TUTORIAL.docx

(16 KB) Pobierz

POSIADANIE WŁADZY

1) W średniowiecznych kręgach elity intelektualnej upowszechniony był pogląd, że światem rządzą

a) władza duchowna

b) władza świecka

c) potęga nauki

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE ŚREDNIOWIECZNĄ WSPÓLNOTĘ EDUKACYJNĄ

1) Ten sam program nauczania we wszystkich uniwersytetach

2) Język łaciński jako środek komunikowania sie

3) Mobilność studentów i nauczycieli

CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI PIERWSZYCH UNIWERSYTETOW

1) Rozwój ekonomiczny Europy w XI w.

2)  Rosnąca rola wielkich miast

3) Nagromadzenie wiedzy

NAJWAŻNIEJSZA UCZELNIA ŚREDNIOWIECZNA- uniwersytet Boloński

1. Jedna z najstarszych i najważniejszych uczelni średniowiecznych

2. najstarszy uniwersytet w zachodnim świecie ( rok założenia 1088) będący modelem dla innych średniowiecznych uniwersytetów

3. ufundowany przez studentów, stosunkowo majętnych

4. otrzymał przywileje w 1158

 

ZASADY KONCEPCJI UNIWERSYTETU HUMBOLDTA

1. Praca profesora musi być podporządkowana jedności dydaktyki i nauki

2. trzeba zagwarantować wolność nauki i nauczania

3. Państwo odgrywa rolę drugoplanową i nie ingeruje w wewnętrzne sprawy uniwersytetu, a uczeni przekazują studentom główne wyniki swoich badań

PODSTAWOWE FUNKCJE WSPÓŁCZESNYCH UCZELNI

1) Funkcja badawcza

2) Funkcja edukacyjna

ŹRÓDŁA TRADYCJI AKADEMICKICH

1) zasady działania akademii platońskiej

2) wartości szkół klasztornych powoływanych przez Kościół Rzymskokatolicki

3) umiłowanie do rozwijania nauki w Cesarstwie Bizantyjskim

4) model uniwersytetu zaproponowany przez Humboldta

Rozwój współczesnego nam systemu szkolnictwa niepublicznego należy powiązać z rokiem 1990.

NAJWAŻNIEJSZE TRENDY W EDYKACJI EUROPEJSKIEJ

-wzrost liczby dzieci korzystających z różnych form edukacji przedszkolnej

- wzrost liczby studentów w szkołach wyższych

- coraz powszechniej stosowane procedury oceny jakości kształcenia

- zbliżone formy organizacji i zarządzania z systemami w " starej piętnastce" oraz w nowych państwach członkowskich UE

stopniowe zmniejszanie się różnic między szkołami europejskimi w dostępie do sprzętu komputerowego i Internetu

 

Studia Państwowe czy prywatne?

PAŃSTWOWE

zalety: większy prestiż, ugruntowana pozycja, brak opłat za czesne, finansowanie kształcenia

wady: przerost biurokracji, wysoki jednostkowy koszt kształcenia, mniejszy wpływ na prace wykładowców i wykładany materiał, mniej wiedzy praktycznej

PRYWATNE

zalety:  niski stopień biurokracji, elastyczność oferty, więcej praktyki, lepszy standard nauki, relacje z biznesem

wady: małą tradycja, opłaty

Uczelnie publiczne utrzymują się głownie z dotacji państwowej na kształcenie studentów

SŁABE STRONY UCZELNI W POLLSCE

- problemy z dostępem do kadry wysoko wykwalifikowanej( ze stopniem doktora habilitowanego)

- często nieokreślony profil kształcenia niepasujący do nazwy uczelni

PROBLEMY SZKÓŁ WYŻSZYCH

1. umasowienie, spadek jakości kształcenia

2. słaba współpraca uczelni z otoczeniem biznesowym

3. niski poziom aktywności badawczo- rozwojowej

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin