Justyna_Sprutta_Symbolika dłoni w ikonie.pdf
(
911 KB
)
Pobierz
P O ZN A Ń SK IE STU D IA T EO LO G IC ZN E
U N IW E R S Y T E T IM . A D A M A M IC K IE W IC Z A • W Y D Z IA Ł T E O L O G IC Z N Y
T O M 17, 2 0 04
JUSTYNA SPRUTTA
Uniwersytet im. Adama M ickiewicza
Wydział Teologiczny
Zakład Teologii Dogmatycznej
Symbolika dłoni w ikonie
Studium teologiczno-ikonograficzne
'¡lie Symbolism o f Hands in (lie icon. A Theological and Icoiiographic Study
Jak dotąd nie pojawiło się w literaturze zajmującej się problematyką ikony
oddzielne opracowanie, które objęłoby samą symbolikę gestu ręki w ikonie. N i
niejsza refleksja stanowi studium teologii tego gestu w oparciu o ikonografię,
wskazując na rękę jako przede wszystkim na znak „budujący” wraz z innymi sym
bolami komunikat zbawienia w ikonie.
Ręka w ikonach nie tylko komunikuje, ale jest także niejako „podstawą” dla
konkretnego atrybutu. Ikona ukazuje rękę o cielesnej i zarazem zdematerializo
wanej karnacji, posiadającą kolor naturalny, ale nieirracjonalny. Tak rozumiana,
ręka ukierunkowuje ku
Sacrum,
ale też ku wymagającej nieustannej teotyzacji
sferze
profanum,
wskazując zarazem na
dematerializację i strumień intensyw
nej duchowości, tryskający z całego bytu'.
I. R Ę K A JA K O U O B E C N IE N IE O JC A
Oparta na kanonie ikona nie ukazuje postaci Boga Ojca, gdyż Jego hipostaza
nie wiąże się z faktem Wcielenia2. Jednakże nie można mówić, że ikona nie wska
zuje językiem symboli na obecność tej właśnie Osoby Boskiej w swej przestrzeni.
1 M. Q u e n o t ,
Ikona. Okno ku wieczności,
tłum. H. Paprocki, Białystok 1998, s. 85.
2 W epoce okcydentalizacji ikon pojawiają sią wizerunki ukazujące Boga Ojca np. jako Starca.
Ma to miejsce np. w ukraińskiej ikonie „Koronacja Matki Bożej” z XVIII w. (ilustracja nr 279),
Muzeum Narodowe w Krakowie, czy np. w ikonie „Chrzest Jezusa Chrystusa” z poł. X VI w.,
Muzeum Narodowe w Lwowie, Ukraina (ilustracja nr 116). Obie ilustracje w: M. Janocha,
Ukra
ińskie i białoruskie ikony świąteczne w dawnej Rzeczypospolitej. [Problem kanonu],
Warszawa 2001.
182
JU ST Y N A
SPRUTTA
W ikonach Bóg Ojciec uobecnia się m.in. w symbolu ręki3, tzn. w tak zwanej
manus Dei (dextera Dei),
jak ma to miejsce np. w ikonach „Chrzest Jezusa Chry
stusa”4 czy w ikonach „Św. Jerzy Zwycięzca”5. Wyłaniająca się z nieba, błogosła
wiąca ręka6 stanowi zresztą najstarszy symbol Boga Ojca w całej w ogóle chrze
ścijańskiej sztuce religijnej7. Ta błogosławiąca
manus Dei
jest prawą ręką Ojca, ale
np. w ikonie „Św. Jerzy Zwycięzca” może to być także ręka Syna. Ponadto w iko
nografii chrześcijańskiej prawa ręka symbolizuje chwałę życia wiecznego oraz ży
cie kontemplacyjne, ale - ukazana jako wyłaniająca się z obłoku - przyjęła się
w chrześcijańskiej sztuce religijnej jako symbol samego Boga Ojca8.
Wizja pierwszej Osoby Boskiej nie kończy się na symbolu, jakim jest wyłaniają
ca się z obłoków prawa ręka. Symbolem Boga Ojca w ikonach jest również jeden
z trzech palców błogosławiącej prawej ręki, wskazujących swoim układem m.in. na
dogmat o Trójcy Świętej. Z tychże trzech palców jeden wskazuje na Boga Ojca,
natomiast pozostałe na Syna i Ducha Świętego. Tym samym zostaje tutaj zaakcen
towana nie tylko jedność Trójcy Świętej, ale także odrębność Osób Boskich.
Mówiąc o symbolach Boga Ojca w ikonach nie można pominąć ikon napisanych
w epoce nowożytnej, a konkretnie wizerunków uległych destrukcyjnej dla ich kanonu
okcydentalizacji. W ikonach tego okresu pojawia się m.in. zamiast kanonicznych sym
boli wskazujących na pierwszą Osobę Boską wizerunek Boga Ojca jako Starca, uka
zanego z rozłożonymi rękoma w momencie posyłania Ducha Świętego symbolizowa
nego przez gołębicę9. Taka wizja Boga Ojca w ikonach pozostawała w sprzeczności
z realizowanym na przestrzeniu stuleci w malarstwie ikonowym kanonem, stąd zrozu
miałe były głosy oburzenia ze strony Kościoła prawosławnego, obradującego w 1551
r. na zwołanym w Moskwie Soborze Stu Rozdziałów, tzw. Stogławie1 .
0
1
Ręce Boga są antropomorfizmem. Szerzej o symbolice ręki, np. M. L u r k e r,
Słownik ob
razów i sym boli biblijnych,
tłum. K. Romaniuk, Poznań 1989, s. 198. Także: D. F o r s t n e r,
Świat
sym boliki chrześcijańskiej,
tłum. i oprać. W. Zakrzewska, R Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa
1990, s. 351-355.
4 Por. ikona „Chrzest Jezusa Chrystusa” z XV w. z kaplicy pw. Św. Tekli, Patriarchat Grecki
w Jerozolim ie. M. Q u e n o t ,
Zmartwychwstanie i ikona,
tłum H. Paprocki, Białystok 2001,
s. 143 (ilustracja).
5 Por. ikona „Św. Jerzy Zwycięzca” z XV w., ze szkoły nowogrodzkiej, Muzeum Rosyjskie
w Petersburgu, Rosja, w: O. P o p o v a , E. S m i r n o v a , P. C o r t e s i ,
Ikony,
tłum. T. Łozińska,
W arszawa 2000, s. 149 (ilustracja).
6 Błogosławieństwo to jest duchowym błogosławieństwem Ojca posyłającego Ducha, który
to Duch będzie przypom inał o pokonaniu zła przez Syna. T. Ś p i d 1 i k, M. I. R u p n i k ,
Mowa
obrazów,
tłum. J. Dembska, Warszawa 2001, s. 64.
7 Pojaw ia się np. ju ż na starochrześcijańskich sarkofagach. Por. M. L u r k e r,
Słownik obra
zów i sym boli biblijnych,
s. 198.
8 U. J a n i c k a - K r z y w d a ,
Patron-atrybut-symbol,
Poznań 1993, s. 183.
9 Por. ikona „Chrzest Jezusa Chrystusa” z XVIII w., z „warsztatu rybotyckiego”, Łemkowsz-
czyzna. M. J a n o c h a ,
Chrzest w Jordanie,
w:
Ikony 2004
(kalendarz).
1 Szerzej: por. I. J a z y k o w a ,
Świat ikony,
tłum. H. Paprocki, Warszawa 2003, s. 153-154.
0
SYM BOLIKA DŁONI W IKONIE
183
II. R Ę K A JA K O
IN S T R U M E N T U M G R A T IA E
Gest ręki może także wskazywać w ikonach na kierunek zstępowania Bo
żych energii, stąd ręka pełni również rolę
instrumentum gratiae.
Symbolizuje ona
nie tylko Boga Ojca, ale jest także symbolem mocy, działania, potęgi, tudzież na
rzędzia sprawiedliwości". Uwzględniając tę symbolikę ręki należy podkreślić, że
w ikonach ruch wykonany np. przez błogosławiącą, prawą rękę wiąże się ściśle
z momentem i nierzadko także z kierunkiem zstępowania łaski Bożej. Moment ten
jest zarazem momentem obdarzenia mocą Bożą. Tak rozumiana, ręka symbolizuje
również pełne hojności dawanie (por. Ps 104, 28)12, wskazując nie tylko na Teo-
fanię (por. Ez 1,3; 8, 1), ale także na miłość Boga (Pnp 2, 6) stanowiącą funda
ment Jego hojności (Ps 145, 16)13.
Na to obdarzanie łaską Bożą wskazuje w ikonach chociażby gest błogosła
wieństwa wykonywanego prawą ręką lub oburącz (tzw. archijerejskie, tzn. bisku
pie). Gest błogosławieństwa prawą ręką wykonuje Jezus Chrystus np. w ikonach
maryjnych typu Hodegetria1 , w lewej ręce trzymając zwój lub księgę Ewangelii,
4
berło albo jabłko królewskie. Udzielanym przez Siebie błogosławieństwem Zbawi
ciel obejmuje w tychże ikonach swoją Matkę, ogarniając w Niej tym gestem ob
darzenia łaską także całe stworzenie.
Bóg może obdarzać błogosławieństwem, posługując się np. uobecnionym
w ikonach aniołem lub świętym biskupem, np. w ikonie „Narodzenie Marii” 1 uka
5
zany nad łożem św. Anny anioł kieruje lewą rękę ku górze, błogosławiąc w tym
samym czasie prawą ręką położnicę. Obecność anioła w tym wizerunku nawią
zuje również do mającego nastąpić zwiastowania Marii, natomiast sam gest jego
rąk wskazuje na spłynięcie łaski Bożej z jej odwiecznego Źródła ku stworzeniu.
Błogosławieństwo ukazane w ikonach wiąże się także z egzorcyzmem. Z ta
kim błogosławieństwem można zetknąć się np. w ikonie „Chrzest Jezusa Chry
stusa” 16. Ikona ta ukazuje Mesjasza, który, błogosławiąc wodę Jordanu, uświęca
ją przez swe zanurzenie. Tym samym Zbawiciel sposobi wodę rzeki do stania się
1 Por. M. L u r k e r ,
Słownik obrazów i symboli biblijnych,
s. 197. Por. także: D. Forstner,
1
Świat symboliki chrześcijańskiej,
s. 352. Por. też: U. J a n i c k a - K r z y w d a ,
Patron-aUybut-sym-
bol,
s. 183.
1 M. L u r k e r ,
Słownik obrazów i symboli biblijnych,
s. 197.
2
1 D. F o r s t n e r ,
Świat symboliki chrześcijańskiej,
s. 352.
3
1 Np. ikona maryjna Hodegetria z XV w., z cerkwi Matki Bożej Pokrow, Owczary, w:
Ikony,
4
red. J. Kułakowska, Olszanica 2001, s. 19 (ilustracja).
1 Np. ikona „Narodziny M arii” z poł. XVI w., z Terła, M uzeum Narodowe w Krakowie.
5
Podążająca na czele kobiet, interpretowana jako anioł niewiasta błogosławi św. Annę. Por. M. J a -
n o c h a ,
Ukraińskie i białoruskie ikony świąteczne w dawnej Rzeczypospolitej. [Problem kanonu],
ilustracja nr 3.
1 Np. ikona „Chrzest Jezusa Chrystusa” z XVI w., z Kałusza, M uzeum Narodowe we Lwo
6
wie, w: Por. tamże, ilustracja nr 115.
184
JU ST Y N A
SPRUTTA
wodą Chrztu świętego. Wskutek tego dokonanego przez Mesjasza uświęcenia
zmienia się sens wody, która z obrazu śmierci (Rdz 6, 11-7, 24) przeobraża się
w obraz ocalenia (Kol 2, 11-12; 1 P 3, 18-21). Ponadto od ok. X w. w ikonach
„Chrzest Jezusa Chrystusa” zgięta w łokciu, błogosławiąca prawa ręka Mesjasza
może unosić się lekko w górę; taki gest ręki wskazuje na egzorcyzm, wyrażając
trium f Zbawiciela nad szatanem utożsamianym tutaj z rzeką Jordan i z M orzem1 .
7
To realizowane przez Jezusa Chrystusa błogosławieństwo może zresztą odnosić
się także nie tylko do świadków chrztu Mesjasza w rzece Jordan, ale również do
wszystkich uczestników sakramentu Chrztu świętego w Kościele18 Należy w tym
.
miejscu podkreślić, że również ręka pozostaje w nieustannej łączności z celebra
cją nie tylko zresztą tego sakramentu we wspólnocie eklezjalnej, np. udzielenie
Chrztu świętego zostaje poprzedzone wyciągnięciem ręki kapłana lub osoby
świeckiej19. Wynika stąd wniosek, że obecna w Kościele moc Jezusa Chrystusa
znajduje swój wyraz także w symbolu ręki oraz przez ten „symbol” udziela się,
np. realizowane w życiu Kościoła położenie lub wyciągnięcie rąk „skutkuje” sa
kramentalnym udzieleniem Ducha Świętego20. W tym udzielaniu się Kościół po
zostaje „przedłużeniem ręki” Zbawiciela.
Łaska Boża może także niejako kumulować się w ręce ukazanej w ikonie
świętej postaci. Ma to miejsce np. w opartej na przekazie apokryficznym ikonie
„Ofiarowanie M arii”21. W wizerunku tym Maria karmiona jest przez anioła Chle
bem niebiańskim, tzn.
theoria,
czyli oglądaniem Boga w takiej mierze, w jakiej
jest ono osiągalne w życiu doczesnym. Oglądanie to stanowi łaskę Bożą, której
doznaje Maria będąca najdoskonalszym stworzeniem. Gdy chodzi natomiast o inną
ikonę o imieniu „Ostatnia Wieczerza”, w ikonie tej ukryte jest przekonanie o łasce
Bożej dotykającej także piekła. W wizerunku tym również wyciągnięta ku Zbawi
cielowi dłoń Judasza nie pozostaje pustą, chociaż Jezus Chrystus doskonale wie,
że to właśnie Judasz zdradzi swego Mistrza. Podobnie jak w dłoniach pozostałych
apostołów, także w dłoni Judasza Jezus Chrystus umieszcza chleb eucharystycz-
1 Np. fresk „Chrzest Jezusa Chrystusa” z 1192 r., z cerkwi Panagia tu Araku, Lagudera,
7
Cypr, w: M. Q u e n o t ,
Zmartwychwstanie i ikona,
s. 141 (ilustracja). W skutek tego egzorcyzmu
woda zostaje pozbawiona związków z pogańskimi mitami i magią. Por. D. F o r s t n e r,
Świat sym
boliki chrześcijańskiej,
s. 354.
1 Na to ostatnie odniesienie wskazuje jeszcze wyżej uniesiona prawa ręka Mesjasza, ukaza
8
na w geście błogosławienia nie tylko samej wody, ale także uczestników dokonującego się Miste
rium.
1 W Piśmie Świętym Bóg nakazuje człowiekowi m.in. wyciągnąć rękę, aby mógł za jego
9
pośrednictwem dokonać cudów. Por. Wj 8-10 i 14, 16. 26. 27. Por. D. F o r s tn e r,
Świat symboliki
chrześcijańskiej,
s. 352. Ponadto należy tutaj dodać, że np. w udzielaniu sakramentu Chrztu świę
tego gest św. Jana Chrzciciela z ikon „Chrzest Jezusa Chrystusa” staje się w Kościele gestem ręki
każdego, kto chrzci.
20 D. F o r s t n e r ,
Świat symboliki chrześcijańskiej,
s. 353.
2 Np. fresk „Ofiarowanie Marii” z 1192 r., z cerkwi Panagia tu Araku, Lagudera, Cypr, w:
1
M. Q u e n o t ,
Zmartwychwstanie i ikona,
s. 119 (ilustracja).
ZSTĄPIENIE DO OTCHŁANI
1963 R. IKONA NAMALOWANA PRZEZ ROSYJSKIEGO EMIGRANTA
(Michel Quenot, Ikona. Okno ku wieczności, przełożył ks. Henryk Paprocki, Orthdruk, Białystok 1997)
Plik z chomika:
nikado2
Inne pliki z tego folderu:
panny opis.txt
(0 KB)
Repetytorium_A-Z.PDF
(26720 KB)
Secretos del Juego Posicional-.DD-BOOKS.COM.-.rar
(5673 KB)
Como Convertirse En Un Autentico Jugador de Torneo - Edmar Mednis-.DD-BOOKS.COM.-.rar
(5382 KB)
mafalda 1(1).pdf
(7439 KB)
Inne foldery tego chomika:
Antropologia
Audiobook
Eko dom
Galeria
jezyki obce
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin