Program - TRUDNOŚCI w pisaniu.pdf

(273 KB) Pobierz
Zespół Szkół przy Sanatorium Rehabilitacyjnym
w Krasnobrodzie
PROGRAM EDUKACYJNY
KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO
„POKONAĆ TRUDNOŚCI W PISANIU”
Autor: mgr Grażyna Borkowicz
Za okazaną pomoc
przy pisaniu programu edukacyjnego
„ Pokonać trudności w pisaniu”
składam serdeczne podziękowania
Pani mgr Joannie Kaczebura
Doradcy Metodycznemu
Zamojskiego Ośrodka Metodycznego
Spis treści
Charakterystyka programu..............................................................
Szczegółowe cele kształcenia.........................................................
Treści programu..............................................................................
Ćwiczenia do realizacji...................................................................
Monitorowanie i ewaluacja osiągnięć ucznia.................................
Rozwiązania organizacyjne...........................................................
Bibliografia....................................................................................
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU –(charakterystyka placówki)
Program edukacyjny „ Pokonać trudności w pisaniu” jest wyrazem zainteresowania
autorki metodami usuwania trudności w pisaniu uczniów klas I-III. Wraz z programem „
Pokonać trudności w czytaniu”, który został opracowany wcześniej może stanowić integralną
całość do przezwyciężenia trudności w czytaniu i pisaniu. Może być również traktowany jako
odrębny, ponieważ zaniedbane i utrwalone błędy w pisaniu nie dają się łatwo usunąć i często
utrzymują się nawet wtedy, kiedy trudności w czytaniu zostały pokonane.
Program powstał na bazie obserwacji uczniów przewlekle chorych przebywających na
leczeniu sanatoryjnym, u których często obserwuje się trudności w czytaniu. Praktyka szkolna
potwierdza, bowiem ścisły związek między umiejętnością czytania i pisania uczniów.
H. Spionek po przeprowadzonych badaniach podkreśla, że wśród uczniów
z niepowodzeniami szkolnymi bardzo duży procent stanowią dzieci z zaburzoną analizą i
syntezą wzrokową i słuchową. Zaburzenie takie mogą świadczyć o syndromie dysleksji.
Innymi niepokojącymi sygnałami o podłożu dyslektycznym jak podaje B. Zakrzewska są:
- wyraźna rozbieżność między poziomem czytania a rezultatem w nauce innych
przedmiotów (na niekorzyść czytania);
- wyraźna rozbieżność między poziomem rozwoju umysłowego a poziomem czytania;
- często występujące błędy w pisaniu, niekiedy obniżony poziom graficzny pisma;
- trudności w opanowaniu języków obcych;
- obniżona zdolność analizy i syntezy wzrokowej;
- obniżona zdolność analizy i syntezy słuchowej;
- zaburzenia w rozwoju mowy, artykulacji;
- zaburzenia orientacji czasowo-przestrzennej;
- zaburzenia rozwoju ruchowego, sprawności manualnej;
- zaburzenia procesu lateralizacji;
-
współwystępujące trudności w czytaniu i pisaniu (objawy nerwowości
i zaburzenia zachowania).
Prezentowany program edukacyjny zawiera ćwiczenia B. Zakrzewskiej do
przezwyciężenia trudności w pisaniu. W programie wykorzystano ćwiczenia utrwalające
zapisywanie wyrazów przez podział ich na sylaby ( ćw. 6-12) jednak najwięcej miejsca
poświęcono na metodę selektywnego pisania.
Prezentowane ćwiczenia należy prowadzić w trzech płaszczyznach:
wzrokowej
słuchowej
wyobrażeniowo-pamięciowej
Wszystkie te płaszczyzny stanowią integralną całość i powinny następować w określonym
porządku na jednym zajęciu z uczniem. Metoda selektywnego pisania stwarza możliwość
kompleksowego działania analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej, pamięci wzrokowo-
słuchowej i orientacji czasowo-przestrzennej w początkowym okresie nauki pisania i czytania
Pracę z dzieckiem zaczynamy od ćwiczeń angażujących
percepcję wzrokową
na
wcześniej przygotowanym tekście i zgromadzonych do zajęć materiałach. Dziecko może
dowolnie długo percypować ( postrzegać ) przedstawiony tekst. W ćwiczeniach
początkowych, wybiórczo go zapisuje w późniejszych – odpowiednio klasyfikuje. Podczas
ćwiczeń kształtujących
percepcję słuchową
pracujemy na tym samym tekście, co przy
rozwijaniu płaszczyzny wzrokowej. Nauczyciel dyktuje wyrazy w takim tempie, aby uczeń
dokładnie je zapisał. Zadaniem ucznia jest zapisywanie ze słuchu odpowiednie głoski,
pozostałe zaznacz kreską poziomą. Rozwijanie
percepcji wyobrażeniowo – pamięciowej
polega na uzupełnianiu z pamięci brakujących liter w miejscu wpisanej wcześniej kreski.
Jeżeli uczeń ma trudności z uzupełnieniem brakujących głosek, czytamy wyrazy ponownie aż
do momentu całkowitego wypełnienia zadania. Po każdym czytaniu uczeń uzupełnia
brakujące litery innym kolorem. Sposób ten pozwala obserwować możliwość zapamiętania
przez ucznia usłyszanych wyrazów oraz do monitorowania osiągnięć ucznia.
W realizacji programu edukacyjnego kształcenia zintegrowanego „ Pokonać trudności
w pisaniu” istotne jest, aby zachować wskazaną powyżej kolejność działań.
Proponowane ćwiczenia możemy stosować na różnych etapach nauki szkolnej jednak
najlepsze wyniki osiąga się u uczniów klas początkowych, ponieważ nie doszło jeszcze do
utrwalenia błędnie zapisywanych wyrazów.
Moja propozycja stwarza warunki do indywidualnej pracy z uczniem, do nawiązania z
nim bliższego kontaktu a przede wszystkim pokonania trudności w pisaniu. Uczestnictwo
ucznia w zajęciach jest dobrowolne.
Zajęcia cechuje:
praca w małych grupach lub indywidualnie z uczniem,
pozytywne ocenianie,
wyciszanie negatywnych napięć i emocji,
wyzwalanie potencjalnych możliwości ucznia,
respektowanie wydolności wysiłkowej ucznia,
pozytywne ocenianie,
Zajęcia prowadzone będą w sali lekcyjnej, w której to zostaną zgromadzone
potrzebne do ćwiczeń pomoce i materiały. Czas trwania będzie uzależniony od rodzaju
ćwiczeń oraz indywidualnych możliwości ucznia.
Ponieważ w szkole sanatoryjnej obowiązuje o wiele więcej zaleceń niż w szkołach
masowych podczas realizacji programu należy pamiętać o wydolności wysiłkowej oraz o
przestrzeganiu wskazań i przeciwwskazań lekarskich jak też zaspokojeniu potrzeb
psychicznych i społecznych oraz wzmaganie pozytywnych doświadczeń ucznia.
Wprowadzenie prezentowanego programu edukacyjnego pozwoli zminimalizować
trudności w pisaniu i da dziecku większą możliwość wykazania się na zajęciach szkolnych.
Bardzo istotnym elementem, jaki powinien cechować zajęcia to miła i życzliwa
atmosfera, oraz poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia.
Prezentowany program może być realizowany przez nauczycieli w szkole na
zajęciach wyrównawczych jak również w domu przez rodziców.
Ideą przewodnią programu jest prezentacja ćwiczeń, które przyczynią się do
poprawnego pisania.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin