Plan pracy Szkoły Promującej Zdrowie 2014/2015
Zespół do spraw promocji zdrowia:
Szkolny koordynator do spraw promocji zdrowia - Dorota Staniszewska n-ciel przyrody
Członkowie:
- Danuta Leśniak – pedagog szkolny
- Bożena Piętoń - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
- Dorota Wilk – n-ciel j. polskiego i plastyki
- Bartosz Ligas/ Beata Piętoń - nauczyciel wych. fiz.
- Maria Dudziak - pielęgniarka szkolna
- przedstawiciel Rady Rodziców – Alicja Bokowy
- przedstawiciel samorządu szkolnego: Aleksandra Jeleńczyk
Cel ogólny:
Stworzenie coraz lepszych warunków dla zachowania zdrowia oraz wzmacnianie jego potencjału w środowisku szkolnym.
Standard III
Szkoła Promująca Zdrowe prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości
i skuteczności.
Cele: nabywanie (podnoszenie):
- świadomości rozumienia zdrowia,
- wiedzy o zdrowiu,
- zasobach dla zdrowia (czynnikach zwiększających jego potencjał i zagrażających zdrowiu),
- postaw wobec zdrowia własnego i innych,
- umiejętności niezbędnych dla kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i radzeniu sobie z nowymi sytuacjami, podejmowanie właściwych decyzji i wyborów.
Lp.
ZADANIA GŁÓWNE
FORMA REALIZACJI
TERMINY
ODPOWIEDZIALNI
1.
Szkolny Dzień Promocji Zdrowia – „kolorowe klasy”
- prezentowanie przez uczniów warzyw i owoców wg kolorowych grup;
- nauka piosenki: „Hymn zdrowych dzieciaków”;
październik
D. Staniszewska,
D. Wilk wychowawcy
2.
Propagowanie Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem
Pierwszy tydzień – „Ruch to zdrowie”
Drugi tydzień - „Żyjmy zdrowo
Trzeci tydzień: „Wiem co jem”
Czwarty tydzień – „Słońce – nasz przyjaciel”
Prezentowanie działań dla społeczności lokalnej
- wykonanie gazetki tematycznej dla dzieci i rodziców;
- pogadanki w ramach zajęć z wychowawcą nt.: Co to jest Europejski kodeks walki z rakiem?
Popularyzowanie Kodeksu Walki z Rakiem, wręczenie kodeksu w środowisku lokalnym (pracownikom Urzędu Gminy – klasy I - III, uczniom Szkoły Podstawowej w Podłopieniu – kl. VI);
październik/
listopad
D. Wilk,
D. Staniszewska, wychowawcy
B. Piętoń, B. Ligas
-„Aktywna przerwa” - przygotowanie i przeprowadzenie przez uczniów klas 4-6 ćwiczeń lub zabaw ruchowych w ramach tygodnia pod hasłem: „Ruch to zdrowie”;
- Wykonanie przez uczniów klasy VI plakatów promujących aktywność fizyczną;
- udział w programie: WF z klasą;
nauczyciel wych. fiz.
nauczyciel wych. fiz.,
nauczyciel plastyki
- Wykonanie przez uczniów klasy V plakatu przedstawiającego Kodeks zdrowego stylu życia;
- Spotkanie z pielęgniarką – pogadanka nt. zdrowego stylu życia; szkodliwości stosowania używek;
wychowawca klasy V
-„Andrzejkowe witaminowe przekąski” – wykonanie przez uczniów przekąsek i ich degustacja podczas zabawy andrzejkowej
-Spotkanie ze specjalistą. Ochrona środowiska – pogadanka nt. sposobów ochrony przed narażeniem na znane substancje rakotwórcze.
-Spotkanie ze specjalistą – pogadanka na temat zapobiegania nadwadze i otyłości oraz chorób wynikających z niewłaściwego odżywiania (bulimia, anoreksja)
-Układanie rymowanek promujących spożywanie owoców i warzyw - konkurs
listopad/
grudzień/ styczeń
wychowawcy
dyrektor
nauczyciel bibliotekarz
-Spotkanie z kosmetyczką – pogadanka nt. bezpiecznego korzystania ze słońca;
styczeń
wychowawca
klasy IV
Montaż słowno – muzyczny promujący zdrowy styl życia
pedagog
Propagowanie programów szczepień ochronnych oraz badań przesiewowych
- Spotkanie rodziców i pracowników szkoły ze specjalistą - propagowanie programów szczepień ochronnych przede wszystkim przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu B – spotkanie z pielęgniarką;
- popularyzowanie badań przesiewowych w kierunku: raka piersi, raka szyjki macicy i raka jelita grubego;
- pogadanka dotycząca zalet szczepień ochronnych dla uczniów.
luty
„Ruch to zdrowie”
-„Aktywna przerwa” – przeprowadzenie ćwiczeń przy muzyce
kwiecień
„Wiem, co jem”
-gazetka tematyczna
maj
D. Staniszewska
„Słońce – nasz przyjaciel”
-Gazetka tematyczna na temat ochrony przed szkodliwymi promieniami słonecznymi;
czerwiec
wychowawca klasy IV
3.
Nabywanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji i wyborów
Realizacja programu profilaktycznego – „Znajdź właściwe rozwiązanie”
marzec
Standard IV
Szkoła Promująca Zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający:
...
doroshia