Test XIX - XX wiek poprawiony.doc

(109 KB) Pobierz

                                                               ………………………..   …………………….   ……………

                                                                                Imię                             nazwisko                   kl.

 

Teścik dla klasy III gimn.

                                                                                            

1. W miejsce kropek wpisz odpowiednią datę:                                                                              (9 pkt)

a)       Bitwa pod Sedanem - ………….

b)       Zjednoczenie Włoch - ………….

c)       Utworzenie PPS - ………………..

d)       Strajk polskich dzieci we Wrześni - ……………..

e)       Wybuch wojny rosyjsko-japońskiej - …………….

f)        Zjednoczenie Niemiec - ………………

g)       Utworzenie Komisji Kolonizacyjnej - ……………..

h)       Koniec wojny japońsko rosyjskiej - ……………..

i)         Bitwa pod Sadową - …………………….

 

2. Połącz odkrywcę z danym wynalazkiem, w miejsce kropek wpisz odpowiednią literę:       (8 pkt)

a)       Alexander Bell                             (…..)  żarówka

b)       Tomasz Edison                             (…..) promienie przenikające przez przedmioty i organizmy żywe

c)       Wilhelm Roentgen                       (…..) samolot

d)       Werner von Siemens                    (…..) telefon

e)       Bracia Wright                               (…..) kinematograf

f)        Bracia Lumiere                             (…..) radio

g)       Ludwik Pasteur                            (…..) pociąg elektryczne

h)       Guglielmo Marconi                      (…..) szczepionka przeciwko wściekliźnie

 

3. W miejsce kropek w pisz „Tak” lub „Nie”:                                                                              (7 pkt)

a)   Komisja Kolonizacyjna to instytucja powstała na terenie zaboru austriackiego, która miała wykupywać słabo prosperujące gospodarstwa polskie i przekazywać je Niemcom - …………

b)   Hakata była to nacjonalistyczna organizacja antypolska, której celem był ostateczna rusyfikacja w zaborze rosyjskim - …………..

c)   Kulturkampf to ironiczna nazwa nadana przez Kościół Katolicki polityce Otto von Bismarcka kanclerza Austro-Węgier, skierowanej przeciwko Kościołowi Katolickiemu, ruchowi niepodległościowemu i robotniczemu - ……………….

d)   „praca organiczna” – przewidywała utrzymanie romantycznej koncepcji odzyskania niepodległości opartej na ofierze krwi, przy jednoczesnym rozwoju polskiej gospodarki, kultury oświaty - ………..

e)   „praca u podstaw” – to główny postulat okresu pozytywizmu, przewidywała ona podniesienie poziomu oświaty wśród ludu, jednym z czołowych jej propagatorów był twórca pierwszego elementarza dla samouków Konrad Prószyński - ……………

f)    Wojna secesyjna to wojna domowa, która miała miejsce w latach 1861-1865 w Stanach Zjednoczonych Ameryki, pomiędzy Unią czyli północą i Konfederacją, czyli południem - …………

g)   „stańczycy” to ugrupowanie powstałe na terenie zaboru austriackiego, które przejawiało postawę lojalistyczną wobec zaborców, krytykowało polską tradycję powstańczą i spiskową - …………

 

4. Uzupełnij tabelkę podając nazwę odpowiedniej ideologii:                                                                      (3 pkt)

 

definicja

ideologia

Część zwolenników tej ideologii uznawała, że świadomość narodowa rodzi się dzięki konfliktom z innymi nacjami

 

Odłam socjalizmu który zakładał uspołecznienie środków produkcji na drodze rewolucji

 

Nurt w ruchu socjalistycznym który zakładał wprowadzenie socjalizmu poprzez stopniowe reformy

 

 

 

 

5. Uzupełnij tabelę dotyczącą polskich partii polityczny powstałych pod koniec XIX wieku. (8 pkt)

 

Nazwa partii (wpisz tylko skrót nazwy partii)

Główny działacz

Rok założenia

 

Józef Piłsudski

 

 

 

1893 (1900)

Stronnictwo Narodowo - Demokratyczne

 

 

 

Karol Lewakowski, Jakub Bojko

 

 

1892, 1897, 1895(1903), Stronnictwo Ludowe (SL), Socjal Demokracja Królestwa Polskiego i Litwy (SDKPiL), Polska Partia Socjalistyczna (PPS), Roman Dmowski, Róża Luksemburg

 

6. Które z powyższych ugrupowań dążyło do:                                                                              (2 pkt)

a)       Wprowadzenia socjalizmu na drodze rewolucji, odrzucenie postulatu niepodległościowego - …………….

b)       Przywrócenie niepodległości Polsce i wprowadzenie socjalizmu - ………….

 

7. W miejsce kropek wpisz odpowiednia postać:                                                                                                     (7 pkt)

a)       Włoski rewolucjonista, jeden z głównych bohaterów zjednoczenia Włoch - ………………………..

b)       Król zjednoczonych Włoch - …………………………………………………………………………

c)       Premier Piemontu podczas zjednoczenia Włoch - ……………………………………………………

d)       Generał głównodowodzący wojskami Konfederatów - ……………………………………………....

e)       Jeden z głównych generałów wojsk Unii - …………………………………………………………….

f)        Kanclerz Prus podczas zjednoczenia Niemiec - ………………………………………………………

g)       Jedne z głównych generałów Unii - …………………………………………………………………...

Wiktor Emanuel II, Kamil Cavour, Otto Bismarck, Robert Lee, William Sherman, Napoleon III, Józef Garibaldi, , Ulysses Grant, Napoleon III

 

8. Wypisz 3 powody dla których warto było posiadać kolonie XIX/XX wieku.                              (3 pkt)

a)       …………………………………………………………………………………………………………

b)       …………………………………………………………………………………………………………

c)       …………………………………………………………………………………………………………



 

 

 

 

Punktacja:

 

45 – 47 = 6

39 – 44 = 5

33 – 38 = 4

23 – 32 = 3

18 – 22 = 2

0   - 17 = 1

 

 

                                                        Spróbuj nie rozwiązać tego testu przynajmniej na dobry

Zgłoś jeśli naruszono regulamin