost-
ka 2.2 TDCi (155 KM).
Wszystkie diesle mają łańcuch rozrzą-
du. W każdym znajduje się dwumaso-
we koło zamachowe oraz dwumasowe
koło pasowe (do paska osprzętu).
Praktyka pokazuje, że wersja
TDDi jest znacznie bardziej odpor-
na na złe gatunki paliwa niż TDCi,
choć trzeba zaznaczyć, że wersja
2.0 TDCi 115 KM cieszy się
oipinią
mniej
awaryjnej
niż
2.0 TDCi 130 KM.
Ford Mondeo: typowe usterki
Korozja na rantach drzwi.
Łuszczą się także progi (od
strony przednich błotników).
Zużycie dwumasowego
koła zamachowego.
W koło
wyposażone są nie tylko
turbodiesle. Koła dwumasowe
trafiają się także w wybranych
wersjach benzynowych.
Falowanie wolnych obrotów.
W silnikach benzynowych
można powiedzieć "ten typ tak
ma". W turbodieslach zwiastuje
poważne problemy z układem
wtryskowym.
Awarie klimatyzacji.
Przed
zakupem trzeba koniecznie
sprawdzi czy działa.
Awarie rozrusznika.
W dieslach
zaczyna szwankować, kiedy
wypełnia się pyłem ze sprzęgła.
Często pomaga jego oczysz-
czenie. Niestety - demontaż jest
dość niewygodny.
SAMOCHÓD
OŚWIETLENIE
FILTRY
ZAWIESZENIE
AMORTYZATORY
HAMULCE
SPRZĘGŁA
ŁOŻYSKA
OLEJE
ZAPŁON
KLIMATYZACJA
TECH-MIX
Mondeo ST 220 zastąpił poprzednika -
ST 200. Oferowany by we wszystkich
wersjach nadwozia (sedan, liftback oraz
kombi). ST 220 jest wyposażony w no-
woczesny, trzylitrowy silnik V6 o mocy
226 KM, który gwarantuje mu przyspie-
szenie 0-100 km/h w czasie 7,7 s. oraz
prędkość maksymalną 241 km/h. Nie
wszyscy wiedzą, że gamę sportowych
modeli Forda uzupełnił także turbodiesel
- ST TDCi (2.2 TDCi, 153 KM, 0-100
km/h 8 s, prędkość maksymalna 227
km/h). Najmocniejsze, zwyczajne wer-
sje były oferowane w specyfikacji Ghia,
z silnikami V6 - starszym 2.5 litra oraz
wspomnianym wcześniej, trzylitrowym
o mocy zredukowanej do 204, a potem
do 210 KM.
Wtryskiwacze diesli TDCi firmy
Delphi można tanio zregenerować,
ale często uszkodzona jest także
droga w naprawie wysokociśnieniowa
pompa paliwa
rodziny Duratec HE. Wyróżniają się
lekką konstrukcją i dobrymi osiąga-
mi. Jedyną jednostką, która pamięta
poprzednika i przeszła istotną mo-
dernizację jest znany, flagowy motor
V6. Gamę otwiera silnik 1.8 16 V o
mocy 110 (CGBA/B) oraz 125 KM
(CDBB, CHBA). To bardzo popularna
jednostka.
tłoków. W razie spadku kompresji moż-
liwa jest jedynie wymiana pierścieni lub
zakup całego kompletnego dołu silnika
(„Short Block”). Oczywiście najlepsze
zakłady szlifierskie w Polsce radzą so-
bie z tym problemem, jednak nie jest to
już zgodne z technologią fabryczną.
Wszystkie silniki posiadają łańcuch
rozrządu (teoretycznie dożywotni).
Warto wiedzieć
W modelach wysokoprężnych pompa cieczy jest zintegrowana z
pompą wspomagania (która z kolei jest napędzana krótkim paskiem).
Z czasem zużywa się wielowypust przekazujący napęd z jednej pom-
py do drugiej. objawem jest przegrzewanie silnika. Na szczęście
obie pompy można kupić oddzielnie. Na zdjęciu obok - pompa cieczy
z widocznym wielowypustem przekazującym napęd.
Ford Mondeo: ceny (w tys. zł)
Model
2007
2006
24
26
25
27
2005
20
21
21
22
2004
15
17
16
18
2003
13
14
14
15
2002
11
12
12
13
2001
8
9
9
10
Sedan, liftback
benzynowe
27
diesle
30
KoMbi
benzynowe
28
diesle
31
Wnętrze wersji ST nie różni się zbytnio od dobrze wyposażonego,
zwykłego modelu. Najważniejszą zaletą są skórzane, sportowe fotele.
Ewentualna rozbieżność cen w ogłoszeniach wynika nie tylko z różnic w pozio-
mie wyposażenia, ale także z historii samochodu. Najdroższe są egzemplarze
krajowe. Najtańsze – sprowadzone na handel.
Ciekawostka: maskę otwiera się za pomocą kluczyka (pod znaczkiem
jest zamek). To niepraktyczne rozwiązanie, a ponadto awaryjne.
Mondeo i LPG
Wielu kierowców montuje do Mondeo instalacje gazowe. Do wnęki koła
zapasowego mieści się 60 – litrowy zbiornik, stąd – szczególnie w wer-
sji kombi – nie odczuwamy zmniejszenia funkcjonalności auta. Uwaga –
w wersjach czterocylindrowych zastosowano mechaniczną regulację lu-
zów zaworowych za pomocą szklanek. Teoretycznie silnik eksploatowany
na benzynie nie wymaga regulacji aż do 140 - 160 000 km. W modelach
z LPG konieczna jest znacznie częstsza kontrola, która ze względu na zasto-
sowanie wspomnianych szklanek jest trudna i kosztowna.
Przed zakupem wersji sedan lub liftback trzeba koniecznie sprawdzić
stan zawieszenia w tym tulejek tylnej belki. Zazwyczaj nadają się
do wymiany. W kombi tylne zawieszenie jest skonstruowane inaczej
i okazuje się bardziej wytrzymałe.
PODSUMOWANIE
Niska cena zakupu, bardzo dobre właściwości jezdne
oraz przystępne ceny części zamiennych wystarcza-
jąco rekompensują niedostatki jakościowe tego sa-
mochodu. Warto zaznaczyć, że nawet jeśli po zakupie
wersji wysokoprężnej trzeba będzie zregenerować
pompoę wtryskową i wtryskiwacze, a także wymienić
dwumasowe koło zamachowe, łączna kwota okaże
się niższa niż cena zakupu konkurencyjnego auta nie-
mieckiego czy japońskiego z tego samego roku. Nic
dziwnego, że Mondeo ma wciąż wielu zwolenników.
8
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin