podsted-Program i warunki zaliczenia.docx

(35 KB) Pobierz

Program zajęć warsztatowych: Pedagogiczne podstawy edukacji w szkole podstawowej

 

Liczba godzin: 15

 

1.     Aktywizujące metody i  formy pracy nauczyciela – wychowawcy. Metoda projektu (1 godz.)

Cel:

Student:

- zna program i warunki zaliczenia przedmiotu Pedagogiczne podstawy edukacji w szkole podstawowe;

-          opisuje przykładowe aktywizujące formy i metody nauczania, w tym metodę projektu;

-          wymienia korzyści wynikające z wykorzystywania przez nauczyciela w pracy opiekuńczo              wychowawczej aktywizujących  metod i formami pracy z uczniami.

   Literatura obowiązkowa:

Program 30 godzin zajęć konwersatoryjnych:  Pedagogiczne podstawy edukacji w szkole podstawowej.

- materiał do samokształcenia Aktywizujące  metody i formy nauczania

 

2.     Przemoc i cyberprzemoc – odpowiedź szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem. (2 godz.)

Cele:  Student opisuje:     

-        sposoby diagnozowania agresjiprzemocy w szkole

-        szkolny system reagowania i przeciwdziałania agresji i przemocy;

-        sposoby doraźnych i długofalowych reakcji na przemoc w szkole;

-        leczenie szkód i zniszczeń psychicznych spowodowanych przez przemoc;

-        zjawisko i psychologiczne aspekty cyberprzemocy;

-        szkolny system zapobiegania i reagowania na cyberprzemoc;

-        podstawy prawnej ochrony uczniów przed cyberprzemocą;

-        sposoby współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym. 

Literatura obowiązkowa:

Czemierowska - Korupa E., Korupa K, Szkolny system bezpieczeństwa,  pobrano ze strony:
http://www.szkolabezprzemocy.pl/pliki/292-szkolny-system-bezpieczenstwa.pdf s. 28-60

Jak reagować na cyberprzemoc ? Poradnik dla szkół, , Wojtasik Ł. (red.) s. 12-22 , pobrano ze strony:
http://dzieckowsieci.fdn.pl/artykuly-i-opracowania?cat1=&cat2=1523&cat3=

Literatura uzupełniająca:

Czemierowska - Korupa E., Jak sobie radzić z agresją i przemocą? Przewodnik po dobrych praktykach,pobrano ze strony:
http://www.szkolabezprzemocy.pl/pliki/291-przewodnik-po-dobrych-praktykach.pdf

    Łoś M. (2010), Analiza porównawcza programów przeciwdziałającym zachowaniom agresywnym uczniów z klas IV-VI szkoły podstawowej, w:  M.Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka, Działania cz.2, Wyd. Edukacyjne Parpamedia, Warszawa, s.151-175;

Pyżalski J. (2010) Polscy nauczyciele i uczniowie a agresja elektroniczna

zarys teoretyczny i najnowsze wyniki badań, pobrano ze strony:
http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/pracownie/wychowania_i_profilaktyki/polscy-nauczyciele-i-uczniowie-a-agresja-elektroniczna_11.pdf

Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A. (2003), Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum ( i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, s. 99-177.

Raport z ewaluacji zewnętrznej. Badany obszar: Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, (2012), oprac. J. Łapińska, s. 8-17, pobrano ze strony:

http://ekonomiktg.edupage.org/files/Raport_-_ewaluacja_wspolpraca_ze_srodowiskiem.pdf 

 

 

3.     Praca opiekuńczo - wychowawcza nauczyciela w szkole. Formy aktywności uczniów. Wstępna orientacja zawodowa. (2 godz.)

Cele: Student :

-        zna zasady efektywnego planowania godzin wychowawczych w szkole podstawowej,

-        wymienia cechy dobrego nauczyciela-wychowawcy,

-        wymienia cechy wartościowej godziny wychowawczej,

-        przygotowuje scenariusz lekcji wychowawczej przeznaczony do realizacji w szkole podstawowej,

wymienia obszary rozwoju ucznia mające wpływ na adaptację w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej i wybory edukacyjne,

-  wskazuje na znaczenie pracy zawodowej w życiu człowieka oraz motywację do wyboru odpowiedniego zawodu.

 

 

Literatura obowiązkowa:

Tulczyńska A., (2004), Planowanie pracy wychowawczej, Poradnik wychowawcy, Raabe, wrzesień 2004;

 

Łukasik J., Jagielska K., Solecki R. (2013), Nauczyciel – Wychowawca – Pedagog. Szkolne wyzwania, Jedność, Kielce, str. 122-130 (wybrane fragmenty).

Mirski A., Poradnik. Poznaj siebie, by pokierować własnym życiem. Z serii Wybór zawodu dla klas IV – VI, MEN, Kraków 2011. str. 23-70, 79-83, 86-92.


Literatura uzupełniająca:

Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A. (2003), Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, s. 99-177 (wybrane fragmenty).

 

Jaworska, E. Abramczyk, I. Kotuła, E. Olszewska, K. Gibuła, ss. 10-25, 40-44

pobrano ze strony: http://www.szkolabezprzemocy.pl/1341,publikacje

 

Winter R., (2012), Nuda w kulturze rozrywki, WAM, Kraków,  s. 38-75 (wybrane fragmenty).

 

4. Profilaktyka w szkole (2 godz.)

Cele: Student:

-        opisuje model budowania szkolnego programu profilaktyki;

-        opisuje możliwości wykorzystania grupy rówieśniczej w  profilaktyce  na etapie szkoły podstawowej

-        przygotowuje scenariusz zajęć profilaktycznych na wybrany temat, przeznaczony do realizacji w szkole podstawowej

 

Literatura obowiązkowa:

Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Difin S.A. Warszawa 2007, s 80 – 109 ( wybrane fragmenty)

 

Literatura uzupełniająca:

Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel – wychowawca, GWP, Gdańsk 2005, s.113-128 (wybrane fragmenty);

http://poradnik.metis.pl/wp-content/downloads/model_szkolnego_programu_profilaktyki.pdf - od rozdz. Jak planować działania profilaktyczne w szkole?

Klus-Stańska D., Nowicka Bezpieczeństwo dzieci. Scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli, Impuls, Kraków 1999, str. 86–116 (wybrane fragmenty)

Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A.,(2003), Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum ( i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, s. 179-223 (wybrane fragmenty).

 

5.Integracja klasy. Rola nauczyciela - wychowawcy w rozwoju społecznym ucznia (2 godz.)

 

Cele:  Student:

-        opisuje możliwości i ograniczenia wpływu nauczyciela na tworzenie się norm grupowych klasy;

-        opisuje cechy dziecka odrzuconego w klasie;

-        opisuje sposoby pomocy  w integracji z klasą  uczniom odrzuconym;

-        przygotowuje scenariusz zajęć integracyjnych na wybrany temat, przeznaczony do realizacji w szkole podstawowej

Literatura obowiązkowa:

Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, PWN, Warszawa 2013,

s. 353- 372 (wybrane fragmenty).

Literatura uzupełniająca:

Cain S., (2012), Ciszej proszę. Siła introwersji w świecie, który nie może przestać gadać, Laurum 2012, Warszawa, s. 347-379 (wybrane fragmenty).

Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., (2003), Obyś cudze dzieci…wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum ( i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, s. 179-223 (wybrane fragmenty).

 

6.Konflikty  i mediacje w szkole. (2 godz.).

Cele: Student :

- opisuje możliwości rozwiązania sytuacji konfliktowych w trzech systemach: moralistycznym, legalistycznym i humanistycznym,

- wskazuje na różnice w rozwiązywaniu konfliktów na podstawie decyzji oraz rozwiązywaniu konfliktów w ramach współpracy;

- wymienia możliwości zastosowania mediacji w konfliktach szkolnych.

 

Literatura obowiązkowa:

Gasik H., Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole , pobrano ze strony:

http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=450:metody-rozwizywania-konfliktw&id=79:rozwizywanie-konfliktw&Itemid=1661

KlausW. Wykorzystanie sprawiedliwości naprawczej w zapobieganiu przemocy rówieśniczej w szkole, INP PAN, str. 12- 18, pobrano ze strony: http://interwencjaprawna.pl/docs/wykorzystanie-sprawiedliwosci-naprawczej.pdf

Literatura uzupełniająca:

Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A. (2003), Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum ( i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce, s. 99-177 (wybrane fragmenty)

 

7. Warunki zaliczenia i kryteria oceny praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Kolokwium. (2 godz.)

Cel:

Student:

- zna warunki zaliczenia i kryteria oceny praktyki opiekuńczo wychowawczej.

 

8. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów. Zaliczenie zajęć. (2 godz.).

Cel:  Student :

-        opisuje zasady efektywnej współpracy  z  rodzicami uczniów oraz organizacji spotkań;

-        opisuje postawy i zachowania  rodziców oraz nauczycieli  utrudniające współpracę;

-        wymienia podstawowe zasady przekazywania rodzicom informacji o ich dziecku.

Literatura obowiązkowa:

 

Maksymowska E., Werwicka M., (2001), Wspieranie rodziców w wychowaniu w: Poradnik wychowawcy, Wyd. Raabe, K.3.1., Warszawa, s. 1-24(wybrane fragmenty).

Maksymowska E., Werwicka M., (wrzesień 2003), Jak przekazywać rodzicom negatywne informacje o dziecku, w: Poradnik nauczyciela,  Wyd. Raabe, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Garstka T., (2002), Kłopotliwy rodzic w pracy nauczyciela, w: Poradnik nauczyciela, Wyd. Raabe, Warszawa.

 

Warunki zaliczenia zajęć konwersatoryjno – warsztatowych: Pedagogiczne podstawy edukacji w szkole podstawowej

Aby doskonalić kompetencje studentów w zakresie umiejętności samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji zajęć wymagamy, by studenci:

·         odpowiednio do potrzeb grupy sformułowali cele planowanych zajęć i rozłożyli ich realizację w określonym czasie (zakładając ewentualne modyfikacje w trakcie przebiegu zajęć),

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin