APG-21 - Opel Vectra C(3).pdf

(10296 KB) Pobierz
KATALOG
www.autobeztajemnic.pl
ISSN 1644-8812
NR 21
HISTORIA MODELU, DANE EKSPLOATACYJNE, ROZWIĄZANIA TECHNICZNE, CZĘŚCI ZAMIENNE
OPEL VECTRA C
ROK 2014
WYDANIE BEZPŁATNE
®
WEWNĄTRZ ZNAJDZIECIE
NUMERY REFERENCYJNE
NAJPOPULARNIEJSZYCH
CZĘŚCI
!
Od Wydawcy:
Opel Vectra C to jeden z najbardziej popularnych samochodów klasy średniej na polskim rynku.
Mamy nadzieję, że został godnie zaprezentowany. Życząc tradycyjnie przyjemnej lektury informujemy,
że ten numer inauguruje nowy sposób wydawania APG - nakłady dla poszczególnych dystrybutorów,
zostały spersonalizowane i różnią się drugą stroną okładki (tą z reklamą danego dystrybutora).
Środek i pozostałe strony okładkowe (czyli 1, 43, 44) są oczywiście identyczne. To na razie próba - jeśli
koncepcja spotka się z aprobatą – utrzymamy ją na dłużej. Możliwe jest także to, że taka forma będzie pojawiać
się w wybranych edycjach.
Jacek Ambrozik
Auto po gwarancji:
Opel Vectra C
Oświetlenie
10-11
Filtry
12-13
Zawieszenie
Klimatyzacja
14-15
28-29
Amortyzatory
16-17
Hamulce
18-19
Ukł. napędowy,
sprzęgło
20-21
Chodzenie
22-23
Oleje
24-25
®
Układ
zapłonowy
26-27
Układy
wydechowe
28-29
DYSTRYBUCJA:
Katalog Auto Po Gwarancji jest dostępny w sieciach:
AD POlsKA, GrOUPAUtO POlsKA, hAnDlOPex,
inter-teAm, mOtO-PrOfil i POlcAr.
można go także czytać na stronie:
www.autobeztajemnic.pl
Pompy cieczy
30-31
3
OPel VectrA c
PREZENTACJA
sAmOchÓD
OŚWietlenie
FILTRY
ZAWiesZenie
AmOrtYZAtOrY
hAmUlce
sPrZĘGŁA
chŁODnice
OleJe
ZAPŁOn
KlimAtYZAcJA
WYDech
POmPY
tech-mix
od 15 tys. zł
Cena:
OPel VectrA c W sKrÓcie:
Lata produkcji
Silniki benzynowe
Diesle
Moce
2002-2009
1.6-3.2
1.9-3.0
100-280 KM
Okiem użytkownika
Cenię sobie przestronność
i właściwości jezdne Vectry.
Nie można narzekać także
na dostępność części zamien-
nych. W swoim egzemplarzu
mam silnik 1.9 CDTi
- to optymalne źródło napędu.
SILNIKI
Można na niej pol egać
HISTORIA MODELU: tak zmieniał się Opel Vectra
Niezbyt oryginalna stylizacja Vectry C
skutecznie maskuje jej funkcjonalne walory.
Trzeba jednak zaznaczyć, że naprawdę
udane są tylko wybrane wersje.
1988-1992: Vectra A
2002-2005: Vectra c
Samochód zadebiutował w 2002
roku jako jeden z największych mo-
deli w swojej klasie. Do wyboru były
trzy wersje nadwozia – sedan, lift-
back oraz kombi. Ta ostatnia wersja
ma o 13 cm powiększony rozstaw
osi i do dnia dzisiejszego imponu-
je rozmiarami przestrzeni dla pa-
ży, czyli demontowalny moduł z roz-
kładanym stoliczkiem, schowkami
i lodówką.
W 2005 roku wszystkie wersje nad-
sażerów oraz ich bagażu. W 2003
roku do gamy modelowej dołączył
Signum. Wyróżniał się nadwoziem
typu hatchback oraz luksusowym
wnętrzem. W topowych wersjach
zamiast tylnej kanapy miał zamon-
towane tylko dwa niezależne fotele,
a między nimi tzw. asystenta podró-
Koszt
eksploatacji:
ŚreDni
Zdecydowana większość egzemplarzy
używanych to diesle. Starszych
- 2.0 oraz 2.2 DTI nie polecamy. Nowsze
- 1.9 CDTI to dla odmiany bardzo udane
konstrukcje. Większych kłopotów
nie sprawiają także czterocylindrowe
silniki benzynowe 1.6 oraz 1.8.
Przestrzegamy przed dieslem 3.0 CDTI
- jest dynamiczny, ale awaryjny
i drogi w naprawach.
1.9 CDTI:
to diesel konstrukcja Fiata.
Jest optymalnym wyborem dla Vectry.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
1992-1995: Vectra A fl
2005-2008: Vectra c fl
Wnętrze jest
zazwyczaj bogato
wyposażone,
ale jakość montażu
tylko przeciętna
Koszt
eksploatacji:
ŚreDni
DESKA ROZDZIELCZA OPLA VECTRY C
Zestaw zegarów przed liftingiem
bursztynowe podświetlenie.
Przednie zawieszenie to prosta
konstrukcja McPherson, ale producent
zdecydował się na zastosowanie alumi-
niowych wahaczy dolnych, w których
nie można wymieniać sworzni.
Taki patent niepotrzebnie podnosi
koszty serwisowania, a nie przynosi
żadnych specjalnych zalet.
nie można wymienić sworzni
wahaczy.
niepotrzebnie podnosi
to koszt serwisowania.
ZAWIESZENIE TYLNE
1995-1999: Vectra B
2008-2013: insignia
Koszt
eksploatacji:
ŚreDni
1999-2002: Vectra B fl
2013: insignia fl
tablica rozdzielcza po liftingu:
nowa kierownica, nowe radio.
Zawieszenie tylne jest konstrukcją
niezależną, wielowahaczową.
Typowym problemem używanych
egzemplarzy jest zużycie tzw. bana-
nów, czyli wahaczy poprzecznych.
Usterka objawia się stukaniem
i wyraźnym pogorszeniem się właści-
wości jezdnych. Po wymianie należy
zawsze sprawdzić zbieżność.
Wielowahaczowe zawieszenie tylne
zapewnia dobre właściwości jezdne.
4
5
OPel VectrA c
PREZENTACJA
WERSJE NADWOZIA
Sedan 4d
OŚWietlenie
FILTRY
woziowe przeszły niewielki lifting.
Zmiany stylizacyjne objęły głównie
przednią część (reflektory, zderzak)
oraz kilka detali wnętrza. Znacznie
bardziej istotna była moderniza-
cja gamy silnikowej. W 2008 roku
produkcja modelu została zakoń-
czona (nieznacznie dłużej w ofercie
utrzymywała się wersja sportowa
OPC). Vectrę zastąpiła Insignia –
szane uczucia. Właściwości jezdne
zasługują na pochwałę. Szczególnie
w sportowych odmianach OPC.
Koszty obsługi serwisowej mogły-
by być jednak nieco niższe. Przed-
nie zawieszenie to typowy układ
McPherson. Szkoda, że wahacze
są wykonane ze stopów lekkich
i nie ma w nich możliwości wymia-
ny sworzni. Koszt nowego wahacza
Dł./szer./wys.: 460/180/146 cm, rozstaw osi: 270 cm.
Pojemność bagażnika: 500 l
liftback 5d
Wysokoprężny silnik 1.9 cDti
(100-150 Km) został opracowany
przez fiata. Jest jedną z najlepszych
konstrukcji w swojej klasie
pojemności i mocy.
samochód o zdecydowanie bardziej
atrakcyjnej linii nadwozia i... nieco
mniej pojemnym wnętrzu.
Vectra była testowana przez organi-
zację Euro NCAP i otrzymała 4 na
pięć możliwych gwiazdek. Samo-
chód ma dość bezpieczną konstruk-
cję. Po zakończeniu prób zderzenio-
wych można było bez problemu
otwierać drzwi, a przemieszczenie
się kierownicy i zespołu pedałów
było raczej niewielkie. Niski okazał
się natomiast poziom ochrony pie-
szych.
Układ napędowy
Vectra ma poprzecznie zabudowany
zespół napędowy i napędzane koła
przednie. Wersji 4x4 nie zaprezento-
wano nigdy, choć przecież poprzed-
nie Vectry miały już takie odmiany.
Konstrukcja zawieszenia budzi mie-
dobrej jakości to ok. 500-600 zł.
Zawieszenie tylne to już konstrukcja
wielowahaczowa. Warto zaznaczyć,
że zużycie poszczególnych waha-
czy (szczególnie tzw. "bananów"
istotnie pogarsza właściwości jezd-
ne - samochód zaczyna pływać na
drodze.
Silniki benzynowe
Podstawowy silnik benzynowy Vec-
try ma szesnastozaworową głowicę,
pojemność 1600 cm, moc 100 KM
i nie najlepiej radzi sobie z tym wa-
żącym minimum 1400 kg samocho-
dem. Na szczęście w ogłoszeniach
pojawia się bardzo rzadko. Znacznie
bardziej popularną jednostką jest
silnik 1.8 16V. To optymalna propo-
zycja dla kogoś, kto szuka oszczęd-
nego samochodu rodzinnego do
którego da się założyć instalację
Dł./szer./wys.: 460/180/146 cm, rozstaw osi: 270 cm.
Pojemność bagażnika: 500-1360 l
Kombi 4d
signum
Dł./szer./wys.: 482(signum 465)/180/150 (signum 147) cm,
rozstaw osi: 283 cm. Bag: 530-1850 l (signum 365-1410 l)
gazową. Trzeba jednak zaznaczyć,
że oba silniki lubią zużywać olej
– nie jest to regułą, ale trafiają się
pechowe egzemplarze. Osoby za-
interesowane montażem instalacji
LPG powinny szukać wśród wersji
przedliftingowych, bo tylko w nich
montowano hydrauliczną kompen-
sację luzu zaworowego. W mode-
lach nowszych zastosowano już
regulację mechaniczną. Gaz można
montować także do wersji 2.2 oraz
V6. Nie nadaje się do tego natomiast
jednostka 2.2 Direct wyposażona
w bezpośredni wtrysk benzyny.
Wersje benzynowe V6 uchodzą za
udane, choć mają jeden słaby punkt
- delikatny i drogi w wymianie ze-
staw rozrządu.
silniki wysokoprężne
O ile w gamie wersji benzynowych
godne polecenia wydają się głów-
nie wersje przedliftingowe, o tyle
jeśli chodzi o diesle, sytuacja jest
dokładnie odwrotna. Początkowo
do Vectry montowano stare diesle
2.0 DTI oraz 2.2 DTI. Oba mają łań-
cuch rozrządu, ale z ich bezobsługo-
wością bywa różnie. Wspomniany
rozrząd jest trwały, ale pojawiaj się
problemy z układem wtryskowym -
rozszczelnia się na łączeniach wtry-
skiwaczy z przewodami, które je za-
silają. Objawy to utrudniony rozruch
(spowodowany spadkiem ciśnienia
paliwa) oraz przedostawanie się pa-
liwa do oleju (łączenie wtryskiwa-
czy z przewodami jest pod deklem
zaworowym). W wersjach 2.2 DTI
pojawiają się ponadto problemy
z trwałością głowic. W autach
Opel Vectra C: WYBRANE SILNIKI BENZYNOWE
1.6 16V
1598
100
192
12,5
7,2
1.8 16V
1796
122
205
11,2
7,6
2.2 16V
2188
147
216
10,2
8,6
pojemność (cm )
moc (Km)
prędkość maks. (km/h)
przysp. 0-100 km/h (s)
zuż. paliwa (l/100 km)
3
sAmOchÓD
ZAWiesZenie
AmOrtYZAtOrY
hAmUlce
sPrZĘGŁA
chŁODnice
OleJe
ZAPŁOn
KlimAtYZAcJA
WYDech
POmPY
tech-mix
2.2 DIR
2188
155
218
9,6
8,5
2.8 V6T
2792
250
250
6,9
10,4
3.2 V6
3175
211
248
7,5
9,8
Opel Vectra C: WYBRANE SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE
2.0 DTI
1995
101
192
13,0
5,9
2.2 DTI
2171
125
200
11,0
6,3
1.9 CDTI
1910
100
186
13,3
5,7
pojemność (cm
3
)
moc (Km)
prędkość maks. (km/h)
przysp. 0-100 km/h (s)
zuż. paliwa (l/100 km)
1.9 CDTI
1910
120
200
11,5
5,8
1.9 CDTI
1910
150
217
9,8
5,9
3.0 CDTI
2958
177
226
9,3
7,0
ZDJĘciA i OPisY nAJBArDZieJ POPUlArnYch WersJi:
Vectra C 1.6 100 KM
Vectra 1.8 122/140 KM
Silnik 1.6 kupowany jest zwykle z myślą o oszczędnej
eksploatacji - wielu użytkowników przerabia go na LPG.
Jednostka z kodem Z16XE nieźle się do tego nadaje.
Silnik Z16XEP - raczej nie.
Najlepszy silnik Vectry C do spokojnej jazdy. Jeśli ktoś
szuka auta do montażu instalacji polecamy Z18XE
o mocy 122KM. Nowszy silnik Z18XER (140KM) znosi
gaz nieco gorzej.
3.2 V6
2.0 DTI
To jeden z najbardziej niezawodnych silników w gamie
Vectry. War to zaznaczyć, że ta benzynowa jednost-
ka w konfiguracji z ręczną skrzynią jest wyposażona
w sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym.
Przestarzały silnik wysokoprężny. Ma łańcuch rozrządu.
Jego słabą stroną jest układ wtryskowy, który z czasem
rozszczelnia się. Wersje 2.2 DTI mają delikatną głowicę
- pęka jeśli maksymalnie obciąża się silnik.
1.9 CDTI
3.0 CDTI
6
na zdjęciu wnętrze sedana. Jeszcze więcej miejsca jest w odmianie kombi, ponieważ ma
o 13 cm dłuższy rozstaw osi. W wybranych wersjach signum z tyłu są tylko dwa miejsca.
samochód występuje w trzech
głównych wersjach wyposaże-
nia: essentia, elegance, cosmo
oraz OPc. nawet najtańsza ma
już klimatyzację (manualną).
nie polecamy automatów – są
awaryjne (zawodzi chłodzenie).
Flagowy diesel zapożyczony ze stajni Fiata. Jest chwa-
lony za dobre osiągi i niskie zużycie paliwa. Problemy
sprawia jedynie opcjonalny filtr cząstek stałych.
Silnik 3.0 CDTI to konstrukcja Isuzu. Ma doskonałe osią-
gi, ale jest awaryjny. Szerzej piszemy o nim na stronie
9 w ramce o typowych usterkach modelu.
7
OPel VectrA c
PREZENTACJA
Opel Vectra OPC
eksploatowanych głównie na auto-
stradach pod pełnym obciążeniem
dochodzi do ich pękania. Trzeba
jednak zaznaczyć, że wiele osób
trafiło na bardzo udane egzempla-
rze 2.0 DTI lub 2.2 DTI, którymi
przejechało ponad 300 tys. km bez
żadnych większych awarii. Takiego
szczęścia nie mają jednak użytkow-
nicy diesli 3.0 CDTI. To konstrukcja
Isuzu, która wciśnięta pod maskę
Vectry nieco się przegrzewa a to
prowadzi do osiadania tulei cylin-
drowych i wypalania uszczelki pod
głowicą. Naprawa jest droga (koszt
ok. 5 tys. zł), na szczęście jeśli zo-
stanie prawidłowo wykonana, pro-
blem się już nie powtarza.
Najlepszym dieslem w gamie Vec-
try jest wprowadzony po liftingu
silnik Fiata 1.9 CDTI. Występuje
w różnych wersjach mocy, ale każ-
dą można polecić. Są ekonomiczne,
dynamiczne, trwałe i dość tanie
w serwisowaniu. Na szczególną
pochwałę zasługuje w nich układ
wtryskowy - praktycznie bezawaryj-
ny. Niestety – nie ma róży bez kol-
ców. W najmocniejszych wersjach
mocy bardzo często zamontowany
jest filtr cząstek stałych. Zwykle
sprawia problemy (zatyka się, pod-
nosi zużycie paliwa) i większość
użytkowników decyduje się na jego
usunięcie. Kłopotliwy jest także
rozszczelniający się kolektor ssący
z układem klap, ale na szczęście
ten element można kupić jako za-
miennik w cenie ok. 1200 zł (część
o jakości oryginału, produkowana
przez tę sam firmę, która zaopatruje
Opla). Osoby, które mają pecha, tu
po zakupie Vectry 1.9 CDTI muszą
wymieniać dwumasowe koło zama-
chowe, ale element ten nie psuje się
nagminnie, tak jak np. w Fordach
Focusach 1.8 TDCi.
W większości egzemplarzy Vectry
prędzej czy później pojawiają się
problemy z zaworem EGR. Czysz-
czenie zazwyczaj nie pomaga. Na
ogół kończy się wymianą, która
kosztuje ok. 600 zł.
przykładowy numer VIn:
W0L 0 Z C F 69 4 1 000001
numer Vin można
znaleźć na słupku
pasażera na tabliczce
znamionowej (na któ-
rej znajduje się tak-
że oznaczenie klasy
czystości spalin) oraz
pod klapką w wykła-
dzinie obok progu,
a przed fotelem pa-
sażera. Jak zawsze
składa się z 17 znaków
i nigdy nie zawiera
liter: i (i), O (o), oraz
Q (q), aby uniknąć po-
myłki z cyframi 0 i 1.
Opel Vectra C – typowe usterki
szybkie zapychanie się filtra
cząstek stałych
na szczęście filtr był
wyposażeniem dodatkowym i nie
występuje we wszystkich dieslach.
awarie modułu cim
jest to moduł sterujący kolumny
kierownicy. Pełni funkcję interfejsu
typowym problemem silników
3.0 CDTi stosowanych w wybranych
modelach Opla, saaba (3.0 tiD)
i renault (3.0 dci) jest tzw.
opadanie czy też osiadanie tulei
cylindrowych.
Rozwiązaniem jest
wymiana uszczelek pod głowicami.
Problem opadających tulei cylindrow-
ych wynika głównie z przegrzewania
się bloków tych silników. Objawem
usterki jest oczywiście wzrost
ciśnienia w układzie chłodzenia
i wyrzucanie płynu ze zbiornic-
zka wyrównawczego. Ubytki płynu
powodują zapowietrzenie układu oraz
potęgują przegrzewanie się silnika.
Zakres opadania tulei jest dość ogran-
iczony - waha się zwykle od 5 do 15
"setek". Fabryczne uszczelki są wyko-
nane ze stali i nie mogą zrekompensować
powstałych nieszczelności. Skutecznym
rozwiązaniem okazuje się zastosowanie
pomiędzy szybko-przesyłową
magistralą komunikacyjną CAN
a wolno-przesyłową magistralą
komunikacyjną CAN.
awarie automatycznych skrzyń
biegów,
szwankują głównie
chłodnice oleju w skrzyniach.
awarie układów eGr
dorabianych uszczelek z materiałów
elastycznych. Należy zaznaczyć, iż tego
rodzaju silniki bez problemu spisują się
w Isuzu Trooper.
Kiedy zostały zamontowane w samo-
chodach: Opel, Saab i Renault, została
zmniejszona ich miska olejowa czyli
zmniejszony stan oleju. Mają także
mniejszą chłodnicę co dodatkowo
osłabia chłodzenie silnika, a to jest
główną przyczyną opadania tulei.
sAmOchÓD
OŚWietlenie
FILTRY
ZAWiesZenie
AmOrtYZAtOrY
hAmUlce
sPrZĘGŁA
chŁODnice
OleJe
ZAPŁOn
KlimAtYZAcJA
WYDech
POmPY
tech-mix
Vectra OPc po liftingu z lat 2006-2009 w wersji kombi.
Najszybsze wersje Vectry C
są oznaczane symbolem OPC.
Skrót pochodzi od nazwy Opel Per-
formance Center, którą nosi firma
wyspecjalizowana w przeróbkach
Opli, powstała w 1999 r. Vectry
OPC były produkowane zarówno
przed liftingiem jak też po liftingu,
model Vectry OPc przed liftingiem
w wersjach liftback oraz kombi.
(z lat 2005-2006).
naklejka na słupku Pod klapką obok
środkowym
fotela pasażera
przykładowe rozkodowanIe numeru VIn:
W0L
0
Z
kod producenta: W0l – Opel, rfn)
typ pojazdu: 0 – samochód osobowy
e, f, J, P U – samochód specjalny
,
płyta podłogowa.: (Z-Vectra)
kod modelu: (c – Vectra c)
wewnętrzny kod typu nadwozia
typ nadwozia: 69 - limuzyna 4d
rok produkcji: (4 - 2004)
zakład montażowy: 1 – rüsselsheim
numer produkcyjny
Vectra C ceny (w tys. zł)
model
2008
2006
2004
2002
LIFTBACK
benzynowe
27
20
14
10
diesle
30
23
18
12
Ewentualna rozbieżność cen w ogłoszeniach wynika nie tylko z różnic w pozio-
mie wyposażenia, ale także z historii samochodu.
C
F
69
4
1
000001
Silnik 3.0 CTDI w trakcie
remontu, po wypaleniu
uszczelki pod głowicą.
Vectra C i LPG
Najlepsze silniki do LPG
w gamie Vectry C to
oczywiście podstawowe
wersje
czterocylindrowe
- 1.6 16V oraz 1.8 16V.
Polecamy odmiany przed
liftingiem. W przypadku
wersji 1.6, optymalna jest
jednostka z kodem Z16XE
nieźle się do tego nadaje.
Silnik Z16XEP - raczej
nie. W przypadku od-
idealny do lPG - silnik 1.6 8V
miany 1.8 do montażu
instalacji polecamy wersję Z18XE nie mają już hydraulicznej kompensacji
o mocy 122KM. Nowszy silnik Z18XER luzu zaworowego, a to oznacza, że wy-
(140KM) znosi gaz nieco gorzej. Chodzi magają okresowej kontroli i ewentualnej
oczywiście o fakt, że młodsze modele regulacji co podnosi koszty eksploatacji.
Starszy model Vectry OPC z lat
2005-2006 (2.8 OPC 24V) rozwijał
moc 255KM i osiągał setkę w 6,7 s.
Nowszy, produkowany w latach
2006-2009 miał moc 280 KM
i przyspiesza do setki w 6,3 s.
Obie generacje modelu są wyposa-
żone w sześciocylindrowy, turbo-
doładowany silnik widlasty 2.8 V6
Charakterystyczny niebieski
Turbo. Był dostępny także w zwy-
kolor wyróżnia nie tylko nadwozie,
kłych odmianach (230 i 250 KM).
ale także wnętrze.
Wersje liftback z usztywnionym zawieszeniem oraz przyciemnia-
nymi lampami przednimi były oznaczone jako Gts. Warto zazna-
czyć, że oferowano także modele OPc line, czyli auta stylizowane
na wersje OPc. Wyróżniają je loga OPc line na drzwiach oraz
druga rura wydechowa.
PODSUMOWANIE
Vectra C nie jest samochodem
idealnym, ale biorąc pod uwagę re-
lację ceny do oferowanej wartości
– wypada bardzo dobrze. Godne
szczególnego polecenia są wersje
wysokoprężne 1.9 CDTI oraz odmiany
1.8 16V przed liftingiem, które choć
mają czasem problemy z dużym
zużyciem oleju idealnie spisują się po
przystosowaniu do zasilania LPG.
8
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin