Systemy rehabilitacji zawodowej w krajach Europy Zachodniej.doc

(876 KB) Pobierz
Tadeusz Majewski

Tadeusz Majewski

 

Systemy rehabilitacji zawodowej  w krajach Europy Zachodniej

 

1999

 

SPIS TREŚCI  WSTęP .... .... .... 15  I. REHABILITACJA ZAWODOWA I ZATRUDNIENIE  OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH .... 16  II. OGÓLNOŚWIATOWE ZALECENIA DOTYCZąCE  REHABILITACJI ZAWODOWEJ I ZATRUDNIENIA  OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.... 19  1. Zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych  w sprawy osób niepełnosprawnych .... 19  2. Polityka Międzynarodowej Organizacji Pracy  w odniesieniu do rehabilitacji zawodowej  i zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 20  3. Zalecenia dotyczące poradnictwa zawodowego  dla osób niepełnosprawnych .... 24  4. Zalecenia dotyczące przygotowania zawodowego  osób niepełnosprawnych .... 25  5. Zalecenia dotyczące zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 28  6. Zalecenia dotyczące zatrudnienia chronionego  osób niepełnosprawnych .... 30  III. EUROPEJSKIE ZALECENIA dotyczące  REHABILITACJI ZAWODOWEJ I ZATRUDNIENIA  OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH .... .... 32  1. Zalecenia Rady Europy dotyczące  spraw osób niepełnosprawnych .... 32  2. Zalecenia Unii Europejskiej dotyczące  spraw osób niepełnosprawnych .... 34  3. Zalecenia dotyczące poradnictwa zawodowego  dla osób niepełnosprawnych .... 35  4. Zalecenia dotyczące przygotowania zawodowego  osób niepełnosprawnych .... .... 37  5. Zalecenia dotyczące zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 38  6. Zalecenia dotyczące zatrudnienia chronionego  osób niepełnosprawnych .... 38  IV EUROPEJSKIE SYSTEMY REHABILITACJI ZAWODOWEJ .... 42  1. FRANCJA.... 42  1.1. Polityka wobec osób niepełnosprawnych .... 42  1.1. 1 . Przepisy prawne dotyczące osób  niepełnosprawnych .... 42  1.1.2. Przepisy prawne dotyczące zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 44  1.2. Organizacja rehabilitacji zawodowej  i zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 46  1.2.1. Orzecznictwo o niepełnosprawności .... 46  1.2.2. Szkolenie zawodowe osób niepełnosprawnych .... 47  1.2.3. Pośrednictwo pracy osób niepełnosprawnych .... 48  1.2.4. Fundusz Integracji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych .... 49  1.3. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 51  1.3.1. Realizacja wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 51  1.3.2. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 52  1.4. Zatrudnienie chronione osób niepełnosprawnych .... 54  1.4.1. Rodzaje placówek zatrudnienia chronionego.... 54  1.4.1.1. Zakłady pracy chronionej .... 54  1.4.1.2. Ośrodki aktywności zawodowej .... 55  1.4.2. Rodzaje działalności gospodarczej  placówek zatrudnienia chronionego .... 56  1.4.3. Finansowanie placówek zatrudnienia chronionego .... 57  1:4.4. Przejście pracowników z placówek  zatrudnienia chronionego do zwykłych zakładów pracy .... 51  2. HISZPANIA .... 59  2.1. Przepisy prawne dotyczące  osób niepełnosprawnych .... 59  2.2. Organizacja rehabilitacji zawodowej  osób niepełnosprawnych .... .. 60  2.2.1. Ocena zdolności do pracy i poradnictwo zawodowe  dla osób niepełnosprawnych .. 60  2.2.2. Szkolenie zawodowe osób mepełnosprawnych .... 61  2.2.3. Pośrednictwo pracy osób niepełnosprawnych.... 62  2.3. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 63  2.3.1. Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... .... 63  2.3.2. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 64  2.4. Zatrudnienie wspomagane  osób niepełnosprawnych .... 65  2.5. Zatrudnienie chronione osób niepełnosprawnych .... 65  2.5.1. Zadania specjalnych ośrodków pracy.... 65  2.5.2. Pracownicy specjalnych ośrodków pracy .... 66  2.5.3. Finansowanie specjalnych ośrodków pracy .... 67  2.5.4. Specjalne zakłady pracy  prowadzone przez Fundację ONCE .... 67  2.6. Prowadzenie działalności gospodarczej  przez osoby niepełnosprawne .... 68  3. HOLANDIA .... .. . 69  3.1. Polityka wobec osób niepełnosprawnych .... 69  3.2. Dane statystyczne dotyczące  osób niepełnosprawnych .... 71  3.3. Systemy orzecznictwa o niezdolności do pracy .... 72  3.4. Szkolenie zawodowe osób niepełnosprawnych .... 73  3.5. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych   na otwartym rynku pracy .... 74   3.5.1. Polityka zatrudnienia osób niepełnosprawnych  na otwartym rynku pracy .... 74  3.5.2. Realizacja polityki zatrudniania  osób niepełnosprawnych .... 76  3.5.3. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 77  3.5.4. Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy.... 78  3.6. Zakłady pracy chronionej .... 78  3.6.1. Organizacja zakładów pracy chronionej .... 79  3.6.2. Cele zakładów pracy chronionej .... 80  3.6.3. Działalność gospodarcza zakładów pracy chronionej .... 81  3.6.4. Finansowanie zakładów pracy chronionej .... 82  3.6.5. Przejście pracowników zakładów pracy chronionej  do pracy na otwartym rynku .... 83  3.6.6. Ogólna ocena zakładów pracy chronionej .... 84  3.7. Ośrodki aktywności zawodowej .... 85  4. NIEMCY .... 86  4.1. Polityka wobec osób niepełnosprawnych .... 86  4.1.1. Przepisy prawne dotyczące osób niepełnosprawnych .... 86  4.1.2. Przepisy prawne dotyczące zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... .... 87  4.2. Organizacja rehabilitacji zawodowej  i zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 89  4.2.1. Orzekanie o niepełnosprawności.... 89  4.2.2. Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy  dla osób niepełnosprawnych .... 90  4.2.3. Szkolenie zawodowe osób niepełnosprawnych .... 91  4.3. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 92  4.3.1. Obowiązki zakładów pracy  wobec pracowników niepełnosprawnych .... 92  4.3.2. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 93  4.3.3. Realizacja obowiązku zatrudnienia  pracowników niepełnosprawnych przez zakłady pracy.... 95  4.4. Warsztaty dla osób niepełnosprawnych .... 96  4.4.1. Cel i zadania warsztatów dla osób niepełnosprawnych .... 96  4.4.2. Organizacja warsztatów pracy  dla osób niepełnosprawnych .... 97  4.4.3. Pracownicy warsztatów dla osób niepełnosprawnych .... 98  4.4.4. Działalność gospodarcza warsztatów  dla osób niepełnosprawnych .... 98  4.4.5. Finansowanie warsztatów dla osób niepełnosprawnych .... 99  4.4.6. Przejście pracowników warsztatów  dla osób niepełnosprawnych do zwykłych zakładów pracy .... 99  4.5. Zatrudnienie wspomagane  osób niepełnosprawnych .... 99  4.5.1. Niemiecka koncepcja zatrudnienia wspomaganego.... 99  4.5.2. Realizacja koncepcji zatrudnienia wspomaganego .... 100  4.5.3. Asystenci zawodowi .... 102  4.6. Przedsiębiorstwa zatrudnienia socjalnego .... 102  5. SZWECJA.... . 104  5.1. Polityka wobec osób niepełnosprawnych .... 104  5.1.1. Ogólna polityka wobec osób niepełnosprawnych .... 104  5.1.2. Polityka zatrudnienia osób niepełnosprawnych.... 105  5.2. Definicje osoby niepełnosprawnej .... 106  5.3. Organizacja rehabilitacji zawodowej  osób niepełnosprawnych .... 107  5.3.1. Krajowy Zarząd do Spraw Rynku Pracy .... 107  5.3.2. Ośrodki oceny zdolności do pracy .... 108  5.3.3. Ośrodki szkolenia zawodowego .... 108  5.4. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 109  5.4.1. Obowiązki zakładów pracy  wobec pracowników niepełnosprawnych .... 109  5.4.2. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 110  5.4.3. Zagadnienie bezrobocia osób niepełnosprawnych .... 111  5.5. Zatrudnienie wspomagane  osób niepełnosprawnych .... 112  5.6. Zatrudnienie chronione  - przedsiębiorstwo Samhall .... 112  5.6.1. Cel przedsiębiorstwa Samhall .... 112  5.6.2. Pracownicy niepełnosprawni w zakładach Samhall .... 113  5.6.3. Finansowanie zakładów Samhall .... 114  5.6.4. Przejście pracowników z zakładów Samhall  do pracy w zwykłych zakładach .... 114  5.6.5. Dodatkowe zadania służb rehabilitacyjnych  zakładów Samhall .... 115  6. WIELKA BRYTANIA .... 116  6.1. Ustawa o dyskryminacji  osób niepełnosprawnych .... 116  6.2. Definicja osoby niepełnosprawnej .... 118  6.3. Szkolenie zawodowe osób niepełnosprawnych .... 119  6.4. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych .... 121  6.4.1. Rozwój systemu zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 121  6.4.2. Organizacja zatrudniania osób niepełnosprawnych .... 122  6.4.3. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 123  6.4.4. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 125  6.4.5. Postawy pracodawców wobec zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 126  6.5. Zatrudnienie wspomagane (chronione)  osób niepełnosprawnych .... 127  6.5.1. Przedsiębiorstwo Remploy .... 128  6.5.1.1. Cele Remploy .... 128  6.5.1.2. Kierowanie do zakładów Remploy .... 129  6.5.1.3. Pracownicy zakładów Remploy .... 129  6.5.1.4. Kierownictwo zakładów Remploy .... 129  6.5.1.5. Działalność gospodarcza zakładów Remploy .... 130  6.5.1.6. Finansowanie zakładów Remploy ....w... 131  6.5.2. Specjalne zakłady pracy dla osób niepełnosprawnych.... 132  6.5.3. Programy zatrudniania wspomaganego  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 132  6.6. Ogólna sytuacja w zakresie zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 133  6.7. Ośrodki dziennego pobytu  dla osób niepełnosprawnych .... 134  7. WŁOCHY .... 135  7.1. Przepisy prawne dotyczące osób  niepełnosprawnych . .. 135  7.2. Definicja osoby niepełnosprawnej ....www ... 136 I,  7.3. Szkolenie zawodowe osób niepełnosprawnych .... 137  7.4. System zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 138  7.5. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  na otwartym rynku pracy .... 140  7.5.1. Zatrudnienie obligatoryjne osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 140  7.5.2. Pośrednictwo pracy osób niepełnosprawnych .... 141  7.5.3. Komisje do spraw obligatoryjnego zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 141  7.5.4. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 142  7.6. Zatrudnienie chronione osób niepełnosprawnych .... 143  7.6.1. Zintegrowane spółdzielnie pracy ....ww... 143  7.6.2. Zakłady pracy chronionej .... 147  7.7. Rezerwowane stanowiska pracy  dla osób niewidomych .... 149  7.8. Ośrodki socjalnoedukacyjne  dla osób niepełnosprawnych .... 150  7.9. Ogólna sytuacja dotycząca zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 151  V SYSTEMY REHABILITACJI ZAWODOWEJ  W KRAJACH POZAEUROPEJSKICH .... 153  1. AUSTRALIA.... 153  1.1. Przepisy prawne dotyczące  osób niepełnosprawnych .... .... 153  1.2. Organizacja rehabilitacji zawodowej  i zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 154  1.2.1. Federalny Urząd Zatrudnienia .... 155  1.2.2. Federalny Urząd Usług Rehabilitacyjnych .... 156  1.3. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 158  1.4. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zakładach pracy chronionej .... 159  2. JAPONIA .... 160  2.1. Ustawodawstwo dotyczące zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 160  2.2. Organizacja rehabilitacji zawodowej  osób niepełnosprawnych .... 161  2.2.1. Zadania Ministerstwa Pracy .... 161  2.2.2. Japońskie Stowarzyszenie do Spraw Zatrudnienia  Osób Niepełnosprawnych .... 162  2.3. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 163  2.3.1. Obligatoryjny wskaźnik zatrudnienia  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 163  2.3.2. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 164  2.3.3. Sytuacja w zakresie zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 165  3. STANY ZJEDNOCZONE AP .... 166  3.1. Polityka wobec osób niepełnosprawnych .... 166  3.1.1. Federalna polityka wobec osób niepełnosprawnych .... 166  3.1.2. Polityka wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 168  3.2. Definicja i liczba osób niepełnosprawnych .... 169  3.3. Organizacja rehabilitacji zawodowej  osób niepełnosprawnych .... 170  3.3.1. Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych  na szczeblu federalnym .... 170  3.3.2. Stanowe urzędy do spraw rehabilitacji zawodowej .... 171  3.3.3. Rehabilitacja zawodowa niepełnosprawnych weteranów.... 172  3.3.4. Program niezależnego życia .... 173  3.3.5. Specjalny program dla niewidomych sprzedawców .... 174  3.3.6. Inne programy rehabilitacji zawodowej finansowane  z funduszy federalnych ....:.... 174  3. 4. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 175  3.4.1. Obowiązki zakładów pracy  wobec pracowników niepełnosprawnych .... 175  3.4.2. Egzekwowanie obowiązków zakładów pracy  wobec pracowników niepełnosprawnych .... 176  3.4.3. Środki wspierające zatrudnienie  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 177  3.4.4. Sytuacja w zakresie zatrudnienia  osób niepełnosprawnych .... 179  3.5. Zakłady pracy chronionej ....:.... 179  3.6. Zatrudnienie wspomagane  osób niepełnosprawnych .... 180  3.7. Prowadzenie działalności gospodarczej przez osoby  niepełnosprawne .... 182  VI. EUROPEJSKIE TENDENCJE A POLSKI SYSTEM REHABILITACJI  ZAWODOWEJ I ZATRUDNIENIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH .... 183  1. Ustawodawstwo antydyskryminacyjne .... 183  2. Ustawodawstwo dotyczące rehabilitacji zawodowej  i zatrudnienia osób niepełnosprawnych .... 184  3. Sprawa definicji osoby zawodowo niepełnosprawnej .... 

186  4. Organizacja rehabilitacji zawodowej  osób niepełnosprawnych .... 187  5. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 189  5.1. Obligatoryjne zatrudnienie osób niepełnosprawnych w zwykłych  zakładach pracy.... 190  5.2. Prawo do pracy osób niepełnosprawnych  w zwykłych zakładach pracy .... 192  5.3. Przystosowanie stanowiska i miejsca pracy  do potrzeb pracownika niepełnosprawnego .... 192  5.4. Zachęty materialne dla pracodawców zatrudniających osoby  niepełnosprawne .... 193  5.5. Zachęty materialne  dla pracowników niepełnosprawnych ...., 194  5.6. Polski system zatrudnienia  osób niepełnosprawnych w zwykłych zakładach pracy.... 195  6. Zatrudnienie chronione osób niepełnosprawnych .... 196  6.1. Sytuacja zakładów pracy chronionej  w krajach europejskich .... 196  6.2. Zakłady pracy chronionej w Polsce .... 201  7. Zatrudnienie wspomagane  osób niepełnosprawnych .... 203  UWAGI KOŃCOWE .... 205  BIBLIOGRAFIA OGÓLNA .... 207

 

WSTęP  Polska czyni usilne starania o wejście do Unii Europejskiej  ijest członkiem Rady Europy. W krajach członkowskich tych  organizacji dąży się obecnie do ustalania wspólnej polityki,  celów i zasad rozwiązywania różnych  problemów ekonomicznych i społecznych. Dotyczy to także  polityki wobec osób niepełnosprawnych. Przykładem tego może  być wydawanie przez różne międzynarodowe organizacje,  również Radę Europy i Unię Europejską,  różnych dokumentów, mających na celu ustalenie wspólnej  polityki wobec osób z ograniczeniami sprawności. Dążność do  ujednolicenia wynika stąd,  że poszczególne kraje europejskie wypracowały sobie różne  systemy rozwiązywania problemów osób niepełnosprawnych,  biorąc pod uwagę swoje warunki polityczne, społeczne i  gospodarcze. Dotyczy to także rehabilitacji zawodowej i  zatrudnienia tych osób.  Celem pracy Systemy rehabilitacji zawodowej w krajach  Europy Zachodniej jest przedstawienie europejskiej polityki  i zaleceń dotyczących rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia  osób niepełnosprawnych oraz form ich realizacji przez  niektóre kraje Europy Zachodniej, zwłaszcza posiadające  bardziej zaawansowane systemy rozwiązań problemów zawodowych  osób niepełnosprawnych oraz dokonanie ogólnej analizy  porównawczej z polskim systemem.  Praca przeznaczonajest:  1. Dla twórców polityki społecznej oraz decydentów  odpowiedzialnych  za realizację tej polityki w zakresie spraw związanych z  rehabilitacją zawodową i zatrudnieniem osób  niepełnosprawnych.  2. Kierowników realizujących różne programy rehabilitacji  zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz innych  profesjonalistówwłączonych w ten proces.  3. Studentów różnych kierunków pragnących szerzej zapoznać  się z problemami rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób  niepełnosprawnych w innych krajach.

 

I. REHABILITACJA ZAWODOWA i ZATRUDNIENIE OSÓB  NIEPEłNOSPRAWNYCH Szacunkowo przyjmuje się, że na globie ziemskim żyje ponad 

500 milionów osób niepełnosprawnych, czyli około 10% całej  ludzkości. Niepełnosprawność organizmu pociąga za sobą  liczne konsekwencje i stwarza człowiekowi wiele problemów.  Problemy te mają różną naturę, a mianowicie: medyczną,  psychologiczną, pedagogiczną, społeczną i zawodową. Dla  rozwiązania wymagają one określonych działań i zastosowania  odpowiednich środków. Według Światowej Organizacji Zdrowia  takie kompleksowe i skoordynowane stosowanie środków  medycznych, pedagogicznych, społecznych i xawodowych, w celu  usprawnienia osób z naruszoną sprawnością organizmu do  możliwie najwyższego poziomu nazywane jest rehabilitacją. W  rehabilitację włączeni są różni specjaliści. Dlatego ma ona  charakter interdyscyplinarny i dla rozwiązania wszystkich  problemów osoby niepełnosprawnej musi ona mieć charakter  kompleksowy. Rehabilitacja zawodowa jest ważną częścią rehabilitacji  kompleksowej, której zadaniem jest rozwiązanie problemów  zawodowych osoby niepełnosprawnej. Jak doświadczenie  wykazuje - wiele osób niepełnosprawnych wykazuje duże braki  lub opóźnienia w prawidłowym rozwoju zawodowym oraz napotyka  na duże trudności w przygotowaniu się, uzyskaniu i  utrzymaniu się w pracy. Według szacunków Międzynarodowej  Organizacji Pracy około 40% osób niepełnosprawnych wymaga  rehabilitacji zawodowej. Dotyczy to znacznej części  niepełnosprawnej młodzieży i osób w wieku aktywności  zawodowej. Problemy zawodowe, z jakimi zwykle osoby te  borykają się, dotyczą:

1. Wyboru zawodu i ewentualnie zmiany zawodu (kwalifikacji),  na skutek nabycia niepełnosprawności.

2. Przygotowania się do pracy zawodowej.

3. Uzyskania pracy zawodowej, czyli zatrudnienia.

4. Adaptacji zawodowej i utrzymania się w zatrudnieniu. W rozwiązaniu swoich problemów zawodowych większość osób  niepełnosprawnych wymaga odpowiedniej pomocy. Taki cel  stawia sobie rehabilitacja zawodowa. Jej celem jest  udzielenie pomocy osobie niepełnosprawnej w prawidłowym  rozwoju zawodowym i przebiegu aktywności zawodowej, a w  szczególności w wyborze zawodu, przygotowaniu się do pracy,  uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia i adaptacji zawodowej w  miejscu pracy. Pomoc ta udzielana jest w formie specjalnych  usług. Dlatego Międzynarodowa Organizacja Pracy definiuje  rehabilitację zawodową jako część ogólnego procesu  rehabilitacji, polegającą na udzieleniu osobie  niepełnosprawnej takich usług, jak poradnictwo zawodowe,  szkolenie zawodowe i zatrudnienie, aby umożliwić jej  uzyskanie, utrzymanie i awans w odpowiedniej prracy, a przez  to integrację lub reintegrację w normalne życie społeczne  (Zalecenie nr 99... z 1955 r. i Zalecenie nr 168.... z 1983  r). W realizacji rehabilitacji zawodowej osoby niepełnosprawnej  można wyodrębnić kilka etapów. Na pierwszym etapie jest  poradnictwo zawodowe, oparte na ocenie zdolności do prrracy  osoby niepełnosprawnej. Udzielenie właściwej porady  zawodowej osobie niepełnosprawnej wwyborze odpowiedniego dla  siebie zawodu lub zmiany zawodu stanowi bardzo istotny etap,  gdyż od niego zależy powodzenie całego procesu rehabilitacji  zawodowej. Następny etap stanowi przygotowanie do pracy polegające na  opanowaniu przez osobę niepełnosprawną niezbędnej wiedzy  teoretycznej, umiejętności praktycznych oraz form  funkcjonowania i zachowania się w sytuacjach zawodowych.  Kierunek szkolenia lub kształcenia zawodowego ustalany jest  na podstawie wyników badań zdolności do pracy i diagnozy  zawodowej. Po pomyślnym ukończeniu przygotowania do pracy następuje  zatrudnienie na odpowiednio dobranym stanowisku pracy,  odpowiadającym psychofizycznym możliwościom i uzyskanym  kwalifikacjom zawodowym. Umieszczenie osoby niepełnosprawnej  w odpowiedniej pracy stanowi ukoronowanie całego procesu  rehabilitacji zawodowej, lecz jeszcze go nie kończy.  Ostatni etap stanowi pomoc w adaptacji zawodowej, zwłaszcza  w początkowym okresie zatrudnienia, mająca na celu  udzielenie jej pomocy w przystosowaniu się do wykonywania  zadań zawodowych, nowego środowiska pracy - fizycznego i  społecznego, aby móc dobrze wypełniać zadania pracownika i  spełniać oczekiwania pracodawcy. Wyjaśnienia wymaga jeszcze kogo należy uważać za osobę  niepełnosprawną z punktu widzenia zawodowego. Definicję  osoby zawodowo niepełnosprawnej, a więc definicję  zawierającą kryteria zawodowe, określiła i przyjęła  Międzynarodowa Organizacja Pracy w swojej Konwencji i  Zaleceniu dotyczącym rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia  osób niepełnosprrawnych z 1983 r. Brzmi ona następująco:  Osobą niepełnosprawną jest jednostka, której szanse  uzyskania, utrzymania i awansu we właściwym zatrudnieniu  jest poważnie ograniczone na skutek fizycznej lub  psychicznej niepełnosprawności oficjalnie orzeczonej  (Zalecenie nr 168...1983). Definicja ta podkreśla takie  kryteria, jak: trudności i ograniczenia w uzyskaniu  odpowiedniej do swoich możliwości pracy i w utrzymaniu się w  zatrudnieniu w sytuacjach kryzysu i trudności na rynku pracy  oraz w awansowaniu z powodu fizycznej lub psychicznej  niepełnosprawności. Definicja ta została zalecona wszystkim  krajom członkowskim MOP do powszechnego stosowania.

 

II. OGÓLNOŚWIATOWE ZALECENIA DOTYCZĄCE REHABILITACJI  ZAWODOWEJ I ZATRUDNIENIAOSÓB niepełnOSPRAWNYCH Europejska polityka i zalecenia dotyczące rehabilitacji  zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych w znacznym  stopniu bazują na ogólnoświatowej polityce i zaleceniach w  tym zakresie. Zostały one zawarte w dokumentach Organizacji  Narodów Zjednoczonych i jej wyspecjalizowanych  organizacjach.

1. Zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawy osób niepełnosprawnych Organizacja Narodów Zjednoczonych wykazuje duże  zainteresowanie sprawami osób niepełnosprawnych. Przykładem  tego zainteresowania może być Rezolucja Zgromadzenia  Ogólnego z 1975 r. przyjmująca Deklarację Praw Osób  Niepełnosprawnych. Jak sama nazwa wskazuje określa ona prawa  osób niepełnosprawnych, wśród których jest również prawo do  edukacji, poradnictwa zawodowego, szkolenia, różnych form  przygotowania do pracy, pomocy w uzyskaniu odpowiedniego  zatrudnienia oraz do zabezpieczenia ekonomicznego i  spolecznego. Następną ważną inicjatywą ONZ było  proklamowanie roku 1981 Międzynarodowym Rokiem Osób  Niepełnosprawnych. Przebiegał on pod hasłem: pełne  uczestnictwo i równość osób niepełnosprawnych w życiu  społecznym. Rezultatem Międzynarodowego Roku Osób  Niepełnosprawnych była Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ z 

1982 r. w sprawie Światowego Programu Działania na Rzecz  Osób Niepełnosprawnych. Jego celem było popieranie  skutecznych środków w zakresie zapobiegania  niepełnosprawności i rehabilitacji oraz realizacja  naczelnego hasła Międzynarodowego Roku Osób  Niepełnosprawnych: pełne uczestnictwo i równość osób  niepełnosprawnych w życiu społecznym (World  Programme...1983). Program ten miał być realizowany przez  kraje członkowskie w latach 1983-1992 tj. w okresie Dekady  Osób Niepełnosprawnych, ogłoszonej przez Zgromadzenie Ogólne  ONZ w grudniu 1982 r. Jest to bardzo szeroki i kompleksowy  program działania na rzecz osób niepełnosprawnych,  zawierający zalecenia dotyczące również kształcenia i  zatrudnienia dzieci, młodzieży i dorosłych osób  niepełnosprawnych. W 1993 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ ponownie zajęło się  sprawami osób niepełnosprawnych, przyjmując tzw Standardowe  Zasady Wyrównywania Szans Osobom niepełnosprawnym. Celem  przyjęcia tych Zasad jest zagwarantowanie osobom  niepełnosprawnym, jako członkom społeczeństwa, możliwości  korzystania z tych samych praw, jakie przysługują pozostałym  obywatelom, lecz z drugiej strony nakładają one na osoby  niepełnosprawne takie same obowiązki. Niektóre z tych zasad  mówią także o wyrównywaniu szans w zakresie przygotowania do  pracy i zatrudnienia osób niepełnosprawnych. W szczególny sposób sprawami osób niepełnosprawnych zajmują  się wyspecjalizowane organizacje ONZ, jak: Światowa  Organizacja Zdrowia, Międzynarodowa Organizacja Pracy,  Fundusz Narodów Zjednoczonych Pomocy Dzieciom (UNICEF) czy  Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i  Kultury (UNEScO) . Organizacje te przyjmują liczne  dokumentywformie konwencji i zaleceń (rekomendacji),  mających na celu zmobilizowanie krajów członkowskich do  podejmowania działań na rzecz osób niepełnosprawnych.  Dotyczą one takich spraw, jak zapobieganie  niepełnosprawności, edukacja, rehabilitacja, integracja  społeczna i stwarzanie równych szans osobom niepełnosprawnym  w życiu zawodowym i społecznym.

2. Polityka Międzynarodowej Organizacji Pracy w odniesieniu  do rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych Nas szczególnie interesują konwencje i zalecenia dotyczące  rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób  niepełnosprawnych. Zagadnienia te należą do zakresu  działania Międzynarodowej Organizacji Pracy,  wyspecjalizowanej organizacji do spraw pracy i zatrudnienia,  w tym również pracy i zatrudnienia osób niepełnosprawnych.  Powstała ona w 1919 r. i aktualnie zrzesza 174 państwa  członkowskie. Nadrzędnym celem MOP, zgodnie z przyjętym  statutem, jest: osiągnięcie sprawiedliwości społecznej, a  także lepszych warunnków życia i pracy ludzi pracujących na  całyn świecie przez połączenie wysiłków rządów, pracodawców  i pracowników. W szczególności MOP zajmuje się w skali  całego świata takimi sprawami jak równość szans w uzyskaniu  przygotowania się do pracy i satysfakcjonującego  zatrudnienia, walka z bezrobociem i zapewnienie dobrych  warunków pracy, w tym również bezpieczeństwa i higieny  pracy. Działalność MOP w tym zakresie dotyczy także osób  niepełnosprawnych. Jednym z zadań MOP dotyczących osób niepełnosprawnych jest  ustalanie światowej polityki w dziedzinie rehabilitacji  zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Przejawia  się to w przygotowywaniu i przyjmowaniu dokumentów w formie  konwencji i zaleceń dla krajów członkowskich. Konwencje i  zalecenia te są to pewne instrumenty prawne, regulujące  określone sprawy oraz ustalające pewne zasady i wskazania do  rozwiązywania określonych problemów społecznych czy  ekonomicznych. Takie konwencje i zalecenia MOP przyjęła  także w odniesieniu do rehabilitacji zawodowej i  zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Kraje członkowskie  poprzez ratyfikację tych dokumentów przyjmują na siebie  obowiązek ich przestrzegania i realizowania oraz zgodę na  międzynarodową kontrolę w tym zakresie, zgodnie z przyjętą  procedurą. Polityka MOP w zakresie rehabilitacji zawodowej i  zatrudnienia osób niepełnosprawnych została określona w  następujących dwu podstawowych dokumentach, a mianowicie w:

1. Zaleceniu nr 99 dotyczącym rehabilitacji zawodowej osób  niepełnosprawnych z 1955 r.

2. Konwencji nr 159 i Zaleceniu nr 168 dotyczących  rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób  niepełnosprawnych z 1983. Już w 1955 r. MOP przyjęła na swoim Ogólnym Zgromadzeniu  swoje pierwsze zalecenie w sprawie rehabilitacji zawodowej  osób niepełnospraw nych. Dotyczy ono takich spraw, jak:

1. Zasady i metody poradnictwa zawodowego, szkolenia  zawodowego i pośrednictwa pracy osób niepełnosprawnych.

2. Organizacja usług z zakresu rehabilitacji zawodowej.

3. Współpraca pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za  opiekę zdrowotną i za rehabilitację zawodową.

4. Rozszerzanie możliwości zatrudnienia osób  niepełnosprawnych. 

5. Zatrudnienie chronione.

6. Rehabilitacja zawodowa młodzieży niepełnosprawnej i  współpraca w tym zakresie instytucji odpowiedzialnych za  edukację i rehabilitację zawodową. Zalecenie to bardzo przyczyniło się do rozwoju różnych form  rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zwłaszcza w krajach  europejskich. Problemy tych osób zostały dostrzeżone i  docenione przez poszczególne kraje i ich rządy. Rezultatem  tego było ukazanie się licznych aktów prawnych dotyczących  rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób  niepełnosprawnych w tych krajach. Zalecenie to zostało  ratyfikowane przez Polskę. W 1983 r. Międzynarodowa Organizacja Pracy ponownie zajęła  się sprawami zawodowymi osób niepełnosprawnych. Na swoim  Ogólnym Zgromadzeniu przyjęła Konwencję nr 159 i Zalecenie  nr 1C8 dotyczące rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób  niepełnosprawnych. Dokumenty te nie zmieniają Zalecenia z 

1955 roku, lecz je uzupełniają i poszerzają. Uzupełnienia i  poszerzenia dotyczą następujących spraw:

1. Stwarzania szerszych możliwości rehabilitacji zawodowej i  zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

2. Udziału społeczeństwa w rozwoju rehabilitacji zawodowej  osób niepełnosprawnych.

3. Rehabilitacji zawodowej na terenach wiejskich.

4. Kształcenia personelu dla potrzeb rehabilitacji  zawodowej.

5. Udziału organizacji pracodawców i pracowników (związków  zawodowych) w rozwoju rehabilitacji zawodowej.

6. Związku rehabilitacji zawodowej z zabezpieczeniem  społecznym. Natomiast Konwencja r 159 mówi o tym, że:

1. Każdy kraj członkowski powinien, zgodnie ze swoimi  krajowymi warunkami, praktyką i możliwościami, ustalać,  wprowadzać w życie i okresowo weryFikować swoją politykę w  zakresie rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób  niepełnosprawnych.

2. Krajowa polityka powinna zapewniać dostępność do usług  rehabilitacji zawodowej wszystkim kategoriom osób  niepełnosprawnych oraz promować zatrudnienie na otwartym  rynku pracy

3. Polityka ta powinna uwzględniać zasadę równych szans dla  pracowników niepełnosprawnych i pełnosprawnych.

4. Realizacja polityki powinna być konsultowana z  przedstawicielami organizacji pracodawców i pracowników oraz  samych osób niepełnosprawnych.

5. Kraje powinny w drodze ustaw lub innych regulacji  prawnych starać się wprowadzać w życie ustalenia tej  Konwencji. Konwencja nr 159 i Zalecenie rcr 168 poszerzyły samą  koncepcję rehabilitacji zawodowej i włączyło w jej  realizację szersze kręgi społeczeństwa. Odpowiedzialność za  nią mają nie tylko instytucje rządowe, ale również różne  organizacje pozarządowe, takie jak organizacje pracodawców,  związki zawodowe, organizacje zrzeszające osoby  niepełnosprawne oraz samo środowisko, w którym osoba  niepełnosprawna żyje. Szczególny nacisk został położony na  obejmowanie rehabilitacją zawodową osób niepełnosprawnych ze  środowisk wiejskich i zapewnienie im usług rehabilitacyjnych  w miejscu zamieszkania. Usługi rehabilitacyjne wymagają  profesjonalnego podejścia. Stąd jeden z rozdziałów Zalecenia  został poświęcony konieczności kształcenia kadr dla potrzeb  rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Zalecenie Nr 99 przyczyniło się głównie do rozwoju  rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych w krajach  europejskich, natomiast Konwencja nr 159 i Zalecenie nr 168  uczyniło to w krajach rozwijających się. W 1994 r. na konferencji w Poznaniu W. Momm, kierownik  Wydziału Rehabilitacji Zawodowej MOP, odwołując się do  Zalecenia nr-168powiedział, że celem polityki w odniesieniu  do rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób  niepełnosprawnych jest:

1. Osiągnięcie wskaźnika bezrobocia wśród osób  niepełnosprawnych nie wyższego, niż wśród osób  pełnosprawnych.

2. Stworzenie osobom niepełnosprawnym realnych warunków do  wyboru zawodu, zgodńie ze swoimi preferencjami.

3. Stworzenie warunków do zawierania satysfakcjonujących  pracodawców i pracowników umów o pracę, zwłaszcza  pracowników ze znacznym stopniem niepełnosprawności.

4. Prowadzenie polityki szkolenia i kształcenia zawodowego,  która pozwoli osobom ńiepełnosprawnym na podjęcie pracy we  wszystkich sektorach gospodarki.

5. Włączenie reprezentantów organizacji osób  niepełnosprawnych, jako konsultantów w ustalaniu planów rozwoju zatrudnienia osób  niepełnosprawnych (Momm, 1995).

3. Zalecenia dotyczące poradnictwa zawodowego dla osób  niepełnosprawnych Podstawowe międzynarodowe dokumenty wymieniają poradnictwo  zawodowe i kompleksową ocenę zdolności do pracy jako jedne z  podstawowych usług, które trzeba osobom niepełnosprawnym  zapewnić. Już Zalecenie nr 99 dotyczące rehabilitacji  zawodowej osób niepełnosprawnych z 1955 r. porusza sprawę  poradnictwa zawodowego. Organizacja ta zaleca krajom  członkowskim podejmowanie wszelkich niezbędnych i  praktycznych środków do powoływania i rozwijania  specjalistycznych usług w zakresie poradnictwa zawodowego  dla osób niepełnosprawnych, które wymagają pomocy w  dokonaniu wyboru zawodu lub jego zmiany. Określa ona także  podstawowe zasady i metody poradnictwa zawodowego. Wskazuje  na konieczność kompleksowej oceny zdolności do pracy osoby  niepełnosprawnej, w oparciu o badania medyczne,  psychologiczne i próby pracy oraz czynników środowiskowych,  które mogą determinować podjęcie odpowiedniego kształcenia  zawodowego oraz zatrudnienia. Zalecenie to wymienia także  doradcę zawodowego, jako odpowiedzialnego za przeprowadzenie  wywiadu zawodowego oraz udzielenie osobie niepełnosprawnej  wszelkich informacji dotyczących możliwości kształcenia  zawodowego i zatrudnienia oraz potrzeb i wymagań rynku  pracy. W 1975 r. Międzynarodowa Organizacja Pracy przyjęła dwa  ważne dokumenty dotyczące poradnictwa zawodowego osób  pełnosprawnych. Jest w nich wzmianka także o poradnictwie  zawodowym dla osób niepełnosprawnych. Są to Konwencja i  Zalecenie dotyczące poradnictwa zawodowego i szkolenia  zawodowego w rozwoju zasobów ludzkich.  W art. 3 Konwencja mówi, że każdy kraj członkowski powinien  stopniowo poszerzać swoje systemy poradnictwa zawodowego,  włączając w nie stałe udzielanie informacji o możliwościach  zatrudnienia, aby wszystkie dzieci, młodzież i osoby dorosłe  miały zapewnioną kompleksową informację i szeroki wachlarz  porad. Systemy te powinny także posiadać specjalne prrogramy  dla osób niepełnosprrawnych. Informacje i porady te powinny  dotyczyć wyboru zawodu, możliwości szkolenia zawodowego,  sytuacji na rynku pracy, perspektyw uzyskania pracy i  awansu, warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny prracy oraz innych aspektów życia zawodowego w różnych sektorach  gospodarki, działalności kulturalnej i socjalnej. Dokumenty  te przedstawiają także cele i metody poradnictwa zawodowego.  Wskazują na konieczność przeprowadzenia badań zdolności do  pracy, opartych na badaniach fizjologicznych i  psychologicznych, o ile taka potrzeba istnieje. również Zalecenie nr 168 z 1983 r. mówi, że w planowaniu i  świadczeniu usług w zakresie usług rehabilitacji zawodowej i  zatrudnienia osób niepełnosprawnych powinny być wykorzystane  istniejące służby poradnictwa zawodowego, szkolenia  zawodowego, pośrednictwa prracy, zatrudnienia i inne  przeznaczone dla wszystkich pracowników, po niezbędnym ich  przygotowaniu. Jest to bardzo istotne zalecenie z punktu  widzenia integracji zawodowej. Mówi ono o udostępnianiu  systemów przeznaczonych dla osób pełnosprawnych dla ludzi  niepełnosprawnych, w tym również systemu poradnictwa  zawodowego.

4. Zalecenia dotyczące przygotowania zawodowego osób  niepełnosprawnych Podobnie sprawa przygotowania zawodowego została dość  szeroko potraktowana w Zaleceniu nr 99 MOP dotyczącym  rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych z 1955 r.  Zgodnie z tym zaleceniem osobom niepełnosprawnym należy  zapewnić przygotowanie do pracy w takim samym zakresie i w  takich samych warunkach, jak osobom pełnosprawnym. W ich  kształceniu i szkoleniu zawodowym należy przestrzegać i  stosować takie same zasady, środki i metody nauczania, jak  wobec osób pełnosprawnych, jeśli warunki zdrowotne i  edukacyjne na to pozwalają. Kształcenie i szkolenie zawodowe  powinno umożliwić im zdobycie odpowiednich kwalifikacji  zawodowych, które pozwolą im wykonywać pracę zarobkową. Aby osiągnąć ten cel, kształcenie i szkolenie zawodowe  powinno:

1. Uwzględniać możliwości zawodowe osoby niepełnosprawnej,  określone w dokonanej kompleksowej ocenie zdolności do  pracy.

2. W stosunku do osób pracujących, które stały się osobami  niepełnosprawnymi w trakcie zatrudnienia, uwzględniać  dotychczasowe doświadczenie zawodowe i dotychczas wykonywany  zawód (wykorzystanie nabytych już umiejętności zawodowych).

3. Trwać tak długo, aż osoba niepełnosprawna osiągnie  odpowiedni poziom umiejętności zawodowych. Specjalne formy szkolenia powinny być zastosowane do tych  osób niepełnosprawnych, które ze względu na rodzaj i stopień  niepełnosprawności nie mogą się przygotowywać do pracy w  formach przewidzianych dla osób pełnosprawnych. Są to takie  formy, jak:

1. Specjalne szkoły zawodowe i ośrodki szkolenia  (rehabilitacji) zawodowej.

2. Krótko- lub długoterminowe specjalne kursy zawodowe.

3. Kursy podnoszące kwalifikacje zawodowe osoby  niepełnosprawnej. zalecenie poświęca jeden z rozdziałów  rehabilitacji zawodowej młodzieży niepełnosprawnej. Mówi się  w nim o tym, że:

1. Usługi z zakresu rehabilitacji zawodowej dla młodzieży  niepełnosprawnej powinny być organizowane i rozwijane w  ścisłej współpracy z władzami odpowiedzialnymi za edukację i  władzami odpowiedzialnymi za rehabilitację zawodową.

2. W programach edukacyjnych, zapewniających wykształcenie i  przygotowanie do pracy, powinny być uwzględniane specjalne  problemy i potrzeby młodzieży niepełnosprawnej. Programy te  powinny być także dostosowane do wieku, zdolności i  zainteresowań. Jeśli chodzi o dostępność do takich  programów, to młodzież niepełnosprawna powinna mieć takie  same możliwości, jakie ma młodzież pełnosprawna.

3. Podstawowymi celami usług rehabilitacyjnych dla młodzieży  niepełnosprawnej powinno być:

1 ) maksymalne zmniejszenie ograniczeń zawodowych  wynikających z niepełnosprawności;

2) zaproponowanie jej możliwości przygotowania do pracy i  podjęcia odpowiedniego zatrudnienia w formie dostosowanej do  potrzeb.

4. Poradnictwo zawodowe, szkolenie i kształcenie zawodowe  dla młodzieży niepełnosprawnej, a później zapewnienie  odpowiedniego zatrudnienia, powinno odbywać się w ogólnych  ramach usług dla młodzieży pełnosprawnej i być prowadzone z  zapewnieniem takich samych warunków, jeśli to możliwe. W  przeciwnym wypadku należy organizować specjalne programy  przygotowania do pracy, prowadzone przez specjalistyczny  personel i stosujących specjalne metody

5. Młodzież niepełnosprawna powinna:

1) mieć zapewnione stosowne usługi medyczne, celem  maksymalnego zredukowania stopnia niepełnosprawności i  ograniczenia niezdolności do pracy;

2) być zachęcana do uczęszczania do szkoły, mieć możliwość  korzystania z porady dla wyboru odpowiedniego dla siebie  zawodu, zgodnie ze swoimi zdolnościami i zainteresowaniami  oraz mieć zapewnione szkolenie w tym zawodzie;

3) mieć możliwość korzystania, w miarę potrzeby, z pomocy  finansowej w okresie leczenia, edukacji i szkolenia  zawodowego. Jeśli chodzi o Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osobom  Niepełnosprawnym, przyjętych przez ONZ w 1993 r., to mówią  one ogólnie o rehabilitacji (zasada nr 3) i edukacji (zasada  nr 6). Ogólnie zasada o edukacji mówi o stwarzaniu szans dla  osób niepełnosprawnym w systemie integracyjnym i to na  wszystkich poziomach: podstawowym, średnim i wyższym. Zasada  integracyjnego kształcenia osób niepełnosprawnych powinna  być integralną częścią ogólnokrajowych planów oświatowych i  powinna być uwzględniana przy oprracowywaniu prrogramów  szkolnych i zasad organizacji szkół. Szkoły ogólnodostępne  powinny zapewnić uczniom niepełnosprawnym dostępność do  programu nauczania i warunki dostosowane do potrzeb uczniów  z różnymi niepełnosprawnościami. Dopiero, gdy w ramach ogólnego systemu edukacyjnego nie  można zapewnić uczniom niepełnosprawnym odpowiedniej  edukacji, można rozważyć możliwość wprowadzenia specjalnych  form nauczania. Powinno ono jednak zapewnić poziom edukacji  ucznia niepełnosprawnego porównywalny z tym, jaki mają  uczniowie pełnosprawni. Ze względu na specjalne potrzeby w  zakresie porozumiewania się osób głuchych i  głuchoniewidomych, ich nauczanie powinno być raczej w  systemie specjalnym, w specjalnych szkołach lub specjalnych  klasach w ramach szkół ogólnodostępnych. Ogólne zalecenia dotyczące przygotowania do pracy osób  niepełnosprawnych preferują więc system integracyjny, lecz  dopuszczają także możliwość szkolenia zawodowego w  specjalnych formach.

5. Zalecenia dotyczące zatrudnienia osób niepełnosprawnych Zalecenie nr 99 dotyczącce rehabilitacji zawodowej osób  niepełnosprawnych z 1955 r. zaleca swym członkom w zakresie  zatrudnienia:

1. Wydawanie odpowiednich przepisów prawnych,  umożliwiających znalezienie osobom niepełnosprawnym  odpowiedniego zatrudnienia.

2. Rozszerzenie możliwości zatrudnienia osób  niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy w zwykłych  zakładach, poprzez współpracę organizacji pracodawców i  pracowników (związków zawodowych) . Podkreślić trzeba, że  był to okres, kiedy główną formą zatrudnienia osób  niepełnospraw nych były zakłady pracy chronionej.

3. Zagwarantowanie odpowiedniego zatrudnienia młodzieży  niepełnosprawnej. Zalecenie podkreślało, że jedną z dróg  prowadzących do uzyskania odpowiedniej pracy jest dobre  przygotowanie zawodowe.

4. Podejmowanie wysiłków w kierunku tworzenia zakładów pracy  chronionej dla tych osób niepełnosprawnych, które ze względu  na stopień naruszenia sprawności organizmu oraz miejsce  zamieszkania, nie mają możliwości uzyskania pracy w zwykłych  zakładach pracy. Zalecenie nr 168 w sprawie rehabilitacji zawodowej i  zatrudnienia z 193 r. zaleca natomiast:

1. Stwarzanie szerszych możliwości zatrudnienia osób  niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy, m.in. poprzez  stwarzanie zachęt materialnych dla pracodawców; zwraca także  uwagę na możliwość szerokiego stosowania adaptacji stanowisk  i miejsca pracy dla pracowników niepełnosprawnych, aby  umożliwić im wykonywanie zadań zawodowych.

2. Udzielanie pomocy przez administrację państwową w  tworzeniu różnych rodzajów zatrudnienia chronionego dla tych  osób niepełnosprawnych, które nie mają dostępu do pracy na  otwartym rynku.

3. Współpracę pomiędzy zwykłymi zakładami pracy i zakładami  pracy chronionej w kierunku przygotawywania zatrudnionych w  nich pracowników niepełnosprawnych do przejścia na otwarty  rynek pracy.

4. Udzielanie pomocy administracji państwowej w tworzeniu i  rozwoju małych zakładów produkcyjnych, spółdzielni i innego  typu warsztatów, prowadzonych przez osoby niepełnosprawne  lub organizowanych dla zatrudniania osób niepełnosprawnych.

5. Udział społeczeństwa w rozwiązywaniu problemów  zatrudnienia osób niepełnosprawnych w oparciu o społeczności  lokalne. Było to związane z rozwijaną od 1976 r. tzw.  rehabilitacją w społeczności ( środowisku) lokalnej (  community-based rehabilitation), a zainicjowaną przez  Światową Organizację Zdrowia.

6. Udział organizacji ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin