DGP_2014_01_20_podatki_i_ksiegowosc.pdf

(2104 KB) Pobierz
PODATKI
i KSIĘGOWOŚĆ
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
tygodnik
dla prenumeratorów
REKLAMA
Poniedziałek
20 stycznia
nr 12 (3653)
gazetaprawna.pl
zawsze w poniedziałki
z Dziennikiem
Gazetą Prawną
Pra
Z A M Ó W P R E N U M E R AT Ę N A
TEMAT TYGODNIA
INFORMACJE O PRENUMERACIE:
www.gazetaprawna.pl/oferta2014
22 761 31 27
|
prenumeratadgp@infor.pl
I K O R Z Y S TA J Z P O R A D N A S Z Y
C H E K S P E RT Ó W
Znów zwyciężyła
ilość, a nie jakość
przepisów
Ewa
Ciechanowska
redaktor
prowadząca
Opodatkowanie spółek komandytowo-akcyjnych CIT spowodowało, że
muszą one płacić 19-proc. podatek od bieżących dochodów i pobierając
daninę przy wypłacie dywidendy. Dla rozliczenia w 2014 roku ważne są
jednak przepisy ustawy nowelizującej
KOMENTARZE
Jak rozliczyć zaliczki, zyski
i straty z SKA w 2014 roku
C6–7
J
uż pierwsze dni obowiązywania znowelizowanej
ustawy o VAT przyniosły wątpliwości w jej prak-
tycznym stosowaniu. Zgodnie z obietnicą przedsta-
wiamy zagadnienia, które wśród podatników budzą
największe obawy, oraz wyjaśnienia ekspertów. W tym
numerze zajęliśmy się głównie sprawą odliczania VAT
od paliwa zakupionego do samochodów wykorzystywa-
nych w ramach działalności gospodarczej. To ważny
temat i wymagający pilnego doprecyzowania, gdyż
obecne regulacje będą obowiązywały prawdopodobnie
tylko do końca czerwca 2015 roku. Co zatem budzi
wątpliwości teraz – interpretacja art. 88a ustawy o VAT.
Stanowi on, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy
podatku należnego nie stosuje się do kupowanych
paliw wykorzystywanych w samochodach, o których
mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, a nie do całości
regulacji art. 86a. Jeżeli byłoby inaczej,
tj. art. 88a ustawy o VAT odsyłałby do art. 86a ustawy
o VAT bez dookreślenia poszczególnych jego jednostek
redakcyjnych, wątpliwości by nie było. Jednak jak
stwierdza jeden z ekspertów, nie wolno zapominać,
że podstawowa dla prawa podatkowego wykładnia
literalna – czyli interpretowanie danego przepisu
zgodnie z możliwym sensem słów użytych w nim
– nie zawsze jest wystarczająca. I w tym ratunek
dla podatników!
Kolejna budząca watpliwości kwestia to tak ważna
dla podatników możliwość rozliczania VAT naliczone-
go w dwóch kolejnych okresach. W myśl zmienione-
go art. 86 ust. 10 ustawy o VAT wprowadzono nieznaną
do tej pory regułę, zgodnie z którą prawo do odliczenia
VAT powstaje w rozliczeniu za okres, w którym wobec
nabywanych towarów lub usług powstał obowiązek
podatkowy.
Źródłem problemów mogą być zawarte
w znowelizowanym art. 86 ust. 11 ustawy o VAT odwo-
łania do innych regulacji (ust. 10, 10d i 10e, a pominię-
cie ust. 10b). Należy tylko przypuszczać, że brak tego
odwołania nie był celowym zabiegiem, pkt 1 w art. 86
ust. 10b zaś pominięto w sposób niezamierzony.
W dodatku Rachunkowość i Audyt polecam tekst
o zmianach w klasyfikacji budżetowej. Doczekaliśmy
się wreszcie zmian w opisach do paragrafów 421 i 422
dotyczących podróży służbowych. Wprowadzono w nich
wreszcie właściwą podstawę prawną. Podobne uaktual-
nienie dotyczy opisów podziałek związanych z akcyzą.
Podpowiadamy też, kiedy rozliczać kapitał z aktualiza-
cji wyceny środków trwałych w spółce z o.o.
Chcesz kupić samochód dla firmy, zrób to teraz
ORZECZNICTWO
C2
Zakup auta z kratką oznacza dziś pełne odliczenie VAT. I choć prywatne jego wykorzystanie wiąże się z koniecznością
opodatkowania, to jednak potencjalna strata z tego tytułu (czyli kwota podatku należnego) z pewnością będzie mniejsza niż
proponowane przez MF od marca ograniczenie odliczenia do 50 proc. – wyjaśnia Roman Namysłowski z EY
Wydatki na doradztwo to koszt w chwili wpisu do ksiąg
INTERPRETACJE
C3
Kwoty związane z nabyciem akcji (usługi doradcze i reklamowe) spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
w momencie ujęcia ich w księgach rachunkowych
Przeniesienie akcji w celu umorzenia jest neutralne
VAT
C4
Osoba fizyczna, która zamierza dobrowolnie i nieodpłatnie przekazać prawo własności akcji na spółkę, nie uzyskuje
przychodu. Nie będzie zatem musiała odprowadzić od tej operacji PIT
Podatniku, po ostatnich zmianach rozliczanie
w dwóch kolejnych okresach nie jest oczywiste
ROZLICZENIA
C5
Są wątpliwości w zakresie odliczania VAT, w sytuacji gdy obowiązek podatkowy powstał w innym miesiącu,
niż wystawiono fakturę. Wszystko na skutek znowelizowanych od początku stycznia przepisów
W jaki sposób właściciel pensjonatu wykaże zakup konia
służącego do organizacji kuligów
CYKL: FAKTURY 2014
C8
Co obecnie powinna zawierać faktura
C10-11
Od stycznia informacji na ten temat należy szukać w ustawie, a nie jak dotychczas w rozporządzeniach wykonawczych.
Z kolei różnice dotyczą głównie dokumentowania sprzedaży ciągłej i rozliczających się metodą kasową
W NUMERZE TAKŻE SPECJALNY DODATEK
RACHUNKOWOŚĆ I AUDYT
Moment powstania obowiązku podatkowego może zależeć od ustalenia numeru PKWiU
Dziś mija termin uregulowania zaliczki na CIT za miniony miesiąc lub kwartał
Obowiązują kolejne zmiany w klasyfikacji budżetowej
System często nie dostarcza informacji o korygowanych kwotach
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
C2
Dziennik Gazeta Prawna, 20 stycznia  2014 nr 12 (3653)
gazetaprawna.pl
kon f r on ta c j e , kom e n ta r z e
przy których pojazdach według nowych regulacji można
rzy
odliczyć Vat
od zakupu paliwa
Vat
paliwa do pojazdów obejmuje wyłącznie samochody osobowe, czy też pozostałe pojazdy o ładowności całkowitej do 3,5 tony. Wątpliwości te
uzasadnione są wykładnią językową i systemową art. 88a oraz 86a ust. 1 ustawy o VAT.
problem:
Interpretacja obecnie obowiązującego art. 88a ustawy o VAT niesie ze sobą wątpliwości, czy ograniczenie w odliczaniu VAT od zakupu
Red.
Z
godnie z brzmieniem
art. 88a ustawy o VAT
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr
177, poz. 1054 z późn.
zm.) obniżenia kwoty lub
zwrotu różnicy podatku
należnego nie stosuje się do
nabywanych przez podatnika
paliw silnikowych, oleju
napędowego oraz gazu,
wykorzystywanych do
napędu samochodów
osobowych oraz innych
pojazdów samochodowych,
o których mowa w art. 86a
ust. 1 ustawy o VAT. Odnosząc
się do treści wskazanego
ust. 1 art. 86a ustawy o VAT,
znaleźć tam możemy
zarówno samochody osobowe
(art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy),
jak również wszystkie inne
niż samochody osobowe
pojazdy samochodowe
o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej
3,5 tony. Wprawdzie art. 86a
ust. 2 wskazuje, iż ogranicze-
nia określonego treścią ust. 1
tego artykułu nie stosuje się
do enumeratywnie wymie-
nionych w jego treści
pojazdów samochodowych
innych niż samochody
osobowe, mających dopusz-
czalną masę całkowitą
nieprzekraczającą 3,5 tony,
niemniej jednak odstępstwo
z ust. 2 art. 86a odnosi się do
ograniczenia przy odliczaniu
podatku związanego
z nabyciem pojazdu, a nie
Krzysztof biernacki
doradca podatkowy
zakupem paliwa. Treść art.
86a ust. 1 wprost odnosi się
bowiem do zakupu
samochodów
osobowych i innych
wskazanych w tej regulacji
pojazdów. Brak natomiast
stosownego odniesienia
w art. 88a ustawy o VAT.
Odsyła on bowiem wyłącznie
do ust. 1 art. 86a ustawy
o VAT.
Rekonstruując normę
prawną, która określa zasady
odliczania VAT od zakupu
paliwa, należy stwierdzić,
iż zasady wykładni systemo-
wej odnoszą ograniczenie
w odliczaniu paliwa okre-
ślone art. 88a ustawy o VAT
wyłącznie do art. 86a ust. 1
ustawy o VAT. Językowe
ujęcie wymienionych w tym
unormowaniu samocho-
dów i pojazdów nie powinno
budzić wątpliwości. Jedno-
cześnie brak jest podstaw
do twierdzenia, iż art. 86a
ust. 2 ustawy o VAT mody-
fikuje (doprecyzowuje) treść
art. 86a ust. 1 ustawy o VAT.
Niewątpliwie ma on wpływ
ograniczający na rodzaje po-
jazdów, które wyłączone są
z prawa do ograniczonego
odliczenia podatku, wciąż
jednak art. 88a ustawy o VAT
odsyła jednoznacznie tylko
do art. 86a ust. 1 ustawy
o VAT, a nie do całości re-
gulacji art. 86a omawia-
nej ustawy. Jeżeli byłoby
inaczej, tj. art. 88a ustawy
o VAT odsyłałby do art. 86a
ustawy o VAT bez doprecyzo-
wania poszczególnych jego
jednostek re-
dakcyjnych,
wątpliwości by
nie było.
Podsumowując, obecną
treść art. 88a ustawy o VAT
można traktować jako błąd
ustawodawcy. Jego naprawie-
nie może nastąpić obecnie
tylko przez wykładnię, gdyż
na nowelizację ustawy brak
jest czasu. Mając jednak
na uwadze, iż wykładnia ję-
zykowa i systemowa nie daje
takiej możliwości, pozosta-
je wykładnia celowościowa,
która w obszarze prawa fi-
nansowego powinna być
stosowana ostrożnie i nie
powinna wykraczać poza
sens słów przyjętych na
gruncie wykładni językowej.
Konfrontacje
ktualne brzmienie
art. 86a i 88a
rzeczywiście można
uznać za kolejny
przykład niechlujstwa
legislacyjnego. Z dużym
niepokojem zauważam, że
takie niechlujstwo zaczyna
stanowić normę, a nie wyjątek
w polskich regulacjach
podatkowych. Ustawodawca
z upodobaniem nadużywa
odesłań z jednych unormowań
do innych, nie analizując
dokładnie, czy takie odesłania są
wystarczająco precyzyjne.
Konsekwencją braku precyzji
jest pojawiająca się niepewność
co do treści artykułów, która
obciąża przede wszystkim
podatników.
Istnieje bowiem
niewielkie
ryzyko, że organ
podatkowy będzie próbował
odczytać regulacje zawarte
w art. 86a ust. 1 i 2 oraz
w art. 88a w ten sposób, że
z tytułu nabycia paliwa do aut
z homologacją N1 nie przysłu-
guje prawo do odliczenia VAT.
Nie wolno jednak zapominać,
że podstawowa dla prawa
podatkowego wykładnia
literalna – czyli interpretowa-
nie danego unormowania
zgodnie z możliwym sensem
użytych w nim słów– nie
zawsze jest wystarczająca.
W niektórych przypadkach
trzeba sięgnąć do kolejnych
sposobów interpretacji, aby
a
przemysław powierza
doradca podatkowy
w RSM Poland KZWS
uzyskać sensowny rezultat.
Sensowny jest on wtedy, gdy
reguła wynikająca z danego
unormowania nie jest
sprzeczna z jakąś ważniejszą
zasadą, obowiązującą np. dla
wszystkich regulacji o danym
podatku. Należy też brać pod
uwagę systematykę całej
ustawy, czyli odpowiedzieć
sobie na pytanie, czy umiejsco-
wienie danego artykułu może
coś mówić o jego zakresie.
Wyłączenie prawa do odli-
czenia na podstawie art. 88a
odnosi się do samochodów
osobowych oraz innych pojaz-
dów, o których mowa w art.
86a ust. 1. Biorąc pod uwagę
podstawową zasadę neutral-
ności podatku wyrażoną m.in.
w art. 86 ust. 1 oraz fakt, że
art. 88a stanowi wyłącznie
uzupełnienie art. 86a, należy
zauważyć, że brak prawa do od-
liczenia VAT z tytułu nabycia
paliwa odnosić się może wy-
łącznie do aut, które nazwano
w art. 86a ust. 1, z wyjątkiem
tych, które wymieniono w art.
86a ust. 2 (czyli m.in. posiada-
jących homologację N1). Brak
prawa do odliczenia podatku od
nabycia paliw jest systemowo
powiązany z brakiem pełnego
prawa do odliczenia przy
nabyciu danego samochodu.
Wynika to zarówno z wykład-
ni systemowej wewnętrznej
(czyli systematyki unormowań
w ramach całej ustawy), jak
i zewnętrznej – wprowadzaniu
nowych, dodatkowych ograni-
czeń sprzeciwia się przewidzia-
na przez prawo unijne klauzula
stand still. Zgodnie z nią podat-
nicy nie mogą być (po wejściu
ich kraju do UE) zaskocze-
ni nową, gorszą dla nich re-
strykcją w porównaniu do tych
ograniczeń, które musieli ak-
ceptować przed akcesją. Tym-
czasem przed 1 maja 2004 r.
ograniczenie prawa do odlicze-
nia VAT od zakupu paliwa do-
tyczyło wyłącznie samochodów
osobowych i innych o dopusz-
czalnej ładowności do 500 kg.
Podsumowując – problem nie-
chlujstwa legislacyjnego jest
w tym przypadku eliminowany
poprawną wykładnią regulacji
podatkowych, złożoną z pod-
stawowej wykładni językowej
oraz systemowej, uwzględnia-
jącej całokształt regulacji rzą-
dzących VAT – i to nie tylko
w Polsce.
są nowe regulacje dotyczące odliczania VAT od paliwa do samochodów o masie do 3,5 tony. Podatnik po ich lekturze nie jest w stanie stwierdzić,
czy od paliwa do aut z homologacją N1 może odliczyć podatek. Odesłanie art. 88a do art. 86a ust. 1 nie dość, że jest wadliwe (zgodnie z zasadą stand still
można obecnie odliczać VAT od paliwa do aut z homologacją N1), to jeszcze wymaga od podatnika umiejętności analizy przepisów, samodzielnej
wykładni i znajomości regulacji unijnych. Rekonstrukcja normy prawnej to nie zadanie podatnika – po przeczytaniu przepisu powinien on wiedzieć,
co zrobić. Tymczasem nie ma on jasności co do postępowania, a ponadto zmiany narażają go na niepotrzebne ryzyko (nadgorliwy urząd może
doprowadzić do zakwestionowania prawa do odliczenia VAT od paliwa).
ŁZ
podsumowanie:
Odesłania jednych regulacji ustawy o VAT do innych niepotrzebnie komplikują życie podatnikom. Dobitnym tego przykładem
Chcesz kupić samochód dla firmy, zrób to teraz
umowy leasingu, dzierżawy
itp. Jednocześnie podatnik
miał pełne prawo do
odliczenia podatku
naliczonego związanego
z kosztami utrzymania
samochodu, np. jego
naprawami, a całkowity
zakaz odliczania dotyczył
paliwa. Podstawą dla Polski
przyjęcia tego rodzaju
ograniczeń była decyzja
Rady UE, która zezwoliła
Polsce na stosowanie
odstępstw od ogólnej
zasady oznaczającej pełne
prawo do odliczenia
na 3 lata, czyli właśnie
do końca 2013 roku.
Rządowi polskiemu nie
udało się niestety na czas
uzyskać nowej decyzji
(chociaż z wnioskiem
o takową wystąpił), stąd
zaistniała konieczność
przyjęcia przepisów, które
po pierwsze byłyby zgodne
z zasadą stand still, czyli
Redaktor prowadzący:
Ewa Ciechanowska
tel. 22 530 40 44
ewa.ciechanowska@infor.pl
roman
namysłowski
dyrektor w dziale doradztwa
podatkowego w EY
d
prenumerata
o końca 2013 roku
w odniesieniu do
samochodów
osobowych
podatnik miał prawo do
odliczenia do 60 proc.
kwoty podatku naliczone-
go, przy czym nie więcej
niż 6000 zł. Ograniczenie
to dotyczyło również
wydatków związanych
z użytkowaniem
samochodów na podstawie
podatki
i
księgowość
możliwością kontynuacji
ograniczeń w prawie do
odliczenia obowiązujących
przed przystąpieniem
Polski do UE. A po drugie,
które uwzględniałyby
rozszerzony zakres prawa
do odliczenia wynikający
z regulacji wprowadzonych
już po tym wydarzeniu.
Z tego względu od
1 stycznia 2014 r. wróciły
tzw. samochody z kratką,
czyli samochody inne niż
osobowe z pewną
minimalną dopuszczalną
ładownością. Zakup tego
rodzaju pojazdów, jak
również paliwa do nich,
uprawnia podatnika do
odliczenia całego VAT (przy
założeniu wykonywania
wyłącznie działalności
opodatkowanej).
W połowie grudnia Polska
otrzymała zgodę Rady UE
na wprowadzenie nowych
zasad odliczania VAT przy
nabyciu samochodów oso-
bowych. Obecnie trwa
końcowy etap rządowe-
go procesu legislacyjnego.
Istota proponowanych re-
gulacji sprowadza się do:
ograniczenia odliczenia
przy nabyciu samochodów,
a precyzyjniej pojazdów sa-
mochodowych o dopusz-
czalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t
do 50 proc. kwoty podatku
naliczonego (brak w tym
przypadku limitu kwoto-
wego) i zastosowanie tych
samych zasad do wydatków
związanych z eksploata-
cją samochodów. Z decyzji
Rady wynika ponadto
możliwość przyznania
również prawa do odlicze-
nia 50 proc. podatku nali-
czonego przy nabyciu paliw
do tego rodzaju samocho-
dów. Niestety, Minister-
stwo Finansów proponuje
skorzystanie z tej możliwo-
ści dopiero po 30 czerwca
2015 r. Warto zwrócić
jeszcze uwagę na pożądaną
regulację, choć we wzbu-
dzającym kontrowersje
brzmieniu, umożliwiającą
pełne odliczenie od samo-
chodów osobowych, jeżeli
wykorzystywane są one
wyłącznie do działalno-
ści gospodarczej podatni-
ka. Kontrowersje wzbudza
definicja takiego wyko-
rzystania, która wymaga
istnienia obiektywnych
okoliczności, które wyklu-
czają możliwość użycia sa-
mochodów do celów innych
niż działalność gospodar-
cza. Projektowane zmiany
mają wejść w życie najszyb-
ciej jak to możliwe.
Czy warto się zatem spie-
szyć z zakupem samocho-
du? Zakup dzisiaj samochodu
z kratką oznacza oczywi-
ście pełne odliczenia VAT.
Co prawda prywatne wyko-
rzystanie takiego samocho-
du wiąże się z koniecznością
jego opodatkowania, nie-
mniej jednak potencjal-
na strata z tego tytułu (czyli
kwota podatku należnego)
z pewnością będzie mniej-
sza niż proponowane przez
MF ograniczenia odliczenia
do 50 proc. Należy oczywi-
ście pamiętać, że projektowa-
ne zmiany też będą dawały
możliwość pełnego odlicze-
nia, chociaż nie będzie to
takie proste. Rekomendacja
zatem dla przedsiębiorców:
kupować. Pozostaje oczywi-
ście pytanie, czy kupić sa-
mochód na własność, czy też
użytkować go na podsta-
wie umowy leasingu? Roz-
strzygnięcie tego dylematu
wymaga wskazania konse-
kwencji zmiany regulacji na
podpisane umowy leasingu.
Projektodawca uszanował na
szczęście prawa nabyte po-
datnika i uznał, że w przypad-
ku umów podpisanych przed
wejściem w życie propono-
wanych zmian, podatnikowi
w dalszym ciągu będzie przy-
sługiwało prawo do pełnego
odliczenia. Oczywiście ta
zasada nie będzie dotyczy-
ła późniejszych zmian. Poza
tym samochód na podstawie
takiej umowy będzie musiał
być wydany przed dniem
wejścia w życie nowych re-
gulacji, a sama umowa za-
rejestrowana w urzędzie
skarbowym w ciągu 30 dni
od dnia wejścia ich w życie.
W efekcie zarówno w przy-
padku zakupu, jak i leasingu
podatnik skorzysta z pełnego
odliczenia VAT.
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 20 stycznia  2014 nr 12 (3653)
gazetaprawna.pl
C3
Or z e c z n ic t w
O
Wydatki na doradztwo są kosztem w momencie wpisu do ksiąg
Wojewódzki Sąd
Administracyjny
w Krakowie
o CIT
z nabyciem akcji (usługi do-
radztwa i reklamowe) spół-
ka może zaliczyć do kosztów
uzyskania przychodów w mo-
mencie ujęcia ich w księgach
rachunkowych. Art. 15 ust. 4e
ustawy o CIT (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 74, poz. 397 z późn. zm.) nie
nakazuje ujmowania wy-
datków w kosztach zgodnie
z przepisami o rachunko-
wości ani przyjętymi przez
podatnika zasadami rachun-
kowości. Trzeba to zrobić
zgodnie z ustawą podatkową.
STan fakTyCzny
Spółka
wchodzi w skład grupy kapi-
tałowej (jest jednostką domi-
nującą). W sierpniu 2012 roku
nabyła akcje polskiej spółki,
które stanowiły 10,3 proc. jej
kapitału zakładowego. Do wy-
datków poniesionych przez
Teza
Wydatki związane
spółkę w związku z nabyciem
tych akcji należą m.in.: usłu-
gi doradztwa finansowego,
prawnego oraz wydatki pozo-
stałe, w tym na reklamę. Ce-
lem nabycia było wzmocnie-
nie pozycji spółki oraz całej
grupy na rynku sektora che-
micznego, gdyż spółka, któ-
rej akcje nabyto, jest jednym
z głównych producentów na-
wozów na rynku krajowym.
Transakcja pozwoli też spółce
zwiększyć sprzedaż wyrobów
chemicznych. Powyższe wy-
datki związane z nabyciem
akcji zostały zaksięgowane
w księgach rachunkowych
spółki na podstawie faktur
i zapłacone.
dzał się do wyjaśnienia, czy
wydatki związane z naby-
ciem akcji (usługi doradztwa
i reklamowe) spółka może za-
liczyć do kosztów uzyskania
przychodów w momencie ich
poniesienia. Minister finan-
sów uznał, że będzie można
UzaSadnIenIe
Spór sprowa-
je zaliczyć do kosztów dopie-
ro w momencie ich ujęcia jako
kosztów w księgach rachunko-
wych spółki. A zatem dopiero
przyporządkowanie kosztów
do określonego okresu spra-
wozdawczego, zgodnie z usta-
wą o rachunkowości (t.j. Dz.U.
z 2013 r., poz 330 z późn. zm.),
pozwoli na określenie dnia, na
który ujęto koszt w księgach
rachunkowych. Sąd z takim po-
dejściem się nie zgodził. Pod-
kreślił, że przepisy o rachun-
kowości nie mają charakteru
podatkowotwórczego. Zgodnie
z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycz-
nych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361
z późn. zm.) podatnicy muszą
prowadzić ewidencję rachun-
kową, zgodnie z odrębnymi
przepisami (o rachunkowości),
ale między ustawą podatkową
a ustawą o rachunkowości ist-
nieje jedynie związek technicz-
no-formalny. Polega on na tym,
że do celów podatkowych i ra-
chunkowych korzysta się z tej
samej ewidencji, czyli ksiąg ra-
kOMenTarz
ekSPerTa
T
Tarz
T
Ta
JAceK
PAwlIK
biegły rewident,
doradca podatkowy, GPSw
N
ajważniejszym wnioskiem z tego
sporu jest to, że przepisy ustawy
o rachunkowości nie mają charakteru
podatkowotwórczego. Ewidencja rachunko-
wa dla wyliczenia podatku dochodowego za
dany rok podatkowy ma charakter pomocni-
czy – techniczno-formalny i odesłanie
w spornym przepisie ustawy o CIT (art. 15
ust. 4e) do przepisów o rachunkowości nie
oznacza, że przychody i koszty wynikające
z ewidencji rachunkowej są podstawą
ustalenia dochodu podatkowego. Jasne jest,
jak stwierdził sąd, że określenie „ujęcia
kosztu w księgach rachunkowych” nie
dotyczy kosztu w rozumieniu bilansowym
(rachunkowym), a kosztu w rozumieniu
podatkowym, bo o takim jest mowa
w ustawie podatkowej. Gdyby ustawodawca
chciał utożsamiać datę poniesienia kosztu
podatkowego z datą ujęcia kosztu bilanso-
wego w księgach rachunkowych, użyłby
innych precyzyjnych określeń. Nie można
przecież uzależnić momentu poniesienia
kosztu podatkowego od przyjętych przez po-
datnika zasad rachunkowości.
chunkowych. Nie oznacza to
jednak, że przychody i koszty
ujęte w tej ewidencji są podsta-
wą ustalenia dochodu podatko-
wego. Ustawa o rachunkowości
nie może bowiem decydować
o sposobie ustalania podstawy
opodatkowania.
Sąd, odnosząc się do kosztów
uzyskania przychodów, stwier-
dził więc, że art. 15 ust. 4e usta-
wy o podatku dochodowym od
osób prawnych należy inter-
pretować w ten sposób, że cho-
dzi o koszt w znaczeniu ustawy
podatkowej. Za dzień poniesie-
nia kosztu należy zatem uznać
dzień wpisania w księgach ra-
chunkowych wydatku na pod-
stawie faktury. Poprzez regula-
cję art. 15 ust. 4e ustawy o CIT
ustawodawca chciał jedynie
uregulować dzień poniesienia
kosztu jako faktyczne ujęcie go
w księgach rachunkowych.
Wyrok WSa
w
krakowie
z 19
grudnia 2013 r., sygn. akt I SA/Kr
1700/13, nieprawomocny
Oprac.
Łukasz zalewski
Spółka nie zawsze wznowi postępowanie na podstawie wyroku
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Wojewódzki Sąd
Administracyjny
w Opolu
o procedurach
Sprawiedliwości Unii Euro-
pejskiej (dalej: TSUE) może
być podstawą wznowienia
postępowania zakończone-
go decyzją ostateczną, gdy
decyzja ta została wydana
na podstawie przepisów,
o których orzekał trybunał.
urzędu skarbowego okre-
ślił zobowiązanie podat-
kowe w VAT za 2004 rok.
Stwierdził bowiem niepra-
widłowości w rozliczeniu
zobowiązania podatkowe-
go za ten okres. Zdaniem
organu podatkowego spół-
STan fakTyCzny
Naczelnik
T
Tan
Teza
Wyrok Trybunału
ka nie mogła zastosować do
wewnątrzwspólnotowej do-
stawy towaru stawki 0 proc.
VAT. Chodziło o dostawy na
rzecz podmiotu z Anglii.
Nabywca miał jednak nie-
właściwy numer identyfika-
cyjny VAT, a więc zdaniem
organów podatkowych do
dostaw miała zastosowanie
stawka krajowa VAT. Takie
stanowisko potwierdziły
później WSA i NSA. Spółka
wniosła jednak o wznowie-
nie postępowania z powo-
du wyroku TSUE w spra-
wach połączonych C-80/11
i C-142/11 Mahageben i Da-
vid, dotyczący należytej sta-
ranności w VAT.
wie sprowadzał się do roz-
strzygnięcia, czy przywo-
łany wyrok TSUE może być
UzaSadnIenIe
Spór w spra-
podstawą do wznowienia
postępowania zakończone-
go ostateczną decyzją.
Sąd wyjaśnił w pierwszej
kolejności, że wznowienie
postępowania jest szczegól-
nym trybem postępowania
i toczy się w bardzo wąskim
zakresie. Przedmiotem tego
postępowania nie jest po-
nowne rozpoznanie sprawy,
a jedynie zbadanie, czy zaszły
wyjątkowe okoliczności, ści-
śle wymienione w art. 240
par. 1 ordynacji podatkowej
(t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749
z późn. zm.).
Skarżąca spółka powołała
się na art. 240 par. 1 pkt 11
ordynacji i wskazała, że wy-
rok Trybunału Sprawiedli-
wości UE w sprawie Maha-
geben i David ma wpływ na
rozstrzygnięcie w jej spra-
wie. Wyrok Trybunału Spra-
wiedliwości UE może być co
do zasady podstawą wzno-
wienia postępowania. Z wy-
roku TSUE wynika, że nie
można pozbawić podatni-
ka prawa do odliczenia VAT
w sytuacji, gdy nie wiedział
on i nie mógł przypuszczać,
że transakcja mająca stano-
wić podstawę prawa do od-
liczenia wiązała się z prze-
stępstwem popełnionym
przez wystawcę faktury lub
inny podmiot działający na
wcześniejszym etapie obro-
tu. Zdaniem spółki zasada
ta dotyczy również sytuacji,
w jakiej ona się znalazła,
a więc gdy pozbawiono ją
prawa do zastosowania pre-
ferencyjnej stawki podat-
ku z uwagi na niewłaściwy
numer identyfikacyjny VAT
nabywcy, mimo że dostawca
(skarżąca) wykazał należytą
staranność w doborze kon-
trahenta.
Sąd nie zgodził się ze
spółką. Wyjaśnił, że wyrok
TSUE może być podstawą
do wznowienia postępowa-
nia, ale musi on dotyczyć
wykładni tych przepisów
prawa, które były podsta-
wą wydania decyzji osta-
tecznej objętej żądaniem
wznowienia. Innymi słowy
wyrok TSUE wtedy wpływa
na treść samego rozstrzy-
gnięcia wynikającego z de-
cyzji ostatecznej, gdy jego
przedmiotem jest wykład-
nia przepisów, na podsta-
wie których wydano de-
cyzję ostateczną. Takiego
jednak warunku nie spełnia
sytuacja, w której powoła-
ne jako podstawa wznowie-
nia orzeczenie trybunału
dotyczy odmiennego sta-
nu faktycznego i prawne-
go. Z taką sytuacją mamy
do czynienia w omawia-
nej sprawie. Wyrok TSUE
dotyczył bowiem kontra-
henta dostawcy, który zo-
stał pozbawiony prawa do
odliczenia podatku naliczo-
nego w fakturze w sytuacji,
gdy wystawca dopuścił się
nieprawidłowości. W oma-
wianej sprawie chodziło zaś
o prawo dostawcy do za-
stosowania 0-proc. staw-
ki VAT. W związku z tym
sąd orzekł, że nie ma pod-
staw do wznowienia postę-
powania, bo wyroku TSUE
nie można zastosować do
sytuacji skarżącej.
Wyrok WSa w Opolu
z 4 grud-
nia 2013 r., sygn. akt I SA/Op 547/13,
nieprawomocny
Oprac.
Łukasz zalewski
Przy kapitalizacji odsetek przychód powstaje wcześniej
Naczelny Sąd
Administracyjny
o przychodach
z umowy pożyczki
Teza
Skapitalizowane od-
setki od kredytów (poży-
czek) stanowią przychód
podatkowy w dacie ich ka-
pitalizacji, a nie w dacie ich
faktycznego otrzymania.
STan fakTyCzny
Sprawa
dotyczyła interpretacji po-
datkowej, o którą wystą-
pił bank. Przedstawił on,
że w ramach zawieranych
z klientami umów kredy-
tów (pożyczek) w przypadku
gdy kredytobiorca (pożycz-
kobiorca) nie spłaca zobo-
wiązania, zarówno kapitału,
jak i odsetek, to wtedy rene-
gocjuje z klientem warunki
spłaty zadłużenia lub wy-
powiada umowę kredytową
(umowę pożyczki). W anek-
sie do umowy kredytowej
(umowy pożyczki) oraz
w umowie ugody strony po-
stanawiają dokonać kapita-
lizacji zadłużenia z tytułu
zaległych odsetek. Polega
to na doliczeniu kwoty nie-
zapłaconych w terminach
spłaty (zaległych) odsetek do
kwoty kapitału. W efekcie
zadłużenie (zobowiązanie)
z tytułu zaległych odsetek
przekształca się w zadłu-
żenie (zobowiązanie) ana-
logiczne do należności
z tytułu części kapitałowej
kredytu (pożyczki).
Bank spytał ministra fi-
nansów, czy skapitalizowa-
ne odsetki od kredytów (po-
życzek) stanowią przychód
podatkowy w dacie ich kapi-
talizacji, czy też analogicznie
do innych odsetek w dacie
ich otrzymania, tj. zapłaty
dokonanej przez dłużnika.
Według spółki w przypadku
odsetek skapitalizowanych,
datą powstania przychodu
jest dzień zwrotu (zapłaty)
przez pożyczkobiorcę (kre-
dytobiorcę) kwoty odsetek
skapitalizowanych, co re-
alizuje wprowadzoną przez
ustawodawcę zasadę rozli-
czania w podatku dochodo-
wym od osób prawnych odse-
tek metodą kasową. Zgodnie
z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy
o CIT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74,
poz. 397 z późn. zm.) do przy-
chodów nie zalicza się kwot
naliczonych, lecz nieotrzy-
manych, odsetek od należno-
ści, w tym również od udzie-
lonych pożyczek (kredytów).
Minister finansów uznał
stanowisko spółki za niepra-
widłowe. Wyjaśnił, że w art.
12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT
funkcjonuje odrębne unor-
mowanie dotyczące skapi-
talizowanych odsetek, któ-
rego intencją było poddanie
skapitalizowanych odsetek
innym regułom niż pozo-
stałych odsetek (art. 12 ust. 4
pkt 2). Dotyczy to szczegól-
nego momentu zaliczenia
ich do przychodów podat-
kowych już z chwilą kapita-
lizacji. Oznacza to, że odsetki
doliczone do kwoty głównej
pożyczki (kredytu) i poddane
dalszemu oprocentowaniu
stanowią przychody podat-
kowe pożyczkodawcy z chwi-
lą kapitalizacji.
Bank złożył skargę do
sądu, ale ta została oddalo-
na. Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie wy-
rokiem z 9 sierpnia 2011 r.
(sygn. III Sa/Wa 621/11)
orzekł, że spółka nieprawi-
dłowo połączyła swoją ar-
gumentację z art. 12 ust. 3a
i art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy
o CIT, wskazując, że momen-
tem powstania przychodu
będzie dzień zapłaty odse-
tek. Zastosowanie w takiej
sytuacji ma jedynie art. 12
ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT,
który nakazuje traktować
skapitalizowane odsetki
jako odrębny przychód, zaś
momentem jego uzyskania
jest dzień kapitalizacji od-
setek – podkreślił sąd.
Nieskuteczna dla banku
okazała się również skarga
do Naczelnego Sądu Admini-
stracyjnego, który utrzymał
w mocy rozstrzygnięcie sądu
I instancji.
UzaSadnIenIe
Naczelny Sąd
Administracyjny wskazał,
że kapitalizacja odsetek nie
jest zdefiniowana w usta-
wie o CIT, choć jej przepisy
posługują się tym terminem.
Należy ją jednak traktować
na równi z datą faktycznego
uzyskania odsetek, gdyż na
gruncie tej ustawy powoduje
ten sam efekt. NSA powołując
się na stanowisko doktryny,
podkreślił, że jeśli w przypad-
ku kapitalizacji dochodzi do
dopisania naliczonych od-
setek do pierwotnej kwoty
pożyczki (kredytu) za zgodą
wierzyciela, to należy uznać
to za sposób zadysponowania
naliczonych odsetek, które
czynią zadość roszczeniu po-
życzkodawcy (kredytodawcy)
o ich zwrot. Tym samym już
od dnia kapitalizacji wierzy-
ciel uzyskuje korzyść ekono-
miczną w postaci zwiększe-
nia kwoty, od której naliczane
są dalsze odsetki, zaś z datą
kapitalizacji odsetki tracą
odrębny od kwoty głównej
byt prawny (tj. stają się czę-
ścią kwoty głównej z wszel-
kimi tego konsekwencjami).
W efekcie, podkreślił sąd,
w momencie ostatecznego
rozliczenia nie mamy już do
czynienia ze spłacanymi od-
setkami, a jedynie ze spłatą
powiększonej kwoty głównej
pożyczki (kredytu). Zatem ka-
pitalizacja wywiera ten sam
skutek prawny co zapłata,
ponieważ zmniejsza kwotę
odsetek do zapłaty.
Wyrok
nSa
z 13 grudnia 2013 r.,
sygn. akt II FSK 2849/11
Oprac.
Przemysław Molik
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
C4
Dziennik Gazeta Prawna, 20 stycznia  2014 nr 12 (3653)
gazetaprawna.pl
I n t e r p r e ta c j e
Zakup kawy i ciastek można rozliczyć jako koszt pośredni
Od nabycia artykułów spożywczych zużywanych przez pracowników, podwykonawców i klientów firmy
w trakcie spotkań służących spełnianiu bieżących obowiązków służbowych
firma odliczy VAT naliczony
specjalizuje się w budowie
i utrzymaniu nowoczesnych
rozwiązań informatycznych
przeznaczonych głównie dla
kontrahentów z sektora tele-
komunikacyjnego, finanso-
wego i publicznego. Posiada
siedzibę oraz kilka oddziałów
na terenie kraju, za pośred-
nictwem których świadczy
usługi.
W toku realizacji bieżących
projektów konieczna jest wy-
miana informacji i transferu
wiedzy między pracownika-
mi, podwykonawcami i klien-
tami firmy, która dokonuje
się w ramach licznych spo-
tkań. Ich organizacja wy-
maga zakupu artykułów
spożywczych, w tym: wody
pitnej, kawy, herbaty, cukru,
cytryn, jabłek, soków, mle-
ka do kawy. Artykuły te sta-
nowią drobny poczęstunek
zarówno podczas spotkań
z udziałem samych pracow-
ników, jak i z udziałem pra-
cowników, podwykonawców
i klientów. Spotkania mają
charakter formalny, a w ich
trakcie omawiane są zagad-
nienia związane z realizacją
projektów informatycznych,
które stanowią dla firmy źró-
dło przychodów.
Spółka jest czynnym, za-
rejestrowanym podatnikiem
VAT. Czy od zakupu artyku-
łów spożywczych firma ma
Problem
Spółka akcyjna
prawo odliczyć VAT naliczo-
ny? Jeśli tak, to czy ma obo-
wiązek naliczania VAT należ-
nego z tytułu nieodpłatnych
przekazań tych artykułów?
do treści art. 86 ust. 1 usta-
wy o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)
w zakresie, w jakim towary
i usługi są wykorzystywane
do wykonywania czynności
opodatkowanych, podatni-
kowi przysługuje prawo do
obniżenia kwoty podatku
należnego o kwotę podatku
naliczonego. Kwotę podatku
naliczonego stanowi suma
kwot podatku określonych
w fakturach otrzymanych
przez podatnika z tytułu na-
bycia towarów i usług. Z kolei
zgodnie z art. 88 ust. 4 usta-
wy o VAT obniżenia kwoty
lub zwrotu różnicy podatku
należnego nie stosuje się do
podatników, którzy nie są za-
rejestrowani jako podatnicy
VAT czynni. Jak z tego wyni-
ka, zakup wymienionych ar-
tykułów spożywczych zuży-
wanych przez pracowników,
podwykonawców i klientów
firmy w trakcie spotkań
w toku pełnienia bieżących
obowiązków służbowych ma
pośredni związek z wykony-
waniem czynności opodatko-
wanych, zatem firma ma pra-
wo odliczyć VAT naliczony.
odPowiedź
izby
Stosownie
Odnosząc się do kwestii
obowiązku naliczania VAT
należnego w związku z nie-
odpłatnym przekazaniem ar-
tykułów spożywczych należy
wskazać, że zgodnie z art. 5
ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT,
opodatkowaniu podlegają
odpłatna dostawa towarów
i odpłatne świadczenie usług
na terytorium kraju. Przez do-
stawę towarów rozumie się
przeniesienie prawa do rozpo-
rządzania towarami jak wła-
ściciel, ale też (zgodnie z art.
7 ust. 2 ustawy o VAT) prze-
kazanie nieodpłatne przez
podatnika towarów należą-
cych do jego przedsiębiorstwa,
w szczególności:
1) przekazanie lub zuży-
cie towarów na cele osobi-
ste podatnika lub jego pra-
cowników, w tym byłych
pracowników, wspólników,
udziałowców, akcjonariuszy,
członków spółdzielni i ich
domowników, członków or-
ganów stanowiących osób
prawnych, członków stowa-
rzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
– jeżeli podatnikowi przysłu-
giwało, w całości lub w części,
prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego przy na-
byciu tych towarów.
Należy zwrócić uwagę, że
przepisy ustawy nie definiują
pojęcia potrzeb osobistych. Za
słownikiem języka polskiego
uznać należy, że potrzebami
osobistymi są takie potrze-
by, które dotyczą danej oso-
by i które są jej potrzebami
prywatnymi, tj. potrzebami
niezwiązanymi z prowadzo-
ną przez tą osobę działalno-
ścią gospodarczą, statusem
pracownika czy pełnioną
funkcją.
Odnosząc treść powoła-
nych przepisów do przed-
stawionego opisu sprawy,
należy uznać, iż nieodpłatne
przekazanie artykułów spo-
żywczych, które są zużywane
jako drobne poczęstunki pra-
cowników podczas spotkań
służbowych, nie będzie pod-
legać opodatkowaniu VAT,
gdyż czynność ta nie będzie
przekazaniem lub zużyciem
towarów na cele osobiste pra-
cowników. Ponadto nie pod-
legają opodatkowaniu nie-
odpłatne czynności zużycia
towarów na cele związane
z prowadzoną działalnością,
w przypadku gdy benefi-
cjentem jest np. kontrahent
przedsiębiorcy (potencjalny
kontrahent) – osoba trzecia,
niebędąca pracownikiem,
udziałowcem ani inną oso-
bą wymienioną w art. 7 ust.
2 pkt 1 ustawy o VAT.
interpretacja indywidualna
dyrektora izby Skarbowej w Łodzi
komenTArz
ekSPerTA
DOROTa STangRecIaK-KaRPIeRz
OROT
OROTa S Tang RecIaK-KaRPIeRz
T
radca prawny,
abistema
Kancelaria Doradcza sp. z o.o.
S
z 16 grudnia 2013 r.,
nr IPTPP4/443-678/13-4/MK
tosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do
obniżenia VAT należnego o kwotę VAT naliczonego
przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT
oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został
naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności
opodatkowanych. Aby skorzystać z tego prawa, podatnik nie
musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzeda-
ne lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności
opodatkowanej. Wystarczające zatem jest, że z okoliczności
towarzyszących nabyciu towaru lub usługi przy uwzględnie-
niu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika
działalności wynika, że zakup ten dokonany został w celu
jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.
Prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast
po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie
dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony
(deklarowany) bezpośredni lub pośredni związek podatku
naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem na potrzeby spotkań służbowych nabywane artyku-
ły spożywcze (kawa, herbata, ciastka itd.), które są zużywa-
ne przez pracowników, a także podwykonawców
i klientów, będą miały związek (pośredni) z wykonywa-
niem czynności opodatkowanych, bowiem nabywane towary
nie będą służyć dalszej odsprzedaży ani nie będą wykorzysty-
wane do wytworzenia wyrobów i usług będących przedmio-
tem obrotu, natomiast poprzez wpływ na ogólne
funkcjonowanie firmy jako całości przyczyniają się do gene-
rowania przez nią obrotu. Podatnik będzie mógł dokonać
obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego w związku z nabyciem artykułów spożywczych
ze względu na to, że poniesione wydatki służyć będą
w sposób pośredni wykonywaniu czynności opodatkowa-
nych VAT.
Przeniesienie akcji w celu umorzenia jest neutralne
Podatnik będący osobą fizyczną, który zamierza dobrowolnie i nieodpłatnie
przenieść prawo własności akcji
na spółkę, nie uzyskuje przychodu. Nie będzie zatem musiał odprowadzić od tej operacji PIT
Problem
Podatnik będą-
cy osobą fizyczną jest ak-
cjonariuszem w spółce ko-
mandytowo-akcyjnej (dalej:
SKA). Statut spółki przewi-
duje możliwość dobrowolne-
go umorzenia akcji za zgodą
akcjonariusza w drodze jej
nabycia przez spółkę. W taki
właśnie sposób akcjonariusz
przeniesie własność posia-
danych przez siebie akcji na
spółkę, nie uzyskując wyna-
grodzenia za akcje, które na-
stępnie zostaną umorzone.
Podatnik zastanawia się, czy
zbycie przez niego bez wyna-
grodzenia akcji w SKA w celu
ich umorzenia będzie czyn-
nością neutralną podatkowo?
z art. 359 par. 1 ustawy z 15
odPowiedź
izby
Zgodnie
września 2000 r. – Kodeks
spółek handlowych (t.j. Dz.U.
z 2000 r. nr 94, poz. 1037
z późn. zm.; dalej: k.s.h.) ak-
cje mogą być umorzone, gdy
statut spółki tak stanowi. Do-
konać tego można w dwoja-
ki sposób: za zgodą akcjona-
riusza w drodze ich nabycia
przez spółkę (umorzenie do-
browolne) lub bez zgody ak-
cjonariusza (umorzenie przy-
musowe). Przesłanki i tryb
umorzenia przymusowego
określa statut.
Jak wskazuje art. 359 par. 2
k.s.h., dla umorzenia akcji
wymagana jest uchwała wal-
nego zgromadzenia. Powinna
ona określać w szczególności
podstawę prawną umorze-
nia, wysokość wynagrodzenia
przysługującego akcjonariu-
szowi akcji umorzonych bądź
uzasadnienie umorzenia ak-
cji bez wynagrodzenia, a tak-
że sposób obniżenia kapitału
zakładowego.
Umorzenie przymusowe
akcji zawsze odbywa się za
wynagrodzeniem. Z kolei
umorzenie dobrowolne może
odbyć się zarówno za wyna-
grodzeniem, jak i bez. W ana-
lizowanym przypadku mamy
do czynienia z umorzeniem
akcji bez wynagrodzenia. Dla
podatnika, który jest osobą
fizyczną, oznacza to, że prze-
niesie on własność akcji na
spółkę, nie uzyskując wyna-
grodzenia za akcje, które na-
stępnie zostaną umorzone.
W celu ustalenia, czy umo-
rzenie akcji bez wynagro-
dzenia będzie czynnością
neutralną podatkowo, nale-
ży odnieść się do przepisów
ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2012 r.
poz. 361 z późn. zm.). I tak,
zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt
7 wspomnianej ustawy źró-
dłami przychodów są kapitały
pieniężne i prawa majątkowe,
w tym odpłatne zbycie praw
majątkowych. Za przycho-
dy z kapitałów pieniężnych
uważa się należne, choćby nie
zostały faktycznie otrzyma-
ne, przychody z odpłatnego
zbycia udziałów w spółkach
mających osobowość praw-
ną oraz z odpłatnego zbycia
papierów wartościowych.
Zbycie bez wynagrodzenia
akcji przysługujących akcjo-
nariuszowi w celu ich umo-
rzenia przez SKA nie będzie
odpłatnym zbyciem udziałów
w spółce mającej osobowość
prawną ani odpłatnym zby-
ciem papierów wartościo-
wych, gdyż będzie ono miało
charakter nieodpłatny. Z kolei
zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6
lit. a ustawy o PIT powstanie
przychodu z tego tytułu wy-
maga zbycia odpłatnego (za
wynagrodzeniem).
Należy ponadto zauwa-
żyć, że zgodnie z art. 11 ust. 1
ustawy o PIT przychodami
są otrzymane lub postawio-
ne do dyspozycji podatnika
w roku kalendarzowym pie-
niądze i wartości pieniężne
oraz wartość otrzymanych
świadczeń w naturze i innych
nieodpłatnych świadczeń.
W przypadku umorzenia
akcji bez wynagrodzenia nie
powstanie przychód z tego
tytułu, ponieważ podatnik
nie otrzyma pieniędzy ani
innych świadczeń określo-
nych w tym przepisie.
Jak z tego wynika, po stro-
nie akcjonariusza spółki nie
powstanie przychód należ-
ny ani też nie otrzyma on
w związku z umorzeniem
akcji żadnego innego świad-
czenia od spółki. W związku
z tym nie powstanie u niego
przychód w podatku docho-
dowym od osób fizycznych
z tytułu umorzenia bez wy-
nagrodzenia akcji spółki ko-
mandytowo-akcyjnej.
interpretacja indywidualna dyrek-
tora izby
Skarbowej w Poznaniu
z 13 grudnia 2013 r., nr ILPB2/415-
874/13-2/TR
Oprac.
ewa Ciechanowska
AUTOPrOmOCJA
OCJA
Inwentaryzacja
w sferze budżetowej
sf
Ponad
100
przykładów,
wzorów i formularzy
ZAM
ÓW: bok@infor.pl,
22 212 08
27
M
bok@infor .pl,
nf
nfor
PAT
RZYMY OB
I
EKTY
W
N
IE
organizacja i zasady inwentaryzacji
dokumentacja • metody inwentaryzacji
kompetencje i odpowiedzialność
naruszenie dyscypliny finansów publicznych
wybrane akty prawne
Cena:
195 zł
|
liczb
a
stron:
512
PISZE
MY O
DP
O
WIEDZI
ALNI
E
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 20 stycznia 2014 nr 12 (3653)
gazetaprawna.pl
C5
VAT
Podatniku, uważaj: po ostatnich zmianach rozliczanie
w dwóch kolejnych okresach nie jest takie oczywiste
Są wątpliwości w zakresie odliczania VAT, w sytuacji
gdy obowiązek podatkowy powstał w innym miesiącu,
niż wystawiono fakturę. Wszystko na skutek znowelizowanych od początku stycznia przepisów
Piotr
Litwin
doradca
podatkowy,
partner
w EnodoAdvisors
Spośród licznych zmian,
które przyniosła ostatnia
nowelizacja ustawy o VAT, jed-
ne z ważniejszych dotyczą od-
liczania podatku naliczonego.
Na podstawie zmienionego
art. 86 ust. 10 ustawy o VAT
wprowadzono nieznaną do
tej pory regułę (dalej: nowa
reguła ogólna). Zgodnie z nią
prawo do odliczenia VAT po-
wstaje w rozliczeniu za okres,
w którym w odniesieniu do na-
bywanych towarów lub usług
powstał obowiązek podatkowy.
Jednocześnie jednak zgod-
nie z nowym z art. 86 ust. 10b
pkt 1 ustawy o VAT prawo do
odliczenia VAT powstaje nie
wcześniej niż w rozliczeniu
za okres, w którym podatnik
otrzymał fakturę, co odpowia-
da dotychczas funkcjonującej
podstawowej zasadzie uzależ-
niającej datę odliczenia VAT
od momentu otrzymania fak-
tury. Bez zmian pozostała zaś
reguła, że odliczenie VAT jest
możliwe nie tylko w okresie,
w którym prawo do tego od-
liczenia powstało, ale również
w rozliczeniu za jeden z dwóch
następnych okresów.
Ta ostatnia, niezmienio-
na zasada została wyrażona
w art. 86 ust. 11 ustawy o VAT,
który jednak, ze względu na no-
welizację innych przepisów, zo-
stał również 1 stycznia 2014 r.
nieco przeredagowany. Uważna
lektura zmienionej treści art. 86
ust. 11 ustawy o VAT prowadzi
do wniosku, że nowe brzmie-
nie przepisu, który teoretycznie
powinien pozostać bez zmian,
budzi wątpliwości.
acjach rozliczania importu
lub w przypadku stosowania
metody kasowej. Ponieważ
jednak to nie ich dotyczą sy-
gnalizowane powyżej wątpli-
wości, pozostaną one poza za-
kresem dalszej analizy.
Z kolei pierwszy z powo-
łanych w art. 86 ust. 11 usta-
wy o VAT ustępów (ust. 10) to
wskazana już powyżej regu-
lacja wprowadzająca nową
regułę ogólną. Jak już wspo-
mniałem, regułę tę uzupeł-
nia norma wyrażona w art. 86
ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT,
na podstawie której prawo do
odliczenia VAT powstaje nie
wcześniej niż w rozliczeniu
za okres, w którym podatnik
otrzymał fakturę. Artykuł 86
ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT
nie został jednak przywołany
w art. 86 ust. 11 ustawy o VAT
jako wskazujący termin, któ-
rego niedochowanie umożli-
wia odliczenie VAT w dwóch
kolejnych okresach rozlicze-
niowych.
Bez dotychczasowej
możliwości
W tym miejscu należy pod-
kreślić, że pominięty w art. 86
ust. 11 ustawy o VAT art. 86 ust.
10b pkt 1 ustawy o VAT dotyczy
najczęstszych sytuacji, w któ-
rych podatek naliczony wyni-
ka z otrzymanej przez podat-
nika faktury dokumentującej
dokonanie nabycia towarów
lub usług w transakcji krajo-
wej, względnie gdy podatek
naliczony wynika z dokumen-
tu celnego dotyczącego impor-
tu towarów. Co zatem może
oznaczać pominięcie w art. 86
ust. 11 ustawy o VAT regulacji
dotyczącej terminu odliczania
VAT dla takich transakcji?
Literalnie odczytując art.
86 ust. 11 ustawy o VAT, moż-
na dojść do wniosku, że jeśli
podatek naliczony wynika
z faktury dokumentującej
sprzedaż krajową, to możli-
wość rozliczenia VAT w dwóch
kolejnych okresach rozlicze-
niowych została przez zno-
welizowane regulacje wy-
eliminowana, jeśli prawo
do odliczenia VAT powstaje
w miesiącu otrzymania fak-
tury, czyli tak jak postanawia
art. 86 ust. 10b pkt 1 usta-
wy o VAT, pominięty w art.
86 ust. 11 tej ustawy. Byłaby
to bardzo poważna zmiana
w stosunku do regulacji obo-
wiązujących przed 1 stycznia
Co stanowi problem
Źródłem problemów mogą być
zawarte w znowelizowanym
art. 86 ust. 11 ustawy o VAT
odwołania do innych regu-
lacji. Analizowany artykuł
stwierdza bowiem, że prawo
do odliczenia VAT w jednym
z dwóch kolejnych okresów po-
wstaje, jeżeli podatnik nie od-
liczył VAT „w terminach okre-
ślonych w ust. 10, 10d i 10e”.
Dwa ostatnie z wymienionych
przepisów dotyczą odliczenia
VAT w specyficznych sytu-
2014 r. i niezrozumiałe pogor-
szenie sytuacji podatników
w stosunku do poprzednie-
go stanu prawnego.
W istocie ścisła wykładnia
art. 86 ust. 11 ustawy o VAT
w powiązaniu z art. 86 ust. 10
i art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy
o VAT prowadzi do wniosku, że
znowelizowany artykuł nie eli-
minuje całkowicie możliwości
odliczania VAT w dwóch kolej-
nych okresach, jeśli stosowana
jest reguła nakazująca odlicza-
nie VAT w okresie otrzymania
faktury, lecz bardzo kompliku-
je rozliczenia w tym zakresie.
Wynika to z tego, że art. 86 ust.
11 ustawy o VAT, pomijając art.
86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT,
jednocześnie wymienia art. 86
ust. 10 ustawy o VAT.
Tymczasem, jak zosta-
ło to już objaśnione na po-
czątku, w przypadku krajo-
wych transakcji zakupowych,
na gruncie znowelizowanej
ustawy o VAT, ogólne zasady
odliczania podatku wynikają
obecnie z dwóch regulacji, tj.
właśnie art. 86 ust. 10 ustawy
o VAT, który wiąże prawo do
odliczenia z powstaniem obo-
wiązku podatkowego u sprze-
dawcy, oraz art. 86 ust. 10b pkt
1 ustawy o VAT, który nie po-
zwala na wcześniejszą reali-
zację prawa do odliczenia niż
w okresie, w którym otrzyma-
no fakturę. W kontekście art.
86 ust. 11 ustawy o VAT, któ-
ry wymienił pierwszy z tych
przepisów, drugi zaś pominął,
można dojść do wniosku, że je-
śli okres otrzymania faktury
będzie jednocześnie okresem,
w którym powstał obowiązek
podatkowy w podatku należ-
nym po stronie sprzedawcy,
to będzie możliwe skorzysta-
nie z prawa do odliczenia VAT
w dwóch kolejnych okresach.
Prawo do odliczenia będzie tu-
taj bowiem powstawało w ter-
minie, o którym mowa w art.
86 ust. 10 ustawy o VAT (czyli
w terminie, do którego odwo-
łanie zostało zawarte w art. 86
ust. 11 ustawy o VAT) i jedynie
przypadkowo termin wynikają-
cy z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT
będzie się w takiej sytuacji
zbiegał się z terminem wyni-
kającym z art. 86 ust. 10b pkt 1
ustawy o VAT.
[przykłady 1 i 2]
naliczonego dokonywanych
na zasadach ogólnych było in-
tencją ustawodawcy. Znacznie
bardziej prawdopodobne jest,
że brak przywołania w art. 86
ust. 11 ustawy o VAT regulacji
art. 86 ust. 10b pkt 1 jest legi-
slacyjną niedoróbką. Można
zresztą znaleźć jej proste wy-
tłumaczenie – art. 86 ust. 10b
ustawy o VAT reguluje kilka
różnych przypadków, do któ-
rych zastosowanie możliwości
odliczenia VAT w dwóch kolej-
nych okresach byłoby niece-
lowe i w przeszłości nie było
dopuszczane. Chodzi tutaj
o wymienione w art. 86 ust.
10b pkt 2 i pkt 3 ustawy o VAT
sytuacje, w których podatek
jest rozliczany przez nabywcę
na zasadzie odwrotnego ob-
ciążenia, tak jak to dzieje się
w przypadku wewnątrzwspól-
notowego nabycia towarów,
importu usług i niektórych
innych transakcji.
W takich przypadkach po-
datek naliczony jest odlicza-
ny zawsze w tym okresie,
w którym powstaje obowią-
zek podatkowy w podatku
należnym, zaś możliwość
odliczania VAT w kolejnych
dwóch okresach nigdy nie do-
tyczyła tych transakcji. Zatem
należy przypuszczać, że brak
w art. 86 ust. 11 odwołania do
art. 86 ust. 10b ustawy o VAT
w odniesieniu do pkt 2 i 3
ostatniego z wymienionych
przepisów był celowym za-
biegiem, zaś pkt 1 w art. 86
ust. 10b pominięto w sposób
niezamierzony.
PRZYKŁAD
Obowiązek podatkowy w styczniu
i faktura w styczniu
Podatnik 20 stycznia 2014 r. zakupił i odebrał z magazynu
sprzedawcy metalowe uchwyty do produkowanych przez swoją
firmę mebli. Fakturę dokumentującą transakcję otrzymał
22 stycznia (po stronie sprzedawcy obowiązek podatkowy powstał
również w styczniu). Kierując się literalnym brzmieniem art. 86 ust.
11 ustawy o VAT nabywca będzie mógł odliczyć podatek naliczony
z takiej faktury w dwóch kolejnych okresach (za luty i marzec –
jeśli podatnik rozlicza się z VAT miesięcznie), bowiem prawo do
odliczenia powstało zgodnie z terminem wynikającym z art. 86
ust. 10 ustawy o VAT, który został wymieniony w art. 86 ust. 11 tej
ustawy i jedynie „przy okazji” pokrywa się z terminem wynikającym
z niewymienionego art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT.
PRZYKŁAD
Obowiązek podatkowy w styczniu,
a faktura w lutym
Podatnik 20 stycznia 2014 r. zakupił i odebrał z magazynu
sprzedawcy sznurek do produkowanych suszarek. Fakturę
dokumentującą transakcję otrzymał 5 lutego (fakturę można
wystawić do 15. dnia następnego miesiąca). Skorzystanie
z uprawnienia do odliczenia VAT w dwóch kolejnych okresach
(za luty i marzec – jeśli podatnik rozlicza się z VAT miesięcznie) nie
będzie możliwe. Prawo do odliczenia VAT powstało w tej sytuacji w
lutym, czyli zgodnie z normą przewidzianą w art. 86 ust. 10b pkt 1
ustawy o VAT i nie pokrywa się z terminem, do którego odwołuje się
art. 86 ust. 11, czyli w terminie wynikającym z art. 86 ust. 10 ustawy o
VAT, którym w podanym przykładzie jest styczeń (miesiąc powstania
obowiązku podatkowego).
…ale niecelowa
W świetle powyższego opi-
sane wątpliwości interpre-
tacyjne można rozstrzygnąć
posługując się innymi me-
todami interpretacji regula-
cji niż sama wykładnia lite-
ralnie odczytywanej ustawy.
Jak już wspomniałem, trud-
no uznać, że celem ustawo-
dawcy było wyeliminowanie
możliwości odliczania VAT
w dwóch kolejnych okresach
rozliczeniowych, jeśli prawo
do odliczenia powstało w mie-
siącu otrzymania faktury. Za-
tem patrząc na cel unormo-
wań – jak należy zakładać, było
nim przeredagowanie art. 86
ust. 11 ustawy o VAT tak, aby
odpowiadał on pozostałym
znowelizowanym regula-
cjom, nie zmieniając jednak
swojego znaczenia – zdecy-
Legislacyjna
niedoróbka…
Trudno uznać, że takie skom-
plikowanie rozliczeń podatku
dowanie można stwierdzić,
że takie odliczenie powinno
być możliwe. Dodatkowo, jeśli
weźmie się pod uwagę syste-
matykę unormowań, należy
zauważyć, że art. 86 ust. 10
i art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy
o VAT powinny być odczyty-
wane wspólnie – łącznie two-
rzą one bowiem ogólną zasadę
odliczania VAT od nabycia to-
warów i usług w transakcjach
krajowych. Można zatem pró-
bować twierdzić, że jeśli art.
86 ust. 11 ustawy o VAT odsyła
do art. 86 ust. 10 tej ustawy, to
tym samym zawiera odesłanie
do przypadków, w których VAT
został odliczony na zasadach
ogólnych. Trzeba przy tym
przyznać, że idąc dalej tym
tokiem rozumowania i prze-
chodząc do porządku dzien-
nego nad brakiem odwołania
w art. 86 ust. 11 do art. 86 ust
10b pkt 1 ustawy o VAT można
próbować twierdzić, że rów-
nież brak wymienienia pkt
2 i 3 jest bez znaczenia, a za-
tem możliwość odliczania VAT
w dwóch kolejnych okresach
dotyczy również np. impor-
tu usług. Tu jednak znowu
można się odwołać do celu
przepisów (przeredagowanie
art. 86 ust. 11 bez zmian mery-
torycznych w treści), w świetle
którego taka interpretacja nie
powinna być zaakceptowana.
Podsumowując, to, iż art. 86
ust. 11 ustawy o VAT nie wy-
mienia art. 86 ust. 10b pkt 1
ustawy o VAT, prowadzi do
niemałych wątpliwości in-
terpretacyjnych. Potencjalnie
mogą one nawet oznaczać, że
nie jest dopuszczalne odlicze-
nie VAT od nabycia towarów
i usług w kraju w dwóch ko-
lejnych okresach rozliczenio-
wych, jeśli prawo do odlicze-
nia VAT powstało w okresie,
w którym podatnik otrzy-
mał fakturę zgodnie z art. 86
ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT.
Istnieje jednak możliwość ta-
kiej interpretacji przepisów
– przede wszystkim w świe-
tle ich celu – która pozwala
stwierdzić, że pomimo bra-
ku odpowiedniego odwołania
w art. 86 ust. 11 ustawy o VAT
odliczanie VAT w dwóch ko-
lejnych okresach w przypadku
takich transakcji jest możliwe.
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).
CZYTELNIA DGP
Komentarz. VAT. Wydanie 1
Książka o:
ustawie o podatku od
Podatek od nieruchomości
cych prawidłowe stosowanie
unormowań. Przytoczono tak-
że najnowsze wyroki i interpre-
tacje wydawane przez organy
podatkowe. Wszystkie zmia-
ny (zarówno te, które weszły
w życie 1 stycznia, 1 kwietnia,
1 października 2013 r., jak i obo-
wiązujące od 1 stycznia 2014 r.)
zostały w tekście wyraźnie za-
znaczone i wyjaśnione.
Autorzy
Jacek Matarewicz,
Anna Piątkowska-Chmiel
Wydawca
LexisNexis
towarów i usług.
Książka dla:
księgowych, dorad-
ców podatkowych, sędziów,
prokuratorów, radców praw-
nych, a także przedsiębiorców.
Dlaczego warto ją mieć:
Ostat-
nie liczne nowelizacje ustawy
o VAT spowodowały, że podat-
nicy mają jeszcze więcej wąt-
pliwości niż dotychczas przy
stosowaniu tej ustawy. Zatem
autorzy omawianej publikacji
skoncentrowali się na tym, cze-
go brakuje w tego typu opra-
cowaniach,
czyli na roz-
strzygnięciu
kwestii budzą-
cych najwięcej
obaw. Dlate-
go komentarz
ten nie jest
biernym odzwierciedleniem
ustawowych regulacji, ale od-
niesieniem się do problemów,
z którymi autorzy mają do czy-
nienia na co dzień. Publikacja
zawiera więc wiele praktycz-
nych przykładów ułatwiają-
Książka o:
problemach ze sto-
Oprac.
EC
sowaniem regulacji w zakre-
sie opodatkowania nierucho-
mości.
Książka dla:
doradców podatko-
wych, radców prawnych, pra-
cowników samorządowych or-
ganów podatkowych, sędziów,
osób sprzedających lub kupu-
jących działki, grunty, domy.
Dlaczego warto ją mieć:
Publika-
cja ta jest jedynym na rynku
wydawniczym opracowaniem
zawierającym pełną i uporząd-
kowaną przedmiotowo pre-
zentację wy-
roków sądów
administra-
cyjnych wraz
z analizą ten-
dencji orzecz-
niczych. Za-
wiera wybrane
orzeczenia z lat 2003–2011.
Autorzy zajęli się najbardziej
kontrowersyjnymi zagadnie-
niami dotyczącymi podatku od
nieruchomości, tj. zakresem
opodatkowania, związaniem
przedmiotu opodatkowania
z działalnością gospodarczą,
zasadami ustalania podstawy
opodatkowania i określeniem
stawki podatku, a także – c0
ważne dla podatników – za-
kresem zwolnień z podatku od
nieruchomości. Szczególnie
cenne dla czytelników będą
zapewne komentarze eksper-
tów, zamieszczone po każdym
cytowanym orzeczeniu.
Redakcja naukowa
Wojciech Morawski
Wydawca
Wolters Kluwer
Oprac.
EC
Zgłoś jeśli naruszono regulamin