Zadania z fizyki wraz z rozwiązaniami do powtarzania i utrwalania wiedzy.pdf

(11555 KB) Pobierz
Spis treœci
Do Nauczycieli ____________________________________________
4
Do Uczniów ______________________________________________
5
Zadania
Rozwi¹zania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
Jak opisujemy ruch?
(kinematyka)
____________________
6
______
148
Si³y w przyrodzie
(dynamika)
______________________
20
______
162
Wyruszamy w kosmos
(ruch jednostajny po okrêgu, si³a grawitacji)
____________________
40
______
180
Praca. Moc. Energia mechaniczna ________________
50
______
188
W œwiecie materii
(cz¹steczkowa budowa materii).
Przemiany energii w zjawiskach cieplnych _________
68
______
206
O drganiach i falach sprê¿ystych (mechanicznych) ___
78
______
218
W wodzie, na wodzie i w powietrzu
(hydrostatyka, aerostatyka)
_____________________________
86
______
228
O elektrycznoœci statycznej
(elektrostatyka)
_____________
96
______
240
O pr¹dzie elektrycznym _______________________
104
_____
250
_
O zjawiskach magnetycznych
(elektromagnetyzm)
_______
116
_____
268
_
Nauka o œwietle
(optyka)
________________________
128
_____
276
_
O przetwarzaniu, gromadzeniu
i przesy³aniu informacji _______________________
138
_____
288
_
Tajemniczy œwiat atomów
(fizyka j¹drowa)
____________
142
_____
294
_
Jak opisujemy ruch?
(kinematyka)
1
Jak opisujemy ruch?
(kinematyka)
1
Podczas meczu pi³karskiego nast¹pi³o pewne nieporozumienie miêdzy
dwoma sêdziami. Aby je rozstrzygn¹æ nale¿y dok³adnie opisaæ po³o¿enie pi³ki
w trzech ró¿nych chwilach meczu. Obaj sêdziowie pos³u¿yli siê uk³adem odnie-
sienia zwi¹zanym z ziemi¹, przy czym jeden obra³ uk³ad wspó³rzêdnych (x,
y),
którego pocz¹tek umieœci³ w bramie stadionu, drugi zaœ obra³ uk³ad wspó³rzêd-
y
(m)
210
180
150
120
90
60
30
0
20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 220 240 260
x
(m)
y’
(m)
90
60
30
0
20 40 60 80 100 120 140 160 180 200
-30
-60
b.
c.
x’
(m)
a.
nych (x’,
y’),
którego pocz¹tek znajduje siê w œrodku jednej z bramek.
Podaj wspó³rzêdne po³o¿eñ a, b i c pi³ki w obu uk³adach wspó³rzêdnych.
2
Rozstrzygnij w ka¿dym z poni¿ej opisanych przypadków, czy cia³o porusza
siê, czy spoczywa w podanym uk³adzie odniesienia, podkreœlaj¹c prawid³ow¹
odpowiedŸ.
a
S³oñce wzglêdem Ziemi – spoczywa/porusza siê.
b
Umykaj¹ca przed rekinem ryba porusza siê po linii prostej i jest stale w tej
samej odleg³oœci od niego.
Wzglêdem rekina ryba – spoczywa/porusza siê.
c
Wagony pêdz¹cego ruchem prostoliniowym poci¹gu, wzglêdem lokomoty-
wy – spoczywaj¹/poruszaj¹ siê.
d
W okresie od kwietnia do czerwca powierzchnia ziemi, na której roœnie
pszenica, wzglêdem jednego z k³osów – spoczywa/porusza siê.
e
Znajduj¹ce siê na s³upie telefonicznym gniazdo bocianów, wzglêdem prze-
je¿d¿aj¹cego w pobli¿u samochodu – spoczywa/porusza siê.
8
Rozwi¹zania na str. 150
Zadania
sza siê.
1
f
Deskorolka wzglêdem stóp ch³opca, który na niej jedzie – spoczywa/poru-
3
*
Na mapie zaznaczono niektóre miasta, z których lataj¹ samoloty LOT-u do
Warszawy. Uzupe³nij tabelkê, zak³adaj¹c, ¿e samoloty poruszaj¹ siê po liniach
prostych.
GDAÑSK
SZCZECIN
WARSZAWA
WROC£AW
KRAKÓW
RZESZÓW
Skala 1 : 10 000 000
Trasa
Szczecin –
Warszawa
Gdañsk –
Warszawa
Wroc³aw –
Warszawa
Kraków –
Warszawa
Rzeszów –
Warszawa
Odlot
t
0
(h)
8
10
7
30
7
45
5
50
6
20
Przylot
t
(h)
9
30
8
30
9
40
6
35
7
15
Cas trwania lotu
Dt
Przebyta droga
s
(km)
Rozwi¹zania na str. 150
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin