JAK ROZPOCZAC DZIALALNOSC GOSPODARCZA.doc

(31 KB) Pobierz
JAK ROZPOCZAC DZIALALNOSC GOSPODARCZA

ŻEBY ROZPOCZĄĆ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ NALEŻY DOKONAĆ:

 

1. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez samorząd gminny Nie ma nic prostszego. Na otrzymanym w Urzędzie Miasta lub Gminy, w dziale rejestrującym działalność gospodarczą, formularzu (druk nr 1) wpisujesz nazwisko i imię, adres swój, adres siedziby firmy, oraz jaką chcesz prowadzić działalność i przewidywany termin jej rozpoczęcia.

2. Urząd Statystyczny – nadanie numeru REGON W Urzędzie Statystycznym w oparciu o dokument rejestracji z urzędu gminnego nadawany jest firmie REGON – numer identyfikacyjny, który jest kodem zawierającym informację o podmiocie gospodarczym. REGON niezbędny jest przy wypełnianiu formularzy statystycznych, otwieraniu rachunków bankowych, wypełnianiu dokumentów: podatkowych, celnych, ubezpieczeń społecznych. Numerem tym przedsiębiorca posługuje się w kontaktach urzędowych. Powinien być on umieszczony na pieczątkach i drukach firmowych.

Na otrzymanym w Urzędzie Statystycznym oświadczeniu podajesz nazwę i adres firmy, rodzaj podstawowej a także drugo i trzeciorzędowej działalności, jakie masz zamiar prowadzić oraz rodzaj własności i sposób finansowania działalności. Jednocześnie z numerem REGON otrzymasz też określenie Twojej działalności podstawowej i drugorzędowej wg polskiej (PKD) i europejskiej (EKD) klasyfikacji działalności.

3. Wyrobienie pieczątki firmowej i szyldu Przy rejestrowaniu działalności, do załatwienia formalności w urzędach i założenia rachunku bankowego, będzie potrzebna pieczątka firmy. Na pieczątce należy zamieścić: nazwa firmy, imię i nazwisko przedsiębiorcy (zawsze w przypadku osoby fizycznej), adres firmy, numer REGON, numer NIP.

4. Bank Podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek posiadania konta bankowego, na którym gromadzą oraz za pośrednictwem, którego wydatkują środki pieniężne przeznaczone na realizację celów wynikających z prowadzonej działalności.

5. Urząd Skarbowy W Urzędzie Skarbowym każdy podmiot gospodarczy ma obowiązek wypełnić zgłoszenie identyfikacyjne w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej NIP oraz dopełnić formalności związanych z obowiązkiem podatkowym. NIP jest nadawany tylko raz i to dożywotnio. W przypadku osób prawnych oznacza to do czasu ich likwidacji. W firmach jednoosobowych Twój NIP osobisty jest tożsamym z NIP-em firmy. Nawet, jeśli otworzysz kilka firm na terenie kraju, NIP zawsze będzie ten sam. 

6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy dokonać zgłoszenia nie później niż 7 dni po rozpoczęciu działalności. Do ubezpieczenia należy zgłosić siebie oraz płatnika, czyli firmę.

7. Państwowa Inspekcja Pracy Osoba zatrudniająca pracowników jest zobowiązana zgłosić ten fakt inspektorowi okręgowemu pracy w ciągu 14 dni od daty zatrudnienia pracownika. W instytucji tej należy wypełnić KARTĘ ZGŁOSZENIA PRACODAWCY.

8. Zakład Energetyczny, Jeśli prowadzona działalność wymagać będzie dużej ilości energii elektrycznej należy zwrócić się do właściwego zakładu energetycznego w celu uzyskania przydziału mocy.

9. Państwowa Straż Pożarna Obiekt, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza powinien być właściwie zabezpieczony przed pożarem. Nadzór nad tym obszarem sprawują właściwe terytorialnie jednostki Straży Pożarnej, do których należy uzgodnienie z przedsiębiorcą założeń techniczno-ekonomicznych działalności gospodarczej, pod względem ochrony przeciwpożarowej.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin