program specjalizacji z pielęgniarstwa anestezjologicznego.pdf

(2434 KB) Pobierz
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
PROGRAM PRZYGOTOWANY PRZEZ ZESPÓŁ PROGRAMOWY W SKŁADZIE
1
:
1. dr n. med. Małgorzata Knap – Przewodnicząca Zespołu;
Oddział Anestezjologii
i Intensywnej Terapii Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. św. Rafała w Czerwonej
Górze; Zakład Medycyny Ratunkowej Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jana
Kochanowskiego w Kielcach
2. dr n. med. Edyta Cudak
– Zakład Pielęgniarstwa Anestezjologicznego i Intensywnej
Opieki Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego
w Poznaniu; Klinika Kardiochirurgii Dziecięcej Szpital Kliniczny im. K. Jonschera
w Poznaniu
3. dr n. med. Małgorzata Szerla
– Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii
Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy im. Wł. Buszkowskiego w Kielcach;
Zakład Medycyny Ratunkowej Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jana
Kochanowskiego w Kielcach
4. mgr Paweł Witt
– Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii Dziecięcej SPDSK
WUM; Zakład Nauczania Anestezjologii i Intensywnej Terapii Wydział Nauki
o Zdrowiu Warszawski Uniwersytet Medyczny
5. mgr Tadeusz Wadas
– Małopolska Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Krakowie
Osoby współpracujące
1. dr n. med. Elżbieta Bernaciak
– Kliniczny Szpitalny Oddział Ratunkowy
10. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką w Bydgoszczy (moduł VIII)
2. dr n. med. Iwona Teresa Jarocka
– Zakład Anestezjologii i Intensywnej Terapii
Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku (moduł VIII)
RECENZENCI PROGRAMU:
1. dr hab. n. med. Danuta Dyk
– Konsultant Krajowy w dziedzinie pielęgniarstwa
anestezjologicznego i intensywnej opieki,
Zakład Pielęgniarstwa Anestezjologicznego i Intensywnej Opieki Wydział Nauk
o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego
2. prof. dr hab. n. med. Krzysztof Kusza
– Konsultant Krajowy w dziedzinie
anestezjologii i intensywnej terapii,
Katedra i Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii Collegium Medicum
im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
1
Powołany Zarządzeniem Dyrektora Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych Nr 58/13
z dnia 8 listopada 2013 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw Opracowania Programu Kształcenia
Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.
str. 2
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
PROGRAM MODUŁU I PRZYGOTOWANY PRZEZ ZESPÓŁ PROGRAMOWY
W SKŁADZIE
2
:
1. dr n. med. Grażyna Rogala-Pawelczyk
Przewodnicząca Zespołu;
Katedra i Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych
2. dr n. med. Anita Gębska-Kuczerowska
– Studium Zdrowia Publicznego, Narodowy
Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny w Warszawie
3. mgr Jadwiga Klukow
– Katedra i Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie, Uniwersytet
Medyczny w Lublinie
4. mgr piel. Izabela Kucharska
– Departament Zapobiegania oraz Zwalczania Zakażeń
i Chorób Zakaźnych u Ludzi, Główny Inspektorat Sanitarny w Warszawie
5. mgr Teresa Kuziara
– Komisja Nauki, Kształcenia i Rozwoju Zawodowego, Naczelna
Izba Pielęgniarek i Położnych
Wiceprezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych
6. prof. nadzw. dr hab. n. hum. Ewa Wilczek-Rużyczka
– Katedra Psychologii Zdrowia,
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
7. dr Beata Witkowska-Maksimczuk
– Zakład Filozofii, Wydział Administracji i Nauk
Społecznych Politechniki Warszawskiej
8. dr n. o zdr. Grażyna Wójcik
– Zakład Pielęgniarstwa Społecznego, Wydział Nauki
o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Prezes Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego
RECENZENT PROGRAMU
dr hab. n. hum. Maria Kózka, prof. UJ
– Konsultant Krajowy w dziedzinie pielęgniarstwa
Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk
o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
2
Powołany Zarządzeniem Dyrektora Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych Nr 60/13
z dnia 12 listopada 2013 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw Opracowania Programu Kształcenia
Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.
str. 3
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Rodzaj kształcenia
Szkolenie specjalizacyjne jest to rodzaj kształcenia, który zgodnie z ustawą z dnia 15 lipca
2011 r.
o zawodach pielęgniarki i położnej
(Dz. U. z 2014 r., poz. 1435, z późn. zm.) ma na
celu uzyskanie przez pielęgniarkę lub położną specjalistycznej wiedzy i umiejętności
w określonej dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie
zdrowia oraz tytułu specjalisty w tej dziedzinie.
Efekty kształcenia wskazane w programie szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie
pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki, dla pielęgniarek
są dla organizatora
i uczestnika kształcenia obowiązkowym elementem programu. Osiągnięcie wskazanych
efektów kształcenia gwarantuje, że każdy uczestnik szkolenia specjalizacyjnego będzie
posiadać takie same kwalifikacje, niezależnie od miejsca ukończenia kształcenia, podmiotu
organizującego kształcenie oraz systemu kształcenia.
Cel kształcenia
Pielęgniarka po ukończeniu szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie pielęgniarstwa
anestezjologicznego i intensywnej opieki obejmuje specjalistyczną opieką pacjentów
w okresie okołooperacyjnym, na wszystkich etapach znieczulenia i w bezpośrednim okresie
poznieczuleniowym oraz prowadzi specjalistyczną opiekę nad ciężko chorymi pacjentami
w oddziale intensywnej terapii.
Czas trwania kształcenia
Łączna liczba godzin przeznaczonych na realizację programu szkolenia specjalizacyjnego
w kontakcie z wykładowcą, opiekunem stażu wynosi
979
godzin dydaktycznych:
zajęcia teoretyczne –
330
godz.;
zajęcia praktyczne
649
godz.
Organizator kształcenia w porozumieniu z kierownikiem, ma prawo dokonać modyfikacji
czasu trwania zajęć w wymiarze nie większym niż 20%. Oznacza to, że 80% czasu
przeznaczonego na realizację poszczególnych modułów nie podlega zmianie. Wskazane 20%,
co stanowi nie więcej niż 196 godzin, może być wykorzystane na samokształcenie.
Sposób organizacji
Za przebieg i organizację szkolenia specjalizacyjnego odpowiedzialny jest organizator
kształcenia.
Planując realizację kształcenia, organizator powinien:
1. Opracować regulamin organizacyjny szkolenia specjalizacyjnego, który w szczególności
określa:
organizację;
zasady i sposób naboru osób,
prawa i obowiązki osób uczestniczących;
zakres obowiązków kadry dydaktycznej prowadzącej nauczanie teoretyczne i praktyczne.
2. Powołać kierownika szkolenia specjalizacyjnego.
Do zadań kierownika szkolenia oprócz zadań określonych w przepisach Ministra Zdrowia
z tego zakresu powinno należeć:
współdecydowanie o doborze kadry dydaktycznej;
przedstawienie uczestnikom szkolenia: celu, programu i organizacji kształcenia;
ocenianie placówek szkolenia praktycznego wg specyfiki i organizacji zajęć;
pomaganie w rozwiązywaniu problemów;
udzielanie indywidualnych konsultacji uczestnikom szkolenia;
zbieranie i analizowanie opinii o przebiegu szkolenia.
str. 4
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
3. Przeprowadzić postępowanie kwalifikacyjne
3
.
4. Powołać wykładowców posiadających kwalifikacje określone w programie szkolenia.
5. Powołać w uzgodnieniu z kierownikiem specjalizacji opiekunów szkolenia praktycznego,
którzy powinni być merytorycznymi pracownikami placówek, w których odbywa się
szkolenie praktyczne. Do zadań opiekuna szkolenia praktycznego należy:
instruktaż wstępny (zapoznanie z celem szkolenia praktycznego z organizacją pracy,
wyposażeniem placówki, jej personelem, zakresem udzielanych świadczeń i in.);
instruktaż bieżący (organizacja i prowadzenie zajęć, kontrola nad ich prawidłowym
przebiegiem, pomoc w rozwiązywaniu problemów i in.);
instruktaż końcowy (omówienie i podsumowanie zajęć, zaliczenie świadczeń
zdrowotnych określonych w programie kształcenia, ocena uzyskanych wiadomości
i umiejętności).
6. Zapewnić bazę dydaktyczną do szkolenia teoretycznego dostosowaną do liczby
uczestników szkolenia.
7. Zapewnić środki dydaktyczne, o których mowa w programie poszczególnych modułów.
8. Dobrać placówki stażowe zgodnie z planem nauczania, w których możliwe będzie
zdobywanie umiejętności niezbędnych do wykonywania określonych świadczeń
zdrowotnych.
9. Posiadać wewnętrzny system monitorowania jakości kształcenia.
10. Potwierdzić w karcie specjalizacji uczestnika przed zaliczeniem szkolenia, że pielęgniarka
posiada kwalifikacje w zakresie badania fizykalnego, udokumentowane uwierzytelnioną
kopią:
dyplomu uzyskania tytułu specjalisty po 2001 r.
lub
zaświadczenia o ukończeniu kursu specjalistycznego
Wywiad i badanie fizykalne
lub
zaświadczenia o ukończeniu kursu z zakresu badania fizykalnego
Advanced Physical
Assessment.
Sposób sprawdzania efektów kształcenia
W toku realizacji programu przewiduje się ocenianie:
1. Bieżące – rozumiane jako zaliczanie poszczególnych modułów (sprawdzenie stopnia
opanowania wiedzy i umiejętności będących przedmiotem nauczania teoretycznego
i praktycznego, w tym świadczeń zdrowotnych przewidzianych w programie kształcenia).
2. Końcowe – egzamin państwowy, który przeprowadza państwowa komisja egzaminacyjna
powołana przez ministra właściwego do spraw zdrowia na wniosek dyrektora Centrum
Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.
2. OGÓLNE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Dyplom uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinie
pielęgniarstwa anestezjologicznego
i intensywnej opieki
otrzymuje pielęgniarka, która:
1) W zakresie wiedzy posiada:
wiedzę na temat dylematów etycznych/moralnych w pracy pielęgniarki, położnej;
wiedzę dotyczącą praw pacjenta i odpowiedzialności pielęgniarki, położnej;
Warunkiem zakwalifikowania na specjalizację jest spełnienie przez pielęgniarkę wymogów zawartych
w art. 67 ust. 4 ustawy
o zawodach pielęgniarki i położnej
(Dz. U. z 2014 r., poz. 1435, z późn. zm.), a ponadto
legitymowanie się zaświadczeniem o ukończeniu kursu specjalistycznego
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa
oraz kursu specjalistycznego
Wykonanie i interpretacja zapisu elektrokardiograficznego.
3
str. 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin