W 6.pdf

(802 KB) Pobierz
___________________________________
___________________________________
Emocje i Motywacja
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Wykład opracowany przez zespół psychologów CEN UWr.
___________________________________
___________________________________
___________________________________
EMOCJE
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Charakterystyka emocji
Subiektywny stan psychiczny wywołany przez
wydarzenie wa ne dla człowieka, któremu
towarzyszą zmiany cielesne, psychiczne
i behawioralne
Cechy emocji:
Intensywność (występowanie z ró ną mocą)
Walencja; znak (ró ny sposób doznawania)
Treść (istnienie emocji bliskich sobie i emocji
odległych od siebie)
Komponent fizjologiczny emocji (ekspresja
mimiczna, zmiany somatyczne, reakcje
behawioralne)
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Kryterium wyodrębnienia
emocji podstawowych
___________________________________
___________________________________
Badania
Ekmana i Friesen
– emocje
uniwersalne dla wszystkich ludzi,
niezale nie od kultury (strach, złość,
smutek, radość, wstręt), wrodzone (nie
wymagają uczenia).
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Spektrum zjawisk
emocjonalnych (Oatley, Jenkins)
ekspresje
(sekundy)
emocje werbalizowane
(minuty, godziny)
nastroje
(godziny, dni, tygodnie)
zaburzenia emocjonalne
(miesiące, lata)
cechy osobowości
(lata)
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Teoria reakcji organizmu
(Teoria Jamesa – Langego)
Bodźce wywołują zarówno
pobudzenie układu
autonomicznego jak
i czynności behawioralne,
których spostrzeganie
prowadzi do specyficznych
doznań emocjonalnych.
Za: Zimbardo, P. (1992).
Psychologia i ycie.
Warszawa, PWN.
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
6
Teoria ośrodkowych procesów nerwowych
(Teoria Cannona – Barda)
___________________________________
___________________________________
Bodźce są najpierw
przetwarzane w ró nych
ośrodkach mózgowych,
które następnie kierują
trzema równoczesnymi
reakcjami -
pobudzeniem,
zachowaniem
Za: Zimbardo, P. (1992).
i doświadczeniem
Psychologia i ycie.
Warszawa, PWN.
emocjonalnym.
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
7
Dwuczynnikowa teoria emocji
(Schachtera i Singera)
Zarówno zdarzenia bodźcowe
jak i pobudzenie fizjologiczne
są oceniane poznawczo w
tym samym czasie na
podstawie sygnałów
sytuacyjnych
i czynników kontekstowych -
doświadczenie emocjonalne
jest wynikiem interakcji
poziomu pobudzenia
Za: Zimbardo, P. (1992).
i charakteru oceny.
Psychologia i ycie.
Warszawa, PWN.
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
8
___________________________________
Ekspresja emocji
Wyra anie emocji ma podło e biologiczne
Istnieją międzykulturowe ró nice określające
dopuszczalne ramy ekspresji emocji w
określonych sytuacjach
Za pomocą mimiki w określonych sytuacjach
intensyfikujemy, deintensyfikujemy, ukrywamy
prze ywane emocje lub okazujemy (udajemy)
emocje, których nie prze ywamy
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
MOTYWACJA
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Motywacja - definicja
___________________________________
Proces związany z rozpoczęciem,
zaanga owaniem, kierowaniem
i podtrzymaniem aktywności organizmu.
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Źródła motywacji
Istnieją dwa zasadnicze źródła motywacji
(potrzeb). Są nimi: procesy emocjonalne oraz
procesy poznawcze.
Emocje
wpływają na efektywność i wybierane
programy działania. Mogą tak e modyfikować
przebieg działań stanowiąc źródło informacji.
Procesy poznawcze
będące źródłem motywacji
obejmują: oczekiwania, aspiracje, fantazje,
marzenia, ciekawość poznawczą.
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Prawo Yerkesa – Dodsona:
zale ność między pobudzeniem a
efektywnością działania
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Za: Łukaszewski, W., Doliński, D.
Mechanizmy le ące u podstaw
motywacji
[W:]
Strelau,
J.
(red.)(2004).
Psychologia.
Podręcznik akademicki.
Tom 2.
Gdańsk: GWP
13
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Prawo Yerkesa - Dodsona
Poziom wykonania zmienia się wraz z motywacją
i trudnością zadania.
Zadania łatwe – wy szy poziom motywacji
podnosi skuteczność wykonania.
Zadania trudne i zło one – optymalny jest ni szy
poziom motywacji.
Zadania o umiarkowanym stopniu trudności –
najlepszy jest umiarkowany poziom motywacji.
Poziom wykonania jest gorszy zarówno przy
motywacji skrajnie niskiej, jak i skrajnie
wysokiej.
14
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Treść emocji a informacja i
program działania (przykłady)
SMUTEK
Informacja:
doznana utrata
działanie:
opłakanie straty i przewartościowanie celów
SZCZĘŚCIE
Informacja:
zbli anie się do celu
działanie:
wzrost gotowości do dalszej pracy
ZŁOŚĆ
Informacja:
naruszenie lub zagro enie wa nych wartości
działanie:
atak lub obrona tego, co wa ne
15
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Zgłoś jeśli naruszono regulamin