Cwiczenia_z_pomyslem_SP_1_3_kl_1_cz_3_Scenariusze_zajec_Marzec_Tydz_24.pdf

(224 KB) Pobierz
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
tYDZIEŃ 24.
NASZE CZWoroNoGI
Scenariusz 115.
Ń jak koń, ni jak niebo
P3 s. 16–17
ĆzP3 s. 14–15
Zapis w dzienniku
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wsi i jej mieszkańców
Czytanie tekstu
o koniach
Wprowadzenie litery
ń
i zmiękczeń
ni, Ni
Pisanie liter, sylab i wyrazów
Ćwiczenia or-
tograficzne
Obserwacja chmur
Zasady bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami
Rozwiązywanie
zadań z treścią
Wykonanie konika ze skarpetki
Zabawa ruchowa „Mądry konik”
Praca plastyczna
„Spacer po niebieskiej łące”.
Środki dydaktyczne:
karty pracy dla każdego U., 2 piramidy z wyrazami z ń i ni, krążki, dowolne
nagranie muzyczne, skarpeta, brązowa flanela, włóczka, patyk i kolorowy papier, farby.
Przebieg zajęć
1.
Kalambury słowno-ruchowe „Co możemy zobaczyć na wsi?”.
Chętny U. rozpoczyna zdanie „Na wsi możemy zobaczyć... Kończy zdanie, pokazując charaktery-
styczny chód wiejskiego zwierzątka, np. kaczki, konia, świni, krowy. Pozostali U. zgadują. Osoba,
która pierwsza odgadła, wychodzi na środek klasy, rozpoczyna zdanie i kończy je, pokazując zwie-
rzątko.
2.
Rozmowa na temat wsi.
U. swobodnie wymieniają się swoimi doświadczeniami z pobytu na wsi, np. w czasie wakacji.
– co można robić na wsi?, czym zajmują się mieszkańcy wsi?, jakie atrakcje mogą czekać na nas
na wsi?, czy chcielibyście mieszkać na wsi, dlaczego?
3.
Rozwiązywanie zagadki.
U. czytają tekst zagadki i rozwiązują ją w formie rysunkowej.
4.
Opowiadanie ilustracji.
U. opowiadają treść ilustracji.
– co przedstawia ilustracja?, ile widzicie koni?, co robią konie?, w jaki sposób konie pomagają
człowiekowi w jego pracy?, jakim przysmakiem dziecko częstuje konia?, jak nazywa się dom dla
koni?, co wiecie na temat koni?, czego chcielibyście się jeszcze o nich dowiedzieć?, gdzie znajdzie-
cie informacje o koniach?
5.
Wprowadzenie litery
ń
i zmiękczeń
ni, Ni.
N. wprowadza literę
ń
i zmiękczenia
ni,
Ni
zgodnie z etapami wprowadzania litery.
6.
Czytanie tekstu o koniach.
U. czytają tekst o koniach i odpowiadają na pytania:
– jak nazywa się koń Piotrka?, jakim koniem jest Promień?, co potrafi Promień?, jak nazywają się
inne konie?, jaka jest pogoda?, jaka pora roku pokazana jest na ilustracji?
7.
Pisanie liter w małej liniaturze.
U. piszą literę
ń
i zmiękczenia
ni, Ni
w małej liniaturze.
8.
Pisanie sylab.
N. przygotowuje dla U. karty pracy (lub przygotowuje ćwiczenie w zeszytach). U. zgodnie z poda-
nym wzorem piszą sylaby: nia, nie, niu w jednym rzędzie i Nia, Nie, Niu w drugim rzędzie.
9.
Łączenie wyrazów z modelami głoskowymi.
U. czytają wyrazy. Oznaczają w wyrazach literę
ń.
Łączą wyrazy z odpowiednimi modelami głosko-
wymi. N. wyjaśnia dzieciom, że
ń
i ni to jedna głoska zapisana w różny sposób, której odpowiada
jedno kółko w modelu głoskowym. U. dzielą wyrazy na sylaby i przepisują do zeszytu wyrazy jed-
nosylabowe.
10.
Uzupełnianie wyrazami piramidy.
N. wiesza na tablicy dwie piramidy oraz karteczki z wyrazami: słoń, leń, dłoń, jeleń, koń, turoń,
dłonie, jelenie, konie, lenie, słonie, turonie. U. zapełniają jedną piramidę wyrazami w liczbie po-
ĆzP3 s. 14 ćw. 2
P3 s. 16–17 ćw. 1
P3 s. 16–17
ĆzP3 s. 15
ĆzP3 s. 15 ćw. 3
Autor:
Dorota Rączyńska
1
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
jedynczej, mającymi na końcu literę
ń.
Drugą piramidę U. wypełniają wyrazami w liczbie mnogiej,
mającymi zmiękczenie
ni.
Wstawiają wyrazy odwrotnie niż w pierwszej piramidzie. N. zwraca uwa-
gę na prawidłową pisownię wyrazów.
koń
słoń
jeleń
turoń
leń
dłoń
jelenie
słonie
konie
ĆzP3 s. 15 ćw. 4
turonie
lenie
dłonie
11.
Ćwiczenia ortograficzne.
U. przepisują wyrazy: koń, słońce, konie, słonie. Zwracają uwagę na prawidłową pisownię przepi-
sywanych wyrazów.
12.
Zabawa ruchowa „Mądry konik”.
N. wychodzi z U. na korytarz szkolny. Kładzie na podłodze krążki, tworząc okrąg. U. przy dowolnej
muzyce naśladują koniki. Biegają na zewnątrz okręgu. Kiedy N. mówi „Omińcie kamienie”,
U. przeskakują przez krążki-kamienie. Kiedy N. zatrzymuje nagranie, U. stają.
13.
Zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami.
N. rozmawia z U. na temat bezpiecznego obcowania z koniem i psem. Wspólnie ustalają zasady
kontaktów z wymienionymi zwierzętami.
Pies
– Unikamy kontaktów z obcym psem.
– Nie drażnimy psa.
– Nie wykonujemy gwałtownych ruchów i nie krzyczymy.
– W sytuacji zagrożenia przyjmujemy pozycję żółwika.
N. pokazuje pozycję żółwika, U. powtarzają po N.
Koń
– Wobec konia należy być cierpliwym i spokojnym.
– Bez zgody właściciela nie karmimy konia.
– Do konia podchodzimy spokojnie, koń musi nas widzieć lub słyszeć (mówimy do konia). Nie
zachodzimy konia od tyłu.
– Pracując przy koniach, nie hałasujemy.
– Nie wykonujemy gwałtownych ruchów – koń może nas kopnąć.
14.
Projektowanie litery
ń.
U. projektują kartę do albumu z literą
ń.
15.
Rozwiązywanie zadania z treścią.
U. samodzielnie czytają treść zadania i je rozwiązują. Zapisują działania i uzupełniają odpowiedzi.
16.
Rozwiązywanie zadania – karta pracy.
N. przygotowuje zadanie dla każdego U. U. wklejają zadanie do zeszytu, czytają i rozwiązują.
Agatka ma 13 naklejek z końmi. Bratu dała 3 naklejki, a mamie 2 naklejki. Ile naklejek zostało
Agatce?
...................................................................
Agatce zostało
naklejek.
17.
Obserwacja chmur.
U. wychodzą na boisko szkolne. Obserwują przesuwające się po niebie chmury. Określają ich
wielkość, kształt, szybkość przesuwania się po niebie. Odpowiadają na pytania:
– od czego może zależeć szybkość przesuwania się chmur?, co przypominają wam kształty chmur?,
czy chmury są pojedyncze, czy łączą się ze sobą?
P3 s. 17 ćw. 2
ĆzP3 s. 15 ćw. 5
ĆzP3 s. 14 ćw. 1
P3 s. 17 ćw. 3
Autor:
Dorota Rączyńska
2
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
18.
Zabawa ruchowa.
U. w parach stają się chmurkami. Płyną po niebie. Na znak N. łączą się w większe chmurki (8 osób),
zmieniając swój kształt. Płyną dalej. Chmurki ponownie łączą się (16 osób) i zmieniają swój kształt.
Następnie powstaje jedna wielka chmura (wszyscy U.), z której zaczyna padać śnieg.
19.
Wykonanie pracy plastycznej „Spacer po niebieskiej łące”.
U. malują farbami obrazek zgodnie z tematem.
20.
Wykonanie konika ze skarpetki.
U. wykonują konika, wykorzystując skarpetę, brązową flanelę, włóczkę, patyk i kolorowy papier
(U. nie zabierają swoich prac do domu).
P3 s. 17 ćw. 4
P3 s. 16
Scenariusz 116.
Spotkanie z liczbą 14
P3 s. 18–19
ĆzP3 s. 16–17
Zapis w dzienniku
Swobodne wypowiedzi na temat wystawy koni
Wygląd i umaszczenie koni na pod-
stawie wiersza Stanisława Grochowiaka „Konie, konie”
Odczytywanie informacji z tablicy z wynikami
Monografia liczby
14
Rozwiązywanie zadań logicznych
Ćwiczenia praktyczne – kombinatoryka
Obliczanie wyniku za pomocą „dywaników” z kwadracikami.
Środki dydaktyczne:
tekst wiersza Stanisława Grochowiaka „Konie, konie”, numerki, 14 papiero-
wych podkówek, papierowe koniki, po 15 kolorowych kółeczek dla każdego U., kolorowe paseczki,
„Galeria możliwości. Wyprawka. Klasa 1” WSiP.
Przebieg zajęć
1.
Zorganizowanie wystawy koni.
N. przygotowuje miejsce (najlepiej korytarz szkolny) na „padok”, w obrębie którego nastąpi pre-
zentacja (wykonanych przez U. na poprzedniej lekcji) koni. Każdy U. przyczepia do swojego ko-
nika numer. U. wychodzą na „padok” czwórkami i prezentują swoje konie. Gdy koniki zostaną
pokazane, każdy U. oddaje jeden głos na najładniejszego, według niego, konia. N. zlicza głosy
i przedstawia wyniki. Konie, które zdobyły 1, 2 i 3 miejsce są jeszcze raz pokazywane. Jeśli dwa
konie otrzymały taką samą liczbę punktów, następuje ponowne głosowanie.
2.
Wysłuchanie wiersza „Konie, konie”.
U. słuchają wiersza Stanisława Grochowiaka „Konie, konie”.
Konie, konie
Każdy konik gniady
gubi w śniegu ślady.
Każdy konik płowy
ma złote podkowy.
Każdy konik siwy
ma różę u grzywy.
Spójrz, jak w końskich chrapach
świeci róży zapach!
Stanisław Grochowiak
– o jakich koniach opowiada autor? jak wygląda kary? (maść czarna), jakie podkowy mają konie?
(złote), Co to są podkowy?, Co to są chrapy?
3.
Opisywanie obrazka.
U. swobodnie wypowiadają się na temat wystawy koni na obrazku.
– ile koni zdobyło premiowane miejsce? (3), ile koni stoi za ogrodzeniem? (11), jakiej maści są
konie? (kare, kasztany, siwki, pstrokate), jaki numer ma kary? (11), ile jest siwków? (4), co mają
zawieszone na szyi zwycięskie konie?, kto stoi obok tych koni?, ile jest wszystkich koni?, który koń
zwyciężył?, które konie zajęły miejsce 2 i 3?
P3 s. 18 ćw. 1
Autor:
Dorota Rączyńska
3
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
4.
Wprowadzenie liczby
14.
N. wprowadza liczbę
14
zgodnie z etapami wprowadzania liczby.
5.
Kolorowanie 14 koralików.
U. kolorują 14 koralików.
6.
Pisanie liczby
14.
U. piszą liczbę
14
w małej kratownicy.
7.
Tworzenie zbiorów 14-elementowych.
U. uzupełniają pchełkami zbiory w taki sposób, aby w każdym zbiorze było ich 14.
8.
Uzupełnianie ciągów liczbowych.
U. wpisują w okienka odpowiednie liczby.
8
9
10
12
12
13
13
ĆzP3 s. 16
ĆzP3 s. 16
ĆzP3 s. 16 ćw. 1
ĆzP3 s. 16 ćw. 2
9.
Analiza danych z tablicy z wynikami.
– jak nazywają się zwycięskie konie? (Niwa, Etos, Bryza), który koń zdobył najwięcej punktów?
(Niwa), o ile więcej punktów zdobyła Niwa od Etosa? (o 2), o ile mniej punktów zdobyła Bryza od
Niwy? (o 4), o ile więcej punktów zdobył Etos od Bryzy? (o 2), w której edycji wystawy zwyciężyła
Niwa? (14), która z kolei wystawa była dwa lata temu, jeśli wystawy odbywają się co rok? (10).
10.
Liczebniki porządkowe.
U. przyglądają się koniom na ilustracji w podręczniku i odpowiadają na pytania N., liczą konie
od lewej strony:
– które z kolei są siwki stojące za ogrodzeniem? (drugi, szósty, dziesiąty), który z kolei jest pstro-
katy? (jedenasty), który z kolei jest koń z numerem szóstym? (czwarty), który z kolei jest koń
z numerem dziesiątym? (siódmy).
11.
Rozwiązywanie zadania z treścią.
U. rozwiązują zadanie, wykorzystując liczydła lub liczmany. Ustnie udzielają odpowiedzi na posta-
wione pytanie w zadaniu.
12.
Ćwiczenia manipulacyjne.
N. kładzie na podłodze 14 podkówek i kilka sylwetek koni. U. podkuwają konie.
– ile nóg mają wszystkie konie?, ile podkówek trzeba dla jednego konia?, ile koni zostanie
podkutych?
13.
Rozwiązywanie zadania logicznego.
U. rozwiązują zadanie w formie rysunkowej.
– ile nóg mają konie? (4), ile nóg mają kury? (2)
1
2
3
12 nóg koni
2 nogi kury
8 nóg koni
1
1
2
1
2
2
6 nóg kur
P3 s. 18 ćw. 2, 3
P3 s. 18
P3 s. 19 ćw. 4
P3 s. 19 ćw. 5
P3 s. 19 ćw. 6
– czy istnieje jeszcze inne rozwiązanie?
14.
Układanie działań.
U. układają działania na dodawanie i odejmowanie według podanego warunku. Można skorzystać
z wyprawki „Galeria możliwości. Wyprawka. Klasa 1” WSiP – liczby i znaki matematyczne (karta 11).
U. zapisują swoje propozycje w zeszycie.
mniej niż 12
10 +1
12 – 1
12 – 2
12
14 – 2
10 + 2
11 + 1
więcej niż 12
10 + 4
6+4+4
7 + 3 + 5 itd.
P3 s. 19 ćw. 7
Autor:
Dorota Rączyńska
4
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
14 – 3 itd.
13 – 1 itd.
15.
Ćwiczenia manipulacyjne.
U. mają przed sobą po 5 kółeczek w kolorze niebieskim i czerwonym i 4 kółeczka żółte. Układają
kółeczka w różnych pozycjach.
P3 s. 19 ćw. 8
ĆzP3 s. 16 ćw. 3
ĆzP3 s. 17 ćw. 4
16.
Rozwiązywanie zadania rysunkowego.
U. układają działanie do rysunku i uzupełniają odpowiedź.
17.
Porównywanie liczebności.
U. przeliczają podkówki w słoikach i porównują ich liczbę. Kolorują pudełko z większą liczbą pod-
kówek.
18.
Dodawanie – ćwiczenia praktyczne.
– U. wycinają z „Wycinanki” kolorowe paseczki. Układają je według podanych wzorów. Liczą
kwadraciki w każdym pasku i układają działanie.
– U. układają pas „dywanika” do podanego działania: 4 + 6 + 4 = 14
i wklejają go do zeszytu.
– U. projektują kolejne pasy i układają do nich działania.
ĆzP3 s. 17 ćw. 5
Scenariusz 117.
W stadninie koni
(w ĆzP3 temat oznaczony jako „Hipoterapia” i „Gry
i zabawy matematyczne”)
P3 s. 20–23
ĆzP3 s. 18–21
Zapis w dzienniku
Słuchanie i czytanie tekstów o hipoterapii
Rozróżnianie litery
ń
i zmiękczenia
ni
Rodzina wyrazów
Pomoc osobom niepełnosprawnym
Zwycięstwo i porażka – różne postawy
i emocje
Więcej, mniej, tyle samo – przeliczanie elementów
Zabawy matematyczne z tangramem,
wstążką i nakrętkami
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 14
Zabawa ruchowa „Prowadzenie konia”.
Środki dydaktyczne:
skakanki, 4 zbiory, wstążki lub sznurki, tangramy, nakrętki, zdanie do uzupeł-
nienia, „Galeria możliwości. Wyprawka, Klasa 1” WSIP.
Przebieg zajęć
1.
Wprowadzenie do zajęć – zabawa ruchowa „Prowadzenie konia”.
U. dobierają się parami. Jedno dziecko naśladuje konia, drugie staje się jego trenerem. Trener
trzyma za jedną rączkę skakanki i stoi w miejscu. Konik trzyma za drugą rączkę skakanki i chodzi
dookoła swojego trenera. Skakanka – lonża (lina, na której prowadzony jest koń) jest naprężona.
Trener wydaje komendy:
– stęp – U. (konik) maszeruje dookoła swojego trenera,
– galop – U. (konik) wykonuje ruch, w którym noga goni nogę,
– kłus – U. (konik) naśladuje poruszanie się konia.
2.
Słuchanie tekstu czytanki.
N. lub chętny U. czyta tekst w podręczniku. U. słuchając tekstu, przypatrują się ilustracji i zatrzy-
mują wzrok na tym jej fragmencie, o którym w danym momencie opowiada czytanka.
P3 s. 21 ćw. 1, 2, 3
Autor:
Dorota Rączyńska
5
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Zgłoś jeśli naruszono regulamin