Klimatyzacja działanie i serwisowanie - Piotr Kozak.pdf

(3226 KB) Pobierz
Klimatyzacja
działanie i serwisowanie
Opracowanie: Piotr Kozak
na
podstawie materiałów Delphi oraz Helia
Zdjęcia: A. Glanda, M. Syldatk, Helia, Visteon
Konsultacja merytoryczna: Z. Rudak, Helia Polska
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES
mgr Władysław Polesiński
REDAKTOR NACZELNY
mgr in . Krzysztof Trzeciak
e-mail: k.trzeciak@automotoserwis.com.pl
SEKRETARZ REDAKCJI
mgr in . El bieta Woźniak
e-mail: e.wozniak@automotoserwis.com.pl
ADRES REDAKCJI
ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
www.automotoserwis.com.pl
REKLAMA
Dyrektor ds. Marketingu i Reklamy
Gra yna Kału yńska
Specjalista ds. Reklamy
Magdalena Dyszy tel. 678-37-33
e-mail: m.dyszy@automotoserwis.com.pl
PRENUMERATA:
tel. 678-38-05
GRAFIKA I ŁAMANIE:
MAT-Andrzej Glanda
DRUK:
TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
Spis treści
Wstęp
............................................................................................................................................................ 7
1. Elementy fizyki ............................................................................................................................................ 8
1.1. Materia ................................................................................................................................................8
1.2. Ciśnienie ..............................................................................................................................................8
1.3. Ciepło i temperatura ..............................................................................................................................9
1.4. Wpływ ciepła na zmianę stanu skupienia ciał (przy stałym ciśnieniu) ..................................................10
1.5. Wpływ ciśnienia na zmiany stanu skupienia ........................................................................................12
1.6. Zale ności pomiędzy temperaturą, ciśnieniem i objętością substancji lotnych ......................................12
1.7. Wilgotność...........................................................................................................................................13
2. Obieg czynnika chłodniczego .................................................................................................................. 14
2.1.
Opis obiegu czynnika chłodniczego ....................................................................................................14
2.2. Wskazówki praktyczne .........................................................................................................................17
3. Budowa, działanie i instalacja urządzenia klimatyzacyjnego ............................................................ 19
3.1. Czynnik chłodniczy .............................................................................................................................20
3.2. Parownik ............................................................................................................................................20
3.2.1. Zespół parownika .......................................................................................................................21
3.2.2. Rodzaje parowników .................................................................................................................24
3.3. Sprę arka ............................................................................................................................................25
3.3.1. Rodzaje sprę arek .....................................................................................................................25
3.3.2. Sprzęgło elektromagnetyczne ....................................................................................................30
3.3.3. Monta sprę arki w pojeździe .....................................................................................................33
3.4. Skraplacz ............................................................................................................................................33
3.5. Termostatyczny zawór rozprę ny ........................................................................................................36
3.6. Elementy urządzenia klimatyzacyjnego z dyszą dławiącą...................................................................... 39
3.6.1. Dysza dławiąca ......................................................................................................................... 39
3.6.2. Zbiornik/odwadniacz ................................................................................................................... 41
3.6.3. Regulacja przepływu czynnika chłodniczego a równowaga układu ............................................... 42
3.7. Filtr osuszacz ..................................................................................................................................... 42
3.8. Wę e - przyłącza - tłumiki - zawory serwisowe..................................................................................... 44
4. Elementy regulacji, bezpieczeństwa i sterowania ............................................................................... 46
4.1. Presostat ...........................................................................................................................................
46
4.2. Termostat
......................................................................................................................................... 47
4.2.1. Termostat
elektromechaniczny.....................................................................................................
47
4.2.2. Termostat elektroniczny ............................................................................................................ 49
4.3.
Inne
elementy regulacji ........................................................................................................................ 49
4.4. Klimatyzacja
automatyczna ................................................................................................................
50
4.4.1. Funkcje .....................................................................................................................................
50
4.4.2.
Diagnostyka................................................................................................................................
52
4.5. Elementy serwosterowania ................................................................................................................. 52
5. Napełnianie i konserwacja urządzeń klimatyzacyjnych......................................................................... 55
5.1. Narzędzia do uruchomienia urządzenia klimatyzacyjnego...................................................................... 55
5.2.
Procedura
uruchomienia urządzenia
klimatyzacyjnego...........................................................................56
5.3. Napełnianie układu czynnikiem chłodniczym..........................................................................................56
5.4. Płukanie
układu ..................................................................................................................................58
5.5. Obsługa okresowa ................................................................................................................................59
5.6.
Kontrola działania
i diagnozowanie usterek .......................................................................................60
5.7.
Wskazówki
dotyczące prac
monta owych .............................................................................................61
5.8. Dezynfekcja parownika
i
kanałów nawiewu
powietrza ........................................................................63
Wstęp
S
tały dopływ do wnętrza pojazdu ciepła z ze-
wnątrz (np. promieni słonecznych przez po-
wierzchnie przeszklone) oraz ciepło absorbo-
wane przez tapicerkę i inne materiały wnętrza po-
jazdu, które nie tylko dobrze tłumią hałas, lecz tak-
e łatwo uwalniają ciepło, prowadzi do tego, e
temperatury panujące we wnętrzu pojazdu,
zwłaszcza w połączeniu z wysoką wilgotnością, są
czasami trudne do zniesienia. Problem rozwiązuje
wymuszone „odprowadzenie” ciepła i wilgoci za
pomocą urządzenia klimatyzacyjnego, które słu y
do utrzymania temperatury i wilgotności powie-
trza we wnętrzu pojazdu na po ądanym poziomie.
Połączenie działania układu chłodniczego, na-
grzewnicy i układu wentylacji umo liwia kontro-
lowanie warunków klimatycznych we wnętrzu
pojazdu oraz utrzymywanie określonych wartości
parametrów powietrza w granicach tzw. pola
komfortu, niezale nie od warunków zewnętrz-
nych.
Dobra znajomość praktyczno-teoretycznych za-
gadnień dotyczących układów chłodniczych i ich
komponentów jest niezbędna przy obsłudze
i ewentualnych naprawach samochodowych urzą-
dzeń klimatyzacyjnych.
Pole komfortu, zimą i latem, to zbiór
wartości temperatury i wilgotności względnej
powietrza, w którym człowiek, niezale nie
od pory roku, ma poczucie komfortu
1. Elementy fizyki
1.1. Materia
Powszechnie przyjmuje się podział materii na:
* ciała stałe - mają określony kształt i objętość
* ciecze - mają pewną objętość, a ich kształt
określa pojemnik, w którym się znajdują
* substancje lotne - ich objętość i kształt określa
zbiornik, w którym się znajdują
Zale nie od swojej temperatury substancje lotne
mogą występować w postaci:
* gazu, gdy ich temperatura jest równa lub wy
sza od temperatury krytycznej, czyli temperatury
powy ej której ciała lotne nie mogą być skroplone
bez względu na wartość zastosowanego ciśnienia
* pary, gdy ich temperatura jest ni sza od tem
peratury krytycznej
rtęci (Hg) o jednostkowym przekroju i wysokości
760 mm, w temperaturze 0°C, na poziomie morza
i szerokości geograficznej 45°.
Obowiązujący międzynarodowy układ jedno-
stek SI definiuje legalne jednostki miar dla ka dej
wielkości fizycznej.
Jednostką ciśnienia w układzie SI jest paskal (Pa).
1 Pa = 1 niuton/m
2
(1 N/m
2
), gdzie: 1 N to siła,
jaka w kierunku jej działania nadaje masie 1 kg
przyspieszenie 1 m/s
2
.
Innymi dopuszczonymi do stosowania jednost-
kami ciśnienia są:
* bar (dla płynów)
1 bar = 105 Pa * atmosfera
techniczna (1 kG/cm
2
)
1 at = 98066,5 Pa *
milimetr słupa rtęci (tor)
1 mmHg= 133,322 Pa
* milimetr słupa wody
1 mm H
2
O = 9,807 Pa
W krajach anglosaskich tradycyjnie u ywa się
jednostki funt/cal kwadratowy (psi), gdzie:
1 funt = 0,4536 kG
1 cal = 25,4 mm
1 cal
2
= 645,2 mm
2
(6,452 cm
2
)
W tabeli przedstawiono wzajemne relacje po-
między ró nymi najczęściej stosowanymi jednost-
kami ciśnienia.
Przyrząd stosowany do pomiaru ciśnienia zwa-
ny jest manometrem (rys. 1.2).
Zwykle manometry, co wynika z ich konstruk-
1.2. Ciśnienie
Ciśnienie jest wielkością fizyczną, definiowaną
jako wartość siły prostopadle działającej na jed-
nostkę powierzchni (np. 1 kG na 1 cm
2
- rys.1.1).
Ciśnienie atmosferyczne, w określonym punk-
cie atmosfery, to cię ar słupa powietrza o jednost-
kowym przekroju (np. 1 cm
2
), rozciągającego się od
tego punktu do górnych granic atmosfery. Ciśnie-
nie atmosferyczne będzie tym ni sze, im wy sza
jest wysokość punktu pomiaru (np. ciśnienie at-
mosferyczne w górach jest ni sze ni na poziomie
morza).
Dawniej atmosfera fizyczna (1 atm) była najczę-
ściej stosowaną jednostką ciśnienia. Ciśnienie 1 atm
panuje w określonych, tzw. „normalnych warun-
kach atmosferycznych” na poziomie morza i jest
równowa ne ciśnieniu wywieranemu przez słup
Rys. 1.
1 .
Ciśnienie
1 N/m
2
= 1 Pa
1 N/cm
2
= 10
4
Pa
1 bar = 10
5
Pa = 10
5
N/m
2
= 10 N/cm
2
1 atm = 101325 Pa = 1,01325 x 10
5
Pa
1 at = 98066,5 Pa = 0,980665 x 10
5
Pa
1 atm = 1,01325 bar = 10,1325 N/cm
2
1 at = 0,980665 bar = 9,80665 N/cm
2
1 bar = 0,98692 atm = 1,01972 at
1 psi = 0,068 atm = 0,069 bar = 6894,6 Pa
1 atm = 14,697 psi
1 bar = 14,505 psi
Zgłoś jeśli naruszono regulamin