LICENCJAT.pdf

(1009 KB) Pobierz
UNIWERSYTET OPOLSKI
WYDZIAŁ FILOLOGICZNY
INSTYTUT POLONISTYKI I KULTUROZNAWSTWA
KAROLINA JUREK
REKLAMY SPOŁECZNE W MEDIACH
Praca licencjacka wykonana w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa
pod kierunkiem dr hab. Janiny Hajduk - Nijakowskiej prof. UO
OPOLE 2014
3
4
SPIS TREŚCI:
Wstęp……………………………………………………………………………….3
Rozdział 1.
Charakterystyka reklamy………………………………………………………....5
Rozdział 2.
Reklama społeczna……………………………………………………………….15
Rozdział 3.
Analiza wybranych kampanii społecznych……………………………………..31
Zakończenie .………………………………...……………………………..….….47
Streszczenie ……………………………………………………………………....49
Bibliografia…………………………………………………………………...…...51
Oświadczenie……………………………………………………………………...53
5
6
WSTĘP
Przedmiotem moich rozważań będą kampanie społeczne. Za cel postawiłam
sobie analizę wybranych kampanii społecznych, zapoznanie się z celami,
funkcjami, zadaniami i rodzajami reklam, a również z formami perswazji. Postaram
się dowiedzieć, kim są adresaci przekazów i kampanii społecznych, jaką pozycję
zajmują oni w komunikacji międzyludzkiej, oraz jakie narzędzia i środki przekazu
kampanie wykorzystują.
Ważnym punktem mojej pracy będzie skupienie uwagi na pozytywnych
wartościach kampanii społecznych, a także ukazanie ich zalet. Postaram się
udowodnić, że kampanie społeczne są jedną z najskuteczniejszych form
popularyzacji społecznie uwarunkowanych wzorów zachowań, wartości i postaw.
W dzisiejszych czasach typowym zjawiskiem jest wszechobecność
wiadomości i informacji. Ogrom przekazów docierających do nas zewsząd
powoduje
szum
informacyjny.
Spotykamy się
z
przekazami
nie
tylko
informacyjnymi, ale także odwołującymi się do emocji i wartości. Pokaźna ich
część to reklamy i kampanie społeczne, które są częścią neo-telewizji. Obecnie
świat jest tak złożony, że o ważnych, a za razem nowych sprawach, problemach,
społeczeństwo dowiaduje się właśnie z mediów. Istnieje szereg różnych technik,
które mają na celu zwrócenie uwagi odbiorcy na dany problem.
„Komunikat reklamowy jest zorientowany teleologicznie, funkcjonalnie
i jest co najmniej dwudzielny - jego celem jest primo: rozpowszechnienie
informacji o towarach, czyli komunikowanie komuś - czegoś - o czymś, secundo:
przekonywanie, nakłanianie odbiorcy do przyjęcia określonego sądu, zachęcenie do
podjęcia konkretnego (zasugerowanego przyjętym sądem) działania, czyli
wywieranie realnego wpływu na odbiorcę przez perswazję.”
1
Główną częścią kampanii społecznych są przekazy społeczne ukazujące
aktualne, często pomijane, lekceważone sprawy i tematy tabu. Celem kampanii
społecznych jest zmiana otaczającego świata i realiów społecznych, poprzez
naświetlenie poszczególnych zjawisk, pogłębienie wiedzy na ich temat, wyczulenie
na pewne zagadnienia oraz zwiększenie aktywności w problemy ogólnospołeczne.
1
P. H. Lewiński,
Retoryka reklamy,
Wrocław 1999, s. 23.
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin