Wyrok.pdf
(
520 KB
)
Pobierz
Wyrok.
Jutro ktoś umrze.
Jedno życie — krótkie lub długie; niewinne lub przegrane; szczęśliwe lub nie —
nieodwołanie się zakończy. Wszystkie jego możliwości, wszystkie wybory znikną jak ucięte
nożem.
Jutro — to jeszcze bardzo wiele czasu. Cała noc. Jak wiele może się zmienić w ciągu jednej
nocy? W cieniu snów migoczą skrzydła ważek…
Jutro rano Sędzia podejmie decyzję o życiu lub śmierci.
Anna kładzie się, myśląc o jutrzejszym posiedzeniu. Po głowie, niczym ważki, krążą jej
nagłówki gazet, domagające się sprawiedliwości; obok nich — jej własne wspomnienia. Jest
zmęczona, przepracowana; od jutra wreszcie będzie mogła odpocząć…
Karol wierci się niespokojnie, obok chrapie żona. Zastanawia się, jak ona to przyjmie,
chociaż wiele razy powtarzała, że niepotrzebnie za niego wyszła. Wszyscy to powtarzali.
Cóż, od jutra będą szczęśliwsi. Żeby tylko goście od ubezpieczenia uznali jego śmierć za
wypadek…
Poza Grzegorzem wszyscy w koszarach już śpią. On nadal myśli o Harrym i wszystkich
innych, których stracił w atakach terrorystów. Jutro w końcu spełni swój obowiązek, zapewni
bezpieczeństwo mieszkańcom przynajmniej tego regionu. A z czasem przyjdzie i więcej…
Monika zasnęła już jakiś czas temu, kołysana mdłościami i bzyczeniem ważek. Skutek czynu
zabronionego kołysze się i pływa w środku, kiedy dziewczyna zaczyna się poruszać,
wchodząc w fazę REM…
Zaczynają śnić.
1
Wstęp
Wyrok
to gra o ludziach takich jak Ty i ja, tak samo podejmujących decyzje, które
przesądzają o czymiś życiu lub śmierci. Ludziach, którzy — czy to ze względu na swój
zawód, wybory, czy zbieg okoliczności — stali się sędziami czyjegoś losu.
Wyrok już zapadł, choć może się jeszcze zmienić.
Jest to też gra o snach, które kwestionują wyrok, zadają pytania. O snach pełnych emocji i
bólu. Snach, w których gdzieś na skraju pola widzenia zawsze czają się ważki.
I wreszcie — jest to gra podobna do teatru i o teatrze. Zarówno teatrze, jaki rozgrywka
stanowi dla osób patrzących z zewnątrz, ale też o teatrze snów. Teatr, w którym przed
oczami Sędziego wędruje korowód widziadeł, a każde z nich stara się swoją sztuką wpłynąć
na jego decyzję.
Wyrok
to gra fabularna, w której tworzenie narracji rozłożone jest pomiędzy 3 do 5 graczy.
Przeznaczona jest dla ludzi w miarę dojrzałych, potrafiących pomiędzy sobą rozmawiać w
sposób kulturalny nawet na kontrowersyjne tematy.
2
Rzeczy potrzebne do gry
Niezbędne:
●
●
●
●
3 do 5 osób, najlepiej znajomych. Trzy osoby to ścisłe minimum; powyżej pięciu
można spróbować grać, choć nie jest to zalecane.
Coś do notowania dla każdego z graczy.
Kamienie — do 9 na osobę. Najlepsze będą otoczaki wielkości pięści, ale inne
kamienie, albo jakiegoś rodzaju żetony też mogą być.
Kawałek przestrzeni, najlepiej publicznej, na tyle dużego, żeby wszyscy gracze mogli
siedzieć w kręgu, widzieć się nawzajem i móc zrobić dwa kroki do przodu bez
wpadania na siebie. Więcej o układzie przestrzennym dalej.
Około 4 godzin na jedną sesję, tzn. jedną zamkniętą całość gry.
Ta instrukcja. Warto, żeby wszyscy gracze przeczytali ją przed grą.
●
●
Opcjonalne:
●
●
●
●
●
Krzesła lub inne przedmioty do siedzenia.
Narzędzie do sygnalizowania przez graczy, że zostały naruszone ich strefy komfortu
(np. xcard).
Rekwizyty, możliwe uniwersalne, tzn. dające się zastosować do przedstawienia
różnych rzeczy: chusty, kijki itp.
Klepsydra 3minutowa do wyznaczania czasu monologów.
Urządzenie rejestrujące sesję.
Co
nie jest
potrzebne:
●
●
●
●
●
Stół.
Mistrz Gry, lub inna wyróżniona osoba.
Kostki itp. akcesoria częste dla gier (chyba że jako rekwizyt).
Niebezpieczne rekwizyty, np. broń. Nie należy ich stosować.
Ważki. Niektóre ich gatunki są pod ochroną i wykorzystywanie żywych okazów w
grze może być złamaniem prawa.
3
Cel gry
Rozgrywka ma dwa zasadnicze cele.
Pierwszym (i ważniejszym) jest eksploracja pytań, zadanych przez graczy w oparciu o
wspólnie stworzoną sytuację. Pytania te nie są nigdy zadawane wprost, ale wprowadzane
przez odpowiednie zarysowanie sceny przez jednego z graczy. Pozostali, przy pomocy
swoich postaci rozwijają temat i ustosunkowują się do niego. W zależności od przebiegu
scen układa się zakończenie.
Drugim celem, czy może bardziej: podstawowym środkiem do osiągnięcia głównego celu,
jest gra aktorska.
yrok
zachęca do gry publicznej (choć może to być różnie rozumiana
W
publiczność), poza tym w każdej scenie jeden z graczy pełni w sporym stopniu rolę widza.
4
Plik z chomika:
polonusx
Inne pliki z tego folderu:
Czy internauci marzą o cyfrowych ważkach.pdf
(678 KB)
Siedem Snów.pdf
(1004 KB)
Wyrok.pdf
(520 KB)
Bajka na dobranoc.pdf
(166 KB)
Depresja.pdf
(75 KB)
Inne foldery tego chomika:
2014
2017
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin