Mikolajki.pdf

(393 KB) Pobierz
MIKOŁAJKI
(6 GRUDNIA)
Cele ogólne:
– stwarzanie okazji do okazywania pozytywnych uczuć,
‒ rozwijanie wyobraźni.
DZIECI 3-LETNIE I 4-LETNIE
MIKOŁAJU, CZEKAMY!
1.
Słuchanie wiersza
Mikołaj.
Przebieg zajęć
Środki dydaktyczne:
zabawki (lalka, samochód, piłka, pudełko puzzli, miś, konik, itp.) – każda w dwóch
egzemplarzach, papier do pakowania prezentów, obręcze, nagranie dowolnej piosenki o Mikołaju.
2.
Rozmowa na temat utworu.
‒ Jak wyglądają sanie Mikołaja?
– Na jaki prezent czeka Ola, a na jaki – Marcel?
Gdy złote gwiazdki błysną na niebie,
Święty Mikołaj przyjedzie do Ciebie.
Ma sanie złote, wór z mnóstwem rzeczy,
a wszystko to jest dla grzecznych dzieci.
Ola chce lalkę, co mówi: mama,
a Marcel ciuchcię, co jeździ sama.
Każdy czegoś pragnie, czeka cierpliwy,
a Mikołaj rozdaje prezenty i jest szczęśliwy.
3.
Zabawa
Tajemnicze prezenty.
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel pokazuje zabawki, np.: lalkę, samochód, piłkę, pudełko puzzli,
misia, konika. Kładzie je na dywanie w środku koła. Dzieci nazywają zabawki. Następnie nauczyciel
pokazuje
tajemnicze prezenty
– drugi egzemplarz każdej wcześniej pokazanej zabawki, zawinięty
w papier do pakowania prezentów tak, aby kształt zabawki był widoczny. Zadaniem dzieci jest
dopasować
prezent
do właściwej zabawki. Na zakończenie zabawy nauczyciel odpakowuje
kolejne
prezenty;
dzieci sprawdzają, czy przedmioty są właściwie połączone.
4.
Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci powtarzają słowa rymowanki:
Po gwieździstym niebie Mikołaj mknie do Ciebie –
cicho,
głośno, stojąc, podskakując, chodząc po obwodzie koła.
5.
Zabawa ruchowa
Sanie Mikołaja.
Dzieci łączą się w pary, tworzą
zaprzęgi.
Jedno dziecko to
Mikołaj,
drugie to
renifer.
Każda para
otrzymuje obręcz. Dziecko-renifer wchodzi do obręczy i chwyta ją oburącz przed sobą. Dziecko-
-Mikołaj trzyma drugą część obręczy i staje za
reniferem.
Podczas nagrania dowolnej piosenki
o Mikołaju
zaprzęgi
poruszają się po sali. Podczas przerwy w muzyce
zaprzęgi
zatrzymują się,
a
Mikołaje
wołają:
Ho, ho, ho.
Następnie dzieci zamieniają się rolami.
1
DZIECI 3-LETNIE I 4-LETNIE
MIKOŁAJKI
(6 GRUDNIA)
MIKOŁAJU, CZEKAMY!
1.
Pokoloruj rysunek Mikołaja.
Karta pracy nr 1
2
DZIECI 3-LETNIE I 4-LETNIE
MIKOŁAJKI
(6 GRUDNIA)
MIKOŁAJU, CZEKAMY!
1.
Które zabawki zmieszczą się w dużym worku? Które zabawki zmieszczą się w małym worku?
Połącz zabawki z właściwymi workami.
Karta pracy nr 2
2.
Policz skarpety, czapki i laski Mikołaja. Pokoloruj odpowiednią liczbę kropek.
3
W OCZEKIWANIU NA MIKOŁAJA
Cele ogólne:
– pielęgnowanie zwyczajów mikołajkowych,
– rozwijanie kompetencji językowych.
Środki dydaktyczne:
wiersz Z. Beszczyńskiej
Mikołaje,
nagranie piosenki o Mikołaju, zabawki (lalka,
auto, piłka, piórnik, klocki, itp.), krzesełka, szary papier pakowy, kolorowa kreda.
Przebieg zajęć
1. Słuchanie wiersza Z. Beszczyńskiej Mikołaje.
Już brzegiem nieba
przez dalekie kraje
w skrzypiących saniach pędzą Mikołaje.
Jeden ma futro od parady,
drugi ma wąsy dla zabawy.
Jeden ma w torbie mróz i śnieg biały,
drugi – rodzynki i migdały.
Jeden ma w saniach worki cztery,
drugi pogania renifery.
Jeden przez komin, drugi ku oknu
zastuka srebrną laską o zmroku.
Wraz z pierwszą gwiazdką
przez śnieżne wyboje
pędzą weseli Mikołajowie.
2. Rozmowa na temat utworu.
– Jak wyglądają Mikołaje?
– Jakie wiozą prezenty?
3. Zabawa z elementami pantomimy – Wymarzony
prezent.
Chętne dziecko ruchem, gestem, mimiką naśladuje zabawkę, którą chciałoby dostać od Mikołaja.
Pozostałe dzieci odgadują, jaka to zabawka. Zabawę powtarzamy.
4. Zabawa Sylabowe
podarunki.
Dzieci siedzą w kręgu. Na dywanie w środku koła leżą zabawki, np.: lalka, auto, piłka, klocki,
piórnik. Nauczyciel wypowiada ostatnią sylabę z nazwy danej zabawki. Zadaniem dzieci jest
odgadnięcie, którą zabawkę miał na myśli nauczyciel, podanie jej nazwy i wskazanie.
MIKOŁAJKI
(6 GRUDNIA)
DZIECI 5-LETNIE
5. Zabawa Kominem
czy oknem?
Nauczyciel rozkłada krzesełka w różnych miejscach sali. Przy nagraniu dowolnej piosenki
o Mikołaju dzieci-Mikołaje poruszają się po sali, zręcznie omijając przeszkody. Podczas przerwy
w muzyce i na hasło: Komin – przechodzą pod krzesełkami – przeciskają
się przez komin; na hasło:
Okno – przechodzą nad krzesełkami – wchodzą przez okno.
6. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki – Droga
Mikołaja.
Dzieci powtarzają za nauczycielem słowa rymowanki:
1
7. Zabawa plastyczna Mikołaj
dla Mikołaja.
Nauczyciel dzieli grupę na 3–4-osobowe zespoły. Każdy zespół rysuje Mikołaja kolorową kredą
na arkuszu szarego papieru pakowego.
Z wysokiego nieba biały śnieżek leci, a święty Mikołaj spieszy się do dzieci. Następnie naśladują,
jak Mikołaj, np.: brodzi przez wysokie zaspy, rozciera zmarznięte ręce, niesie ciężki worek
z prezentami, wyjmuje prezenty z worka.
DZIECI 5-LETNIE
MIKOŁAJKI
(6 GRUDNIA)
W OCZEKIWANIU NA MIKOŁAJA
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin