chemia_model_A1_A2_A3_A4_A7.pdf
(
296 KB
)
Pobierz
E
OD
EGZA
D ROK
AMIN
KU SZ
N MA
ZKOL
CHEM
M ROZ
AŃ I SCH
, A2, A3,
ATUR
NEGO
RALN
O 2014
NY
4/2015
5
C
ZIOM
MIA
SZERZ
PO
ZONY
Y
R
ROZWIĄ
ĄZANIA
A ZADA
(A1,
HEMAT
, A4, A7
TY PUNK
7)
KTOWA
ANIA
GRUDZIEŃ
G
Ń 2013
Zadanie 1. (0–2)
Wymagania ogólne
Wymagania szczegółowe
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
3. Wiązania chemiczne. Zdający:
3.5) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, sp
2
, sp
3
) w prostych
cząsteczkach związków nieorganicznych […];
3.6) określa typ wiązania (σ i π) w prostych cząsteczkach.
a)
(0–1)
Poprawna odpowiedź:
Wzór sumaryczny:
CO
2
Typ hybrydyzacji:
sp
Budowa przestrzenna:
liniowa
Schemat punktowania:
1 pkt –
poprawne zidentyfikowanie i podanie wzoru sumarycznego związku zbudowanego
z pierwiastków X i Z, poprawne określenie typu hybrydyzacji atomu pierwiastka
X (węgla) oraz poprawne określenie budowy przestrzennej związku (CO
2
)
0 pkt –
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0–1)
Poprawna odpowiedź:
Liczba wiązań typu σ –
2
Liczba wiązań typu –
2
Schemat punktowania:
1 pkt –
poprawne określenie liczby wiązań typu σ i typu przy poprawnym
zidentyfikowaniu związku
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0–2)
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
1. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający:
1.5) dokonuje interpretacji […] ilościowej równania reakcji
w ujęciu molowym […];
5. Roztwory i reakcje zachodzące w roztworach wodnych.
Zdający:
5.2) wykonuje obliczenia […] z zastosowaniem pojęcia
stężenie procentowe […].
Przykład poprawnego rozwiązania:
Z równań reakcji wynika, że stosunek molowy NaOH do CuO wynosi 2 : 1
1
1
M
NaOH
= 40 g · mol
Masa wodorotlenku sodu, który wziął udział w reakcji
M
CuO
= 80 g · mol
80
g
NaOH
80
g
CuO
=
x
10
g
CuO
x =
m
NaOH
= 10 g
Stężenie procentowe roztworu wodorotlenku sodu
m
m
s
m
s
V
c
p
=
· 100% =
· 100%
d
r
r
10
g
c
p
=
· 100%
1
22
g
cm
3
41
cm
3
c
p
= 20%
Stężenie procentowe roztworu wodorotlenku sodu wynosiło 20%.
Schemat punktowania:
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody obliczenia, poprawne wykonanie obliczeń, podanie
wyniku w procentach
1 pkt – zastosowanie poprawnej metody obliczenia i
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
– błąd w zaokrągleniu wyników
– niepodanie wyniku w procentach
0 pkt – zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania
Zadanie 3. (0–1)
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
6. Reakcje utleniania i redukcji. Zdający:
6.5) stosuje zasady bilansu elektronowego – dobiera
współczynniki stechiometryczne w równaniach reakcji
utleniania-redukcji (w formie cząsteczkowej […]);
1. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający:
1.5. dokonuje interpretacji […] ilościowej równania reakcji
w ujęciu […] masowym […].
Poprawna odpowiedź:
3
CO + Fe
2
O
3
3
CO
2
+
2
Fe
Podanie stosunku masowego:
m
utl.
: m
red.
= 40 : 21
lub
80 : 42
lub
160:84
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawny dobór współczynników i poprawne ustalenie stosunku masowego
utleniacza do reduktora
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 4. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie informacji.
IV etap edukacyjny
4. Kinetyka i statyka chemiczna. Zdający:
4.8) klasyfikuje substancje do kwasów lub zasad zgodnie
z teorią Brønsteda-Lowry’ego.
Poprawna odpowiedź:
C.
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne wskazanie zasady
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0–1)
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
4. Kinetyka i statyka chemiczna. Zdający:
4.3) stosuje pojęcia: egzoenergetyczny, endoenergetyczny,
[…] do opisu efektów energetycznych przemian;
4.4) interpretuje zapis iH>0 do określenia efektu
energetycznego reakcji;
4.7) stosuje regułę przekory do jakościowego określenia
wpływu zmian temperatury […] na układ pozostający
w stanie równowagi dynamicznej.
Poprawna odpowiedź:
Reakcja zachodząca w układzie I (
wymaga
/nie wymaga) dostarczenia energii, ponieważ jest
procesem (egzoenergetycznym/
endoenergetycznym
).
Ogrzanie w warunkach izobarycznych układu II, który osiągnął stan równowagi, spowoduje
(wzrost/
spadek
) wydajności otrzymywania amoniaku.
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne uzupełnienie obu zdań
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0–1)
III. Opanowanie czynności
praktycznych.
IV etap edukacyjny
7. Metale. Zdający:
7.6) projektuje […] doświadczenie, którego wynik pozwoli
porównać aktywność chemiczną metali […].
Poprawna odpowiedź:
Probówka I:
Niebieski
roztwór
odbarwiał
się
lub
płytka
pokrywała
się
czerwonobrunatnym nalotem.
Probówka II:
Nie zaobserwowano zmian.
Probówka III:
Niebieski roztwór zmieniał barwę na zielonkawą
lub
płytka pokrywała się
czerwonobrunatnym nalotem.
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne określenie co najmniej jednego objawu reakcji w probówce I i III
i zaznaczenie braku objawów reakcji w probówce II
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 7. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie informacji.
IV etap edukacyjny
7. Metale. Zdający:
7.5) przewiduje kierunek przebiegu reakcji metali z […]
roztworami soli, na podstawie danych zawartych w szeregu
napięciowym metali.
Poprawna odpowiedź:
Probówka IV:
Zn + 2Ag
+
→ Zn
2+
+ 2Ag
Probówka V:
Fe + 2Ag
+
→ Fe
2+
+ 2Ag
Probówka VI:
Cu + 2Ag
+
→ Cu
2+
+ 2Ag
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne napisanie równań reakcji zachodzących w probówkach IV–VI
0 pkt – błędne zapisanie równań reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki
stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0–1)
III. Opanowanie czynności
praktycznych.
IV etap edukacyjny
7. Metale. Zdający:
7.5) przewiduje kierunek przebiegu reakcji metali z […]
roztworami soli, na podstawie danych zawartych w szeregu
napięciowym metali.
Poprawna odpowiedź:
Nazwa lub symbol metalu, z którego wykonano płytkę, zwiększającą swoją masę w obu
doświadczeniach:
żelazo
lub
Fe
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne podanie nazwy lub symbolu metalu
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0–2)
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
1. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający:
1.5) dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania
reakcji w ujęciu molowym, masowym […];
1.6) wykonuje obliczenia z uwzględnieniem […] mola
dotyczące: mas substratów i produktów (stechiometria […]
równań chemicznych), objętości gazów w warunkach
normalnych.
Przykład poprawnego rozwiązania:
Z równań reakcji wynika, że w reakcji 1 mola glinu z kwasem wydziela się 1,5 mola wodoru,
a w reakcji 1 mola magnezu z kwasem wydziela się 1 mol wodoru.
3
11
,
85
dm
n
= 0,53 mol
H
3
1
22
,
4
dm
mol
2
x – liczba moli Al w stopie y – liczba moli Mg w stopie
x · 27 g + y · 24 g = 10 g
1,5 x + y = 0,53
y = 0,53 – 1,5 x
27 x + 24 (0,53 – 1,5 x) = 10
x = 0,30 mol Al
m
Al
= 27 g · mol
1
· 0,30 mol
m
Al
= 8,1 g
8
g
%
Al
=
· 100% =
81%
10
g
%
Mg
= 100% – 81% =
19%
Stop zawiera
81% masowych glinu i 19% masowych magnezu.
Plik z chomika:
krukwik
Inne pliki z tego folderu:
chemia sierpień 2010.pdf
(358 KB)
chemia_model_A1_A2_A3_A4_A7.pdf
(296 KB)
chemia_PR_A1.pdf
(272 KB)
elektrochemia zad.pdf
(168 KB)
elektrochemia.pdf
(114 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin