Pasierb J. Pionowy wymiar kultury.pdf
(
4765 KB
)
Pobierz
PIONOW Y
W YM IA R
KULTURY
1
1
Janusz
St PASIERB
KULTURY
Janusz
ShPASIERB
i/A/dcwnictu/o ZNAK
Kraków 1983
SPIS TREŚCI
W s t ę p ........................................................................................................
5
Sytuacja człowieka we współczesnej kulturze
. . . .
7
Teologia i kultura w s p ó ł c z e s n a ............................................................16
1. B ó g ........................................................................................................17
2. Jezus Chrystus
...........................................................................19
3. Kościół
20
Człowiek współczesny wobec E w a n g e l i i ............................................. 25
1. Człowiek „techniczny”
............................................................ 26
2. Człowiek
„masowy”
................................................................... 30
3. Człowiek
„apokaliptyczny”
.....................................................33
Religijność i s z t u k a ..................................................................................38
Liturgia jako dzieło s z t u k i ................................................................... 52
Chrześcijańskie korzenie Europy S łow ia n ............................................. 62
Kultura polska wczoraj i d z i ś ............................................................74
Polska i K o ś c i ó ł ......................................................................................... 83
Miejsce kaznodziejstwa w kulturze p o l s k i e j ...................................... 90
Wizerunek Polaków .
.
104
Modlitwa współczesnych P o l a k ó w ..........................................................110
Matka Boska Częstochowska w kulcie i kulturze polskiej
.
117
Sługa kultury n a r o d o w e j .........................................................................132
Pomnik i narzędzie k u l t u r y ................................................................. 138
Ksiądz — pracownik k u lt u r y ................................................................. 145
Prorokowanie i ś w i a d e c t w o ................................................................. 148
WSTĘP
Kultura współczesna jest — dzięki swoim wymiarom po
ziomym — kulturą bez precedensu: jej granice są grani
cami globu. Po raz pierwszy człowiek zaczyna przeżywać
swoją przynależność do rodziny ludzkiej. Żyjąc do tej po
ry w różnych przebraniach, po raz pierwszy przeżywa sy
tuację archetypową, w jakiejś mierze odzyskuje pierwotną
nagość, jest po prostu człowiekiem:
anthropos.
Choć dla niektórych kultura pozostaje — jak powie
dział Henryk Elzenberg — „heroiczną i nieudałą próbą
nadania sensu życiu ziemskiemu bez oparcia o zaplecze
metafizyczne” , to wielu, obserwując rozciągnięcie i spła
szczenie kultury, dostrzega doniosłość jej pionowych wy
miarów. Spoglądając w „dół” , trzeba dostrzec znajdującą
się poniżej kultury naturę. O tym, że przyroda jest w sta
nie niszczyć dzieła kultury, wiedzieliśmy zawsze. Po raz
pierwszy jednak kultura stanęła wobec obowiązku rato
wania natury przed zagładą. Jest to sprawa olbrzymiej wa
gi, wszak przyroda nie tylko otacza, ale znajduje się tak
że wewnątrz człowieka. Ustalenie stosunku zachodzącego
między kulturą a naturą nigdy nie było łatwe, zawsze wy
czuwano tutaj jakieś napięcie. Czy bez rezygnacji z czło
wieczeństwa wolno człowiekowi słuchać natury, głuchej
i ślepej na wartości? Prawo dżungli nie może być prawem
dla człowieka. Po doświadczeniach naszego stulecia zdaje
my sobie też sprawę z kruchości kultury w nas i obok
nas; w jednej godzinie potrafi! ją zagłuszyć ryk i bełkot
troglodyty. Bardziej niż kiedykolwiek czujemy, że kultura
musi być walką, heroiczną obroną i rozwojem człowieczeń
stwa. W człowieku natura wyrasta najwyżej i; przekracza
prawa ziemskiego ciążenia. Uświadamiamy sobie grozę po
zbawienia kultury ludzkiej tego, co znajduje się „powyżej
5
dachu” , owego „zaplecza metafizycznego” , filozofii, etyki,
religii. W chrześcijaństwie, gdzie kult Boga nieustannie
rodził i bogacił kulturę człowieka, wzrosło w X X wieku
poczucie odpowiedzialności za jej losy. Zajął się tym so
bór powszechny, było to troską ostatnich pontyfikatów.
Coraz wyraźniej Kościół pragnie odegrać rolę krytyczne
go sumienia kultury i wzbogacać jej wymiar pionowy.
Człowiekowi uczestniczącemu w kulturze „globalnej” , no
wemu człowiekowi uniwersalnemu chciałby przypomnieć,
że żyje w nim i oddycha — człowiek wieczny, syn Boga.
O
różnych formach obecności Ewangelii w przeszłości
i teraźniejszości, o przenikaniu się wzajemnym chrześci
jaństwa i kultury, zwłaszcza polskiej, o jej aktualnych za
grożeniach, możliwościach i szansach, chcą mówić zebrane
w tej książce artykuły, odczyty, przemówienia.
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Piskozub Z. Polska w cywilizacji zachodniej.pdf
(7339 KB)
Platon Państwo.pdf
(1860 KB)
Polskie legendy i podania.pdf
(6976 KB)
Pruszyński A. Co Izraelczycy winni Polakom.pdf
(5267 KB)
Psychologia inaczej humor.pdf
(2472 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin