POSIADANIE WŁADZY
1) W średniowiecznych kręgach elity intelektualnej upowszechniony był pogląd, że światem rządzą
a) władza duchowna
b) władza świecka
c) potęga nauki
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE ŚREDNIOWIECZNĄ WSPÓLNOTĘ EDUKACYJNĄ
1) Ten sam program nauczania we wszystkich uniwersytetach
2) Język łaciński jako środek komunikowania sie
3) Mobilność studentów i nauczycieli
CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI PIERWSZYCH UNIWERSYTETOW
1) Rozwój ekonomiczny Europy w XI w.
2) Rosnąca rola wielkich miast
3) Nagromadzenie wiedzy
NAJWAŻNIEJSZA UCZELNIA ŚREDNIOWIECZNA- uniwersytet Boloński
1. Jedna z najstarszych i najważniejszych uczelni średniowiecznych
2. najstarszy uniwersytet w zachodnim świecie ( rok założenia 1088) będący modelem dla innych średniowiecznych uniwersytetów
3. ufundowany przez studentów, stosunkowo majętnych
4. otrzymał przywileje w 1158
ZASADY KONCEPCJI UNIWERSYTETU HUMBOLDTA
1. Praca profesora musi być podporządkowana jedności dydaktyki i nauki
2. trzeba zagwarantować wolność nauki i nauczania
3. Państwo odgrywa rolę drugoplanową i nie ingeruje w wewnętrzne sprawy uniwersytetu, a uczeni przekazują studentom główne wyniki swoich badań
PODSTAWOWE FUNKCJE WSPÓŁCZESNYCH UCZELNI
1) Funkcja badawcza
2) Funkcja edukacyjna
ŹRÓDŁA TRADYCJI AKADEMICKICH
1) zasady działania akademii platońskiej
2) wartości szkół klasztornych powoływanych przez Kościół Rzymskokatolicki
3) umiłowanie do rozwijania nauki w Cesarstwie Bizantyjskim
4) model uniwersytetu zaproponowany przez Humboldta
Rozwój współczesnego nam systemu szkolnictwa niepublicznego należy powiązać z rokiem 1990.
NAJWAŻNIEJSZE TRENDY W EDYKACJI EUROPEJSKIEJ
-wzrost liczby dzieci korzystających z różnych form edukacji przedszkolnej
- wzrost liczby studentów w szkołach wyższych
- coraz powszechniej stosowane procedury oceny jakości kształcenia
- zbliżone formy organizacji i zarządzania z systemami w " starej piętnastce" oraz w nowych państwach członkowskich UE
stopniowe zmniejszanie się różnic między szkołami europejskimi w dostępie do sprzętu komputerowego i Internetu
Studia Państwowe czy prywatne?
PAŃSTWOWE
zalety: większy prestiż, ugruntowana pozycja, brak opłat za czesne, finansowanie kształcenia
wady: przerost biurokracji, wysoki jednostkowy koszt kształcenia, mniejszy wpływ na prace wykładowców i wykładany materiał, mniej wiedzy praktycznej
PRYWATNE
zalety: niski stopień biurokracji, elastyczność oferty, więcej praktyki, lepszy standard nauki, relacje z biznesem
wady: małą tradycja, opłaty
Uczelnie publiczne utrzymują się głownie z dotacji państwowej na kształcenie studentów
SŁABE STRONY UCZELNI W POLLSCE
- problemy z dostępem do kadry wysoko wykwalifikowanej( ze stopniem doktora habilitowanego)
- często nieokreślony profil kształcenia niepasujący do nazwy uczelni
PROBLEMY SZKÓŁ WYŻSZYCH
1. umasowienie, spadek jakości kształcenia
2. słaba współpraca uczelni z otoczeniem biznesowym
3. niski poziom aktywności badawczo- rozwojowej
mat406