Piniński L. Persifal Wagnera po latach trzydziestu (1914).pdf
(
741 KB
)
Pobierz
LEON PINIŃSKI
PARSIFAL W A G N E R A
PO LATACH TRZYDZIESTE
WE LWOWIE
GŁÓWNY SKŁAD W KSIĘGARNI H. ALTENBERGA
1914.
W zeszłym ’ roku * obchodzono wpraw
dzie uroczyście* w ¿wiecie muzycznym stule
cie urodzin W agnera,-^razim jednak wyrzą
dzono cieniom mistrza boje^ńą krzywdę po
pularyzując Parsifda;
oddanie g o jako
wolną, publiczną własność innym teatrom.
Wiadomo, że było io wbrew niejednokrotnie
i jak najdobitniej wyrażonym życzeniom mi
strza, którego usilnem było pragnieniem, by
B a y r e u t h pozostał na zawsze monopoliczną
niejako świątynią misteryi G r a l a , teatral-
nem M o n s a 1v a t, w którym jedynie osta
tnie i „najświętsze“ dzieło mistrza, Parsifal,
miałoby prawo rozbrzmiewać. Oddanie dzie
ła, które zdaniem twórcy i jego najbliższych
adherentów nie jest wcale zwykłem przed
stawieniem teatralnem, lecz pewnym mistycz-
1*
nym, religijno-artystycznym obchodem, na co
wskazuje ochrzczenie go nazwą
„Buhnemceih-
festspicl“,
zwykłym teatrom operowym, uzna
je więc każdy „orthodox“ Wagneryanin za
profanacyę.
A jednak „profanacya“ ta była czemś
nieuniknionem. Już sama olbrzymia sława
Wagnera oraz ogólny interes, który sztuka
jego rozbudziła, stanęły na przeszkodzie ży
czeniu mistrza, by Parsifal po wieczne cza
sy zmonopolizowany był dla teatru w Bay
reuth. Szeroka i mniej zamożna publiczność
całego cywilizowanego świata, dla której
uciążliwą jest rzeczą kosztowna podróż do
Bayreuth, domagała się usilnie oddania dzie
ła innym scenom i umożliwienia, by łatwiej
zapoznano się ogólnie z tworem wzbudzają
cym olbrzymie, jedyne w swym rodzaju za
interesowanie. Opierać się tym życzeniom
byłoby depopularyzowaniem Wagnerowskiej
idei.
Nadto zachodziły poważne trudności
prawnicze. Według ustaw o ochronie własno
ści artystycznej, obowiązujących w państwie
niemieckiem, ochrona ta w 80 lat po śmierci
autora ustała i tylko uchwalenie nowej pań
stwowej ustawy mogło ją przedłużyć. Otóż
o
na uchwalenie tak niepopularnej ustawy, ani
niemiecki Bundesrat, ani Reichstag nie mogły
się zdecydować. Ustawa zresztą specyalna,
uchwalona ewentualnie dla państwa niemie
ckiego, przedłużyłaby okres ochrony tylko
tamże, nie zaś poza granicami. 0 uzyskaniu
zaś uchwalenia w drodze międzynarodowej
ustaw analogicznych w innych krajach, na
wet myśleć nie było można.
Wszakżeż w innych krajach i tak tylko
z pewnego pietyzmu, lub jak n. p. w A u -
s t r y i na podstawie specyalnych ustaw, za
stosowano się do terminu 30-letniego ochro
ny własności artystycznej Parsifala. W Austryi,
gdzie ochrona publicznie wystawianych dzieł
sztuki w owym czasie, gdy Wagner umarł,
wynosiła tylko lat 10, już przed 20 laty
przedłużono specyalna ustawą okres ochrony
Parsifala. O ile pamiętam, byłem nawet re
ferentem w komisyi tej ustawy, którą wówczas
nazywaliśmy żartobliwie
lex Cosima,
bo uchwa
lono ją przedewszystkiem „z grzeczności“ dla
wdowy po mistrzu.
Można niezawodnie sprzeczać się o to,
czy obecnie obowiązujące ustawy, tyczące się
prawa literackiej i artystycznej własności są
zadowalające; można nie bez racyi bronić
6
zdania, że uwzględnienie życzeń indywidual
nych twórcy nawet po jego zgonie, byłoby
w wyższym
stopniu pożądanem, aniżeli
to jest dziś, lecz przyznać należy, że w da
nych okolicznościach i wobec dziś obowiązu
jących ustaw życzenie Wagnera i jego ade
ptów było wprost nie do osiągnięcia.
Parsifal musiał się stać d o b r e m
w s p ó l n e m i dzielić losy wszystkich innych
muzyczno-dramatycznych tworów.
Dziś jednak, kiedy już mieliśmy spo
sobność zapoznać się z Parsifalem poza
Bayreuthem, trudno nie przyznać, że życze
nie twórcy nie było mrzonką i kaprysem
tylko, lecz miało głębsze, psychiczne i ar
tystyczne uzasadnienie. Pomimo bowiem ze
wnętrznego wielkiego sukcesu przedstawień
Parsifala na wszystkich scenach europej
skich, coraz ogólniej objawia się zdanie, że
przecież powodzenie to jest raczej zewnętrz
ne, w istocie zaś Parsifal nie sprawia na
zwykłych scenach operowych ani w części
tak silnego i odrębnego wrażenia, jak to
miało miejsce w teatrze Wagnerowskim w
Bayreuth.
Kie idzie to tylko na karb egzotyczno-
ści Bayreuthu; tem mniej leży wina w bra-
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Kohler J. Richard Wagner Ostatni tytan.pdf
(4635 KB)
Piniński L. Persifal Wagnera po latach trzydziestu (1914).pdf
(741 KB)
Wagner R. Zmierzch Bogów.pdf
(1926 KB)
Catulle Mendesa Ryszard Wagner i jego dramaty muzyczne (1902).pdf
(1404 KB)
Krasowski M. Rys opery polskiej i dzieje powszechnej muzyki dramatycznej (1859).djvu
(9441 KB)
Inne foldery tego chomika:
filmowa
Kilar
klasyczna
religijna
x.instrumentalna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin