Nowoczesna firma - Wiesław Kluz (książka).txt

(153 KB) Pobierz
Tytuł: Nowoczesna firma 
Autor: Wiesław Kluz

Wstęp  Bardzo często zdarza się, że nie mamy dostępu do informacji, dzięki którym moglibyśmy w naszym życiu zmienić coś, co ułatwiłoby nam funkcjonowanie, zaoszczędziło nasz czas, nerwy oraz pieniądze. Obecnie żyjemy w epoce informacyjnej (industrialna jest już od wielu lat historią), w której informacja jest ważniejsza niż pieniądze. Chodzi o to, by umiejętnie oddzielać informacje ważne (dla zdrowia, własnej firmy etc.) od informacji nieważnych (zwanych, językiem komputerowym, „spamem”), czasem nawet destrukcyjnych dla naszego życia i finansów (np. reklamy, po których kupujemy jak w transie). Powszechnie wszystkim wiadomo, że niewiedza (brak wiedzy) jest przyczyną wielu błędnych decyzji, nieraz prowadzących do ruiny i porażki. To, że czegoś nie wiemy, to nie nasza wina — czasem brakuje nam dojścia do pewnych kluczowych informacji, porad, wskazówek, które może kosztują nieraz kilkanaście (kilkadziesiąt) złotych, ale z pewnością mogą nas ustrzec przed utratą czasu (naszego największego z aktywów), zdrowia, powodzenia życiowego, czasem wielu tysięcy złotych. Porady i wskazówki te znajdziemy z pewności tutaj: w pozycjach książkowych Wydawnictwa „Złote Myśli” — pozycjach, po które nie trzeba nawet wychodzić z domu, mamy je na wyciągnięcie ręki (a dokładniej — na kliknięcie myszą). Stąd też pojawił się pomysł stworzenia poradnika dla wielu przedsiębiorców, który przybliża tematy związane z przedsiębiorczością, biznesem oraz sposobami prowadzenia działalności gospodarczej, a także przedstawia konkretną propozycję — sposób prowadzenia własnej firmy.   1. Skuteczny przedsiębiorca  Tak więc myślisz, że jesteś przedsiębiorcą? Czy masz wizję własnego biznesu? Czy jest ona Twoją pasją? Czy wierzysz, że właśnie natknąłeś się na bardzo wielką rzecz, ideę na miarę Microsoftu? Jeśli tak, to możemy w niewielkim stopniu stwierdzić, że posiadasz pewną cechę przedsiębiorcy. Myślisz tak jak większość przedsiębiorców, wielkimi kategoriami. Ale jeszcze nie jesteś certyfikowanym przedsiębiorcą. Jest coś więcej niż tylko wielkie marzenia i pomysły, co odróżnia przedsiębiorców od reszty — to ich pęd, chęć do działania i dążenia do tego marzenia. Nie tracą oni czasu na czczą gadaninę. Są w ciągłym ruchu — celowym i przemyślanym. Przedsiębiorca to osoba, która dostrzega okazję, zbiera zespół i rozwija biznes, który dzięki tej okazji przynosi zyski. Jeśli dostrzeżesz okazję i możesz ją wykorzystać sam, wówczas jesteś przedstawicielem małego biznesu (small business), osobą samozatrudnioną. Prawdziwy przedsiębiorca nie jest w stanie zrealizować własnych celów w pojedynkę. Musi zebrać mądrych ludzi z różnych dziedzin i o różnych umiejętnościach — i zaangażować ich do pracy nad realizacją wspólnego celu. Inaczej mówiąc, tworzy on zespoły do wytwarzania produktów, których nikt nie jest w stanie wykonać samodzielnie. Większość ludzi nie poszerza swej działalności, ponieważ zajmują się problemami, które potrafią rozwiązać sami. Natomiast przedsiębiorcy do osiągania swych celów potrzebują pracowników. Siłą rzeczy — można o takich ludziach powiedzieć, że ich działalność zapobiega i zmniejsza bezrobocie (teoretycznie). Czyli im więcej przedsiębiorców, tym więcej miejsc pracy. Paradoksalnie nasz przestarzały system szkolnictwa kształci nas na dobrych pracowników, a nie przedsiębiorców. Przedsiębiorczości   możemy nauczyć się po szkole, po pracy (w czasie wolnym), z reguły jednak czas ten jest trwoniony (na telewizję, komputer etc.). Prowadzi to do sytuacji, w której pracowników jest o wiele więcej niż miejsc pracy tworzonych przez przedsiębiorców. Przedsiębiorca zatem podejmuje się zadania, do którego realizacji potrzebny jest zespół. Nie otrzymuje on zapłaty, dopóki jego zespół nie wykona zadania. Większość pracowników oraz osób samozatrudnionych otrzymuje zapłatę za swoją pracę. Przedsiębiorca nie otrzymuje zapłaty, dopóki jego zespół nie odniesie sukcesu. Podobnie jak główny wykonawca w celu zbudowania domu korzysta z pomocy fachowców (hydraulików, elektryków, stolarzy, architektów, księgowych), tak przedsiębiorca zbiera różnych fachowców, techników i specjalistów, aby pomogli mu zbudować biznes — jest więc liderem zespołu, mimo że sam może w nim nie pracować. Tak więc u podstaw osiągnięcia sukcesu jako przedsiębiorcy leży umiejętność kierowania ludźmi.  ZAPAMIĘTAJ  Im sprawniej potrafisz kierować zespołem inteligentnych, wykwalifikowanych ludzi, a sam nie musisz przy tym stanowić jego części — tym lepszym i większym przedsiębiorcą możesz się stać.  Wskazówka:  Rozwiń w sobie zdolności przywódcze.  Nie trzeba iść na wojnę, aby zdobyć umiejętność kierowania ludźmi. Trzeba jedynie podejmować wyzwania, przed którymi wielu ucieka, stosując zasadę: „nigdy nie wyrywaj się na ochotnika”, którą pamiętamy z czasów szkolnych, kiedy — w obawie przed złą oceną, błędem, ośmieszeniem — woleliśmy nie podejmować żadnej nawet próby lub robiliśmy to z lękiem przed porażką i karą. Jeśli zachowujemy się w ten sposób przez lata szkolne, to w dorosłym życiu również „nie   będziemy się wychylać”. Zasada ta jest mottem osoby, która zamierza się w życiu cofać, a nie iść naprzód. Przywódcy zawsze szukają wyzwań, których inni unikają. Wielu ludzi nigdy nie zdobywa umiejętności przywódczych przede wszystkim dlatego, że zwykle stronią od wyzwań, które się przed nimi pojawiają. Zgłaszaj się na ochotnika, wykazuj inicjatywę, nie bój się porażki, błędów (przecież na nich najlepiej się uczymy). Jeżeli nauczysz się docierać i przemawiać do bohatera, który drzemie w każdym z nas, to realizacja następnego, stawianego przed Tobą jako przywódcą zadania pójdzie Ci o wiele łatwiej i da kolejną porcję wiedzy o kierowaniu ludźmi.  ZAPAMIĘTAJ  Na świecie wielu jest mądrych ludzi, którzy mają wspaniałe pomysły na biznes, lecz brakuje im umiejętności przywódczych potrzebnych do stworzenia zespołu biznesowego i zainspirowania go do zmiany tych pomysłów na miliony, a może nawet miliardy dolarów. Kluczem do sukcesu jest przywództwo, ponieważ do zorganizowania jednostek w zespół potrzeba lidera.  ***  Zasadą numer jeden osoby pragnącej zostać przedsiębiorcą jest to, że nigdy nie podejmuje pracy ze względu na pieniądze. Musi również nauczyć się sprzedawać, nie dla pieniędzy, ale po to, aby przezwyciężyć swoje osobiste obawy. To może być bardzo bolesny proces uczenia się, ale dzięki niemu w przyszłości można zdobyć wielką fortunę. Trening sprzedaży pomoże przyszłemu przedsiębiorcy rozwinąć umiejętności, których potrzebuje, aby zdobyć majątek. Jeżeli nie umiesz sprzedawać — nie możesz być przedsiębiorcą. Świat jest pełen wspaniałych pomysłów na nowe produkty. Świat jest również pełen wspaniałych produktów. Ale światu brakuje wspania  łych ludzi biznesu. Podstawowym powodem rozpoczęcia biznesu nie jest sprawienie tego, aby produkt był wspaniały. Prawdziwym powodem rozpoczęcia biznesu jest zostanie wspaniałym biznesmenem. Wspaniałe produkty można kupić za grosze, ale wspaniali ludzie biznesu są bogaci i są rzadkim zjawiskiem. Bill Gates, założyciel Microsoftu, nawet nie wymyślił swojego oprogramowania. Kupił je od grupy programistów, a potem zbudował jedną z najpotężniejszych i najbardziej wpływowych firm w historii świata. Gates nie zbudował wspaniałego produktu, ale zbudował wspaniały biznes, który pomógł mu stać się najbogatszym człowiekiem na świecie. Dlatego przesłanie jest takie, aby nie zawracać sobie głowy tworzeniem wspaniałego produktu. Lepiej skoncentruj się na założeniu biznesu, abyś mógł się nauczyć, jak zostać wspaniałym właścicielem biznesu. Michael Dell z firmy Dell Computers założył biznes w akademiku swojego uniwersytetu w Teksasie. Musiał rzucić studia, ponieważ jego biznes, prowadzony w wolnym czasie, bogacił go o wiele bardziej niż mogłaby to uczynić praca na etacie, do której się przygotowywał na studiach. Wielu ludzi marzy o założeniu swojego biznesu, ale nigdy tego nie robi z obawy przed porażką. Wielu innych marzy o wzbogaceniu się, ale im się to nie udaje, gdyż brakuje im umiejętności i doświadczenia. Tak naprawdę pieniądze biorą się z umiejętności biznesowych oraz doświadczenia. Edukacja, którą zdobywamy w szkole, jest ważna, ale edukacja, którą zdobywamy w prawdziwym życiu, jest jeszcze ważniejsza. Rozpoczęcie biznesu w domu, w wolnym czasie, pozwoli Ci nauczyć się bezcennych umiejętności biznesowych i takich zagadnień, jak: 1.  Umiejętność komunikowania się.  2. Umiejętności przywódcze. 3. Umiejętności budowania zespołu. 4. Przepisy podatkowe. 5. Przepisy dotyczące spółek.   6. Przepisy dotyczące papierów wartościowych.  Tych umiejętności i zagadnień nie da się opanować na kursie weekendowym czy po przeczytaniu jednej książki. Musisz wciąż je studiować i im mocniej zgłębisz tę wiedzę, tym bardziej poprawią się Twoje biznesy. Jednym z powodów, dla których ludzie tak dużo uczą się dzięki biznesowi prowadzonemu w wolnym czasie, jest to, że zaczynają jako osoby znajdujące się wewnątrz biznesu — własnego biznesu. Jeżeli ktoś nauczy się budować biznesy, staje przed nim otworem cały nowy świat nieograniczonych możliwości finansowych. Czy wiesz, że:  Historia pokazuje, że wielu najbogatszych przedsiębiorców zbiło fortunę, zaczynając w domu. Henry Ford na początku pracował w swoim garażu. W garażu założono także Hewlett-Packarda. Michael Dell zaczynał działalność w akademiku. Jest to więc ważna zasada, w myśl której nie bogacisz się w pracy, lecz w domu. Sprawdza się ona w wielu innych przypadkach. 1.1. Duch przedsiębiorczości  Po co miałbyś zakładać biznes? Budujesz biznes ze względu na wyzwanie, bo to jest ekscytujące i będzie wymagało całego Twojego zaangażowania, aby się powiodło. Nie przejmuj się niepowodzeniami, po prostu zacznij! Należy pamiętać, że świat pełen jest ludzi ze wspaniałymi pomysłami, ale istnieje tylko niewielu ludzi ze wspaniałymi fortunami pochodzącymi z ty...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin