AV05-2014_200dpi.pdf

(19833 KB) Pobierz
MAGAZYN ENTUZJASTÓW DOBREGO BRZMIENIA i OBRAZU
MAJ 2014
NUMER 5/2014 (290)
HI-FI
HIGH-END
TELEWIZORY
KINO DOMOWE
Cena 12,90 zł (w tym 5% VAT)
NR INDEKSU 377317 PL ISSN 1230-395X
Wielkie
integrowanie
Szukamy najlepszego
wzmacniacza do 3500 zł
Odtwarzacze Blu-ray
Panasonic, Pioneer i Samsung
Ayre QB-9 DSD
Najlepszy USB DAC
do 20 tysięcy zł?
OD REDAKCJI
Płyty, download,
streaming...
18 marca br. ukazała się nowa edycja raportu
Międzynarodowej Federacji Przemysłu
Fonograficznego (IFPI) – IFPI Digital Music
Report, która przedstawia w liczbach stan
światowego rynku muzycznego w 2013
roku. Warto się z tymi danymi zapoznać – tym
bardziej, że mamy ku temu dobry pretekst:
start pierwszego w Polsce serwisu na bazie
subskrypcji, umożliwiającego odsłuch muzyki
w jakości płyty CD. Jeśli dodamy do tego fakt,
że Polska jest piątym w kolejności krajem na
świecie, gdzie tego rodzaju usługa została
zainicjowana (patrz str. 81), to – przyznacie
drodzy Czytelnicy – temat jest na czasie.
Wbrew ubiegłorocznym nadziejom, trend
niespadającej – a lekko zwyżkującej – sprzedaży
muzyki na świecie nie utrzymał się. Globalna
sprzedaż zmniejszyła się z 15,6 do 15 mld.
dolarów. Blisko 4-procentowy spadek
„zawdzięczamy” jednak tylko jednemu, za
to bardzo ważnemu rynkowi (drugiemu na
świecie) – Japonii, gdzie sprzedaż zmniejszyła
się aż o 16,7%. Wynika to z tego, że Japończycy
niechętnie kupują muzykę w tzw. digitalu,
czyli formatach wirtualnych, a sprzedaż płyt
w tym kraju, niestety, również szybko spada.
Gdyby jednak pominąć Japonię, okazałoby
się, że światowa sprzedaż muzyki w dobrym
przybliżeniu nie zmieniła się (-0,1%). Europa
ożyła po raz pierwszy od 12 lat (+0,6%)
z sześcioma największymi rynkami notującymi
wzrosty, podobnie jak Ameryka Północna
(+0,5%), przy czym w Stanach Zjednoczonych
nastąpił delikatny spadek (-0,5%).
Wprawdzie światowy rynek muzyki
stabilizuje się, ale przeżywa głęboką i szybką
transformację pod względem przychodów
z poszczególnych kanałów dystrybucji. Zgodnie
z przewidywaniami, w szybkim tempie maleje
sprzedaż płyt (odpowiadały one za 51,4%
sprzedaży muzyki vs 56,1% w 2012 – spadek
o ponad 11%), za to zwyżkuje digital. I tu
dochodzimy do sedna sprawy – o ile całościowy
wzrost tego segmentu wyniósł w 2013 roku
4,3% (w Europie było to aż 13,3%!), osiągając
39% światowej sprzedaży muzyki, o tyle
zmieniły się udziały poszczególnych kanałów
sprzedaży. Wpływy z kupowania utworów
muzycznych w plikach, czyli tzw downloadów,
zmalały o 2,1% (obecnie jest to 67% całości
digitalu), za to w górę poszybowały przychody
uzyskiwane z serwisów streamingowych
działających na zasadzie subskrypcji. Wzrost
osiągnął imponujące 51,3%, dzięki czemu ten
kanał odnotował w ubiegłym roku przychód
ponad miliard dolarów i obecnie odpowiada
za 19% wpływów z całego digitalu. Równie
szybko rośnie znaczenie strumieni wspieranych
reklamowo, czego najlepszym przykładem jest
YouTube. Obie metody strumieniowania muzyki
dają łącznie aż 27% wpływów z digitalu, podczas
gdy 5 lat temu wynosiły one zaledwie 9%.
Jeszcze bardziej do wyobraźni przemawia
wzrost liczby użytkowników subskrybowanych
serwisów streamingowych: w 2010 roku było
ich 8 milionów, trzy lata później jest ich już 28
milionów. Edgar Berger, CEO i przewodniczący
Sony Music Entertainment powiedział: „Dziś
rewolucja w muzyce cyfrowej wkracza w kolejną
fazę, skoro konsumenci wybierają model
streamingu i subskrypcji”.
Proporcje płatnego downloadu i subskrypcji
zależą bardzo od kraju. Tylko w samej Europie
różnice są bardzo wyraźne. Przykładowe dane
mówiące o tym, jak często użytkownicy sięgali
po jedną i drugą metodę słuchania muzyki
w ostatnich 6 miesiącach, kształtują się
następująco: w Szwecji – 47% subskrypcja vs 7%
download, Francja – 36/9%, Włochy – 32/15%,
Stany Zjednoczone – 23/27%, Wielka Brytania –
22/33%, Niemcy – 12/21%.
Rosnąca popularność streamingu jest trendem,
którego w najbliższych latach raczej nic nie
powstrzyma. Jest to bowiem tak wygodne
i tak szeroko dostępne rozwiązanie, że trudno
sobie wyobrazić, by odbiorcy – także Ci, którzy
kochają muzykę – nie chcieli z niego masowo
korzystać. Badania pokazują, że streaming jest
dostatecznie atrakcyjny dla młodych ludzi, by
ci porzucili chęć nielegalnego pozyskiwania
Rok 2013 był zapewne
ostatnim, w którym
udział fizycznych
nośników w światowej
sprzedaży muzyki
przekroczył 50%.
Download wyhamowuje,
zaś streaming
eksploduje – w tempie
50% rocznie. Muzyczne
abonamenty płaci już 30
milionów ludzi.
muzyki. A zatem
streaming i subskrypcje
skuteczniej walczą z piractwem niż
wszystkie dotychczasowe próby jego
zahamowania i penalizacji.
No bo po co
kraść, skoro za niewielką opłatą można mieć
tej muzyki jeszcze więcej, łatwo dostępnej i to
w dodatku legalnie?
Jestem wielkim zwolennikem subskrypcji, lecz
wcale nie uważam, że ta metoda słuchania
muzyki wyeliminuje downloady. Oba te światy
będą współistnieć. Bo przecież lubimy muzykę
„posiadać”, ale jest w nas równie głęboka chęć
jej poznawania – a streaming umożliwia nam to
najlepiej w historii przemysłu fonograficznego.
Placido Domingo, przewodniczący IFPI,
w otwarciu raportu stwierdza: „Przesłuchanie
wszystkich 37 milionów utworów
zgromadzonych w serwisach z muzyką cyfrową
zajęłoby całe życie. To źródło kulturalnego
wzbogacenia, o którym nawet nie mogliśmy
marzyć w czasie, gdy ja byłem młodym artystą,
u progu swojej kariery”.
Właśnie tak postrzegajmy światowy digital. To
największa rewolucja od czasu wprowadzenia
płyty kompaktowej, a może i w ogóle,
w dziejach przemysłu fonograficznego.
’’
REDAKTOR NACZELNY
3
Eksperci dobrego brzmienia
Bydgoszcz:
ul. Gdańska 69, tel: 52 321 24 77;
Katowice:
ul. Warszawska 34, tel: 32 203 66 72;
Kielce:
ul. IX Wieków Kielc 16, tel: 41 343 22 80;
Kraków:
ul. Chodkiewicza 4, tel: 12 421 38 42;
Łódź:
Al. Kościuszki 49/51, tel: 42 637 20 06;
Poznań:
ul. Garbary 26, tel: 61 852 86 48;
Sopot:
Al. Niepodległości 677, tel: 58 551 13 65;
Warszawa:
ul. Gen. Andersa 12, tel: 22 635 64 63;
Warszawa:
ul. Nowogrodzka 44, tel: 22 628 81 24;
Wrocław:
ul. Legnicka 46, tel: 71 343 08 42
www.tophifi.pl
21
SPIS TREŚCI
70
40
52
6
NOWOŚCI
TESTY SPRZĘTU
14 Marantz SA8005/PM8005
Najnowszy system japońskiego
producenta, w którym odtwarzacz
lepiej wykorzystywać jako DAC.
46 Zestawy głośnikowe
PMC DB1 Gold
63 Mobilne wzmacniacze
słuchawkowe USB
Beyerdynamic A 200 p
iFi Audio iDSD
Resonessence Labs Herus
56 Auralic Taurus / Merak
Ambitny wzmacniacz dzielony z Chin
60 Bakoon EQA-12R
High-endowy przedwzmacniacz
gramofonowy MM/MC
21 SUPERTEST wzmacniaczy
zintegrowanych
(2500-3600 zł)
Marantz PM6005
Cambridge Audio Azur 651A
NAD C356BEE
Arcam FMJ A19
Atoll IN80 se
Myryad Z240
Baltlab Epoca 2
70 Odtwarzacze Blu-ray
(650-1000 zł)
Panasonic DMP-BDT330
Pioneer BDP-450
Samsung BD-F8500
81
Rozmowa z Pålem
Bråtelundem
(WiMP)
WYWIAD
MUZYKA
84
85
86
87
88
Płyty miesiąca
Klasyka
Jazz
Audiofilskie
Pop/Rock
HIGH-END
40 Audio Physic
Virgo 25plus+
Nie tylko przestrzeń!
36 Mastersound
DueVenti S.E.
Znakomity lampowiec na EL34
52 Ayre QB-9 DSD
Znany przetwornik USB
w zupełnie nowej wersji
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin