CZĘŚĆ III
DANE STAŁEDO ANALIZY EKONOMICZNEJ
SPIS TREŚCI
1. Koszty eksploatacji pojazdów samochodowych 89
Dane wejściowe 89
Jednostkowe koszty stałe eksploatacji pojazdów samochodowych 89
Koszty zmienne eksploatacji pojazdów 90
2. Koszty emisji toksycznych składników spalin 93
JEDNOSTKOWE KOSZTY EMISJI TOKSYCZNYCH SKŁADNIKÓW SPALIN NA DROGACH ZAMIEJSKICH 94
samochody osobowe 94
samochody dostawcze 94
samochody ciężarowe bez przyczep 94
samochody ciężarowe z przyczepami 95
autobusy 95
JEDNOSTKOWE KOSZTY EMISJI TOKSYCZNYCH SKŁADNIKÓW SPALIN NA DROGACH MIEJSKICH 95
samochody osobowe 95
samochody dostawcze 96
samochody ciężarowe bez przyczep 96
samochody ciężarowe z przyczepami 96
autobusy 96
3. Koszty jednostkowe remontów okresowych, remontów cząstkowych i zabiegów utrzymaniowych 97
Jednostkowe koszty remontów i utrzymania nawierzchni na drogach zamiejskich w PLN/m2 nawierzchni 98
Jednostkowe koszty remontów i utrzymania nawierzchni na drogach miejskich w PLN/m2 nawierzchni 98
Jednostkowe koszty remontów i utrzymania obiektów mostowych na drogach zamiejskich w PLN/m2 98
Jednostkowe koszty remontów i utrzymania obiektów mostowych na drogach miejskich w PLN/m2 98
4. JEDNOSTKOWE KOSZTY CZASU W PRZEWOZACH PASAŻERSKICH 99
5. JEDNOSTKOWE KOSZTY CZASU W PRZEWOZACH TOWAROWYCH 100
6. JEDNOSTKOWE KOSZTY WYPADKÓW DROGOWYCH 101
7. WSKAŹNIKI RYZYKA WYPADKÓW DROGOWYCH 102
Drogi zamiejskie dwujezdniowe 102
Drogi zamiejskie jednojezdniowe 103
Drogi miejskie dwujezdniowe 104
Drogi miejskie jednojezdniowe 105
88
Określenie marek i modeli pojazdów samochodowych reprezentujących każdą grupę pojazdów dla celów instrukcji opracowanej w IBDiM dokonuje się w wyniku analizy ilości pojazdów samochodowych zarejestrowanych w Polsce według: rodzajów, marek i modeli na koniec poprzedniego roku.
Średnią wartość rynkową pojazdów samochodowych poszczególnych grup, oblicza się na podstawie liczby samochodów zarejestrowanych w Polsce jako średnią harmoniczną liczby pojazdów oraz aktualnych cen reprezentantów wyszczególnionych kategorii i marek.
Do analiz przyjmuje się ceny samochodów uwzględniając strukturę parku w poszczególnych grupach pojazdów:
ü Samochody osobowe SO;
ü Samochody dostawcze SD;
ü Samochody ciężarowe średnie(< 80 kN/oś) SCb;
ü Samochody ciężarowe ciężkie (> 80 kN/oś) SCp;
ü Autobusy A;
W analizie IBDiM uwzględnia się dwa rodzaje kosztów stałych:
a) związane z przebiegiem pojazdu: koszty amortyzacji, koszty obsług technicznych i napraw bieżących, koszty ogumienia,
b) związane z czasem pracy: koszty osobowe obsługi pojazdu (czynności cywilno-prawne), koszty ubezpieczeń komunikacyjnych, opłaty i podatki.
Tabela 1.3.1 Dane wejściowe
Wyszczególnienie
samochodyosobowe
samochodydostawcze
samochodyciężarowebez przyczep
samochodyciężarowez przyczep.
autobusy
Cena pojazdu [PLN]
51 750
91 900
185 700
586 500
798 200
Średnia cena rynkowa5-letniego pojazdu [zł]
22 770
45 950
129 990
351 900
351 210
Roczna rata amortyzacyjnaprzy stawce 4,5%
6 068
11 614
23 469
74 121
100 876
Przebieg w okresieeksploatacji [km]
110 000
150 000
240 000
530 000
670 000
Okres amortyzacji [lat]
11
10
Średni przebieg roczny [km]
10 000
Hamper26