1. Tłoki i ich konstrukcja 1.1. Zadania tłoka - spręża ładunek, - przyjmuje naciski gazów spalinowych, - wytwarza w cylindrze podcinienie powodujšce napełnianie cylindra mieszankš lub powietrzem, - dzięki piercieniom tłokowym szczelnie zamyka komorę spalania. 1.2. Elementy tłoka rys. 4.2 str. 43 - denko, - częć piercieniowa z rowkami, - czeć prowadzšca (płaszcz tłoka), - piasty z otworami na sworzeń, - ożebrowanie wzmacniajace. 1.3. Materiały stosowane na tłoki - stopy aluminiowe bogate w mied (stopy Al-Cu) i stopy bogate w krzem (stopy Al-Si). 1.4. Rozwišzania konstrukcyjne płaszcza tłoka, zapewniajšce przekrój kołowy w temperaturze, w jakiej pracuje tłok w silniku - tłok z owalnš częciš prowadzšca w stanie zimnym, - tłok z przecięciami podłużnymi lub lekko skonymi, - tłok z wkładkš stalowš lub ze specjalnego stopu o małym współczynniku rozszerzalnoci cieplnej. 2. Piercienie tłokowe - uszczelniajšce, - zgarniajšce, - uszczelniajšco-zgarniajšce. Rodzaje i kształty przekrojów piercieni tłokowych przedstawia a cel stosowania piercieni zgarniajšcych . Piercienie tłokowe wykonuje się z żeliwa i niekiedy pokrywane na powierzchni roboczej porowatym chromem w celu zmniejszenia tarcia w okresie docierania silnika. Przecięcie piercienia nazywa się zamkiem. 2.1 Siły działajšce w układzie tłokowo-korbowym - Siła gazowa - Siła bezwładnoci powstajšca w ruchu posuwisto-zwrotnym - Siła bezwładnoci w ruchu obrotowym 3. Korbowody Korbowody wykonuje się ze stali o zawartoci węgla od 0,35 do 0,45% metodš kucia w tzw. foremnikach. Typowa budowa korbowodu: b - główka z łożyskiem lizgowym (np. tulejka z bršzu), - trzon o przekroju najczęciej teownika, - łeb, który może mieć podział pokrywy prosty oraz skony pod kštem 45stopni (w celu ułatwienia wyjęcia tłoka z korbowodem z cylindra od strony głowicy), - ruby korbowodowe, - półpanewki łba wykonywane ze stali i pokryte stopem łożyskowym. 4. Wały korbowe Wał korbowy jest kuty ze stali węglowej lub stopowej albo odlewany ze specjalnego żeliwa. Budowa typowego wału korbowego: - czopy główne, - czopy korbowe, - ramiona, - przeciwciężary, - kanały i otwory olejowe - zakończenie przednie do mocowania koła pasowego, łańcuchowego lub zębatego, - zakończenie tylne do mocowania koła zamachowego. Koło zamachowe posiada wieniec zębaty oraz płaskš powierzchnię będšcš powierzchniš oporowš sprzęgła
kolo3535