Torsten Andreas Hoffmann - Sztuka czarno-białej fotografii. Od inspiracji do obrazu.pdf

(9994 KB) Pobierz
Torsten Andreas Hoffmann
Od inspiracji do obrazu
Jak nie robić tandetnych zdjęć
41
Uproszczenie zamiast pocztówkowego banału....................................................... 42
Dlaczego nastrój jest tak istotny?
49
Trzy zdjęcia, jedno m ie jsce ............................................................................................50
Nastrój w skali m o lo w ej.................................................................................................. 51
Chłód o d d ali.......................................................................................................................52
Fotografia uliczna
55
Stawiając sto p ę .................................................................................................................56
Skaczące d z ie c k o .............................................................................................................
57
Osoby przed budynkiem rządow ym ..........................................................................
59
Tajemnicza para.................................................................................................................
59
Calvin K lein........................................................................................................................ 60
Atmosfera jak z H itchcocka............................................................................................62
Czym jest fotografia krajobrazow a w XXI w ieku?
63
Dziewiczy krajobraz z T u a re g ie m ................................................................................ 65
Osoby i krajobrazy na Lanzarote..................................................................................
66
Abstrakcje na Saharze.....................................................................................................
66
Śmierć natury.....................................................................................................................67
Idylliczne zdjęcie morza z sam olotem ........................................................................
68
Krajobraz z m ateracem ...................................................................................................69
Fotografowanie architektury
71
Cyfrowe fotografowanie architektury.........................................................................
73
Człow ieka nowoczesna architektura..........................................................................
74
Efekt skoncentrowania dzięki teleobiektywowi ......................................................
75
Nowoczesna architektura ze sz k łe m ...........................................................................76
Modelka jako ozdoba o kn a............................................................................................
77
Elem enty graficzne w fotografii czarno-białej
79
Światło i cień jako podstawa kom pozycji................................................................... 81
Ograniczanie do pionów i poziom ów .........................................................................82
Akcenty wykończeniowe, które ożywiają zd ję c ie ....................................................83
Leżak na przejściu dla pieszych....................................................................................84
Żelazna kładka...................................................................................................................85
10 Poezja m elancholijnych nastrojów
87
Deszczowa plaża.............................................................................................................. 88
Irlandzka pow aga............................................................................................................ 89
Metafora c h w ili................................................................................................................90
Młodzieniec przy pło cie..................................................................................................91
Madonna na parkingu ................................................................................................... 92
Mgła w T u r c ji....................................................................................................................
93
11
Fotografia abstrakcyjna
95
Znaki czasu........................................................................................................................96
Światło i cień ....................................................................................................................98
Formalizm (z treścią i bez treści)..................................................................................
9 9
Struktury jako symulatory fan ta zji............................................................................ 100
12 Fotografia surrealistyczna
101
Jo ga................................................................................................................................... 102
Cmentarne grobowce na tle w ulkanu.......................................................................103
Wrota do innego św iata............................................................................................... 105
Stacja kolejowa bez torów........................................................................................... 106
Absurdalna betonowa powierzchnia .......................................................................107
Widok w o d d a li.............................................................................................................. 108
13 Portrety
109
Przedstawiciele hinduskich plem ion......................................................................... 110
Druga strona medalu .................................................................................................... 112
Piękno starości................................................................................................................. 113
Odnaleźć w przelotności to, co istotne..................................................................... 114
Los kobiety w In d iach ....................................................................................................114
Łatwiej jest z osobami, które z n a m y ......................................................................... 115
14 Człowiek i jego otoczenie
117
W cieniach B ronksu....................................................................................................... 119
Zakonnica na Times S q u a re ........................................................................................120
Mężczyzna i nieruchom ości........................................................................................ 121
Hinduski Jo g in ................................................................................................................. 121
Przerwa na papierosa....................................................................................................123
15 Fotografia m istyczna
125
Znak....................................................................................................................................127
Anioł jako figura sym b o liczn a.................................................................................... 128
Przem ijanie...................................................................................................................... 129
10 Poezja m elancholijnych nastrojów
87
Deszczowa plaża..............................................................................................................
8 8
Irlandzka pow aga............................................................................................................ 89
Metafora c h w ili................................................................................................................90
Młodzieniec przy płocie................................................................................................. 91
Madonna na parkingu ................................................................................................... 92
Mgła w T u r c ji....................................................................................................................
93
11
Fotografia abstrakcyjna
95
Znaki czasu....................................................................................................................... 96
Światło i cień ....................................................................................................................98
Formalizm (z treścią i bez tre ści)..................................................................................
99
Struktury jako symulatory fan ta zji............................................................................ too
12 Fotografia surrealistyczna
101
Jo ga................................................................................................................................... 102
Cmentarne grobowce na tle w ulkanu.......................................................................103
Wrota do innego św iata............................................................................................... 105
Stacja kolejowa bez torów........................................................................................... to
6
Absurdalna betonowa powierzchnia .......................................................................107
Widok w o d d a li.............................................................................................................. 108
13 Portrety
109
Przedstawiciele hinduskich plem ion.........................................................................110
Druga strona m e d a lu ....................................................................................................112
Piękno starości................................................................................................................. 113
Odnaleźć w przelotności to, co istotne..................................................................... 114
Los kobiety w In d iach ....................................................................................................114
Łatwiej jest z osobami, które z n a m y ......................................................................... 115
14 Człowiek i jego otoczenie
117
W cieniach Bronksu....................................................................................................... 119
Zakonnica na Times S q u a re ........................................................................................120
Mężczyzna i nieruchom ości........................................................................................ 121
Hinduski Jogin................................................................................................................. 121
Przerwa na p apierosa....................................................................................................123
15 Fotografia mistyczna
125
Znak....................................................................................................................................127
Anioł jako figura sym b o liczn a.................................................................................... 128
Przem ijanie...................................................................................................................... 129
Kamienna spirala przy m orzu......................................................................................130
Enigmatyczny re lik t........................................................................................................131
Krzyż na n ie b ie ............................................................................................................... 132
16
Fotografia panoram iczna
133
Aparaty obrotowe powodują powstawanie łuków................................................134
Prosty horyzont............................................................................................................... 135
Wyjątkowo interesujący panoramiczny format poziomy w kom pozycji
136
Pionowe użycie aparatu pan o ram iczn eg o ............................................................. 137
Fotografie panoramiczne uzyskane cyfrowo za pomocą Łączenia obrazów . .. 138
C z ę ś ć III
17
Z a s a d y k o m p o z y c ji
I4 3
145
Czym jest kom pozycja obrazu?
Zawarcie wydarzenia w k o m p o zyc ji........................................................................ 146
Krajobraz jest bardziej cie rp liw y................................................................................ 148
Detale prowadzą do p e rfe k c ji....................................................................................149
Do sedna zdjęcia..............................................................................................................151
18
Złoty podział oraz konstrukcja elem entarna
153
Wieża ciśnień w Nowym Jorku.................................................................................... 154
Fala wpadająca przez o k n o ..........................................................................................156
Symetria osiowa nowoczesnej arch itektury........................................................... 156
Scena z ulicy Nowego Jo rk u ........................................................................................ 158
19
Kom pozycja trójkątna
161
Trójkąt d yn am iczn y....................................................................................................... 162
Zazębiające się tró jk ą ty ................................................................................................163
Trójkąt klasyczny.............................................................................................................164
Cebula w kam ieniu.........................................................................................................
165
20
Rytm — pow tarzający się elem ent
167
Łuki, linie i ro m b y...........................................................................................................168
Rytm linii o k ie n n y c h ..................................................................................................... 169
Struktura m inim alistyczna............................................................................................170
Miejsce konferencji — styl jap o ński........................................................................... 171
21
Mniej znaczy więcej: redukcja i em faza
173
Łuk z morzem................................................................................................................... 174
Uproszczona n ag o ść......................................................................................................175
Cyfrowa kontrola............................................................................................................. 176
Zgłoś jeśli naruszono regulamin