Temat: Poznajemy losy bohaterów książki „Puc, Bursztyn i goście”
Cel ogólny:
1. Zapoznanie z lekturą J. Grabowski „Puc, Bursztyn i goście”
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
1. Przybliżyć treść lektury.
2. Wymienić bohaterów lektury: pierwszo i drugoplanowych.
3. Rozpoznać bohaterów książki na ilustracji.
4. Przeczytać fragmenty lektury pod kierunkiem nauczyciela.
5. Ustalić przebieg akcji, czas i miejsce akcji.
6. Ustalić kolejność zdarzeń przy pomocy tekstu i ilustracji.
7. Samodzielnie wypowiedzieć się na temat ilustracji.
8. Napisać opis psa na podstawie podanych informacji.
Formy zajęć: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Miejsce zajęć: sala lekcyjna, Organizacja czasowa: 2 x 45 minut
Ogniwo lekcji
Treści lekcji
Metody kształcenia
Media dydaktyczne
Część wstępna
1. Czynności organizacyjne
§ Powitanie uczniów - (Osoby, które czują się powitane machają ręką)
ü Witam wszystkich, którzy dzisiaj przyszli do szkoły
ü Witam wszystkich, którzy czytali książkę "Puc, Bursztyn i goście".
ü Witam wszystkich, którzy potrafią wymienić bohaterów tej książki.
ü Witam wszystkich, którzy będą dzisiaj zgodnie pracować w grupie.
§ Poinformowanie uczniów o celach zaplanowanych na te zajęcia
Część właściwa
2. Wprowadzenie do zajęć i wstępna rozmowa na temat książki
§
§ Swobodna rozmowa z dziećmi na temat refleksji po przeczytaniu książki
§ Sprawdzenie co się uczniom podobało, co by zmienili
Swobodna rozmowa
3. A to kto?
§ Nauczyciel wiesza na tablicy obrazki postaci z książki. Pyta uczniów kim one są.
- Z jakiej książki przybyły do nas te postacie?- Kogo one przedstawiają?
- Połączenie bohaterów z ich imionami.- Kto jest autorem książki "Puc, Bursztyn i goście”?
§ Wspólne zapisanie tytuł i autora książki na tablicyPrzypomnienie jaki jest czas i miejsce akcji?
czas - miesiące letniemiejsce - wioska
Rozmowa swobodna, rozmowa kierowana, metoda praktyczna
Ilustracje bohaterów, zeszyty do j. polskiego.
4. Wyodrębnienie postaci tytułowej i drugoplanowych
§ Rozmowa z uczniami:
Dlaczego Puca i Bursztyna nazwiemy bohaterem tytułowym?- Jak nazwiemy pozostałe postacie w baśni? (drugoplanowe)
§ Krótki opis bohaterów, ustalenie jaka to rasa psa
§ Ustalenie czy uczniowie znają inne rasy psów – próba ustalenie 10 ras
Rozmowa kierowana
5. Wypowiedzi uczniów na temat ilustracji
§ Nauczyciel wiesza na tablicy ilustracje z książi
§ Uczniowie podchodzą do tablicy, wybierają - losowo - jedną ilustrację i wypowiadają się na jej temat- Co przedstawia ta ilustracja?- Jakie zdarzenie zostało tu przedstawione? (w ten sposób odkrywamy wszystkie ilustracje)- Ułóżcie tak ilustracje, żeby były zgodne z kolejnością zdarzeń w książce- Uczniowie układają zdania do kolejnych obrazków
Metoda praktyczna, metoda ćwiczeniowa, rozmowa kierowana
Ilustracje z książki
6. Nadanie tytułów obrazkom
§ - Które zdanie pasuje do tego obrazka?
Metoda ćwiczeniowa
Kartoniki ze zdaniami
7. Zapisanie kolejności wydarzeń
§ Zapisanie kolejności wydarzeń w zeszycie:
1.Codzienne życie Puca i Bursztyna.2.Przyjazd gości z Warszawy - panna Agata z Tiuzdejem i Mikado.3. Wproszenie się Puca na poduszkę Tiuzdejka i awantura z panną Agatą.4.Spotkanie podczas spaceru buldoga Lorda z Tiuzdejem i Mikadem.5.Zaproszenie przez Puca i Bursztyna Mikado do wspólnej zabawy.6. Psia awantura na rynku, uratowanie Mikada przez Krysię i przywiązanie się do niej pieska.7.Ucieczka Mikada z ruszającego pociągu i początek życia na wsi.
Kartoniki ze zdaniami, zeszyty ćwiczeń
8. Utrwalenie pisowni imion wielką literą
§ Przypomnienie o zapisaniu imion z wielkiej litery.
9. Opis psa na podstawie bohaterów
§ Uczniowie opisują sylwetki psów – bohaterów na podstawie podanych przez nauczyciela wytycznych.
Rozmowa kierowana, metoda ćwiczeniowa
Karton z wytycznymi
Część końcowa
10. Podsumowanie zajęć
§ Podsumowanie omawianej lektury.
§ Próba oceny zachowań bohaterów
§ Zadanie pracy domowej: Opisz jedną z przygód jakie mógł mieć nowy mieszkaniec wioski po wyjeździe panny Agaty.
Zeszyty do j. polskiego
WYTYCZNE DO WSTĘPNEGO OPISU PSA:
1. Przedmiot opisu: Puc, Bursztyn, Tiuzdej, Mikado
2. Rasa: kundel, chart angielski, pekińczyk
3. ...
stonka47