promocja zdrowia scenariusz.docx

(20 KB) Pobierz

Dorota Biernacka

Przedszkole nr 248

 

Scenariusz zajęcia koleżeńskiego, przeprowadzonego w grupie dzieci 6- letnich „Delfinki”

 

Temat: Zdrowo się odżywiamy.

 

Cele:

-wzbogacenie wiadomości dzieci na temat zdrowego odżywiania się: wartości odżywczych spożywanych posiłków, źródeł witamin, niezbędnych do prawidłowego rozwoju i zdrowia

-wyrabianie w dzieciach nawyku zdrowego odżywiania się,  sięgania po owoce i warzywa, a także unikania nadmiaru słodyczy

-aktywizowanie myślenia dzieci, rozwijanie umiejętności wnioskowania i porównywania

-kształcenie mowy dzieci, wzbogacenie słownika wychowanków, wyrabianie umiejętności poprawnego budowania zdań

Metody:

- słowna (wiersz, rozmowa,  żywego słowa)
-czynna (zadań stawianych dziecku)

-oglądowa (udostępnienie dzieciom sztuki plastycznej)
-aktywizujące (burza mózgów, niedokończonych zdań)

 


Formy pracy:

- praca zbiorowa
- praca indywidualna

 



Środki dydaktyczne:

-tekst wiersza S. Karaszewskiego „Dla każdego coś zdrowego”,

-tablice z napisami: wit. A, B, C, D.

-obrazki, przedstawiające produkty, które są źródłem wymienionych witamin

-koszyk, zawierający produkty zdrowe i zagrażające zdrowiu

-dla każdego dziecka lizaki: czerwony i zielony.

 

 

 

Przebieg zajęcia:

1. Zabawa integracyjna  „Powitanie".

Nauczycielka prosi, aby ręką pomachały jej dzieci, które uważają, że do nich się zwraca.
Nauczycielka mówi: witam wszystkich tych, którzy:
- zjedli dzisiaj smaczne  śniadanko,
- codziennie piją mleko,
- lubią jeść owoce i warzywa,

- dbają o swoje zdrowie

- lubią jeść słodycze

 


2. „W jaki sposób możemy dbać o swoje zdrowie?"- burza mózgów.

 

3. Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego pt. „ Dla każdego coś zdrowego” , ilustrowanego obrazkami.

 

Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem,
zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny,
połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata,
w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta
niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki,
będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone
zawsze zdrowsze niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka –
to jest twoja wyliczanka!
Chude mięso, drób i ryba
to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy,
kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie,
ten sam sobie skraca życie!
Bób, fasola, groszek, soja –
to trawa będzie twoja!
Sosy lepsze są niż tłuszcze,
niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dolej olej ,
niech na olej będzie kolej!
Dobra także jest oliwa,
bo dla zdrowia sprawiedliwa!

 

4.Rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat poznanego wiersza.

Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi i odpowiedzi na zadane przez nauczycielkę pytania.

-Co to znaczy „ zdrowe jedzenie?

- Jakie produkty powinniśmy jeść, aby być zdrowi?
- Dlaczego trzeba jeść dużo owoców i warzyw?

- Jakie jeszcze produkty wpływają korzystnie na nasze zdrowie?

-Dlaczego powinniśmy jeść produkty mleczne?

 

5. Witaminy

Co to są witaminy?

Witaminy - to substancje niezbędne dla zdrowia naszego organizmu. Wpływają one na nasz wzrost, budowę kości, odporność na choroby, a nawet na naszą pamięć.

 

Aby nasz organizm prawidłowo się rozwijał, potrzebujemy wielu witamin. Najważniejsze z nich to - witaminy A,B,C,D.

Witamina A - dzięki niej prawidłowo widzimy, rośniemy, mamy zdrową skórę;

dostarczana jest do organizmu poprzez spożywanie masła, jaj, mleka, wątroby, sera, tłustego mięsa, pomidorów, marchwi.
Witaminę C - zapobiega przeziębianiu się. Powoduje, że mamy zdrowe zęby i dziąsła; występuje w ziemniakach, brokułach, jabłkach, pomidorach, cebuli, kalafiorze, malinach, jeżynach, ananasach, kiwi, cytrynach, pomarańczach, grejfrutach

Witamina B - wpływa na nasz apetyt, nasze samopoczucie, lepiej się uczymy i mamy lepszą pamięć; zawierają ją wędliny (szczególnie wieprzowina), rośliny strączkowe - groch, fasola, orzechy, słonecznik, ryby, owoce i warzywa

Witamina D - zawdzięczamy to, że mamy zdrowe zęby i kości oraz prawidłowo rośniemy; ryby, jaja, grzyby, wzbogacone w witaminę D są również margaryna i płatki śniadaniowe.

 


6. Wypowiedzi dzieci na temat szkodliwości spożywania nadmiernej ilości słodyczy.

 


7. Segregowanie żywności na zdrową i taką, która spożywana  w nadmiarze jest szkodliwa dla zdrowia.
(dzieci wyjmują z koszyka artykuły spożywcze i segregują na dwie grupy).

 

 

6. Nauczyciel, stosując metodę zdań niedokończonych zwraca się do dzieci:
- najbardziej lubię jeść....................................
- posiłki zdrowe dla dzieci to............................
 

 


 

7. Jak żyć zdrowo? Dzieci potwierdzają lub negują wypowiedź nauczyciela:

Jeżeli zdanie wypowiedziane przeze nauczycielkę jest  fałszywe- dzieci podnoszą  lizak czerwony . Jeśli  prawdziwe – zielony.

 

-Należy jeść dużo warzyw i owoców.

-Zawsze przed jedzeniem należy myć owoce i warzywa.

-Przed snem najlepiej zjeść tłustego kurczaka z potrójną porcją frytek i ogromnym           deserem czekoladowym

-Owoce i warzywa - to bogate źródło witamin.

- Posiłki należy jeść w wyznaczonych porach.

-Zawsze należy myć ręce przed jedzeniem.

-Każdą potrawę należy starannie i powoli pogryźć.

-Owoce i warzywa nie zawierają żadnych witamin.

-Wystarczy jeden posiłek dziennie, ale za to bardzo obfity.

- Słodycze należy jeść w odpowiednich ilościach.

-Pożywienie należy połykać w całości

- Warzywa i owoce oraz produkty mleczne niszczą nasze zdrowie

- Potrawy z warzyw i owoców zawierają dużo witamin.

Na koniec chętne dzieci formułuja własne wypowiedzi dla kolegów i koleżanek.

 

8.Zabawa ruchowa „Sałatka owocowa”.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin