TESCO
(Polska)
1. Cele i zadania:
Celem strategicznym jest pozycja lidera polskiego rynku handlowego
- Wzrost ilości klientów
- Zdobycie zaufania i lojalności klientów, zadowolenie klientów
- Budowa nowych sklepów
- Wzrost przychodów ze sprzedaży
- Wzrost marży ze sprzedaży
- Skuteczny zespół handlowy
- Wzrost efektywności sprzedaży
- Realizacja planów sprzedaży
- Umocnienie pozycji na rynku
- Uruchomienie w Polsce sklepu internetowego
- Umożliwienie naszym pracownikom rozwoju w atmosferze zaufania: atrakcyjne stanowiska i motywujące wynagrodzenia.
- Udzielenie naszym partnerom praw do wiodących nazw i marek oraz przekazanie im praktycznej wiedzy handlowej, siły nabywczej oraz technik stałego rozwoju.
- Zapewnienie rynków zbytu dla produktów naszych dostawców, wiedzy klientów oraz współpracy mającej na celu udoskonalenie produktów w ramach stałych i zrównoważonych relacji.
2. Technologia:
- Ponad 300 sklepów na terenie całej Polski
- Korzysta z systemów komputerowych, Internetu
- Ekologiczna technologia; dzięki wiatrakom i solarom uzyskuje od 20 do 30 procent energii.
- Własny system dystrybucji ( centra dystrybucyjne)
Usługi:
-20 000-50 000 produktów w hipermarketach
- sprzedaż artykułów spożywczych, przemysłowych, biurowych, odzieży, sprzętu elektronicznego, AGD i RTV
- produkty dostępne tylko w sklepach Tesco ( odzież, produkty ekologiczne, Tesco value- produkty o znacznie niższych cenach)
- karta kredytowa Tesco MasterCard
- kredyt gotówkowy
- sprzedaż ratalna
- unikasa- opłacanie rachunków,
- wywoływanie zdjęć przez Internet,
- stacje paliw przy hipermarketach
- bezpłatny transport sprzętu RTV w promieniu 30 km od sklepu
- punkt obsługi klienta
Tesco posiada produkty importowane jak przetwory owocowe, warzywne, słone przekąski, słodycze, wyroby ze szkła. Jak i produkty dostępne tylko w Tesco np. odzież Cheronee, f&f, Tesco i Tesco Value.
3. Ludzie:
Ponad 25 tysięcy pracowników. Współpraca z półtora tysiącem producentami i dostawcami.
Stanowiska:
- Kasjerzy, sprzedawcy : ( sprzedaż produktów, handel detaliczny - dbanie o wizerunek sklepu i własne stanowisko pracy, odpowiednie wyeksponowanie towarów i przygotowanie ich do sprzedaży,
rozmowy z klientami mające na celu rozpoznanie ich potrzeb i zachęcenie do zakupu danego produktu, obsługa kasy fiskalnej, korzystanie z czytników kart kredytowych i bankomatowych, posługiwanie się komputerem przy wystawianiu faktur i druków zwrotów podatkowych)
-Kierownicy działu marketingu i sprzedaży: (realizuje cele firmy, w której jest zatrudniony poprzez koordynowanie i zarządzanie grupą przedstawicieli handlowych, realizujących miesięczne, kwartalne i roczne plany sprzedaży. Wykonuje szereg zadań związanych z polityką personalną firmy, takich jak rekrutacja nowych pracowników, organizowanie szkoleń, motywowanie handlowców, a także przeprowadzanie zwolnień. Kierownik sprzedaży bierze udział w tworzeniu programów i strategii cenowych danego produktu. Ponadto nawiązuje i podtrzymuje kontakty z kluczowymi klientami, ustalając z nimi warunki współpracy. Kierownik sporządza okresowe sprawozdania oraz roczne bilanse z pracy całego działu. Koordynuje współpracę swojego działu z pozostałymi działami w danej firmie, składa zamówienia na nowe towary, wybór dostawcy.)
-Magazynier (sprzedawca-magazynier): (przyjmowanie dostaw oraz sprawdzanie ich pod względem ilościowym i jakościowym, uzupełnianie towarów na półkach, dbanie o porządek w magazynie. odpowiednie wyeksponowanie towarów i przygotowanie ich do sprzedaży
- Pracownicy hali ( sprzątacze): (utrzymanie porządku, czystości na terenie całej hali oraz na zewnątrz na terenie całego obiektu).
- Przedstawiciele handlowi: (sprzedaży danego produktu czy usługi na przydzielonym mu obszarze. budowanie wizerunku firmy, zbieranie informacji o rynku. pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie kontaktów z klientami, sporządzanie tygodniowych lub miesięcznych sprawozdań ze swojej pracy.
- Księgowość: (rozliczanie towarów i uzyskanych zysków. Sprawy finansowe firmy)
- Ochroniarze: (dbanie o bezpieczeństwo klientów, ochrona sklepu przed kradzieżami)
- Pracownicy recepcji ( punkt obsługi klienta): (przyjmowanie reklamacji i prowadzenie procedury reklamacyjnej, pomoc w rozwiązywaniu problemów, konfliktów)
- Dostawcy: ( Zagwarantowanie wymaganej ilości i jakości dostaw, ustalonej terminowości i rytmiczności i niezawodności dostaw)
- Zarząd: ( kontrola całej organizacji)
4. Struktura formalna:
W Tesco występuje podział pracy. Schemat organizacyjny ma charakter sztabowo-liniowy.
Dyrektor Generlany => Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Regionalny, Dyrektor Finansowo- Administracyjny => Dział księgowych i kadr płacowych
5. Otoczenie:
- dbanie o ochronę środowiska, ekologia:
· Redukcja emisji CO2 poprzez budowę energooszczędnych sklepów zasilane energią z wiatru, słońca, ziemi, szkolenia dla pracowników w zakresie oszczędzania energii.
· Recykling wprowadzenie profesjonalnych Punktów Segregacji Śmieci dla klientów.
· Ekologiczne Torby
- angażowanie się w akcje społeczne i charytatywne ( współpraca z Fundacją Pomocy Dzieciom Happy Kids, Bank Żywności)
- honorowe krwiodawstwo (pomoc w realizacji przedsięwzięcia)
- akcja „Tesco dla szkół” ( pomoc materialna)
- promowanie polskich produktów ( wspieranie polskiej gospodarki)
- poszerzenie ofert polskich produktów ( wspieranie rodzinnych producentów i dostawców)
kama882