Nasz elementarz - lato.pdf

(13588 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK do szkoły podstawowej
nasz
KLASA
część
4
1
Z tego podręcznika korzysta teraz:
Nasz elementarz
Podręcznik do szkoły podstawowej
Maria Lorek, Barbara Ochmańska, Lidia Wollman
1
2
3
Kochane Pierwszoklasistki,
Kochani Pierwszoklasiści,
„Nasz elementarz” powstał
dzięki pracy wielu osób. Dbajcie
o niego i nie rysujcie w nim.
W przyszłym roku będzie szkolnym
przewodnikiem dla waszych
młodszych koleżanek i kolegów.
klasa 1
część 4
Warszawa 2014
ISBN 978-83-64735-00-4 (całość)
ISBN 978-83-64735-06-6 (część 4)
Spis treści
Edukacja
polonistyczna
4–5
6–7
8–9
10–11
12–13
14–15
16–17
18–19
20–21
22–23
24–25
26–27
28–29
30–31
32–33
34–35
36–37
38–39
„Legenda o Lechu, Czechu
i Rusie”
Flaga, godło i hymn
Druga dziesiątka
Wisła
Kraków
Dodajemy w zakresie 20
Warszawa
„Legenda o Warsie i Sawie”
Ćwiczymy dodawanie
Toruń
Odejmujemy w zakresie 20
Wisła wpada do morza
Ćwiczymy dodawanie
i odejmowanie
Polska w Europie
Gry i zabawy na boisku
„Portret mamy”
Piknik rodzinny
Liczymy dziesiątkami
40–41
„Takie miasteczko”
42–43
Ćwiczymy liczenie
dziesiątkami
44–45
„Piosenka o marzeniach”
46–47
Monety i banknoty
48–49
Jak powstaje tęcza
50–51
Kolory
52–53
Łąka
54–55
Ćwiczymy dodawanie
i odejmowanie
56–57
Kolorowe bajki
58–59
Tydzień
60–61
„Obłoczek”
62–63
Krążenie wody w przyrodzie
64–65
Rok ma 12 miesięcy
66–67
Deszczowa pogoda
68–71
Stacje badawcze
72–75
„Smoki na wakacjach”
76–77
„Wakacje”
78–79
Do zobaczenia w drugiej klasie
Teksty dla dzieci,
napisane większą czcionką.
Edukacja
matematyczna
Pytania, polecenia,
inspiracje
do aktywnego
działania.
Edukacja
przyrodnicza
Edukacja
artystyczna
Edukacja
społeczna
Ćwiczenia
matematyczne.
Piktogramy
określające rodzaj
edukacji.
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
SPIS TREŚCI
Justyna Bednarek
Legenda o Lechu,
Czechu i Rusie
Było to dawno temu. Tu, gdzie dziś jest Polska,
rosły gęste lasy. Trzej bracia, Lech, Czech i Rus,
wyruszyli w poszukiwaniu miejsc na swoje osady.
Pewnego dnia dotarli do wzgórza, na którym stał
ogromny dąb. W jego konarach uwił gniazdo orzeł.
Gdy usłyszał rżenie koni, wzbił się w powietrze.
Biały ptak na tle czerwonego zachodu słońca wyglądał
naprawdę pięknie. Lech zawołał braci i powiedział:
– Ten ptak jest znakiem, na który czekałem. Podoba mi się
tutaj, ziemia jest żyzna, las pełen zwierząt. W tej okolicy
chcę zbudować swój gród.
I tak się stało. Bracia się rozdzielili. Czech pojechał
na południe, a Rus – na wschód.
Lech, w miejscu, w którym zobaczył orła, założył gród
nazwany Gnieznem. Na godło zaś wybrał właśnie orła.
Jak zmieniało się godło Polski.
1.
Który fragment legendy jest przedstawiony na ilustracji?
Co zdarzyło się wcześniej? Co zdarzyło się później?
2.
Porozmawiajcie o tym, dlaczego w godle Polski jest orzeł.
3.
W jakich miejscach umieszczane jest godło Polski?
Gdzie znajduje się w waszej szkole?
4.
Zastanówcie się, dlaczego Lech nazwał swój gród Gnieznem.
4
LEGENDA O LECHU, CZECHU I RUSIE
5
SPIS TREŚCI
słowa: Józef Wybicki muzyka: autor nieznany
Mazurek Dąbrowskiego
Jeszcze Polska nie zginęła,
kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
szablą odbierzemy.
Anna Onichimowska
Dzień Flagi
Śpiewają ptaki i szumią drzewa,
na maszcie polska flaga powiewa.
– Dlaczego? – pyta ciekawie Kaja.
– To święto flagi, drugiego maja!
Biało-czerwona jest nasza flaga,
biel to uczciwość, czerwień – odwaga.
Śpiewają ptaki i szumią drzewa,
na maszcie dumnie flaga powiewa.
refren:
Marsz, marsz Dąbrowski,
z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
jak zwyciężać mamy.
refren:
Marsz, marsz Dąbrowski...
Jak zrobić biało-czerwoną kokardę narodową?
1.
Jak uczciliście Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej w waszej szkole?
2.
Trzeciego maja obchodzimy rocznicę uchwalenia pierwszej polskiej
konstytucji. Dowiedzcie się, co to jest konstytucja.
3.
Porozmawiajcie o tym, w jaki sposób należy wyrażać szacunek
dla symboli narodowych: hymnu, flagi i godła.
6
FLAGA, GODŁO I HYMN
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin