Kosma.docx

(13 KB) Pobierz

Pewien naukowiec postanowił zbadać, czy jest istotna różnica w prędkości czytania dzieci od 2 do 6 klasy podstawówki. W badaniu wzięło udział po 10-ro dzieci z tych klas. Oto wyniki tego badania.

F(4,45)=8,62;p<0,001 – wiemy zatem, że jest różnica pomiędzy przynajmniej jedną parą średnich.

Jak widzimy w testach post-hoc [Tamhane’a] istotna różnica występuje tylko pomiędzy 2 klasą, a pozostałymi klasami (za wyjątkiem klasy 3). Różnice to odpowiednio: 8,80;p<0,01 | 10,80;p<0,001 | 11,00;p<0,001. Sprawdźmy to dalej przeprowadzając kontrasty.

Kontrasty: 2 klasa vs. pozostałe ; 2 i 3 klasa vs. 4 i 5 ; 2 klasa vs. 5 ; 3 klasa vs 6

Kontrasty („brak założenia o równości wariancji) potwierdzają istotne różnice. t(21,95)=5,45; p<0,001 – potwierdza to różnice pomiędzy drugą klasą, a resztą klas.

Jak więc widzimy umiejętności czytania istotnie poprawiają się w czasie trwania edukacji w szkole podstawowej, od klasy 2-giej (M=65,30;SD=3,26) do 6-tej (M=54,30;SD=3,43).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin