wybory_-ogolnopolskie_-publicystyczne_bt---samorzad-2014-r_2.pdf

(2355 KB) Pobierz
Monitoring wyborczy telewizyjnych
programów publicystycznych
Wybory samorządowe 2014
Raport podsumowujący
Część ogólnopolska
Badanie zrealizowane na zlecenie:
Opracowanie raportu:
Grudzień 2014
©Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, 2014
Zespół koordynujący i przygotowujący raport:
Dr Tomasz Gackowski, mgr Marcin Łączyński
Zespół badawczy realizujący projekt:
Dr Karolina Brylska, dr Tomasz Gackowski, mgr Anna Krawczyk, mgr Marcin Łączyński
oraz zespół badawczy:
Zofia Augustyniak, Aleksandra Beczek, Paweł Dąbkowski, Natalia Dąbrowska, Katarzyna
Dumała, Julia Marcinowska, Anita Mycak, Anna Onuszczuk, Mateusz Patera, Katarzyna
Piórecka, Radosław Prachnio, Maria Rajchert, Agata Rożek, Joanna Siwek, Marlena
Sztyber oraz zespół rekodujący.
Redakcja raportu:
Mgr Anna Krawczyk
2
Spis treści
1. Wprowadzenie do raportu .................................................................................................................. 6
1.1. Zakres czasowy i medialny monitoringu ...................................................................................... 7
1.2. Nota metodologiczna – matryca analityczna (operacjonalizacja art. 21
Ustawy o radiofonii i
telewizji)
.............................................................................................................................................. 9
2. Część porównawcza........................................................................................................................... 10
2.1. Liczba materiałów publicystycznych wg stacji............................................................................ 11
2.2. Tematy poruszane w audycjach ................................................................................................. 12
2.2.1. Frekwencja tematów ........................................................................................................... 13
2.3. Goście audycji ............................................................................................................................. 14
2.3.1. W podziale na stacje telewizyjne – komercyjne vs publiczne ............................................. 18
2.3.2. Przynależność partyjna gości wg stacji ................................................................................ 22
2.3.3. Goście bezpartyjni wg stacji ................................................................................................ 24
2.4. Prowadzący audycje ................................................................................................................... 29
2.4.1. Poziom nacechowania wypowiedzi prowadzących wg stacji .............................................. 30
2.4.2. Trudność języka wypowiedzi prowadzących wg stacji ........................................................ 31
2.4.3. Poziom nacechowania zachowań niewerbalnych prowadzących wg stacji ........................ 34
2.4.4. Strategie zadawania pytań i przerywania przez dziennikarzy wg stacji .............................. 35
2.5. Strona edytorska audycji ............................................................................................................ 43
3. Część analityczna ............................................................................................................................... 45
3.1.1. TV Trwam –
Polski punkt widzenia
...................................................................................... 46
3.1.2. TV Trwam –
Rozmowy niedokończone
................................................................................ 48
3.2.1. TVN 24 –
Fakty po faktach...................................................................................................
51
3.2.2. TVN 24 –
Jeden na jeden
..................................................................................................... 53
3.2.3. TVN 24 –
Kawa na ławę
....................................................................................................... 54
3.2.4. TVN 24 –
Kropka nad i
......................................................................................................... 55
3.2.5. TVN 24 –
Tak jest
................................................................................................................. 56
3.3.1. TVP Info –
Bez retuszu
......................................................................................................... 58
3.3.2. TVP Info –
Dziś wieczorem
................................................................................................... 59
3.3.3. TVP Info –
Forum
................................................................................................................. 61
3.3.4. TVP Info –
Minęła dwudziesta
............................................................................................. 62
3.3.5. TVP Info –
Gość poranka
..................................................................................................... 64
3.3.6. TVP Info –
Po przecinku
....................................................................................................... 66
3.3.7. TVP Info –
Woronicza 17
..................................................................................................... 67
3
3.3.8. TVP Info –
Twoje wybory. Debata
....................................................................................... 68
3.4.1. TVP 1 –
Polityka przy kawie
................................................................................................. 70
3.4.2. TVP 1 –
Na pierwszym planie
.............................................................................................. 72
3.5.1. Polsat News –
Gość „Wydarzeń”
......................................................................................... 73
3.5.2. Polsat News –
Graffiti
.......................................................................................................... 75
3.5.3. Polsat News –
Premierzy
..................................................................................................... 77
3.5.4. Polsat News –
Rozmowa „Wydarzeń”
................................................................................. 78
3.5.5. Polsat News –
Tak czy nie
.................................................................................................... 80
3.5.6. Polsat News –
To był dzień
.................................................................................................. 82
3.6. Tabele przekrojowych wartości wskaźników dla dziennikarzy .............................................. 84
4. Podsumowanie .................................................................................................................................. 90
4.1. Zestawienie porównawcze w oparciu o model wartości misyjnych (art. 21 UoRiT) ................. 91
4.1.1. Nota metodologiczna konstrukcji indeksów misyjności...................................................... 92
4.1.1.1. Część opisowa................................................................................................................... 92
4.1.1.2. Wartości misyjne – pluralizm ........................................................................................... 93
4.1.1.3. Wartości misyjne – bezstronność ..................................................................................... 94
4.1.1.4. Wartości misyjne – wyważenie ........................................................................................ 96
4.1.1.5. Wartości misyjne – integralność ...................................................................................... 97
4.1.1.6. Wartości misyjne – jakość ................................................................................................ 98
4.1.2. Wykaz zmian we wzorach do obliczania wskaźników ......................................................... 99
4.1.3. Analiza porównawcza programów pod kątem elementów misyjności ............................. 101
4.1.3.1. Pluralizm ......................................................................................................................... 101
4.1.3.2. Bezstronność .................................................................................................................. 102
4.1.3.3. Wyważenie ..................................................................................................................... 103
4.1.3.4. Integralność .................................................................................................................... 104
4.1.3.5. Jakość.............................................................................................................................. 105
4.1.4. Łączny indeks realizacji misji ............................................................................................. 107
4.2. Rola i wizerunek kobiet w audycjach publicystycznych ........................................................... 110
4.2.1. Kobiety goście (analiza porównawcza doboru i zachowania kobiet-gości programu)...... 112
4.2.1.1. Strategie doboru kobiet-gości do audycji....................................................................... 113
4.2.1.1.1. Dobór wg partii............................................................................................................ 114
4.2.1.1.2. Dobór wg statusu (kandydatka, inny polityk, ekspert)................................................ 116
4.2.1.2. Tematyka wypowiedzi i sposób uczestnictwa w dyskusji .............................................. 117
4.2.1.3. Strategie edytorskie wobec kobiet gości........................................................................ 119
4
4.3. Marsz Niepodległości – studium przypadku wpływu ważnego wydarzenia
na dyskurs wyborczy ....................................................................................................................... 120
4.3.1. Ekspozycja tematyki Marszu w kontekście wyborczym wg stacji ..................................... 120
4.3.2. Ekspozycja tematyki Marszu w kontekście kampanii wyborczej ...................................... 124
4.3.3. Stosunek dziennikarzy do Marszu ..................................................................................... 125
4.3.4. Konkluzje dotyczące sposobu prezentacji Marszu ............................................................ 127
4.4. Wnioski łączne i dyskusja ......................................................................................................... 129
5. Załączniki: ........................................................................................................................................ 139
A. Arkusze kalkulacyjne – ilościowy, jakościowy, analityczny (CD) ............................................. 139
B. Karty programowe analityczne i zbiorcze dla poszczególnych audycji (CD) ........................... 139
C. Transkrypcje dziennikarskie programów objętych monitoringiem (CD) ................................. 139
D. Spis wszystkich audycji poddanych analizie z podziałem na dni – wg przyjętego kryterium
celowego ..................................................................................................................................... 139
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin