naped 22.01.2015.docx

(164 KB) Pobierz

2014/2015

 

 

POLITECHNIKA RZESZOWSKA

im. Ignacego Łukasiewicza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NAPĘD ELEKTRYCZNY

PROJEKT

 

 

Bogdan Staszczak

3 EE-DI

 


Nr32

Dobrać silnik do napędu windy towarowej o parametrach: masa windy , udźwig , masa przeciwwagi , prędkość , przyspieszenie , średnica bębna , pominąć masę liny i moment bezwładności bębna przyjąć sprawność (bęben – lina) .

 

Schemat windy towarowej:

 

Opis: C:\Users\Jolka\Desktop\b\winda.png

R = 0,4 m – promień bębna

 

mu+mw∙a=F1-(mu+mw)∙g

mp∙a=mp∙g-F2

ε=Fs∙R+F2∙R-F1∙RI

ε=aR

 

F1=mu+mw∙a+(mu+mw)∙gF2=mp∙g-mp∙aaR=Fs∙R+F2∙R-F1∙RI  /∙I   :R

 

aR2∙I=Fs+mp∙g-mp∙a-mu+mw∙a- (mu+mw)∙g

Fs=aR2∙I-mp∙g+mp∙a+mu+mw∙a+ (mu+mw)∙g

Przyjmujemy ze moment bębna jest zero,     aR2∙I=0  , więc

Fs=0-10000N+200N+1300N+65000N=56500N    ( siła rozruchowa)

 

0=F1-mu+mw∙g0=mp∙g-F20=Fs∙R+F2∙R-F1∙RI  /∙I (układ równań dla windy poruszającej się ruchem jednostajnym)

F1=mu+mw∙g=65000N

F2=mp∙g=10000N

0=Fs∙R+F2∙R-F1∙R

Fs=F1-F2=55000N (przy stałej prędkości)

 

Siła rozruchowa rzeczywista: Frozruchowaη=565000,9=62778N

Siła stała prędkości rzeczywista: Fstała vη=550000,9=61111N

P2=F∙v=61111∙0,3=18333W   (przy stałej prędkości)

P1=F∙v=62778∙0,3=18833W   (maksymalna moc rozruchowa)

Moment użyty do rozruchu windy: MM=Fs∙R=62778∙0,4=25111 Nm

Moment do stałego rozruchu: Fs∙R=61111∙0,4=24444 Nm

Prędkość kątowa:  ω=vR=0,30,4=0,75 rads

Zamiana z rad/s na obr./min:   nu=ω∙60=0,75∙60=7,16 obr/min

Obliczenie przekładni: i=nNnu=14707,16=205,3

Moment silnika: Ms=MMi∙η=25111205,3∙0,9=135,9 Nm


Typ i parametry dobranego silnika

Producent: AC-MOTOREN

Typ: ACM 180 L-4/HE

Sprawność: 91,6%

Moc znamionowa: PN = 22 kW

Prędkość obrotowa znamionowa: nN = 1470 obr./min

Moment znamionowy: MN = 142,9 Nm

Prąd przy napięciu znamionowym: IN = 40,2 A

 

Typ i parametry dobranej przekładni

Producent: BEFARED

Typ: 3NMa – 1250

Przełożenie: i = 208

Przenoszona Moc: Pt = 23 kW

Obroty wejściowe: n1 = 1500 obr/min

 

 

Sprawdzenie po zastosowaniu silnika i przekładni

Zgłoś jeśli naruszono regulamin