Dane_stałe___wersja_15.09.2008.doc

(741 KB) Pobierz
Instrukcja badania efektywności ekonomicznej

CZĘŚĆ III

DANE STAŁE
DO ANALIZY EKONOMICZNEJ


SPIS TREŚCI

1. Koszty eksploatacji pojazdów samochodowych              89

Dane wejściowe              89

Jednostkowe koszty stałe eksploatacji pojazdów samochodowych              89

Koszty zmienne eksploatacji pojazdów              90

2. Koszty emisji toksycznych składników spalin              93

JEDNOSTKOWE KOSZTY EMISJI TOKSYCZNYCH SKŁADNIKÓW SPALIN NA DROGACH ZAMIEJSKICH              94

samochody osobowe              94

samochody dostawcze              94

samochody ciężarowe bez przyczep              94

samochody ciężarowe z przyczepami              95

autobusy              95

JEDNOSTKOWE KOSZTY EMISJI TOKSYCZNYCH SKŁADNIKÓW SPALIN NA DROGACH MIEJSKICH              95

samochody osobowe              95

samochody dostawcze              96

samochody ciężarowe bez przyczep              96

samochody ciężarowe z przyczepami              96

autobusy              96

3. Koszty jednostkowe remontów okresowych, remontów cząstkowych i zabiegów utrzymaniowych              97

Jednostkowe koszty remontów i utrzymania nawierzchni na drogach zamiejskich w PLN/m2 nawierzchni              98

Jednostkowe koszty remontów i utrzymania nawierzchni na drogach miejskich w PLN/m2 nawierzchni              98

Jednostkowe koszty remontów i utrzymania obiektów mostowych na drogach zamiejskich w PLN/m2              98

Jednostkowe koszty remontów i utrzymania obiektów mostowych na drogach miejskich w PLN/m2              98

4. JEDNOSTKOWE KOSZTY CZASU W PRZEWOZACH PASAŻERSKICH              99

5. JEDNOSTKOWE KOSZTY CZASU W PRZEWOZACH TOWAROWYCH              100

6. JEDNOSTKOWE KOSZTY WYPADKÓW DROGOWYCH              101

7. WSKAŹNIKI RYZYKA WYPADKÓW DROGOWYCH              102

Drogi zamiejskie dwujezdniowe              102

Drogi zamiejskie jednojezdniowe              103

Drogi miejskie dwujezdniowe              104

Drogi miejskie jednojezdniowe              105

88


1. Koszty eksploatacji pojazdów samochodowych

Dane wejściowe

Określenie marek i modeli pojazdów samochodowych reprezentujących każdą grupę pojazdów dla celów instrukcji opracowanej w IBDiM dokonuje się w wyniku analizy ilości pojazdów samochodowych zarejestrowanych w Polsce według: rodzajów, marek i modeli na koniec poprzedniego roku.

Średnią wartość rynkową pojazdów samochodowych poszczególnych grup, oblicza się na podstawie liczby samochodów zarejestrowanych w Polsce jako średnią harmoniczną liczby pojazdów oraz aktualnych cen reprezentantów wyszczególnionych kategorii i marek.

Do analiz przyjmuje się ceny samochodów uwzględniając strukturę parku w poszczególnych grupach pojazdów:

ü    Samochody osobowe              SO;

ü    Samochody dostawcze              SD;

ü    Samochody ciężarowe średnie(< 80 kN/oś)              SCb;

ü    Samochody ciężarowe ciężkie (> 80 kN/oś)              SCp;

ü    Autobusy              A;

Jednostkowe koszty stałe eksploatacji pojazdów samochodowych

W analizie IBDiM uwzględnia się dwa rodzaje kosztów stałych:

a)              związane z przebiegiem pojazdu: koszty amortyzacji, koszty obsług technicznych i napraw bieżących, koszty ogumienia,

b)              związane z czasem pracy: koszty osobowe obsługi pojazdu (czynności cywilno-prawne), koszty ubezpieczeń komunikacyjnych, opłaty i podatki.

Tabela 1.3.1              Dane wejściowe

Wyszczególnienie

samochody
osobowe

samochody
dostawcze

samochody
ciężarowe
bez przyczep

samochody
ciężarowe
z przyczep.

autobusy

Cena pojazdu [PLN]

51 750

91 900

185 700

586 500

798 200

Średnia cena rynkowa
5-letniego pojazdu [zł]

22 770

45 950

129 990

351 900

351 210

Roczna rata amortyzacyjna
przy stawce 4,5%

6 068

11 614

23 469

74 121

100 876

Przebieg w okresie
eksploatacji [km]

110 000

150 000

240 000

530 000

670 000

Okres amortyzacji [lat]

11

10

10

10

10

Średni przebieg roczny [km]

10 000

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin