Sabard V., Geneslay V. - Kaligrafia łacińska.pdf

(3077 KB) Pobierz
VÉRONIQUE SABARD • VINCENT GENESLAY • LAURENT RÉBÉNA
) Æ J tG R fiF tfi
Spis treści
Przedmów
a: Roger Druet
Ewolucja pisma łacińskiego
Przybory
Pierwsze pociągnięcia piórem
.\i ćwiczeń
wstępnych
7
9
13
17
20
Italika
Ogólny wygląd italiki
Właściwości italiki
Pisanie liter
Napisanie tekstu i wykonanie papieru firmowego
49
50
5
1
53
57
Pismo angielskie (kursywa współczesna)
Ogólny wygląd kursywy
59
60
6
1
63
67
Uncjała
- {.'lny wygląd uncjały
aściwości uncjały
>anie liter
■¿pisanie tekstu i wykonanie karty win
23
24
25
27
29
Właściwości kursywy
Pisanie liter
Napisanie tekstu i wykonanie kartki z życzeniami
Dzieła
współczesne
Słownik
Literatura dodatkowa
69
79
80
\arolina
;.'lny wygląd karoliny
aściwości karoliny
' sanie liter
¿pisanie tekstu i wykonanie kopert
31
32
33
35
37
'ekstura
{.'lny wygląd tekstury
aściwości tekstury
; -¿nie liter
-¿pisanie tekstu i wykonanie kalendarza
39
40
41
43
47
• •
))
życie
M y ś l Jean G io n o , z a c y to w a n a w ty tu le te g o ro zd zia łu , d o ­
sko n a le o d d a je c h a ra k te r w spó łczesności. O d n o s i się ró w ­
nież w ja k iś sp o s ó b d o c z yn n o ści pisania, k tó ra , bę d ą c ra ­
d o ś c ią sam ą w sobie, d aje te ż m o ż liw o ś ć p rz e k a z a n ia k o ­
m uś w y ra z ó w s z a cu n ku , s y m p a tii a ta k ż e i m iło ści. D zięki
te m u p o z w a la na p e łniejsze „w d y c h a n ie ż y c ia ".
W c z yn n o ś ci p isania je s t a s p e k t za b a w y, gry, g d z ie biała
k a rtk a staje się w o ln ą p rz e s trz e n ią d la u p ra g n io n e j, w ła ­
snej w y p o w ie d z i, a n a w e t kreacji, w k tó re j ró w n o w a g a
m ię d z y „ p u s ty m " i „ p e łn y m " je s t ź ró d łe m s a ty s fa k c ji.
To m o m e n t, w k tó ry m w y o s trz a m y w z ro k , ż e b y u c h w y ­
cić o d p o w ie d n i p o z io m z n a c z e n ia s łó w k o ły sz ą c y c h się
w te j c u d o w n e j c h w ili m ię d z y ś w ia ta m i w y o b ra ź n i o b ra ­
z ó w i pism a. To p rz e d łu ż e n ie naszej w o li i p rz y je m n o ś c i.
W y ra ż a m y w te n sp o s ó b m yśl, u w id a c z n ia ją c ą czas, czy-
it O
N a kre ślo n a lin ia je s t w y o b ra ż e n ie m w ie lk ic h m o ż liw o ś c i,
tw a rc ie m na ś w ia t to le ra n c ji, k o ły s a n ie m się na ró w n o ­
w ażni w p o s z u k iw a n iu je j śro d k a , ró w n o w a g i. Ta c u d o w ­
na, n ie u c h w y tn a c h w ila s p rz y ja m e d y ta c ji. Z a s ta n a w ia ć
się nad g e n e z ą te k s tu , to z a s ta n a w ia ć się nad sobą. W a s -
ily K a n d in s k y b a rd z o tra fn ie o kre ś la sta n, w k tó ry m się
■vtedy z n a jd u je m y : „ L ite ry d z ia ła ją ja k czyste fo rm y i w e ­
w n ę trz n a m e lo d ia ".
Sposób, w ja k i p rz e le w a m y s ło w a na papier, je s t o d b ic ie m
~aszej o s o b o w o ś c i, w id o c z n e j p rz e s trz e n i naszych uczuć.
'Jasz s p o s ó b m y ś le n ia o ra z u ż y te s ło w n ic tw o w d u ż e j
- erze są o d b ic ie m e p o k i, w k tó re j ż yje m y. W s z y s tk o , co
iązane z p is a n ie m , z te k s te m , je s t zaw sze n a k ie ro w a ­
ne na k o m u n ik a c ję z d ru g ą o so b ą . C ałe e u ro p e js k ie p i-
•m ie n n ic tw o o p ie ra się na k ilk u lite rn ic z y c h sty la ch , k tó ­
re, e w o lu u ją c , d o p ro w a d z iły nas d o d z isie jsze g o pism a.
O w a e s te ty k a pisania, p rz e k a z y w a n a z p o k o le n ia n a p o ­
k o le n ie , p rz y n a le ż y d o n aszego sp o so b u m yśle n ia . K aż­
d y e ta p g ra fic z n e g o ro z w o ju p is m a m a s w o ją n a zw ę : u n -
cjała, k a ro lin a , p is m o h u m a n is ty c z n e , g o ty c k ie , b a sta rd a ,
ita lik a , k u rs y w a . Ich cechą w s p ó ln ą je s t nacisk na p ię k n e
pisanie, czyli na k a lig ra fię w ła ś n ie . U p ra w ia n ie te j g ra fic z ­
nej s z tu k i w ie d z ie nas d o w e w n ę trz n e j ró w n o w a g i, a ta k ­
że d o p rz y je m n o ś c i w y n ik a ją c e j z u czu c ia le kko ści d u c h a
i c a łe g o ciała.
Teraz W y , k tó rz y będziecie u p ra w ia ć tę s ztu kę , k tó rz y z ro ­
zu m ie c ie znaczenie s ło w a d u k t* , k tó rz y przeżyjecie tę w e ­
w n ę trz n ą radość, bę d zie cie szczęśliw i. P rze ko n a cie się, że
p is m o p o w s ta łe w radości je s t o d b ic ie m W a s sam ych.
R o g e r D ru e t
Ta blica c h ro n o lo g ic z n a
e w o lu c j i fo rm pis m a
ła c iń s kie g o . Czarne li t e r y
w y z n a c z a ją w ażne e t a p y t e j
e w o lu c ji, l i t e r y c z e rw o ne
p rz e d s t a w i a ją p rz e d łu ż e n ia
t y p o g ra f ic z n e k a lig ra f ii.
ku rs y w a ro m a ń s ka
/
Ac
.Vo
,^
-O
O'
//V /
A
ja
'A .
K
#
#
^
#
A?
A
A
X
u
:
X X f\r
t AÁ
¿>
'#
<A A A
A
/
/
/
/
A ^ /
^
ł /
. /V
N /
/
/ /
A #
/
ft
A
a
A lfa b e t ła c iń sk i p o c h o d z i o d a lfa b e ­
tó w fe n ic k ie g o , g re c k ie g o i e tru s k ie ­
g o . P ierw sze je g o e le m e n ty p o ja w i­
ły się o k o ło ro k u 6 0 0 p .n .e . w R zy­
m ie. C h o ć w czasach c e s a rs tw a p i­
s m o m ie w a ró ż n e fo rm y , to za c z yn a
się ry s o w a ć k ilk a g łó w n y c h te n d e n -
_8
cji w je g o ro z w o ju . O k o ło I w . p .n.e.
o d n a jd u je m y kla syczną k a p ita łę w y ­
ry tą w k a m ie n iu (c a p ita lis q u a d ra ta )
i tę m a lo w a n ą na m u ra c h (c a p ita lis
ru s tic a ), o ra z p is m o w s p ó ln e - k u r­
s y w ę (cu rsiva ).
W II i III w . n a s tę p u ją dalsze z m ia n y
- tw o rz y się u n cja ła , k tó ra p rz e jm u ­
je od k a p ita ły m a je s ta ty c z n y w y g lą d
i c h a ra k te r. K o le jn y m e ta p e m je s t
p ó łu n c ja ła ,
p rz e k s z ta łc o n a
w k r ó t­
ce w p ó łu n c ja łę irla n d z k ą i m in u -
s k u łę a n g lo s a k s o ń s k ą . R ó w n o le g le
d o w y m ie n io n y c h w y ż e j s ty ló w ro z ­
w ija ją się p is m o m e ro w iń s k ie , w iz y -
g o c k le i b e n e w e n c k ie , p is m o z Laon
i z L u xe u il.
W o k re s ie renesansu k a ro liń s k ie g o
p o w s ta je n o w e p is m o -
k a ro lin a .
W y p ra c o w a n e w ró ż n y c h k la s z to ­
rach (C o rb ie , B eauvais) w V III w . z y ­
skuje s w o ją fo rm ę o s ta te c z n ą w Sa-
in t- M a r tin - d e Tours i zo s ta je ro z p o -
Zgłoś jeśli naruszono regulamin