Dobór parametru klotoidy - przykład cz. 1.pdf

(68 KB) Pobierz
Przykład doboru parametru A – 1
PRZYKŁAD DOBORU PARAMETRU KLOTOIDY A
Parametry wejściowe:
kąt zwrotu trasy
prędkość projektowa
szerokość jezdni
promień łuku kołowego
pochylenie poprzeczne na prostej
pochylenie poprzeczne na łuku
1.
α
= 30 [
o
],
v
p
= 60 [km/h],
B
= 6 [m]
R
= 350 [m],
i
p
= 2%,
i
o
= 3%.
Warunek dynamiczny (zapewnienie właściwego reŜimu jazdy i komfortu ruchu)
Parametr
k
(opisujący przyrost przyspieszenia dośrodkowego działającego na pojazd
poruszający się z prędkością projektową
v
p
), zaleŜny jest od prędkości projektowej. Wartości
parametru
k,
przyjmuje się na podstawie WT (D.U. nr 43 § 22.1.
(1)
A
min
z D.U. 43:
60
3
=
=
=
81,33
3
3
3,6
k
3,6 0,7
v
p
3
§ 22. 1. Dwa odcinki drogi, które mają stałe i o róŜnej wartości krzywizny w planie, powinny być połączone krzywą przejściową, z
zastrzeŜeniem ust. 3 i 4. Krzywa przejściowa powinna być wykonana tak, aby przyrost przyspieszenia dośrodkowego działającego na
pojazd poruszający się z prędkością projektową nie był większy niŜ określony w tabeli:
Prędkość projektowa [km/h]
Przyrost przyspieszenia dośrodkowego [m/s
3
]
120 – 100
0,3
80
0,5
70
0,6
60
0,7
50
0,8
40
0,9
2. Warunek geometryczny zespołu krzywa przejściowa-łuk kołowy-krzywa przejściowa
2
π
( 2)
A
max
=
R
0,523598775598299
=
350
30
=
253,26
.
360
3. Warunek estetyki (warunek kąta
τ
)
1
350
(
3
)
A
min
=
R
=
=
116,67
3
3
(
4
)
A
max
=
R
=
350,00
4. Warunek estetyki (wielkość odsunięcia łuku
H)
(
5
)
H
= 0,5 [m]
A
min
=
1,86
R
3 / 4
=
150,51
H
= 2,5 [m]
A
max
(
6
)
=
2,78
R
3 / 4
=
224,96
=
1,48
R
3 / 4
=
119,76
H
= 0,2 [m]
A
min
(
7
)
5. Warunek konstrukcyjny (stosowany na łukach z poszerzeniem)
A
min
poszerzenie
( 8)
=
1,86
4
R
3
p
gdzie:
p
– poszerzenie drogi na łuku, które przyjmuje się zgodnie z WT (D.U. nr 43 § 16.1, jeŜeli
40 40
=
=
0,11
[m] jest mniejsze niŜ minimalne poszerzenie równe
R
350
0,20 m, to się go nie wykonuje.
Poniewa
Ŝ
w przykładzie promie
ń
łuku poziomego
R
= 350 m, to tego warunku si
ę
nie
uwzgl
ę
dnia.
Opracowali: dr inŜ. A. Sołowczuk i mgr inŜ. St. Majer
Przykład doboru parametru A – 1
6. Warunek konstrukcyjny (komfortu jazdy)
R B
350
6
(9)
A
min
=
i
o
+
i
p
=
(
3
+
2
)
=
57,28
i
2
1,6
2
(
)
gdzie:
i
– dodatkowy dopuszczalny przyrost pochylenia podłuŜnego
i
zewnętrznej krawędzi jezdni,
gdy stosuje się rampę drogową, zgodnie z Rozporządzeniem MTiGM D.U. nr 43 § 18.3.
Wg
Rozporządzenia MTiGM
(D.U. nr 43 z 1999 r.
§ 18.1)
Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni powinna być wykonana na
krzywej przejściowej, prostej przejściowej, jeŜeli krzywa przejściowa nie jest wymagana lub na łuku kołowym o większym
promieniu, jeŜeli jest to krzywa koszowa.
3. Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni drogi powinna być tak prowadzona, aby dodatkowe pochylenia podłuŜne krawędzi jezdni
nie przekraczały wartości określonych w tabeli:
Prędkość projektowa
[km/h]
120-100
Dopuszczalne dodatkowe pochylenie krawędzi jezdni [%]
największe
0,90
najmniejsze na odcinku o pochyleniu poprzecznym
≤2%
0,1 ×
a
gdzie:
a
– odległość krawędzi jezdni od osi obrotu [m]
80
70, 60
≤50
1,0
1,6
2,0
7. Warunek konstrukcyjny (postrzeganie części kolistej), warunek konieczny tylko w
odniesieniu
do dróg szybkiego ruchu
i przy prędkości
v
p
= 60 km/h nie powinien być
liczony
8. Warunek wygody jazdy, warunek konieczny tylko w odniesieniu
do dróg szybkiego
ruchu
i przy prędkości
v
p
= 60 km/h nie powinien być liczony
Dobrany parametr klotoidy
A
musi spełnia
ć
nierówno
ść
:
(
1
)
(
3
)
(
5
)
(
7
)
(
8
)
(
9
)
(
11
sup
A
min
,
A
min
,
A
min
,
A
min
,
A
min
,
A
min
,
A
min
)
{
}
A
inf
{
A
( )
,
A
( )
,
A
( )
,
A
( )
}
2
max
4
max
6
max
10
max
150,51
A
224,96
Przy zało
Ŝ
eniu proporcji 1:2:1
Przy proporcji 1:1:1
A
=
R
α
3
=
179,04
A
=
R
α
2
=
146,18
gdzie : kąt
α
w radianach
gdzie : kąt
α
w radianach
Ostatecznie proponuje się parametr klotoidy równy
A
= 180.
Opracowali: dr inŜ. A. Sołowczuk i mgr inŜ. St. Majer
Zgłoś jeśli naruszono regulamin