Analiza technologiczności.pdf

(151 KB) Pobierz
Analiza technologiczności konstrukcji
Analizując technologiczność przekładni ślimakowej skupiono się nad uproszczeniem
metody wykonania poszczególnych zespołów wchodzących w jej skład, jak i zachowania
prostoty montażu. W trakcie analizy rozpatrywano z osobna:
-
-
-
-
zespół wału napędowego,
zespół wału napędzanego,
części korpusu,
proces montażu zespołów do korpusu przekładni.
1. Zespół wału napędowego
-
Wykonanie zarysu zębów ślimaka bezpośrednio na powierzchni tworzącej wału,
co eliminuje wykonanie dodatkowego połączenia wpustowego lub
wielowypustowego zmniejszając tym samym ilość części składowych oraz ilość
operacji wykonywanych w celu wykonania zespołu;
-
Zmniejszenie kosztów produkcji, uproszczenie montażu zespołu wału
napędowego, skrócenie czasu wykonania oraz złożenia przekładni;
-
Ograniczanie się do wykonania niezbędnych podcięć technologicznych,
znormalizowanych rowków pod elementy zabezpieczające, gwintów oraz
fazowań, które mogą być wykonane za pomocą uniwersalnych noży tokarskich;
-
Wykorzystanie szeroko dostępnych i znormalizowanych części do łożyskowania i
zabezpieczenia wału przed ruchem poosiowym, co znacznie ułatwia montaż oraz
obniża koszty produkcji.
2. Zespół wału napędzanego
-
Ograniczanie się do wykonania niezbędnych podcięć technologicznych,
znormalizowanych rowków pod elementy zabezpieczające, gwintów oraz
fazowań, które mogą być wykonane za pomocą uniwersalnych noży tokarskich;
-
Zastosowanie tulei dystansowej spełniającej funkcję powierzchni oporowej i
ustalającej dla łożyskowania;
-
Wykorzystanie szeroko dostępnych i znormalizowanych części do łożyskowania i
zabezpieczenia wału przed ruchem poosiowym, co znacznie ułatwia montaż oraz
obniża koszty produkcji.
3. Części korpusu
-
Uproszczenie kształtu korpusu oraz zastosowanie łagodnych przejść
ułatwiających proces produkcji odlewu;
-
Podzielenie korpusu na trzy części w celu uproszczenia procesu produkcji oraz
ułatwienia montażu przekładni.
4. Proces montażu zespołów do korpusu
Rozważając etap składania przekładni na stanowisku montażowym można
wywnioskować, iż w przypadku tego typu konstrukcji podział korpusu na trzy
elementy ogranicza wagę poszczególnych elementów, którymi musi operować
montażysta. Stopień ułatwienia montażu jest również zachowany dzięki procesowi
samocentrowania się wałów poprzez przykręcanie do oporu pokryw bocznych
posiadające tuleje ustalające położenie łożysk oraz kompensujące luzy poosiowe.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin