Przewodnik metodyczny, cz. 3.pdf

(1448 KB) Pobierz
styczeń – luty
3
STYCZEŃ, TYDZIEŃ I
TREŚCI
PROGRAMOWE
1
TEMAT
DZIEŃ
TYGODNIA TYGODNIA
2
3
1.
TEMAT
DNIA
4
Kalendarze
AKTYWNOŚĆ
I DZIAŁALNOŚĆ
DZIECKA
5
Kolorowe kalen-
darze
– zapozna-
nie z różnymi
rodzajami kalen-
darzy.
• Ćwiczenia słu-
chowe
Zimowy
nowy rok.
2.
Mój tydzień
• Słuchanie wier-
sza J. Brzechwy
Tydzień.
Mój tydzień
wykonanie włas-
nej książeczki
o wydarzeniach
minionego tygo-
dnia.
3.
A czas płynie • Zabawy przy
i płynie
piosence
Rok.
Nasza edukacja ma-
Mijają dni,
tematyczna
miesiące
Organizacja prze-
strzeni i czasu
– dostrzeganie rytmi-
cznej organizacji cza-
su w stałych następ-
stwach dnia i no-
cy, pór roku, dni ty-
godnia, miesięcy
– nazywanie kolejno
pór roku, dni tygo-
dnia, miesięcy; okre-
ślanie aktualnej pory
roku, miesiąca, dnia
tygodnia
– zwrócenie uwagi na
kalendarze, ich rolę
w określaniu dni ty-
godnia, miesięcy
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój ak-
tywności dzieci, Grupa
Edukacyjna S.A. 2009,
s. 39).
(Numery obszarów
z podstawy progra-
mowej: 1.1., 1.2., 1.3.,
2.1., 2.2., 2.3., 2.4.,
2.5., 3.1., 3.2., 5.3.,
5.4., 8.1., 8.2., 9.2.,
10.1., 13.1., 13.6., 14.2.,
14.3., 14.5., 14.6.).
Gimnastyka buzi
i języka
– ćwi-
czenia artykula-
cyjne.
4.
Papierowe
gwiazdki
• Zabawy gwiaz-
dkami.
• Zabawa dydak-
tyczna na okreś-
lanie logicznej
wartości zdań
Prawda czy fałsz?
2
STYCZEŃ, TYDZIEŃ I
CELE
OGÓLNE
6
– zwrócenie uwagi na
budowę kalendarzy
i ich charakterystycz-
ne elementy
– przygotowanie do
nauki czytania
CELE
OPERACYJNE
7
Dziecko:
nr 50
– wyjaśnia budowę ka-
lendarza
KARTY
PRACY, CZ. 2,
WYCINANKI
8
ZAJĘCIA
RUCHOWE
9
• Ćwiczenia poranne –
zestaw XVI (ułożone
przez autora).
• Zabawa ruchowo-
-naśladowcza
Zabawy
na śniegu
(ułożona
przez autora).
• Zabawy orientacyjno-
-porządkowe:
Rano,
południe, wieczór,
Z domu do domu
(uło-
żone przez autora).
• Zabawa ruchowa
z elementem toczenia
Od stycznia do grud-
nia
(ułożona przez
autora).
• Ćwiczenia gimna-
styczne – zestaw V
(ułożone przez auto-
ra).
– dzieli na głoski pro-
ste słowa
– zapoznanie z nazwa- – wymienia kolejno na- nr 51, 52, 53
mi dni tygodnia
zwy dni tygodnia
w nr 28
– rozwijanie sprawno- – przedstawia w formie
ści manualnych
plastycznej tydzień
ze swojego życia
– realizowanie różnych – ilustruje piosenkę ru-
tematów rytmicznych chem
z wykorzystaniem
przyborów
– rozwijanie prawidło- – mówi wyraźnie
wej wymowy głosek:
cz, c
– rozwijanie umiejęt-
ności liczenia
– określanie wartości
logicznej zdań
– liczy w zakresie sied- w nr 8, 30, 31
miu
– odróżnia zdania
prawdziwe od fałszy-
wych
3
5.
Rok ma
dwanaście
miesięcy
• Słuchanie opo-
wiadania J. Po-
razińskiej
Baśń
o dwunastu mie-
siącach.
Nasz kalendarz
– wspólne wy-
konanie kalenda-
rza.
STYCZEŃ, TYDZIEŃ II
To ja
Karnawał
Uczestniczenie w dzia-
łaniach pozwalających
na poznanie swoich
możliwości
– wykazywanie się ini-
cjatywą w sytuacjach
nowych, nieznanych
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój ak-
tywności dzieci, Gru-
pa Edukacyjna S.A.
2009, s. 15).
(Numery obszarów
z podstawy programo-
wej: 1.1., 1.2., 1.3.,
2.1., 2.2., 2.3., 2.4.,
2.5., 3.1., 3.2., 3.3.,
4.2., 5.3., 5.4., 7.2.,
8.1., 8.2., 9.2., 10.1.,
13.1., 13.4., 14.2.,
14.3., 14.5., 14.6.).
1.
W karnawale
same bale
• Zabawy balona-
mi (według
E. Wagner).
• Rozmowa na
temat karnawa-
łu i związanych
z nim tradycji.
2.
Kim będę na
balu?
• Wykonanie ma-
ski karnawało-
wej.
• Zabawy przy
piosence
Kostiu-
mowy bal.
3.
Coraz więcej
masek
• Zabawy pod ha-
słem
Na stoisku
z maskami kar-
nawałowymi.
• Układanie gry
matematycz-
nej
Kto będzie
pierwszy?
4.
Wesołe za-
bawy na balu
karnawało-
wym
Nasz bal karna-
wałowy
– zaba-
wy i tańce przy
muzyce.
4
– zapoznanie z nazwa- – wymienia nazwy
mi miesięcy
miesięcy
– zachęcanie do wspól- – wykonuje elementy
nego działania
wspólnej całości
STYCZEŃ, TYDZIEŃ II
– rozwijanie ekspresji
twórczej
Dziecko:
– działa aktywnie na
zajęciach
nr 54
• Ćwiczenia poranne –
zestaw XVII (ułożone
przez autora).
• Zabawy orientacyjno-
-porządkowe:
Wiel-
koludy i krasnoludki,
Kulig, Na balu prze-
bierańców
(ułożone
przez autora).
• Zabawy muzyczno-
-ruchowe:
Taniec
z balonikiem, Szuka-
my partnera na bal,
Taniec z chustkami,
Misie i laleczki
(uło-
żone przez autora).
• Ćwiczenia gimna-
styczne – zestaw V
(ułożone przez auto-
ra).
– rozwijanie zaintere- – wymienia tradycje
sowania karnawałem związane z karnawa-
i związanymi z nim
łem
tradycjami
– wykonywanie formy – wykonuje maskę kar- nr 55, 56
użytkowej
nawałową
– rozwijanie poczucia
rytmu
– rozpoznaje i wy-
klaskuje przebiegi
rytmiczne znanych
piosenek
– liczy w zakresie sied- nr 57
miu
– rozwijanie umiejęt-
ności liczenia
– rozwijanie umiejęt- – wspólnie układa grę
ności współdziałania matematyczną
– aktywne uczestnicze- – bawi się z innymi
nie w proponowa-
dziećmi
nych zabawach
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin