materiały z dydaktyki medycznej.doc

(280 KB) Pobierz

I.         TEMAT WYKŁADU: CELE I ZADANIA DYDAKTYKI MEDYCZNEJ I WYCHOWANIA ZDROWOTNEGO.

 

DYDAKTYKA OGÓLNA – teoria nauczania i uczenia się

          Jest to nauka o nauczaniu i uczeniu się  system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez dotyczących: procesu nauczania/uczenia, zależności, prawidłowości  nauczania - uczenia się i sposobu kształtowania procesu nauczania przez człowieka.

          Dydaktyka ogólna obejmuje wszystkie przedmioty i szczeble pracy szkolnej.

          Dydaktyki szczegółowe – metodyki nauczania poszczególnych przedmiotów – teorie nauczania i uczenia się przedmiotów na określonych szczeblach nauczania.

DYDAKTYKA MEDYCZNA  - należąca do dydaktyk szczegółowych  -  jest rozwinięciem dydaktyki    ogólnej w kierunku wyspecjalizowanego kształcenia zawodowego pracowników ochrony zdrowia.

PRZEDMIOT ZAINTERESOWAŃ DYDAKTYKI MEDYCZNEJ - kształcenie i doskonalenie zawodowe i działalność edukacyjna profesjonalisty zdrowia wobec pacjenta i grup społecznych.

    Edukacja pacjenta i grup społecznych ukierunkowana jest na:

          pobudzanie aktywności człowieka do rozwijania własnych zainteresowań

          zdobywanie wiedzy o zdrowiu

          kształtowanie umiejętności prowadzenia zdrowego stylu życia

          kształtowanie systemu wartości i pozytywnych postaw wobec zdrowia

          rozwijaniu u ludzi własnych kompetencji w odniesieniu do zdrowia.

 

PROCES KSZTAŁCENIA/DYDAKTYCZNY to uporządkowany w czasie ciąg zdarzeń obejmujący takie czynności nauczycieli i uczniów, ukierunkowane przez odpowiedni dobór celów i treści oraz uwzględniający takie warunki i środki, jakie służą wywołaniu pożądanych zmian w uczniach.

UCZENIE  SIĘ  JEST  PROCESEM  INTELEKTUALNYM  I  EMOCJONALNYM powodującym określone, względnie trwałe zmiany w sposobie myślenia, odczuwania i działania. Dużą rolę odgrywa motywacja i aktywność.

EFEKTYWNOŚĆ UCZENIA SIĘ ZALEŻY OD: osobistego zaangażowania, motywacji, informacji zwrotnej.

NAUCZANIE- organizowanie uczenia i kierowanie uczeniem się uczniów (elementy wychowawcze).

Nauczanie determinowane jest przez: cele, treść, osobowość nauczyciela, zasób wiedzy wyjściowej uczniów, materialno-techniczne wyposażenie szkoły.

 

 

 

 

 

ZASADY KSZTAŁCENIA –„ ZASADY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ” 

Zasady nauczania (kształcenia)  -  to normy dydaktyczne  (ogólne prawidła), które wskazują, jak należy organizować i realizować proces kształcenia, aby osiągnąć zamierzone cele.

ZASADY KSZTAŁCENIA wg. Nowackiego T.

1.  zasada poglądowości

2.  zasada świadomej aktywności

3.  zasada wiązania teorii z praktyką

4.  zasada systematyczności (systemowości)

  1. zasada przystępności (stopniowania trudności)
  2. zasada trwałości wiedzy i umiejętności.
  3. zasada indywidualizacji zespołowości.

 

ZASADA POGLĄDOWOŚCI - Cel: ograniczenie lub usuniecie z procesu nauczania/uczenia się słownego przekazu wiadomości. Tam gdzie to możliwe wprowadzenie bezpośredniego poznania za pomocą obserwacji, eksperymentu czy rysunku.

ZASADA ŚWIADOMEJ AKTYWNOŚCI - zadaniem nauczyciela w procesie kształcenia jest zaznajomienie uczącego się z celami ogólnymi i szczegółowymi, rezultatami ich osiągania i wartościami tych rezultatów.

          Warunkiem wyzwalającym aktywność jest:

          samodzielne wykonywanie czynności poznawczych,

          ocena wyników pracy i samoocena,

          wskazanie osiągnięć,

          wsparcie i pomoc. 

 

ZASADA WIĄZANIA TEORII Z PRAKTYKĄ -  racjonalne łączenie teorii z praktyką:

§         łączenie myślenia i poznawanych treści o charakterze praktycznym z myśleniem i treściami o charakterze teoretycznym

§         łączenie zdobywanych wiadomości w struktury i posługiwanie się nimi w praktyce, zwłaszcza przy zdobywaniu dalszych wiadomości

§         łączenie nauki z techniką, przechodzenie od praw nauki do zasad techniki

§         łączenie poznania z działaniem, planowanie i wykonywanie różnorodnych przedmiotów i czynności związanych z treścią nauczania.

 

ZASADA SYSTEMATYCZNOŚCI - proces kształcenia jest układem, uporządkowanym zbiorem ściśle ze sobą powiązanych składników: nauczyciel, uczący się, cele, metody, środki nauczania wchodzących ze sobą w określone związki czasowo – przestrzenne, przyczynowo – skutkowe. Układ składników i związków między nimi powinien być uporządkowany w sposób logiczny.

ZASADA PRZYSTĘPNOŚCI - (stopniowania trudności) opiera się na prawidłowościach rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży, występujących w procesie kształcenia.

          w nauczaniu należy przechodzić od tego, co dla ucznia bliskie, do tego co dalekie

          od tego co jest dla uczniów łatwiejsze, do tego co trudniejsze

          od tego co jest uczniom znane, do tego co nowe i nieznane

          należy uwzględnić różnice w tempie pracy i stopniu zaawansowania w nauce poszczególnych uczniów.

 

ZASADA INDYWIDUALIZACJI ZESPOŁOWOŚCI - takie organizowanie procesu nauczania – uczenia się, w którym: uwzględnia się wszelkie walory indywidualne każdego uczącego się, z drugiej strony nauczyciel znajduje płaszczyznę współpracy i współdziałania wszystkich uczących się.

GŁÓWNE ZASADY DYDAKTYKI W KSZTAŁCENIU I EDUKACJI ZDROWOTNEJ

§         precyzyjne określenie celów kształcenia (zadań dydaktycznych)

§         strukturyzacja wiedzy

§         stopniowanie trudności

§         samodzielne rozwiązywanie problemów

§         zaplanowane i systematyczne działania nauczycieli

§         aktywny udział uczących się

§         indywidualizacja uczenia

§         kontrola postępów

§         informacja zwrotna.

 

ROLA WSPÓŁCZESNEGO NAUCZYCIELA

          precyzyjne określenie szczegółowych celów kształcenia

          aktywizowanie uczących przez tworzenie atrakcyjnych sytuacji problemowych

          zastąpienie nauczania kierowanym samokształceniem

          wypracowanie trafnych, rzetelnych i obiektywnych metod oceny wyników kształcenia.

 

CECHY NOWOCZESNEGO MODELU KSZTAŁCENIA

          jedność nauczania i uczenia się

          jedność oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych

          wszechstronność

          indywidualizacja

          aktywizacja

          elastyczność metodyczna, organizacyjna i programowa.

 

LITERATURA ZALECANA DO PRZEDMIOTU:

 

1.            Arends  R.J.: Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa, 1994.

2.            Ciechaniewicz W.: Pedagogika. PZWL, Warszawa 2008

3.            Kruszewski K.: Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 1998

4.            Kupisiewicz Cz..: Dydaktyka ogólna. Oficyna Wydawnicza Graft Punkt, Warszawa 2000

5.            Wasyluk J.: Podręcznik dydaktyki medycznej. CMKP, Warszawa 1998

6.            Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN 2012;

7.            Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. PZWL, Warszawa 2010.

II.                TEMAT WYKŁADU: KLASYFIKACJA CELÓW KSZTAŁCENIA. KONCEPCJE TAKSONOMICZNE CELÓW KSZTAŁCENIA.

 

CELE KSZTAŁCENIA – są nadrzędnym elementem systemu kształcenia, obejmują nauczanie i cele uczenia się. To świadomie założone skutki planowej działalności nauczyciela i ucznia w procesie dydaktyczno – wychowawczym. Stanowią opis stanu projektowanej przyszłości w zakresie operacji i procesów umysłowych ucznia.

CELE KSZTAŁCENIA – to zadania dydaktyczne, sformułowane w ten sposób, że dają się: zaobserwować, zmierzyć i ocenić.

SFORMUŁOWANY CEL KSZTAŁCENIA POWINIEN:

n       jednoznacznie określać planowane zmiany w wiedzy i postawie ucznia w procesie dydaktyczno – wychowawczym

n       wskazywać warunki w jakich efekty mogą być przez ucznia ujawniane

n       określać wymagany poziom nabywanej wiedzy i umiejętności wg przyjętego układu taksonomicznego.

CELE OGÓLNE – wyznaczają perspektywę pracy dydaktycznej w dłuższym czasie, stanowiąc pomost między szczegółowymi i głównymi celami kształcenia.

CELE SZCZEGÓŁOWE – są celami konkretnymi, których realizacja przyczynia się do osiągnięcia celów ogólnych. Obejmują zarówno wiadomości jak i umiejętności.

 

EFEKTY NAUCZANIA/EDUKACJI

 

Definiując efekty nauczania/edukacji (oczekiwane kompetencje), należy skoncentrować się na tym, co uczeń/pacjent powinien wiedzieć, rozumieć i/lub zademonstrować po zakończeniu programu nauczania/edukacyjnego. Określają co uczący się, a nie nauczający powinni wykonywać (efekty kształcenia/kompetencje).

 

Definicją celu kształcenia/ efektów nauczania/edukacji jest jego oczekiwany, mierzalny rezultat końcowy, a nie opis lub streszczenie programu.

  

SFORMUŁOWANY CEL KSZTAŁCENIA POWINIEN:

n       jednoznacznie określać planowane zmiany w wiedzy i postawie ucznia w procesie dydaktyczno – wychowawczym

n       wskazywać warunki w jakich efekty mogą być przez ucznia ujawniane

n       określać wymagany poziom nabywanej wiedzy i umiejętności wg przyjętego układu taksonomicznego.

 

SCHEMAT USTALANIA CELÓW OPERACYJNYCH WG. R. MAGERA

n                   sytuacja sprawdzenia – warunki, w których należy się spodziewać działania słuchacza

             lub w których będzie ono obserwowane

n                   opis zachowania słuchacza (co słuchacz wykona lub jakie działanie nauczyciel uzna za

             dowód osiągnięcia celu)

n                   kryteria  osiągnięć – standard lub poziom wykonania uznany za wystarczający.

 

 

 

OPERACJONALIZACJA CELÓW KSZTAŁCENIA – zamiana celów ogólnych na szczegółowe

 

1.       Sprecyzowanie – pozbawienie wyrażen służących ozdobie.

2.       Uszczegółowienie – zmiana pojedynczego hasła w kilka dłuższych zdań (czynność, treść, warunek, kryterium).

3.       Konkretyzacja – możliwie dokładne określenie zarówno sytuacji, w której działanie się dokonuje, jak i stanu końcowego, do którego działanie zmierza.

4.       Upodmiotowienie osiągającego cel, polegające na osobistym zaangażowaniu, inwencji i odpowiedzialności słuchacza.

 

ZASADY OPERACJONALIZACJI CELÓW KSZTAŁCENIA

 

1.       Poszanowanie osobowości ucznia – słuchacz powinien mieć swój udział w operacjonalizacji, prawo do podejmowania stanowiska wobec celów które przedstawi nauczyciel.

2.       Umiar w uszczegóławianiu – nie może być prowadzone aż do poziomu pojedynczych wiadomości, umiejętności.

3.       Zachowanie celu ogólnego w pamięci – cel kształcenia szkoły/uczelni.

4.       Otwartość zbioru celów operacyjnych – włączyć słuchaczy do projektowania celów, uwzględniać nowości, rozwój nauki.

5.       Pełna realizacja celów operacyjnych – sprawdzenie czy cel założony został osiągnięty.

 

TAKSONOMIA CELÓW KSZTAŁCENIA – teoria dotycząca klasyfikacji celów kształcenia według przyjętych zbiorów pojęć i kryteriów klasyfikujących działalność człowieka w trzech dziedzinach (sferach): poznawczej, afektywnej i psychoruchowej

 

I.                     TAKSONOMIA CELÓW KSZTAŁCENIA/NAUCZANIA  wg Wasyluka

   

n       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin