2014-7 e-Terroryzm czasopismo.pdf

(8129 KB) Pobierz
Lipiec 2014 r.
nr 7
(31)
R
OK
III
TERRORYZM
WYZWANIA
DONIESIENIA
ZAGROŻENIA
BEZPIECZEŃSTWO
DYLEMATY
SPRAWOZDANIA
OCHRONA
ANALIZY
Lot MH17 - 11 września tej dekady?
str. 4
str. 11
Ukraina i мятежевой�½a
Szarża lekkiej brygady cz. V
str. 22
str. 24
Afera Profumo
Bliskowschodnia partia szachów
str. 30
str. 36
Przeszukanie w praktyce
W numerze:
Terroryzm
Lot MH17 -
11 września tej dekady?
......................
TOBIASZ MAŁYSA
str.
e-Terroryzm.pl
nr 7 / 2014 (31)
Internetowy Biuletyn Instytutu Studiów nad Terroryzmem
4
Redakcja
Biuletyn redagują:
Przemysław Bacik
Hanna Ismahilova
Jacek Kowalski
dr Kazimierz Kraj
Tobiasz Małysa
Natalia Noga
Kamil Pietrasik
Piotr Podlasek
Anna Rejman
dr Jan Swół
Bernadetta Stachura-Terlecka
Robert Witak
Ewa Wolska-Liśkiewicz
Anna Wójcik
Skład techniczny:
Administrator www:
Tobiasz Małysa
Bernadetta Stachura-
Terlecka
Geopolityka
Ukraina i
мятежевой�½a
........................................... 11
KAZIMIERZ KRAJ
○ Szarża lekkiej brygady cz. V
.................................... 22
KAZIMIERZ KRAJ
Historia
Afera Profumo .......................................................... 24
ROBERT WITAK
○ Bliskowschodnia partia szachów
(w 100. rocznicę Wielkiej Wojny)
............................ 30
KRZYSZTOF KUBIAK
Bezpieczeństwo
Psychologiczny eksperyment Facebooka ............... 35
BERNADETTA STACHURA-TERLECKA
Przeszukanie w praktyce ......................................... 36
JAN SWÓŁ
Edukacja
○ Serwis internetowy od Doktorantów
dla Doktorantów
....................................................... 47
Warto poznać
Ochrana .................................................................... 49
Dziennik Snajpera .................................................... 50
Afera Rana................................................................ 51
Publikacja jest bezpłatna, a zespół redakcyjny
oraz Autorzy nie odnoszą z niej korzyści material-
nych. Publikowane teksty stanowią własność Auto-
rów, a prezentowane poglądy nie są oficjalnymi
stanowiskami Instytutu Studiów nad Terroryzmem
oraz Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.
Artykuły poruszane w czasopiśmie służą celom
edukacyjnym oraz badawczym. Redakcja nie pono-
si odpowiedzialności za inne ich wykorzystanie.
Zespół redakcyjny tworzą pracownicy Katedry
Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instytutu Studiów
nad Terroryzmem Wyższej Szkoły Informatyki
i
Zarządzania w Rzeszowie oraz skupieni wokół
tych jednostek znawcy i
entuzjaści problematyki.
Adresy i kontakt:
Felieton
......................................................................
54
Poczta redakcji biuletynu:
redakcja@e-terroryzm.pl
Strona internetowa biuletynu:
www.e-terroryzm.pl
– Instytut Studiów nad Terroryzmem:
www.terroryzm.rzeszow.pl
– Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania:
www.wsiz.rzeszow.pl
Fotografia na okładce:
Patrol antypiracki kontroluje przepływający
statek u
wybrzeży Somalii.
Fot. European Union Naval Force / eunavfor.eu /
https://www.flickr.com/photos/eunavfor/8248968313/
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w
Rzeszowie,
ul. Sucharskiego 2, 32-225
Rzeszów
Kalendarium
Szanowni Czytelnicy!
Kończy się lipiec i do rąk Państwa tra-
fia
kolejny
numer
miesięcznika.
A w nim
wiele ciekawych artykułów. Tobiasz
Małysa pisze o
tragicznym locie MH 17. Ro-
bert Witak o
sławnej aferze Keeler
- Profu-
mo (ze szpiegostwem w tle) z
przed pięć-
dziesięciu lat.
O problemach bliskowschodnich
z
przed stu lat napisał profesor Krzysztof
Kubiak. Problematykę przeszukania, dla
zainteresowanych, poruszył Jan Swół. Zaj-
mującą notkę o
psychologicznych ekspery-
mentach Facebooka zamieściła Bernadetta
Stachura–Terlecka.
Piszący te słowa konty-
nuuje tematykę ukraińską w dwóch artyku-
łach, a
odrzucenie dymisji premiera Ukrainy
Arsenija Jaceniuka, potwierdza tezę, że de-
putowanym nieśpieszno do wyborów przed-
terminowych.
W numerze jak zwykle recenzje, felie-
ton oraz dodatkowo artykuł o
portalu dokto-
rantów.
Życzę przyjemnej lektury oraz wypo-
czynku, do spotkania z sierpniowym wyda-
niem miesięcznika.
2014.07.28.
N i g e r i a :
Na
północy,
w
mieście Kano zginęły 3 osoby,
a
kilkanaście zostało rannych
w
wyniku zamachów samobój-
czych. Ataków dokonały
dwie do-
rosłe terrorystki oraz
15-letnia
dziewczyna.
2014.07.22.
Afganistan:
Cztery osoby zginęły
w wyniku ataku terrorystycznego
w
pobliżu lotniska w
Kabulu. Ter-
rorysta zdetonował ładunek wy-
buchowy, który miał przymoco-
wany do motocykla. Do zorgani-
zowania zamachu przyznało się
ugrupowanie Taliban.
2014.07.21.
Izrael:
7 żołnierzy zginęło
w wyniku walk z bojownikami
Hamasu w
Strefie Gazy. Łącznie
w
ciągu dwóch tygodni walk zgi-
nęło ich 25.
2014.07.19.
Egipt:
W
wyniku ostrzału przez
terrorystów składu broni
w
punkcie kontrolnym zginęło 21
żołnierzy, a 4 zostało rannych.
Ataku dokonali bojownicy islami-
styczni, którzy utrzymują się
z przemytu broni.
2014.07.17.
Ukraina:
W obwodzie donieckim
na wschodzie Ukrainy został ze-
strzelony Boeing 777 z 298 oso-
bami na pokładzie. Samolot na-
leżał do linii Malaysia Airlines,
leciał z
Amsterdamu do Kuala
Lumpur. Zamachu dokonali pro-
rosyjscy separatyści.
2014.07.08.
Afganistan:
16 osób zginę-
ło
w wyniku ataku terrorystyczne-
go w prowincji Parwan. We-
dług afgańskich policjantów za-
machu dokonał terrorysta samo-
bójca, który podjechał na rowe-
rze do grupy czeskich żołnie-
rzy i
zdetonował ładunek wybu-
chowy.
Za zespół
Kazimierz Kraj
2014.06.30.
Egipt:
W wyniku wybuchu trzech
bomb, w
pobliżu pałacu prezy-
denckiego w
Kairze, zginęło
dwóch oficerów egipskiej policji,
a
osiem osób zostało rannych.
Do zamachów doszło rok po oba-
leniu prezydenta Mursiego.
Marco Szczepanik
Terroryzm
TOBIASZ MAŁYSA
Lot MH17 - 11 września tej dekady?
W XXI wieku na pozór dziwna wydawać się
może niemożność odnalezienia wraku zagubione-
go na morzu dużego pasażerskiego samolotu, jak
to stało się z
lotem MH370 w marcu tego roku.
Równie zastanawiająco, na pierwszy rzut oka, wy-
glądać mogą trudności z
ustaleniem odpowiedzial-
ności za strącenie podobnej maszyny, lotu MH17.
W momencie publikacji tekstu nie jest nadal ofi-
cjalnie wiadome, kto i czy faktycznie do niego
strzelał oraz z czego. Pewną ironią we wszystkim
za to może być fakt, że obydwa pechowe samoloty
należały do linii lotniczych jednego kraju, Malezji.
W katastrofie malezyjskiego Boeinga 777-
200ER (9M-MRD)
do której doszło 17 lipca 2014 r.
o godzinie 16:20 czasu lokalnego (15:20
w
Polsce), niedaleko miejscowości Грабове
(Hrabowe)
i miasta
Торез (Torez),
w obwodzie do-
nieckim na Ukrainie zginęło 298 osób. Szczątki
maszyny znajdowano nawet 15 km od miejsca jej
rozbicia. Wstępne fotografie wraku, rozrzucenie
szczątków na dużej przestrzeni, zeznania świadków
i niespokojny region w
którym do tego doszło, suge-
rowały zestrzelenie rakietą ziemia-powietrze,
jako
przyczynę tragedii. Jak wypowiadał się świeżo po
zdarzeniu doradca szefa MSW Ukrainy, samolot
miał zostać trafiony przez rakietę systemu BUK-M1.
Niedługo później prezydent Ukrainy Piotr Poroszen-
ko uznał katastrofę za akt terrorystyczny, a winą
obarczono paramilitarne bojówki Donieckiej Repu-
bliki Ludowej.
Malezyjska maszyna leciała korytarzem L980,
jedną z bardziej zatłoczonych międzynarodowych
tras powietrznych. W promieniu kilku minut lotu
obok MH17 znajdowały się dwa inne samoloty pa-
sażerskie, a zaledwie godzinę później nad miej-
scem tragedii przeleciał rejsowy lot z
premierem
Indii
[1]
. Wszystko dlatego, że korytarz ten zdaniem
Zestrzelony 9M-MRD.
Fot. commons.wikimedia.org
ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cy-
wilnego) praz IATA (Międzynarodowe Stowarzysze-
nie Transportu Powietrznego) był bezpieczny. Euro-
control (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeń-
stwa Żeglugi Powietrznej) zabroniła, co prawda
wcześniej schodzenia nad wschodnią Ukrainą poni-
żej wysokości 32 tysięcy stóp (ok. 10 km), lecz rej-
sy przez niebezpieczny rejon pozostawały dozwolo-
ne. I
to pomimo strącania tam, co jakiś czas kolej-
nego Su-25,
Ił-76,
An-26, An-30 czy wojskowych
śmigłowców.
System BUK-M1
Do posiadania pojazdów zdolnych przenosić
system BUK separatyści przyznali się już 29 czerw-
ca
[2]
, po ataku na wojskową jednostkę sił obrony
przeciwlotniczej Ukrainy w
Doniecku, choć system
który zdobyli miał nie działać. Kijów utrzymywał po-
nadto, że taki zestaw nie jest rebeliantom do nicze-
go potrzebny, zatem nie będą go próbowali urucho-
mić
[3]
. W dniu katastrofy jeden z dziennikarzy AP
relacjonował, że widział wyposażenie tego typu
nr 7 (31)
Str.
4
lipiec
2014
e-Terroryzm.pl
Terroryzm
Lot MH17 - 11 września tej dekady?
BUK-M1
(Бук-М1, w kodzie NATO SA-11) to
system kierowanych rakiet ziemia–powietrze pro-
dukcji rosyjskiej, opracowany na początku lat 80.
Był on pierwszą na świecie wielokanałową konstruk-
cją tego typu, tj. mogącą atakować wiele celów jed-
nocześnie. Przeznaczeniem systemu jest zwalcza-
nie samolotów, śmigłowców i pocisków manewrują-
cych. Zasięg wystrzeliwanych rakiet dochodzi do ok.
22 km dla wysokości celu, i
ok. 35 km dla jego odle-
głości. Wystrzeliwane rakiety naprowadzane są na
cel najpierw za pomocą radaru, a następnie wiązką
laserową oświetlającą cel. W skład pełnego dywizjo-
nu BUK-M1
wchodzą, umieszczone na podwoziach
gąsienicowych: radiolokator wstępnego wykrywania
9S18M1 Kupoł-M,
pojazd dowodzenia 9S470M1,
trzy baterie-wyrzutnie
9A310M1 posiadające wła-
sne radary wykrywania i naprowadzania oraz dodat-
kowe wyrzutnie 9A39 bez radaru. Typowe rozmiesz-
czenie elementów systemu to rozstawienie
w
odległości 5-15 kilometrów od głównego radaru
i
pojazdu dowodzenia trzech baterii 9A310M1, któ-
re z
kolei rozmieszczane są co 0,5-1,5
km. Gdy sys-
tem działa jako cały dywizjon, wyrzutnie otrzymują
wszystkie dane poprzez pojazd dowodzenia od ra-
daru 9S18M1 Kupoł-M.
Po wystrzeleniu wszystkich
rakiet, wyrzutnia 9A310M1 może obsługiwać swoim
radarem naprowadzania czekające w
odwodzie wy-
rzutnie 9A39.
Jedną z
zalet systemu jest jego prostota
i
możliwość działania autonomicznego. Pojedyncza
bateria 9A310M1 nie wymaga obecności pozosta-
łych elementów BUK-M1.
W
jednym pojeździe rakie-
towym 9A310M1 zintegrowane są wyrzutnia, radar
i
system naprowadzania, normalnie służący do po-
dążania za wykrytym przez pojazd dowodzenia
obiektem i naprowadzania na niego rakiet. Wyrzut-
nia jest więc w stanie samodzielnie wykryć cel
i
naprowadzić na niego swoje rakiety.
Fot. mil.fi
Bateria 9A310M1 - charakterystyka:
Załoga: 4-6 osób
Typ podwozia: Metrovagonmash GM-569
Masa własna: 36 ton
Maks. prędkość: 65 km/h
Zasięg radaru 9S35M1 w
wyrzutni:
do 85 km (zależnie od wysokości obiektu),
umożliwia rozpoznawanie dwu obiektów lecą-
cych od siebie w dystansie pow. 200 m.
Dodatkowe wyposażenie wyrzutni:
Kamera telewizyjna 9Sz38-3 (czarno-biała,
zasięg kilkunastu km.), system rozpoznawania
swój-obcy, urządzenia nawigacji terenowej
i
topodowiązania.
Uzbrojenie baterii 9A310M1:
4x 9M38M1/9M39M1/9350M1 (prędkość
maks. 850 m/s, długość: 5,5 m., masa własna:
690 kg, masa głowicy: 70 kg, ładunek odłam-
kowo-burzący,
promień rażenia: 17 m.)
Efektywna wysokośc celu: 22 km
Efektywna odległość celu: 3-35
km
Efektywna prędkość celu: 1200 m/s
Zasięg głównego radaru 9S18M1 Kupoł-M:
35-160
km, do 75 celów jednocześnie.
Źródło:
A. Karpenko, ABM and Space Defense, Nevsky Bastion,
No. 4, 1999, pp. 2-47, [http://fas.org/spp/starwars/program/
soviet/990600-bmd-rus.htm], C. Kopp, Self Propelled Air Defen-
ce System SA-11, Technical Report, [http://
www.ausairpower.net/APA-9K37-Buk.html], T, Kwasek, M. Ciel-
ma, Buk-M1 vs. Boeing 777, dziennikzbrojny.pl [http://
dziennikzbrojny.pl/artykuly/art,3,11,7562,pole-bitwy,konflikty-
zbrojne-po-1945-r,buk-m1-vs-boeing-777].
e-Terroryzm.pl
lipiec
2014
nr 7 (31)
Str.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin