123.txt

(2 KB) Pobierz
1. Tłoki i ich konstrukcja 
1.1. Zadania tłoka 
       - spręża ładunek, 
       - przyjmuje naciski gazów spalinowych, 
       - wytwarza w cylindrze podcinienie powodujšce napełnianie cylindra mieszankš 
         lub powietrzem, 
       - dzięki piercieniom tłokowym szczelnie zamyka komorę spalania. 
1.2. Elementy tłoka   rys. 4.2 str. 43 
       - denko, 
       - częć piercieniowa z rowkami, 
       - czeć prowadzšca (płaszcz tłoka), 
       - piasty z otworami na sworzeń, 
       - ożebrowanie wzmacniajace. 
1.3. Materiały stosowane na tłoki 
       - stopy aluminiowe bogate w mied (stopy Al-Cu) i stopy bogate w krzem (stopy Al-Si).
1.4. Rozwišzania konstrukcyjne płaszcza tłoka, zapewniajšce przekrój kołowy 
       w temperaturze, w jakiej pracuje tłok w silniku 
       - tłok z owalnš częciš prowadzšca w stanie zimnym, 
       - tłok z przecięciami podłużnymi lub lekko skonymi, 
       - tłok z wkładkš stalowš lub ze specjalnego stopu o małym współczynniku 
         rozszerzalnoci cieplnej.
       
2. Piercienie tłokowe 
     - uszczelniajšce,  
     - zgarniajšce, 
     - uszczelniajšco-zgarniajšce. 
Rodzaje i kształty przekrojów piercieni tłokowych przedstawia a cel stosowania 
piercieni zgarniajšcych . 
Piercienie tłokowe wykonuje się z żeliwa i niekiedy pokrywane na powierzchni roboczej 
porowatym chromem w celu zmniejszenia tarcia w okresie docierania silnika. 
Przecięcie piercienia nazywa się zamkiem. 

2.1 Siły działajšce w układzie tłokowo-korbowym 
     - Siła gazowa
     - Siła bezwładnoci powstajšca w ruchu posuwisto-zwrotnym
     - Siła bezwładnoci w ruchu obrotowym

 3. Korbowody 
Korbowody wykonuje się ze stali o zawartoci węgla od 0,35 do 0,45% metodš kucia 
w tzw. foremnikach. 
Typowa budowa korbowodu: b  
    - główka z łożyskiem lizgowym (np. tulejka z bršzu), 
    - trzon o przekroju najczęciej teownika, 
    - łeb, który może mieć podział pokrywy prosty oraz skony pod kštem 45stopni 
      (w celu ułatwienia wyjęcia tłoka z korbowodem z cylindra od strony głowicy), 
    - ruby korbowodowe, 
    - półpanewki łba wykonywane ze stali i pokryte stopem łożyskowym. 
           
4. Wały korbowe 
Wał korbowy jest kuty ze stali węglowej lub stopowej albo odlewany ze specjalnego żeliwa.
Budowa typowego wału korbowego: 
    - czopy główne, 
    - czopy korbowe, 
    - ramiona, 
    - przeciwciężary, 
    - kanały i otwory olejowe  
    - zakończenie przednie do mocowania koła pasowego, łańcuchowego lub zębatego, 
    - zakończenie tylne do mocowania koła zamachowego. 
Koło zamachowe posiada wieniec zębaty oraz płaskš powierzchnię będšcš powierzchniš 
oporowš sprzęgła  
Zgłoś jeśli naruszono regulamin