Analiza technologiczności konstrukcji
Analizując technologiczność przekładni kątowej skupiono się nad uproszczeniem metody wykonania poszczególnych zespołów wchodzących w jej skład, jak i zachowania prostoty montażu. W trakcie analizy rozpatrywano z osobna:
• zespół wału napędowego,
• zespół wału napędzanego,
• części korpusu,
• proces montażu zespołów do korpusu przekładni.
• Zespół wału napędowego
• Wykonanie samodzielnej obudowy wału napędowego wraz z kołnieżem umożliwiającym jej montaż do korpusu przekładni, dzięki czemu znacznie została uproszczonakonstrukcja przekładni, ograniczona ilość części zespołu oraz miejsc wymagająch uszczelnienia;
• Zmniejszenie kosztów produkcji, uproszczenie montażu zespołu wału napędowego, skrócenie czasu wykonania oraz złożenia przekładni;
• Ograniczanie się do wykonania niezbędnych podcięć technologicznych, znormalizowanych rowków pod elementy zabezpieczające, gwintów oraz fazowań, które mogą być wykonane za pomocą uniwersalnych noży tokarskich;
• Wykorzystanie szeroko dostępnych i znormalizowanych części do łożyskowania i zabezpieczenia wału przed ruchem poosiowym, co znacznie ułatwia montaż oraz obniża koszty produkcji.
• Zespół wału napędzanego
• Zastosowanie tulei dystansowej spełniającej funkcję powierzchni oporowej i ustalającej dla łożyskowania;
• Części korpusu
• Uproszczenie kształtu korpusu;
• Rezygnacja z wszelkiego typu dodatkowych kanałó i miejsc smarowanych smarem stałym, co spowodowało znaczne uproszczenie konstrukcji;
• Rezygnacja z przekładni dzielonej,
• Zmniejszenie liczby części korpusu do trzech części w celu uproszczenia procesu produkcji oraz ułatwienia montażu przekładni.
• Proces montażu zespołów do korpusu
Rozważając etap składania przekładni na stanowisku montażowym można wywnioskować, iż w przypadku tego typu konstrukcji podział korpusu na trzy elementy ogranicza wagę poszczególnych elementów, którymi musi operować montażysta oraz znacznie ogranicza ilość połączeń śrubowych dzięki czemu skracamy czas montarzu przekładni.
lukas-777