PROJEKT
Wykonał: Łukasz Nowak
IV EDP P-12
Rzeszów, styczeń 2001
1. Temat:
Dobrać sterowanie do silnika napędowego dźwigu.
Dane:
mk=25 kg
mo=87 kg
Masa ładunku windy m=510 kg
Prędkość ustalona kabiny v=1,5 m/s
Przyspieszenie przy rozruchu a=0,5 m/s2
Opóźnienie przy hamowaniu z=0,7m/s2
Wysokość podnoszenia H=10m
Średnica bębna D=0,5 m
Długość bębna l=0,8 m
Przekładnia i=13
2. Wybór silnika na podstawie wyliczeń.
- wyznaczenie prędkości obrotowej:
- Moc silnika wymagana przy podnoszeniu pełnego ładunku:
Na podstawie dostępnych katalogów wybrałem silnik :PZb 74b – silnik prądu stałego o budowie zamkniętej.
Dane katalogowe:
- Moc: 7,5 kW
- Prędkość: 750 obr/min
- In przy 220V: 40,5 A
- Sprawność 84,5 %
3. Wybór rodzaju przekształtnika.
Ze względu na moc obiektu PN = 6,7 kW wybieram przekształtnik trójfazowy gwiazdowy 3T.
Schemat układu przekształtnika:
Dane katalogowe :
m=3 liczba taktów
wartość względna spadku napięcia spowodowana komutacją
-wartość względna spadku napięcia transformatora
-falistość napięcia wyprostowanego przy zerowym kącie wysterowania i zerowym kącie komutacji
l=0,827
l-stopień odkształcenia prądu pobieranego z sieci przy q=0
-wartość skuteczna pierwszej harmonicznej prądu pobieranego przez przekształtnik
- wartość skuteczna n-tej harmonicznej prądu pobieranego przez przekształtnik
Dane dotyczące tyrystora;
4. Wyznaczenie parametrów dobranego silnika:
Dla silnika obcowzbudnego przy stałym prądzie wzbudzenia słuszna jest zależność:
ponieważ =const
Udo =
Napięcie wyprostowane przekształtnika 3T
Aby ograniczyć prąd rozruchu do wartości dobrano kąt wysterowania .
5. Dobór tyrystorów.
warunek uwzględniający niesymetryczność prądów
- warunek uwzględniający najgorsze warunki pracy
- współczynnik bezpieczeństwa
Tyrystor typu: T 00-40-15
IGT = 150mA
UGD = 0,25 V
UGT = 3 V
IFGM = 4 A
URGM = 5 V
PGM = 16 W
PG(AV) = 3W
Rthjc = 0,35 0C/W
Rthcr = 0,12 0C/W
Tjmin - Tjmax = -40 – 125 0C
TStg = -40 – 125 0C
Radiator typu
RP - 127
UDRM = URRM = 1500 V
URSM = 1800 V
IDRM = IRRM = 10 mA
IT(RSM) = 63 A
IL = 600 mA
IH = 140 A
ITSM = 1080 A
I2×t = 6000 A2s
UTM = 3,2 V
tq = 100mS
tgt = 7 mS
7. Dobór radiatora (zgodnie z zaleceniem katalogu tyrystorów)
Radiator powietrzny typu RP 127 wykonany ze stopu aluminium metodą wytłaczania wypływowego.
Dane techniczne:
Masa : 0,9[kg]
Wymiary : 102 ´ 102 ´ 127 [mm]
123<143,9
Dławiki w obwodzie prądu wyprostowanego spełniają następujące zadania:
- ograniczenie składowej zmiennej prądu wyprostowanego;
- ograniczenie zakresu kąta wysterowania, przy którym prąd wyprostowany ma charakter przerywany;
- ograniczenie prędkości narastania prądu wyprostowanego w przypadku przeciążeń i zwarć;
- ograniczenie wartości składowej zmiennej prądu wyrównawczego w układach nawrotnych;
LDł = LS – LO
LO –indukcyjność odbiornika (silnika)
LS – całkowita indukcyjność obwodu
LO = LSIL + Lk
- Współczynnik którego wartość zależy od tego czy silnik jest skompensowany czy nie. W naszym przypadku wynosi= 0,25 (dla skompensowanego). = 0,6
w1 – falistość prądu od 0,04 do 0,1 przyjmujemy 0,08.
D – wskaźnik tłumienia odczytujemy z wykresu D = f()
D = 0,16
Kryterium I
Kryterium II
F – współczynnik granicy prądów przerywanych odczytujemy z wykresu F = f()
F = 1,05
Ponieważ LDł>LDł2 Þ Ls= 8,1[mH]
Lo = Lsil + Lk = 4,65× 10-3 + 0,297 × 10-3 = 4,95[mH]
MrLechoslaw