Matura 2015_ język polski poziom podstawowy - arkusz.pdf

(254 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje
prawnie chronione do momentu
rozpoczęcia egzaminu.
MPO
2015
UZUPEŁNIA ZDAJĄCY
KOD
PESEL
miejsce
na naklejkę
dysleksja
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA POLSKIEGO
P
OZIOM PODSTAWOWY
maja 2015 r.
G
ODZINA ROZPOCZĘCIA
:
9:00
C
ZAS PRACY
:
170 minut
L
ICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA
:
70
D
ATA
:
4
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron. Ewentualny brak
zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu albo pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj,
że
zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Możesz korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny i słownika
ortograficznego.
7. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL
i przyklej naklejkę z kodem.
8. Nie wpisuj
żadnych
znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora.
MPO-P1_
1
P-152
Układ graficzny
© CKE 2015
MPO
2015
Przeczytaj uważnie teksty, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nimi. Odpowiadaj
tylko na
podstawie tekstów
i tylko
własnymi słowami
– chyba
że
w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj tylu
odpowiedzi, o ile jesteś proszona/y.
Zadanie 1.
Jerzy Bralczyk
Co się nosi w mówieniu?
Mody zawsze były i będą – głównie dlatego,
że
ich istotą jest zmienność. Co dziś „nosi
się” w mówieniu i pisaniu publicznym? Można wskazać modne słowa („dokładnie”,
„kreatywny”), nowe modne związki frazeologiczne („przyjazny dla otoczenia”, „agresywna
promocja”), modne formy (choćby z przedrostkami „super-”, „mega-”, „post-”).
Dominującymi tendencjami dzisiejszego języka publicznego wydają się jednak:
funkcjonalizacja wypowiedzi i nastawienie na jej atrakcyjność.
Wypowiedź publiczna ma być funkcjonalna. Na licznych szkoleniach, w poradnikach
i podręcznikach uczy się mówienia nie tyle dobrego, ile skutecznego: prezentacji, obiegu
informacji. Słyszałem już nawet o treningu spontanicznych zachowań językowych. Wiara
w możliwość opanowania wzorców skutecznej komunikacji jest podtrzymywana przez
teoretyków i praktyków.
Zmienia się również nastawienie do tekstów publicznych – można mówić o powszechnej
zgodzie na poddawanie się perswazji, a nawet manipulacji. Wiemy,
że
politykowi nie chodzi
o uzasadnienie swoich racji, lecz o uzyskanie aprobaty. Zgadzamy się na reklamy, których
intencja perswazyjna jest oczywista. Jesteśmy
świadomi, że
media nastawione są przede
wszystkim na oglądalność, słuchalność i czytelnictwo. Formy komunikacji określane jako
„promocja”, „autoprezentacja”, „kreowanie wizerunku” – uznajemy nie tylko za uzasadnione,
ale nawet społecznie potrzebne.
Mówią do nas publicznie coraz częściej „uznani profesjonaliści”, specjaliści od
skutecznego mówienia: dziennikarze, rzecznicy urzędów i partii. „Profesjonalny” staje się nie
tylko literat, duchowny i filozof, lecz także poeta, kapłan i myśliciel.
Ale pierwszy warunek skuteczności to umiejętne nawiązanie kontaktu, zwrócenie uwagi.
Atrakcyjność językowego komunikatu jest najważniejsza nie tylko w mediach, reklamie
i polityce, ale także w edukacji i religii. Samo słowo „atrakcyjny” zwiększa zakres
znaczeniowy, zmierzając do objęcia nim wszystkiego, co pozytywne, jak kiedyś „dobry” czy
„słuszny”.
Atrakcyjność często polega na dostosowaniu do języka odbiorcy, także do jego oczekiwań.
W ustnych wypowiedziach ceni się tempo, natężenie głosu, akcent – bo zwracają uwagę.
Egzaltacja i przesada wypierają spokojne i rzetelne mówienie. Ludzie publiczni nie tylko
„fascynują się” i „bulwersują” zamiast „ciekawić’ i „niepokoić”, nie tylko mają „pasje”
zamiast „zainteresowań” – sięgają też po określenia do sfery „obłędu”, „odlotu”,
„szaleństwa”. Dla przyciągnięcia odbiorcy narusza się też tabu językowe, aż do agresywnej
wulgaryzacji – nie przepraszam za brak przykładów.
O ile nastawienie na funkcjonalność wiąże się z podejściem serio do języka,
z przekonaniem o jego sile i skuteczności – o tyle nastawienie na atrakcyjność
łączy
się
z przyzwoleniem na niemal dowolne manipulowanie i bawienie się językiem.
Obie te tendencje zawsze były obecne w mowie. Skłonny jestem jednak sądzić,
że
teraz są po pierwsze silniejsze, po drugie coraz powszechniej zauważane, po trzecie zaś
i najważniejsze – zaczynają być społecznie sankcjonowane
1
. Godzimy się na to, by mówili
1
Sankcjonowane – tu: akceptowane.
Strona 2 z 16
MPO_1P
do nas i przekonywali nas profesjonaliści, mało, oczekujemy tego. Wiemy,
że
jesteśmy
uwodzeni przez atrakcyjne teksty, więcej, chcemy tego.
Na podstawie: Jerzy Bralczyk,
Co się nosi w mówieniu?,
„Polityka” nr 20/2004 r.
Zadanie 1.1. (0–1)
Przekształć tytuł tekstu tak, aby wyrazić jego sens bez użycia metafory.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 1.2. (0–2)
Na podstawie tekstu oraz swojej wiedzy o języku określ podobieństwo i różnicę między
perswazją i manipulacją językową.
podobieństwo
......................................................................................................................................................
różnica
......................................................................................................................................................
Zadanie 1.3. (0–1)
Czy Jerzy Bralczyk w tym tekście przestrzega tabu językowego, o którym pisze w swoim
artykule? Odpowiedź uzasadnij.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 1.4. (0–2)
Na podstawie całego tekstu przedstaw zauważone przez autora tendencje dominujące
w publicznych wypowiedziach oraz podaj po dwa przykłady je potwierdzające.
Tendencja 1.
......................................................................................................................................................
Przykłady:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Tendencja 2.
......................................................................................................................................................
Przykłady:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Strona 3 z 16
MPO_1P
Zadanie 1.5. (0–2)
Przedstaw wnioski zawarte w dwóch ostatnich akapitach wywodu dotyczące
a) różnicy między omawianymi tendencjami.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) najważniejszego skutku tych tendencji.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 1.6. (0–1)
Wykorzystując informacje z tekstu, przekształć poniższe zdanie tak, aby uniknąć
stosowania wyrazów modnych.
Ten kreatywny reżyser zatrudnił same supergwiazdy, więc czekamy na nowy megahit.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 1.7. (0–3)
Napisz streszczenie tekstu liczące 40–60 słów.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 4 z 16
MPO_1P
Zadanie 2.
Wojciech Nowicki
Książki na całe
życie
Stoliki, szafki, podłoga przy
łóżku.
Na nich książki, do których się wraca. Tak jest
w znanych mi domach. Po wiele z tych lektur przyłóżkowych ludzie sięgają przez całe
życie.
Wszystkim nam potrzeba stałych odniesień. Z tym czytaniem znanych książek jest jak
ze słuchaniem muzyki, niekoniecznie dobrej – tych utworów, które pozostają
świeże,
choć
dawno już są znane na pamięć. Chce się słuchać bez końca, nie myśląc o tym, dlaczego.
W którymś momencie zamiera chęć połknięcia wszystkich książek
świata.
Zawsze
podziwiałem moich przyjaciół, którzy wiele czytają. Sam niemal rok spędziłem w czytelni
British Museum, w bieżącej lekturze odkrywając tytuł następnej. Sens czytania tak wielu
tytułów polegał na tym, by znaleźć książki, które miałbym ochotę czytać wciąż na nowo.
Tak
Verlyn Klinkenborg
2
opisuje swój książkowy
łańcuszek
szczęścia.
Czytelnika musi w końcu ogarnąć strach przed kosmosem, nieskończoną
przestrzenią – bo kiedy pomyśleć,
że
w każdej porządnej bibliotece ukryto miliony tomów, to
wiadomo z góry,
że
nie wystarczy
życia, żeby
chociaż tę jedną bibliotekę poznać w całości.
Wtedy pozostaje droga mnicha – wejście w przestrzenie ograniczone i przez to otwarte na
świat
wewnętrzny. W ten sposób rozpoczyna się praca literackiego działkowicza,
porzucającego wielkie areały i uprawiającego swój spłachetek
3
.
Ten fenomen domowej półki należy do kultury masowej – bo cóż innego kryje się
w popularnym pytaniu o książki ulubione? Właśnie tych paręnaście tomów ratunkowych.
Bo kiedy wydaje się,
że
niebo spadnie na głowę, trzeba szukać schronienia. Trzeba lektury,
która zasłoni widok, trzeba miarowego kołysania znanej frazy.
Czy więc wracanie do tych samych książek ma w ogóle jakieś wady? Przynajmniej jedna
zdaje się oczywista – im więcej książek czytamy wielokrotnie, tym mniej poznajemy nowych.
Nie znoszę czytania nowych książek. Czytałem w kółko 20 czy 30 tomów i tylko
te książki mam ochotę czytać nadal. Kiedy książka jest zupełnie nowa, zasiadam do niej,
jakbym się zabierał do dziwnego dania, obracał i dziobał tu i ówdzie, nie za bardzo wiedząc,
co o niej sądzić. Apetyt winna wspomagać potrzeba zaufania i pewności,
pisał William
Hazlitt
4
.
Stoliki, szafki, podłoga przy
łóżku.
Ludzie w kółko czytają. Każdy w czym innym szuka
oparcia. Ofiarujemy sobie spokój w twardej albo broszurowej okładce, w kawałku plastiku
z ekranem. Chyba o to właśnie chodzi: o budowanie wyspy własnej, jednoosobowej,
o pewność następnego zdania, o poczucie,
że
jest ktoś bliski, kto nie zawiedzie. Po to ludzie
łączą
się z książkami na całe
życie.
Na podstawie: Wojciech Nowicki,
Chwała półkownikom,
„Książki” nr 4/2012.
Zadanie 2.1. (0–1)
Podaj jedną wadę czytania nowych książek i jedną wadę czytania tych samych książek,
zgodnie z tekstem Wojciecha Nowickiego.
Wada czytania nowych książek: .................................................................................................
......................................................................................................................................................
Wada czytania tych samych książek: ..........................................................................................
......................................................................................................................................................
2
3
Verlyn Klinkenborg (ur. 1952) – amerykański pisarz.
Spłachetek – mały skrawek ziemi.
4
William Hazlitt (1778–1830) – angielski pisarz, eseista i krytyk literacki.
MPO_1P
Strona 5 z 16
Zgłoś jeśli naruszono regulamin