5-Monarchia absolutna.doc

(131 KB) Pobierz
Francja w okresie monarchii absolutnej

Historia Powszechna Państwa i Prawa – Francja, monarchia absolutna

FRANCJA W OKRESIE MONARCHII ABSOLUTNEJ

(XVI – XVIII w.)

 

Rządy absolutne rozpoczęły się za panowania Ludwika XI Monarchia przeżywała 3 wielkie kryzysy (w drugiej

połowie XVI w., drugi w połowie XVII w., trzeci w drugiej połowie XVIII w). Przez ten czas monarchia

zachowała swoją podstawową cechę: silną, nie podlegającą niczyjej kontroli władzę monarszą.

 

Władza królewska:

·  król miał władze absolutną, nie podlegającą niczyjej kontroli, jedyną  w państwie

·  wszechstronność (omnipotencja) władzy króla, wkraczającej we wszystkie dziedziny życia społecznego,

nie wyłączając życia rodzinnego poddanych, doprowadziło do nadania monarchii absolutnej charakteru

państwa policyjnego

·  król nie podlegał żadnym prawom poza prawami boskimi, nie był przed nikim odpowiedzialny

·  absolutyzm króla różni się od pojęcia despotii, np. wschodniej Faraona w Egipcie o charakterze teokratycznym,

władca był bogiem/sprawował rządy w jego imieniu

·  od XV w. rozpowszechnienie się teorii, że państwo jest osoba prawną (posiada organa wyrażające jego wolę),

a także poglądu, że wolę państwa wyraża ogół ludu, a monarcha jest tylko organem pośrednim

·  ideologiczną podstawę monarchii absolutnej stanowi np. traktat naukowy Bodinusa „Sześć ksiąg

o Rzeczpospolitej” z 1576r.:

- zawiera pojęcie suwerenności jako absolutnej i odwiecznej władzy państwa - niepodzielnej, sprawowanej

przez monarchę/gr.obywateli (arystokracje)/ogół obywateli (demokracja)

- władza monarchy nie podlega żadnym prawom, jest ograniczona tylko prawami boskim

i fundamentalnymi monarchii

- monarcha powinien szanować wolność poddanych i prawo własności

·  prawa fundamentalne monarchii:

- szczyt rozwoju następuje za LudwikaXIV

- prawa ograniczające władzę królewską, w XVII w. zaliczano do nich:

à prawo następstwo tronu

à niepodzielność domeny królewskiej

à a także  zasadę, że król musi być katolikiem (jednak władza królewska niezawisła od duchownej)

- na straży praw stał Parlament

- z czasem stanowiły „konstytucję monarchii absolutnej”, choć różniły się treścią od innych, nowożytnych

konstytucji, gdyż nie obejmowały całokształtu działalności naczelnych organów państwowych

·  król był w pewnym stopniu ograniczony przez Parlamenty:

1.      Król wydawał ordonans i wysyłał do Parlamentu

2.      Parlament rejestrował ordonans w rejestrze/księdze ordonansów, a w przypadku zastrzeżeń co do treści

ordonansów, Parlament przesyłał królowi uwagi, tzw. remonstrację

3.      Król mógł wycofać ordonans i odesłać w formie przeredagowanej do Parlamentu, lub mógł uznać

remonstrację za nieuzasadnioną i ponownie odesłać do Parlamentu do rejestracji

4.      Przesyłanie ordonansu między królem, a Parlam. mogło trwać bez końca, jednak król posiadał ostatnie słowo:

- udawał się osobiście do Parlamentu paryskiego

- zasiadał na tronie, tzw. „łożu sprawiedliwości”

- i nakazywał zarejestrowanie ustawy

·  w XVII w. Parlament (popierany przez opinię publiczną) zajął stanowisko opozycyjne wobec króla, a walka

Parlamentu z królem przyspieszyła wybuch rewolucji francuskiej

 

Urzędy centralne

·  zarząd państwa opierał się na centralizmie i biurokratyzmie

·  system urzędów hierarchicznie podporządkowany władzy centralnej (tzw. hierarchia biurokratyczna)

·  urzędy te dzieliły się na:

1.      Nieusuwalne

2.      Usuwalne, komisaryczne

- swobodnie obsadzane przez króla

- sprawowane przez zawodowych urzędników, fachowo wykształconych, posuwających się w swej karierze

od stopni niższych do wyższych

·  król podejmował decyzje, a jego organy posiadały jedynie głos doradczy

·  urzędy ministerialne:

KANCLERZ             

- jako jedyny spośród dawnych urzędników utrzymał bardzo wysoką rangę

- zwierzchnikiem wszystkich sądów

- sprawował kontrolę nad wszystkimi aktami wychodzącymi z kancelarii królewskiej (utrzymał w swym

ręku pieczęć królewską)

- nadzorował funkcjonowanie wszystkich rad królewskich

- przewodniczył Radzie Stron

SEKRETARZ STANU

- wywodził się ze skromnego notariusza kancelarii królewskiej

- w XV w. czterech z nich zaczęto wyróżniać jako sekretarzy do spraw finansowych

- w XVI w. uniezależnili się od kanclerza i bezpośrednio podlegali królowi jako sekretarze stanu

- urząd nabrał cech urzędu ministerialnego

- kompetencje 4 sekretarzy stanu podzielone były:

1.      Do XVI w. według kryterium geograficznego:

- każdy sekretarz otrzymał 1 wycinek geogr., obejmujący określ. prowincje francuskie i kraje zagraniczne

- każdy sekretarz zarządzał sprawami wewnętrznymi na ¼ terytorium Francji i polityką zagraniczną z grupą

państw obcych

2.      Od XVI w. według kryterium rzeczowego (wedle resortów):

- wyróżniano resorty, 1-powierzano sprawy zagraniczne, 2-sprawy wojny, 3-marynarki, 4-„dwór królewski”

- nie wyróżniano resortu spraw wewnętrznych, w tym zakresie król dzielił funkcje między sekretarzy,

każdemu powierzał po grupie prowincji i rozdzielał inne funkcje np. sprawy kościoła, protestantów

GENERALNY KONTROLER FINANSÓW

- w 1665r. Colbert został I gen. kontrolerem finansów

- zajmował się sprawami finansowymi (budżetem, podatkami i pożyczkami), ale także robotami publicznymi

rolnictwem, handlem i przemysłem

MINISTERIAT

- od XVIII w. kanclerz + 4 sekretarzy stanu + gener. kontroler finansów określani mianem ministrów

- nie tworzyli żadnego kolegium przypominającego Radę Ministrów

- pracowali bezpośrednio z królem/samodzielnie/na posiedzeniach Rady Królewskiej

- byli jedynie doradcami, wykonawcami woli królewskiej (decyzja należała do króla)

- odpowiedzialni byli tylko przed królem

·  Rady Królewskie:

- wywodziły się ze średniowiecznej kurii królewskiej

- kolegialne organy doradcze króla (obok ministrów)

- wszystkie decyzje Rady były uważane za podjęte przez króla, choćby król nie brał udziału w jej posiedzeniu

i nie podlegały rejestracji przez Parlament (mon4.absolutna mogła wkraczać w dziedzinę ustawodawstwa)

- do rad należały 4 sekcje:

1.      Rada Stron Procesowych - Rada Prywatna.

- stanowiła bezpośrednią kontynuację Rady Królewskiej

- przewodniczącym kanclerz

- składała się z 4 sekretarzy stanu, arystokratów i 30 radców reprezentujących 3 stanu

- pełniła funkcje wyłącznie sądowe

- posiadała charakter sądu kasacyjnego, tzn. że mogła znieść wyrok sądu najwyższej instancji, w przypadku

stwierdzenia naruszenia przez sąd prawa materialnego lub uchybienia przepisów formalnych

- tworzyła prototyp sądu administracyjnego, rozstrzygała spory między jednostkami a władzami admin.

- także działała jako trybunał kompetencyjny, w wypadku sporu o właściwość sądową między sądami

najwyższej instancji

2.      Rada Stanu - Rada Tajna

- rada najważniejsza

- przewodniczącym król

- składała się z kilku osób powołanych przez króla, których nazywano ministrami stanu (z czasem w Radzie

zasiadali sekretarze stanu, kanclerz i generalny kontroler finansów)

- zajmowała się najważniejszymi sprawami państwowymi: polityką zagraniczną, sprawami wojny i pokoju

3.      Rada Depesz

- przewodniczącym król

- składała się z wszystkich ministrów członków Rady Stanu i właściwych ministrów

- przedmiotem obrad sprawy zarządu wewnętrznego państwa

4.      Rada Finansowa

- główną rolę w niej odgrywał generalny kontroler finansów

- zajmowała się sprawami finansowymi państwa, na szczeblu centralnym

 

Zarząd lokalny

BALIWOWIE

- wykonywali rozległa władzę sądową, wojskową i skarbową

- od XV w. tracą na znaczeniu

GUBERNATORZY

- główny organ lokalny

- rekrutowali się spośród arystokracji

- pierwotnie byli dowódcami wojskowymi króla w prowincjach granicznych, później stali się

przedstawicielami króla w prowincji i przejęli rozległą władzę

- wobec zagrożenia rozbiciem jedności państwowej, Ludwik XIV ograniczył ich wpływy

- odtąd przebywali na dworze królewskim, a na teren swych prowincji mogli się udać tylko za pozwoleniem

króla (mianowani na 3 lata)

INTENDENCI

- urząd „komisaryczny”, nominowani przez króla w Radzie

- nie podlegali niczyjej kontroli lokalnej, byli podporządkowani bezpośrednio Radzie Królewskiej

- sprawowali władzę administracyjną w 30 okręgach generalnych (stworzonych do administracji skarbowej)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin