Przewodnik metodyczny, cz. 2.pdf

(1215 KB) Pobierz
listopad – grudzień
2
LISTOPAD, TYDZIEŃ I
TREŚCI
PROGRAMOWE
1
TEMAT
DZIEŃ
TYGODNIA TYGODNIA
2
3
1.
TEMAT
DNIA
4
AKTYWNOŚĆ
I DZIAŁALNOŚĆ
DZIECKA
5
Poznajemy przy-
Jesienne na-
rodę
stroje
Jesień
– obserwowanie
zmian zachodzą-
cych w przyrodzie
późną jesienią,
występujących
zjawisk atmosfe-
rycznych, np.: pa-
dającego deszczu,
mgły, obniżającej
się temperatury,
skracającej się dłu-
gości dnia
– wyjaśnienie roli
wody w życiu lu-
dzi i zwierząt
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa Edukacyjna
S.A. 2009, s. 42).
(Numery obszarów
z podstawy progra-
mowej: 1.1., 1.2.,
1.3., 2.1., 2.2., 2.3.,
2.4., 2.5., 3.1., 3.2.,
5.3., 5.4., 8.1., 8.2.,
8.3., 9.2., 10.1., 11.1.,
11.2., 13.1., 14.2.,
14.3., 14.5., 14.6.).
Odgłosy pada- • Zabawy z wyko-
jącego deszczu
rzystaniem tekstu
wiersza M. Prze-
woźniaka
Kropelki.
• Zabawy badaw-
cze i dźwiękona-
śladowcze
Jaka
jest woda?
2.
Wędrówki kro- • Słuchanie opo-
pli wody
wiadania H. Be-
chlerowej
Jedna
srebrna kropla.
Późna jesień
– ma-
lowanie połączone
z przyklejaniem
pokruszonych,
suszonych liści
różnych drzew.
3.
Jesienna po-
goda
• Zabawa badawcza
Co pływa? Co
tonie?
• Nauka piosenki
Jesień – jesieniu-
cha.
4.
Jesienne za-
gadki
• Zabawa dydak-
tyczna
Który z ko-
lei?
• Rozwiązywanie
zagadek tema-
tycznie związa-
nych z jesienią.
2
LISTOPAD, TYDZIEŃ I
CELE
OGÓLNE
6
CELE
OPERACYJNE
7
KARTY PRACY,
CZ. 1, 2,
WYCINANKI
8
ZAJĘCIA
RUCHOWE
9
• Ćwiczenia poranne –
zestaw IX (ułożone
przez autora).
• Zabawa ruchowa po-
łączona z ćwiczeniami
oddechowymi
Wiru-
jące kropelki
(ułożona
przez autora).
• Zabawa ruchowa
z elementem podsko-
ku
Berek kropelek
(ułożona przez auto-
ra).
• Zabawy orientacyjno-
-porządkowe:
Małe
i duże krople, Pod
parasolem, Polecenia,
Pada deszcz, Tworzy-
my parasole, Ja i mój
cień, Wiatr i drzewa
(ułożone przez auto-
ra).
• Ćwiczenia gimna-
styczne – zestaw III
(ułożone przez auto-
ra).
Dziecko:
nr 61
– rozwijanie mowy – stosuje słowa okre-
ślające deszcz
– poznawanie wła- – wymienia fizyczne
ściwości fizycz-
właściwości wody
nych wody
– zapoznanie ze
zjawiskiem
krążenia wody
w przyrodzie
– wyjaśnia, na czym nr 62
polega zjawisko
krążenia wody
w przyrodzie
– poszerzanie
– łączy w pracy
doświadczeń pla-
plastycznej różne
stycznych
techniki
– zachęcanie do
wykonywania
doświadczeń
– wyciąga wnioski
z prostych do-
świadczeń
nr 63, 64
w nr 5
– rozwijanie umie- – śpiewa piosenkę
jętności wokal-
nych
– rozwijanie umie- – liczy w zakresie
jętności liczenia
sześciu
– rozwijanie umie- – rozwiązuje zagadki
jętności rozwią-
zywania zagadek
wzrokowych,
słuchowych
i słownych
nr 65
3
5.
Co można
robić w czasie
jesiennej sza-
rugi?
• Słuchanie wiersza
M. Majewskiego
Listopadowe listy.
Listopadowe
drzewa
– malo-
wanie jesiennej
przyrody techniką
mokre w mokrym.
LISTOPAD, TYDZIEŃ II
Interesujemy się
Znamy te
książką
baśnie
Wzbudzanie zainte-
resowania literaturą
– słuchanie wierszy,
opowiadań, baśni
polskich i zagra-
nicznych autorów
– recytowanie, in-
dywidualnie i ze-
społowo, długich
wierszy
– tworzenie własnych
książek dotyczą-
cych znanych bajek
lub wymyślonych
przez dzieci, skła-
dających się z ob-
szarów lub tekstu
ułożonego przez
nie, a zapisanego
przez nauczyciela
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa Edukacyjna
S.A. 2009, s. 27).
1.
W świecie
baśni
• Słuchanie wiersza
M. Przewoźniaka
Kłopoty w biblio-
tece.
• Zabawy z boha-
terami baśni –
Świat baśni.
2.
Wiemy, jak po- • Historyjka obraz-
wstaje książka
kowa
Jak powsta-
je książka.
• Wykonanie
w grupach książe-
czek z ilustracja-
mi znanych dzie-
ciom baśni (lub
wymyślonych
przez nie).
3.
Dbamy
o książki
• Wykonywanie
zakładek do ksią-
żek.
• Zabawy przy pio-
sence
Abrakada-
bra.
4
– zapoznanie z na-
zwą aktualnego
miesiąca
– wymienia nazwę
nr 66, 67
aktualnego miesią-
ca
– poznanie nowej – maluje jesienne
techniki plastycz- drzewa z zastoso-
nej
waniem techniki
mokre w mokrym
LISTOPAD, TYDZIEŃ II
Dziecko:
nr 68
– rozwijanie mowy – wymienia bohate-
rów znanych baśni
• Ćwiczenia poranne
– zestaw X (ułożone
przez autora).
• Zabawy orientacyjno-
-porządkowe:
Kras-
noludki i olbrzymy,
Znane tytuły, Czer-
wony Kapturek i wilk,
Dobrze czy źle?, Ukła-
damy figury, Kot i za-
jące
(ułożone przez
autora).
• Zabawa bieżna
Czaro-
dziejskie jabłko
(uło-
żona przez autora)
• Zabawa muzyczno-ru-
chowa
Kopciuszek na
balu
(ułożona przez
autora).
• Ćwiczenia gimnastycz-
ne – zestaw III (ułożo-
ne przez autora).
– rozpoznawanie
bohaterów baśni
– wymienia baśnie,
z których pocho-
dzą prezentowani
bohaterowie
– zapoznanie z eta- – wymienia etapy po- nr 69, 70
pami powstawa-
wstawania książki
nia książki
– zachęcanie do
– tworzy w zespo-
tworzenia wła-
łach własne ksią-
snych książeczek
żeczki
– rozwijanie
sprawności ma-
nualnych
– wykonuje zakładkę
do książki z zasto-
sowaniem różnych
technik
– rozwijanie muzy- – określa kierunek
kalności i szybkiej linii melodycznej
reakcji na sygnał
piosenki
dźwiękowy
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin