RM_Nursing_Book_2.pdf

(760 KB) Pobierz
Olga Górnicka
(konsultacja: Alicja Cholewa-Zawadzka)
Rozkład materiału
z tematami lekcji
(opracowany zgodnie z nową podstawą programową
obowiązującą od 2012 r. – w zakresie języka obcego
ukierunkowanego zawodowo)
CAREER PATHS:
NURSING
Book 2
Poziom A2 wg CEF (ESOKJ)
wrzesień 2012
© Express Publishing & EGIS
N
URSING
– B
OOK
2
WSTĘP
Nursing
to publikacja należąca do serii
Career Paths.
Podręczniki z tej serii polecane są
dla uczniów techników lub innych szkół zawodowych o odpowiednim profilu oraz tych, którzy
chcą rozwijać swoje umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego zawodowego
(professional
English).
Autorzy serii założyli, że przystępujący do poznawania języka
zawodowego znają już podstawy gramatyki języka angielskiego, a słownictwo ogólne mają
opanowane na tyle, że potrafią się komunikować przynajmniej na podstawowym poziomie,
wykorzystując właściwe funkcje językowe.
Podręcznik podzielony został na trzy części:
Book 1, Book 2
i
Book 3,
z których każda
zawiera 15 rozdziałów. Poszczególne części odpowiadają kolejno poziomowi A1, A2 i B1
w
Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego
(Common
European Framework of
Reference for Languages).
Prezentowany rozkład materiału podzielono na następujące rubryki:
funkcje językowe;
słownictwo;
sprawności receptywne (czytanie i słuchanie);
sprawności produktywne (mówienie i pisanie).
Materiał zawarty w podręczniku jest przeznaczony na 30 godzin lekcyjnych. Na
realizację każdego rozdziału przeznaczono 2 godziny lekcyjne. Pod rozkładem materiału
nauczyciel znajdzie propozycje tematów lekcyjnych. Temat pierwszej godziny nawiązuje do
prezentowanego tekstu i sugeruje również nauczycielowi przerobienie ćwiczeń leksykalnych, co
stanowi przygotowanie do kolejnej lekcji, podczas której uczeń będzie w sposób czynny
korzystał z nowo poznanych słów i zwrotów. Temat drugiej jednostki lekcyjnej wprowadza
w świat słuchania oraz sprawności produktywnych, czyli mówienia i pisania. Pod hasłem
Mówienie 1
kryje się odtworzenie przez uczniów wysłuchanego dialogu. Natomiast
Mówienie 2
sugeruje wielokrotne powtarzanie własnych wersji tego dialogu, ze zmianą ról i wprowadzeniem
różnych proponowanych informacji. Ponieważ mówienie często sprawia uczniom – zwłaszcza
mniej zaawansowanym językowo – największe problemy, proponuje się przeznaczenie na
ćwiczenie tej sprawności językowej możliwie dużej ilości czasu. Samodzielne odegranie zadanej
roli w języku angielskim zapewni uczniom nie tylko poczucie sukcesu i zadowolenia z siebie, ale
będzie również motywacją do dalszej pracy.
Pisanie
to ostatni element każdego rozdziału, który nauczyciel może wykorzystać jako
pracę domową. Po przerobieniu rozdziału uczeń jest przygotowany do wykonania zadania
samodzielnie, zna potrzebne słownictwo i poznał wzór takiej formy pisemnej.
Wiadomo, że w nauce, zwłaszcza języka obcego, bardzo ważne jest powtarzanie
i utrwalanie nowopoznanego materiału. Po każdych trzech rozdziałach proponuje się więc jego
powtórkę na lekcji w dowolnej formie (np. ponowne odegranie ról, gry językowe
wykorzystujące słownictwo zawodowe itp.) albo sprawdzian pokazujący stopień opanowania
przerobionego materiału.
W poniższym rozkładzie materiału zamieszczono również informacje (kolor
zielony)
dotyczące realizacji wymagań nowej podstawy programowej (NPP) w zakresie
języka obcego
ukierunkowanego zawodowo
(JOZ)
1
.
Kurs składa się z:
podręcznika,
kompletu dwóch płyt CD do użytku w klasie, które zawierają nagrania wszystkich
dialogów prezentowanych w podręczniku (zapisy nagrań znajdują się w książce
nauczyciela),
książki nauczyciela z kluczem odpowiedzi do wszystkich zadań znajdujących się
w podręczniku.
1
Efekty kształcenia w zakresie JOZ przytoczono na końcu niniejszego Wstępu.
© Express Publishing & EGIS
N
URSING
– B
OOK
2
Nursing
to podręcznik, który zapewni korzystającym z niego nie tylko doskonalenie
znajomości języka angielskiego, ale także poszerzenie wiedzy w interesującym ich obszarze
zawodowym.
Podstawa programowa kształcenia w zawodzie
Efekty kształcenia:
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:
1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych,
ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych
artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych
czynności zawodowych;
4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające
komunikowanie się w środowisku pracy;
5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
© Express Publishing & EGIS
N
URSING
– B
OOK
2
Rozkład materiału – seria CAREER PATHS:
Nursing
BOOK 2
JEDNOSTKI
LEKCYJNE
FUNKCJE
(NPP JOZ: 1)
SŁOWNICTWO
(NPP JOZ: 1)
RECEPTYWNE
(NPP JOZ: 2, 3)
UMIEJĘTNOŚCI
PRODUKTYWNE
(NPP JOZ: 4)
Mówienie 1
w oparciu o przeczytany i wysłuchany
dialog, w parach – odgrywanie roli
pielęgniarki (nurse) rozmawiającej z
pacjentem (patient) o ryzyku związanym z
otyłością i potrzebie prawidłowego
odżywiania się
Mówienie 2
tworzenie i odgrywanie własnych dialogów
pomiędzy pacjentami a pielęgniarką, która
tłumaczy skąd się biorą ich problemy
zdrowotne, omawia ich dietę oraz radzi, co
muszą do niej włączyć
Pisanie
notatki (notes) na temat zalecanych zmian w
żywieniu pacjenta zawierające: listy
produktów, których spożywanie ma być
zwiększone i tych, których spożywanie ma
być mniejsze oraz omówienie
spodziewanych efektów tych zmian (giving
tips)
1. Nutrition
– mówienie o tym, jaki
wpływ na nasze życie
mają nawyki
żywieniowe
– mówienie o tym, w jaki
sposób pielęgniarki
mogą pomóc pacjentom
w prawidłowym
odżywianiu się
– znajdowanie wyrazów/
wyrażeń o znaczeniu
podobnym do podanego
w zdaniu
– dopasowywanie
wyrazów do definicji
– omawianie diety
pacjenta
– sugerowanie zmian
– sporządzanie notatek
(filling
out the notes)
– słownictwo związane z
prawidłowym
odżywianiem (vitamins,
minerals, avoid
itd.)
– witaminy i składniki
pożywienia(
vitamin C,
vitamin A, B-vitamins,
omega-3, fats
itd.)
– zwroty używane w
rozmowie o prawidłowym
odżywianiu:
Changing our
diet…, Are there certain
foods I should look for?, I
do drink it often, Add
some…
itd.
Czytanie
ulotka (flyer) dotycząca
prawidłowego odżywiania –
zadanie typu prawda/ fałsz
Słuchanie 1
rozmowa pielęgniarki
(nurse) z pacjentem
(patient) o ryzyku
związanym z otyłością i
potrzebie prawidłowego
odżywiania się – wybór
wielokrotny
Słuchanie 2
uzupełnianie luk w tekście
dialogu
2 godz.
…………
…………
Tematy lekcji:
1.
Proper nutrition.
2.
Changing your diet will help
– conversations.
© Express Publishing & EGIS
N
URSING
– B
OOK
2
Rozkład materiału
JEDNOSTKI
LEKCYJNE
FUNKCJE
(NPP JOZ: 1)
SŁOWNICTWO
(NPP JOZ: 1)
UMIEJĘTNOŚCI
RECEPTYWNE
PRODUKTYWNE
(NPP JOZ: 2, 3)
(NPP JOZ: 4)
2. Hygiene
– wyjaśnianie, dlaczego
ważna jest higiena
– mówienie o tym, jak
pielęgniarki mogą
pomóc pacjentom w
stosowaniu właściwej
higieny
– dopasowywanie
wyrazów do definicji
– wybieranie zdań, w
których podkreślone
wyrazy/ wyrażenia użyte
są poprawnie (jedna z
dwóch opcji)
– opisywanie dolegliwości
– udzielanie rad
– pisanie raportu o
zbadanym pacjencie
(filling
out the report)
– słownictwo związane z
prawidłową higieną (use
disinfectant, apply
antibiotic ointments, use
antimicrobal soap, wear a
facemask
itd.)
– słownictwo związane z
infekcjami (transmit
diseases, transmit
infections, viruses
itd.)
– opisywanie dolegliwosci (I
think I’m sick; I have a
headache; My stomach
has been cramping
itd.)
– zwroty używane w
rozmowie o higienie:
Make sure that you wash
your hands often, Use a
good disinfectant, If you’re
not using antimicrobial
soap, it’d be worth
switching
itd.
Czytanie
plakat (poster) informujący o tym,
jak ważne jest zachowanie
właściwej higieny – zadanie typu
prawda/ fałsz
Słuchanie 1
rozmowa pielęgniarza (nurse) z
pacjentką (patient) o zachowaniu
szczególnej higieny w domu, aby
nie dopuścić do rozprzestrzeniania
się wirusa w rodzinie – wybór
wielokrotny
Słuchanie 2
uzupełnianie luk w tekście dialogu
Mówienie 1
w oparciu o przeczytany i
wysłuchany dialog, w parach –
odgrywanie rozmowy pielęgniarza
(nurse) z pacjentką (patient) o
zachowaniu szczególnej higieny w
domu, aby nie dopuścić do
rozprzestrzeniania się wirusa w
rodzinie
Mówienie 2
tworzenie i odgrywanie własnych
dialogów pomiędzy pacjentami a
pielęgniarką, która rozmawia z nimi
o ich złym samopoczuciu, doradza,
jak nie przekazać infekcji rodzinie i
co kupić w tym celu
Pisanie
raport (report) pielęgniarki o
przebadanym pacjencie zawierający
następujące informacje: skargi
pacjenta na samopoczucie, diagnoza
i zalecenia dla pacjenta (giving
recommendations)
2 godz.
…………
…………
Tematy lekcji:
1.
Prevent the Spread of Disease.
2.
Actually, I think I’m sick
– conversations.
© Express Publishing & EGIS
N
URSING
– B
OOK
2
Rozkład materiału
Zgłoś jeśli naruszono regulamin